Westworld VFX – omlazení Anthonyho Hopkinse

9 months ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Zatímco jsem dokončoval nejnovější VFXcz knihu o trikových filmech roku 2016, uvědomil jsem si jednu zásadní věc – během celých těch 12 měsíců jsem na webu vůbec nepsal o vzniku efektů pro televizní seriály. A přitom bylo rozhodně na co koukat! Šestá série Game of Thrones vytřela všem zrak Bitvou bastardů, Stranger Things zaujaly odpudivým Demogorgonem no a HBO si získalo srdce mnoha diváků novou sérií Westworld. Právě v téhle show se přitom objevil jeden z nejpovedenějších triků uplynulého roku – o několik desítek let omlazený Anthony Hopkins. Rozhodl jsem se proto věnovat dnešní článek právě jemu.

O tvorbě seriálu

Téma, které tenhle seriálový remake 40 let starého celovečeráku od Michaela Crichtona zpracovává, je přitom dnes o mnoho aktuálnější než v době vzniku originálu. Umělá inteligence je na vzestupu, krok za krokem se blížíme situacím, před nimiž nás varoval už nejeden hollywoodský film a technologie se nám začínají vymykat z rukou. Alespoň tak to viděl J.J.Abrams, když v roce 2013 rozhodl donést ředitelství HBO svůj  nápad na znovuvytvoření Westworldu. Když se navíc ukázalo, že se o projekt zajímá i scénárista Jonathan Nolan (brat slavného režiséra Christophera, společně napsali The Prestige, The Dark Knight, Interstellar a další pecky), bylo jasné, že by byla obrovská škoda takový nápad zahodit. Brzy poté dostal seriál zelenou.

Zajímavý VFX fakt: původní Westworld z roku 1973 byl prvním filmem, ve kterém byla k vidění 2D počítačová grafika.

HBO zajistilo tvůrcům skutečně velkolepé podmínky – natáčení na lokacích jako Monument Valley v Arizoně či Moab v Utahu a ve velkých exteriérových kulisách kalifornských studií. Navíc zaplatili slavná jména do hlavních rolí a neméně dobré herce do těch vedlejších. Vše, co nemusel být digitál a šlo vytvořit prakticky, nechali skutečně vyrobit (např. manufaktury na tvorbu androidů). Dokonce se i rozhodli zachytit celé dílo na filmový materiál, aby lépe navodili pocit Divokého západu, jak ho známe ze starých klasik. Zkrátka a dobře, pro HBO to rozhodně nebyla nějaká druhořadá produkce.

Aby zajistili co nejlepší VFX výsledky, zapojili tvůrci do projektu supervizora Jaye Worthe, který je veteránem Abramsovy filmové společnosti Bad Robot. Již dříve se podílel na efektech filmu Monstrum a kromě toho supervizoval i Nolanův seriál Person of Interest. Worthe se pak rozhodl najmout studio CoSA a švédské tvůrce z Important Looking Pirates, aby mu pomohli vytvořit všechny náročné trikové sekvence, které desetidílná první série vyžadovala.

Pro natáčení HBO seriálu vznikly velké hollywoodské kulisy

Omlazení Anthony Hopkinse

Hopkinsovi je dnes 78 let. Zadání znělo: vrátit ho pro několik flashbackových záběrů v čase tak, aby vypadal na třicet. Původně přitom nebylo jasné, zdali vůbec půjde o efekt. Nolan, který seriál nejenom napsal, ale zároveň se notně podílel i na jeho režii, byl z něj notně nervózní. Věděl, že pokud omlazení „Sira Tonyho“ (jak se herci na place s úctou říkalo) nedopadne dobře, dobrý dojem z celého seriálu bude totálně zničen. Supervizor Worth prý dokonce v jednu chvíli navrhoval natočit herce jen s make-upem a parukou. Nakonec se ale všichni shodli, že by to prostě nestačilo.

