Top triková studia #1

4 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Téma, které budu na stránkách tohoto blogu zmiňovat stále dokola, jsou VFX studia. Za většinou velkých filmů dneška stojí alespoň jedna velká triková společnost, která často řídí práci ostatních menších studií, jež se na projektu podílí. Takových menších a středních firem je všude na světě nepočítaně. Na vrcholu však spočívá jen několik málo jmen, pár zajetých VFX značek, které pomáhají filmařům proměnit jejich nejbláznivější nápady v realitu. Každý, kdo se o triky zajímá, by tato studia měl znát… a pokud jste o nich neslyšeli, tento článek vám pomůže se zorientovat.

Vybral jsem do něj 7 společností, které představují naprostou špičku ve tvorbě triků pro celovečerní filmy.

 

 

INDUSTRIAL LIGHT & MAGIC (ILM)

ILM vždy bylo a i v dnešní době zůstává králem vizuálních efektů. Založeno vizionářem Georgem Lucasem jako pobočka Lucasfilm, sdružuje už od roku 1975 ty nejlepší z nejlepších. Lidé, kteří pracují v ILM nejenomže vytvářejí triky – oni už desítky let definují, jak mají triky vypadat. A je-li někdo, u koho máte jistotu, že vždy přijde s něčím novým a dechberoucím, je to právě toto studio.

Vše začalo, když se Lucas rozhodl, že jeho plánovaný film Star Wars bude obsahovat efekty, jaké v 70. letech 20. století zkrátka nebylo možné vytvořit – anebo si to alespoň každý myslel. Každý, s výjimkou týmu, který se okolo režiséra shromáždil. A vůbec přitom nevadilo, že se většinou jednalo o naivní studenty – John Dykstra, Richard Edlund, Dennis Muren, Phil Tippett, Ken Ralston a mnozí další se brzy měli stát legendami. (Pozn. Tato jména jsou natolik důležitá, že o nich nejspíš vznikne samostatný článek.)

Star Wars se totiž samozřejmě stalo jedním z nejúspěšnějších filmů všech dob. Krátce po jeho úspěchu celý tým přesídlil do kalifornského Marin County a začal si říkat ILM. A nepracovalo se jenom na Lucasových filmech – režisér Steven Spielberg brzy využil jejich potenciálu pro svého Indiana Jonese. A pak už se rozjetý vlak nedal zastavit, dokonce ani když se trikový průmysl otřásal v základech s příchodem digitálních technologií. Back to the Future, E.T., Ghostbusters, Terminator, Pirates of the Caribbean, Transformers, Star Trek… Film za filmem, sérii za sérií, legenda za legendou.

Homepage: www.ilm.com

Psát více by asi bylo zbytečné. Podívejte se raději na tento ILM Tribute a uroňte slzu stejně jako já 🙂

A pokud chcete znát celý příběh ILM, sledujte tento hodinový dokument. (Já vám to neřek, ale dá se sehnat na internetu, i s českými titulky 🙂

 

WETA DIGITAL

Novozélandská firma Weta sídlící ve městě Wellington je o bezmála 18 let mladší než ILM. Byla založena v dobách úsvitu digitálních technologií, nikým jiným než Peterem Jacksonem (a jeho společníky Richardem Taylorem a Jamie Selkirkem). Důvodem byl Jacksonův vznikající snímek Heavenly Creatures. My ale samozřejmě všichni víme ten pravý důvod, proč je dnes Weta na vrcholu VFX žebříčků. Je jím série The Lord of the Rings.

Proti všem očekáváním, stíháni komplikacemi, technickými omezeními i  nedostatkem času, původně malá novozélandská firma dokázala s Jacksonovou fantasy sérií vyrazit dech naprosto všem. Divákům, kritikům, trikařům i porotě Oscarů. Weta nám navíc nedala jen Gluma. Díky nim je dnes běžné vídat obrovské digitální armády (stvořili software Massive), rozsáhlá CG města (CityBot), umožnili filmařům natáčet motion-capture technikou naprosto kdekoliv (Rise of the Planet of the Apes) a stvořili nejpoužívanější texturovací software dneška (Mari). Během několika let byla Weta pod vedením Joe Letteriho katapultována mezi absolutní špičku.

