VFX článek: Jak vznikal Šmak

3 years ago by in VFX články Tagged: , , , ,

Weta Digital je novozélandská společnost, která (mimo jiné) vytvořila triky pro všechny díly The Lord of the Rings a která v současnosti neúnavně pracuje na trilogii Hobbit. Zároveň je to společnost, která má obrovský talent na tvorbu nezapomenutelných digitálních stvoření.

Jejich Glum je pravděpodobně nejslavnější CG postava, která byla v dějinách filmu vytvořena. Každý jejich další výtvor se dokáže zarýt do paměti diváctva – ať už to jsou modří Pandořané z Avatara, plechový Iron Man či fascinující lidoop z Rise of the Planet of Apes.

No a nyní, s příchodem druhého Hobbita, se jim povedlo zplodit další ikonickou postavu. Draka Šmaka.

Benedict Smaug

Joe Letteri, VFX guru a hlavní trikový supervisor projektu přiznává, že tvorba dračího charakteru pro ně byla velkou výzvou. U předchozích digitálních postav se totiž většinou jednalo o humanoidy. Vytvořit přeroslého ještěra, který by byl hrozivý, ale působil by inteligentně, který by dokázal komunikovat téměř lidsky, a přesto zůstával drakem – to je zcela jiná kapitola.

Do role Šmakova hlasu byl obsazen oblíbený herec Benedict Cumberbatch (známý ze seriálu Sherlock, nebo z nového Star Treku, kde ztvárnil Khana). Nakonec však obstaral mnohem víc než jen samotný hlas – dodal drakovi i vlastní grimasy, mimiku a v omezené míře také pohyby těla. Dabing totiž probíhal velmi netradičně: na malé motion-capture stagi, kde byl hercův výkon kompletně nasnímán a animátoři si pak lámali hlavu s tím, jak vše převést na zubaté, 60 metrů dlouhé stvoření.

benedict-cumberbatch-smaug

Benedict Cumberbatch při natáčení na performance capture

 

Reference a inspirace

“Na Novém Zélandě ale neexistují žádní pořádní plazi, které by šlo natočit jako referenci,” říká VFX supervizor Eric Saindon z Wety. Autoři se tedy museli vydat až do Austrálie, kde natočili dlouhé hodiny záběrů a pořídili tuny fotek. Finální Šmakův vzhled byl inspirován želvami (velké šupiny na zádech), hady (menší šupiny na spodní části těla), krokodýly (celkový vzhled těla), ale dokonce i mořskými ptáky a velkými dravci (zvláště co se animace letu týče).

 

To, jak dostat Cumberbatche do Šmaka měli na starosti hlavně animátoři. “Nešlo samozřejmě o přímý motion-capture, neboť převést pohyby lidského těla na tělo dračí by bylo nemožné,” říká Saindon. “Drakova animace byla tedy víceméně ručně vytvořená. Přesto jsme však udělali maximum proto, aby divák Benedicta na plátnech poznal. Buď jsme se tedy řídili pohyby svalů na jeho tváři a pokoušeli se je co nejpřesněji převést na tvář ještěra, nebo jsme se nechali inspirovat celkovým `dojmem` z hercova výkonu.”

 

Animátorské triky

Drakova ústa samozřejmě nejsou tak flexibilní jako lidská, animátoři si tedy pomáhali důmyslnými triky. David Clayton, o kterém jsme mluvili již v článku “Jak začít s VFX”, prozradil: “Skvěle fungovalo, když jsme drakovu řeč doplnili o animaci nosu. Kdykoliv Šmak vyslovoval samohlásky jako Á či Í, jeho čumák se deformoval, jako by skrz něj procházel vzduch.” Až draka příště uvidíte ve filmu, schválně se zkuste na drobné nuance pohybů jeho tváře více soustředit. Garantuji, že vám vyrazí dech.

“Při animaci nám také nesmírně pomohla gesta drakových rukou,” říká Saindon. “Peter Jackson nám doporučil dodat na jeho okřídlené končetiny, které měly původně jen tři prsty, další dva, z nichž jeden představoval palec.” Takto následně vznikly skutečné ruce, díky nimž se drak mohl lépe pohybovat ve svém prostředí, opírat se o sloupy a dokonce i v omezené míře gestikulovat.

 

Zajímavost 1: V prvním díle Hobbita se Šmakův model objevil v jiné formě než ve dvojce. V úvodu An Unexpected Journey má totiž čtyři nohy a křídla na zádech. Druhý díl filmu představil již finální model – okřídlené ruce a mohutné zadní nohy.

Zajímavost 2: Peter Jackson, který je pověstný svými velmi barevnými záběry, chtěl pro scény s drakem zkusit něco jiného. Vnitřek hory Erebor je tedy velice tmavý, téměř bez barev, a osvětlení obstarává především odlesk všudypřítomného zlata. To ve výsledku navozuje atmosféru ne nepodobnou filmům noir z 50. let minulého století.

No a pokud se budete o vzniku filmu The Hobbit: The Desolation of Smaug dozvědět víc, v únorovém čísle časopisu Pixel se objeví můj detailnější článek 🙂

 

Odkazy:

Weta Digital

Joe Letteri VFX Supervizor

Časopis Pixel

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.