Efekt tedy připadl lidem z firmy Important Looking Pirates. Ti se v minulosti blýskli hlavně svou prací na filmu Kon-Tiki a měli tedy velkou důvěru ve své schopnosti. Začali Hopkinsovým 3D skenem, ze kterého získali nejen základové modely a textury, ale hlavně i informace o stavbě jeho obličejových svalů. Postupovali tak, že z high-poly modelu vytvořili zjednodušenou low-poly verzi. Na ní začali s hlavními úpravami proporcí, vyhlazováním vrásek a celkovým omlazováním rysů hercovy tváře. Všechny úpravy, které zde provedli, se pak automaticky přenášely zpět na high-poly. Jako reference pro svůj sculpting přitom brali četné fotografické materiály z Hopkinsovy filmové minulosti.

Podle starých fotek vymodelovali ve studiu základní FACS (Facial Action Coding System) výrazy jeho tváře, které pak zapojili do svého blendshape rigu. Tento rig jim následně umožnil plynule přecházet (interpolovat) mezi ručně vytvořenými výrazy digitálního Hopkinse a jejich kombinací generovat všechny ostatní, které byly pro sekvenci zapotřebí.

Při reálném natáčení stál na place v roli Dr. Forda mladý stand-in herec, který zastupoval Anthony Hopkinse v jeho roli. Tento herec se naučil co nejvěrněji ztvárnit svými pohyby to, co znal ze starých Hopkinsových filmů – od stylu chůze až po náklon jeho těla, když právě něco pozoroval. Trikaři pak z něj použili všechno, krom samotné hlavy – zde vzali svůj digitální výtvor a nalepili ho na stand-inův krk.

Prvním krokem bylo získat matchmovingová data, která přesně trackovala to, jak se hlava stand-in herce v záběru pohybovala. Tato data aplikovali na Hopksinovu digitální hlavu. V compositingu pak dali oba dva elementy dohromady a začali výsledek ručně upravovat. Tam, kde herecký výkon stand-ina nesouhlasil s tím, jaké výrazy měla mít Hopkinsova tvář, se autoři rozhodli poupravit pohyby jeho hlavy. Nejnáročnější přitom prý byly oči – mikroskopické záškuby, animace drobounkých vrásek v koutcích atd. Autoři měli to štěstí, že se jednalo o záběry, ve kterých herec nemluvil. Měli tedy o mnoho jednodušší úkol než ILM v případě Tarkina a Leii z Rogue One – a díky tomu si na všem mohli skutečně vyhrát. Výsledek je téměř dokonalý.

Tvůrci při tvorbě tváře notně vycházeli z referencí z Hopkinsových předchozích filmů. Zde (vpravo) konkrétně z filmu Magic (1978)

Texturování Hopkinsovy hlavy probíhalo zkombinováním referenčních fotek z hercových starších filmů (trikaři je projectnuli na svůj model), vygenerovaných procedurálních map (pro póry a pokožku) a ručně dokreslovaných detailů. V ILP pro práci na texturách použili software The Foundry Mari. Vlasy byly ve většině záběrů reálné a patřily stand-inovi, pro jemné vousy však zvolili program Yeti od Peregrine Labs. Realistický shading tváře umožnil alShader z rendereru Arnold, ve kterém tvář i finálně renderovali (shoda se jménem tajemného kolegy Dr. Forda čistě náhodná…?).

 

Komentář k seriálu

Celou první sérii Westworldu jsem si (až na pár nelogických momentů v příběhové linii Maeve) nesmírně užil. Jedná se o skvělý mix sci-fi, varovné vize budoucnosti a stylového westernu a ačkoliv jsem původně nevěřil, že by to mohlo fungovat, autoři mě postupně přesvědčili o opaku. Jedním z nejlepších aspektů show jsou rozhodně herci, kteří ve většině případů podávají úžasné výkony. Co se vizuálních efektů týče, oceňuji obrovský důraz na detail a na praktičnost všeho, co šlo reálně vytvořit. Digitální efekty, včetně perfektně omlazeného Hopkinse, mě přitom při sledování ani jednou nevytrhly z děje. A to je zvláště u seriálové produkce něco, co si zaslouží potlesk.

A pokud jste neviděli, rozhodně si nenechte ujít úvodní titulkovou sekvenci od tvůrců z Elastic:

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.