VFX protest 2014: Důvody a požadavky

7 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , ,

Bývaly doby, kdy filmové triky vznikaly výhradně v Hollywoodu. Moloch velkých filmových studií, která rok za rokem oznamují větší a větší výdělky, zatímco množství filmových profesí trpí nedostatkem peněz a špatnými podmínkami, však lze jen těžko nasytit. Hledá, dokud nenajde, kde se dá co nejvíc vydělat – a pak takové oblasti využije.

V článku o Krizi VFX průmyslu jsem se zaměřoval na celou problematiku z pohledu běžného VFX pracovníka. Protest, který již druhým rokem probíhal běhěm slavnosti předávání Oscarů, však jasně ukazuje, že na vině jsou z velké části právě filmová studia.

Problém je vpodstatě takový – narozdíl od USA, jiné země (Kanada, Británie atd) nabízejí velmi výhodné finančí podmínky a dotace, co se výroby triků týče. Jelikož zde není nikdo, kdo by vymáhal jednotné podmínky pro všechny VFX pracovníky po celém světě, je jasné, že toho filmová studia využívají. Místo, aby tedy trikoví pracovníci z USA dostávali zakázky ve svých domovských studiích, jsou nuceni cestovat po celém světě a hnát se z projektu do projektu, kdekoliv jsou právě podmínky nejvýhodnější, podle toho, kde filmoví magnáti vydělají nejvíc.

 

Toto ale není samozřejmě problém jen pro americké pracovníky, VFX průmysl tak dnes funguje zcela běžně. Místo pevného týmu zaměstnanců pracují všichni víceméně jako freelanceři, kteří se nechávají najímat na konkrétní práce na konkrétní dobu a jsou klidně nuceni každých několik měsíců cestovat do jiného studia v jiné části světa.

Důvodů, proč tomu tak je, je mnoho a jsou výsledkem dlouholetého vývoje. Jedním z těch největších je pravděpodobně fakt, že VFX studia dostávají za svou práci fixní sazbu – a je-li nutné dodělávat nové, nedomluvené záběry, či upravovat a předělávat staré, již hotové, žádné peníze navíc nedostanou. V případě, že se nedostává na výplaty, je vždy jednodušší vyhodit najatého freelancera než dlouholetého pracovníka.

Pokud jste ještě neviděli dokument Life after PI, rozhodně vám ho nyní doporučuji, neboť vám situaci krásně vysvětlí na příkladu zkrachovalého Rhythm&Hues.

No a právě proti tomu všemu v neděli protestoval víc než 500 členný průvod, který poklidně demonstroval v ulicích Hollywoodu, zatímco Gravity přebíralo cenu za nejlepší vizuální efekty. Organizováni asociací ADAPT (Association of Digital Artists, Professionals and Technicians), jejich prvotním cílem je pokusit se bojovat a odstranit rozdíly v dotacích, které existují mezi USA a ostatními zeměmi. To však má být pouze první krok – jejich konečným cílem je to, po čem v tomto průmyslu touží asi všichni.

„Myšlenka je jednoduchá – chceme, aby se z trikového průmyslu po celém světě zase stalo stabilní a respektované zaměstnání,“ říká VFX supervizor Scott Squires (Star Wars Episode I, Van Helsing, Transformers 3…). „Aby se ti, kteří jsou dnes zaměstnaní na trikovém projektu, nemuseli bát, že když si začnou stěžovat na špatnou situaci, bude je to stát ztrátu zaměstnání.“

Chtějí zkrátka to, o čem se mluví už od začátku. Sjednocení VFX komunity.

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.