Weta však není jen Weta Digital. Neuvěřitelná koncentrace talentu, který firma sdružuje na jednom místě, se totiž dělí hned na několika poboček, mezi nimiž figuruje předeším Weta Workshop. Právě zde vznikaly všechny ty úžasné kostýmy, zbroje, rekvizity a důmyslné vynálezy, které se objevily v LotR a dalších filmech, na kterých firma spolupracovala (Hobbit, Avatar, District 9, The Chronicles of Narnia atd atd).

Zatímco ILM je zkušený kmet, Weta je nadšený syn deroucí se vpřed. Přejme jim do budoucna hodně štěstí.

Homepage: www.wetafx.co.nz , zde ukázka poslední důležité práce:

DIGITAL DOMAIN

Přestože se v poslední době Digital Domain potýkala s velkými problémy, nemohu ji do tohoto výčtu nezařadit. Společnost, která vznikla rovněž v roce 1993 za účelem tvorby triků pro film True Lies, totiž nezaložil nikdo jiný než James Cameron (společně se Stanem Winstonem a Scottem Rossem). Stejně jako v případě Wety, i DD skutečně proslavily až další filmy – Apollo 13, Titanic, Armageddon, The Fifth Element a Star Trek: Nemesis. Dlouho podceňovaná značka se rychle dostala na vrchol – a zlaté časy měly teprve přijít.

Byla to totiž až práce na The Pirates of the Caribbean, Transformers, TRON: Legacy a dalších filmech nedávné minulosti, u které DD dokázali, že digitálních svět je skutečně jejich doménou. Zvláště v případě Transformers se zasloužili o jedny z nejmegalomanštějších scén v dějinách kinematografie, firma navíc hrála roli v rozšíření Nuku jako nejpoužívanějšího compositingového softwaru na světě.

Pak však přišlo září 2012, DD oznámili, že se vlivem složitých machinací mezi vlastníky ocitla v bankrotové situaci a společnost, jak jsme ji znali, de facto přestala existovat. Hongkongská firma Sun Innovation však DD odkoupila, ustanovila nové vedení a dala dohromady nový tým.  Vlajkovým projektem Digital Domain 3.0 se pak stal film Ender’s Game, který byl nedávno k vidění v kinech. Díkybohu za to, protože kdyby se studio rozpadlo, byla by to obrovská rána pro celý VFX svět.

Novější showreel naleznete na: www.digitaldomain.com

 

DOUBLE NEGATIVE

DNeg je mladší než ostatní uvedené společnosti – vznikl v Londýně v roce 1998. Studio, které mělo původně pouhých 30 lidí, však rychle rostlo, neboť se hned na začátku dostalo k práci na filmech jako Mission Impossible II, Enemy at the Gates nebo Chronicles of Riddick. V roce 2004 už se dalo o DNeg mluvit jako o zajeté VFX firmě, stále však čekala na svůj průlom.

Ten přišel v podobě britské série filmů Harry Potter. Jakožto londýnskému studiu se totiž tvůrcům podařilo zajistit si pozici hlavního dodavatele efektů pro díly 3 až 8. Následovala krasojízda, během níž se z Double Negative stal kolos o téměř tisíci VFX pracovnících, pobočkou v Singapuru, s šesti nominacemi na Oscara a jednou proměněnou nominací za film Inception. Spolupráce s režisérem Christopherem Nolanem se vůbec vyplatila – s triky pro The Dark Knight a The Dark Kniht Rises slavili celosvětový úspěch. V současné době pak excelovali především ve filmu Thor: The Dark World.

V budoucnu se navíc DNeg rozhodně nehodlá zastavit – Nolanův opus Interstellar, Godzilla Garetha Edwardse, či Jupiter Ascending sourozenců Wachowských, to je jen zlomek toho, na čem v současné době pracují. Svět VFX už zkrátka dávno není závislý na trikové produkci z USA.

Ukázka poslední práce od Double Negative:

FRAMESTORE

Další z firem, která vznikla v Londýně – a další kolos. Historie společnosti sahá až do roku 1986, skutečný průlom v jejím vývoji však znamenalo založení VFX pobočky v roce 1994 a odkoupení Computer Film Company v roce 1997. CFC byla jednou z prvních společností, které se věnovaly digitálnímu skanování, compositingu a renderování a již od roku 1988 se podílela na tvorbě digitálních elementů pro filmy. Pod vlajkou Framestore pak společně vyrazili jak do vod filmových, tak i reklamních, animačních a komplet digitálních.

Firma nesmírně těží z práce CFC. Pravidelně získává ocenění za technické pokroky v průmyslu a kdo chce technicky precizně zvládnutou práci, jde za Framestore. Vidět to bylo například na filmech Sherlock Holmes, Clash of the Titans nebo War Horse. Jak již bylo řečeno, tato společnost je kolos. Z desítek a stovek projektů sahajících od filmové tvorby (47 Ronin), přes concept art (World War Z), po vývoj her a aplikací, je však tím bezesporu největším počinem Gravity, o němž jsme si již povídali v tomhle článku.

Homepage: www.framestore-cfc.com

 

MOVING PICTURE COMPANY (MPC)

Studio sídlící hned na několika místech po celém světě – Londýn, LA, Vancouver, New York, Bangalore – spadá pod stařičkou filmovou společnost Technicolor. Stejně jako Framestore, i MPC se zaměřuje jak na tvorbu filmových efektů, tak na produkci a postprodukci reklam, hudebních videí a televizních show. Dá se říct, že společně s Framestore a DNeg tvoří trio hráčů, kteří dominují evropské (a do značné míry i světové) VFX tvorbě.

MPC jsou zodpovědní za první dva díly série Harry Potter, za triky ve filmu Troy, Batman Begins nebo Kingdom of Heaven. Z toho všeho, co v MPC umí, jsou nicméně asi nejpovedenější jejich digitální stvoření. Krásně to bylo vidět například v The Chronicles of Narnia, Clash of the Titans, X-Men: First Class nebo World War Z.

MPC si naštěstí každoročně dají tu práci a sestříhají řádně epický reel. Podívejte se zde:

 

SONY PICTURES IMAGEWORKS

Jak již název napovídá, tato kalifornská společnost spadá pod Sony (přesněji pod Sony Pictures Digital Productions spadající pod Sony Pictures Entertainment). A stejně jako má Digital Domain svého Camerona, Weta Jacksona a ILM Lucase – SPI mají svého Zemeckise. Toto studio se totiž (kromě nespočtu dalších projektů) podílelo na většině režisérových novějších filmů, od Contact, přes The Polar Express, po Monster House a Beowulfa.

Zajímavé je, že svého prvního Oscara dostali za roztomilý digitální snímek The ChubbChubbs!, který v roce 2002 vyhrál cenu za nejlepší animovaný krátký film. Od té doby se SIP podílelo na tvorbě několika celovečerních digitálních animáků (Surf`s Up, Cloudy with a Chance of Meatballs), ale na tomto poli už nikdy nedosáhli takového uznání. Zato na poli celovečerních filmů se dočkali mnoha úspěchů – pracovali na peckách jako The Matrix Reloaded a Revolutions, Men in Black II a III, sérii Harry Potter, The Chronicles of Narnia, 2012 či Alice in Wonderland. Za práci na Spider-Man 2 dostali dokonce Oscara.

Homepage: www.imageworks.com

 

 

Důležitých VFX studií je samozřejmě mnohem více a to nahoře je jen můj osobní seznam, uvádějící ty, které já sám považuji za nejdůležitější.  Zde jsou nicméně odkazy na další společnosti, které se podílí na tvorbě trikových filmů po celém světě.

Zoic Studios

Rhythm&Hues

Rising Sun Pictures

StarGate Digital

Cinesite

Method Studios

Luma Pictures

Scanline

Pixomondo

The Mill

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.