Veterán Scott Ross o krizi VFX průmyslu

7 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , ,

Tyhle články nepíšu rád… ale přesto je o této tematice nutné mluvit. O VFX krizi jsem zde psal už několikrát. Poprvé jsem se pokusil nastínit problém, v němž se trikový svět zmítá (Dokonalý pat: Krize VFX průmyslu), dále jsem se zabýval tím, proč během Oscarů 2014 trikoví pracovníci stávkovali (VFX Protest 2014: Důvody a požadavky) a na případu Andyho Serkise jsem ukázal, jak málo si filmaři dneška váží VFX pracovníků (Andy Serkis : Vizionář nebo ignorant?). Dnes je načase říct si, jak je na tom VFX průmysl ve třetí čtvrtině roku 2014.

V portugalském městě Troia se minulý týden pořádala speciální akce nazvaná Trojan Horse Was a Unicorn (THU), která sice vznikla teprve před rokem, už nyní se z ní ale stává jedna z nejdůležitějších VFX akcí roku. Sdružuje totiž digitální tvůrce z celého světa (letos se podle všeho zúčastnili lidé z více než 40 zemí) a to nejenom nadšence z řad veřejnosti, ale i slavné tvůrce a šéfy studií. V čele letošního ročníku pak stanul jeden ze zakladatelů (a její bývalý ředitel) VFX společnosti Digital Domain Scott Ross.

Pořád je to bída

A právě on toho měl spoustu co říct o současném stavu VFX průmyslu. Musím se přiznat, že jsem během těch měsíců, co uplynuly od protestů ze začátku roku, tak trochu doufal, že se situace začne zlepšovat. Že se vznikem asociace ADAPT (Association for Digital Artists, Professionals and Technicians), která aktivně bojuje za vylepšení podmínek pro triková studia po celém světě, se věci začnou měnit. Bohužel, řeč, kterou Scott Ross pronesl na akci THU mé představy rychle rozptýlila. “Situace je nejhorší za poslední léta. Rád bych řekl, že se věci zlepšují – opak je pravdou.”

“Ani ty největší VFX firmy na světě nevydělávají peníze,” prohlásil během své přednášky. “Ani Double Negative, ani Rhythm&Hues (kteří nyní fungují pod novým vlastníkem – pozn. red.), ani Framestore. Noví vlastníci Digital Domain na své koupi prodělávají každým dnem. A i když ILM svá business čísla nezveřejňuje, můžu vám s jistotou říct, že je na tom v současnosti dost podobně.”

Rekapitulace důvodů krize

Během své řeči Ross vysvětlil spoustu důvodů krize, které já nyní rychle zrekapituluji. Zaprvé, na VFX trhu je jenom několik hlavních klientů – jsou jimi velká studia jako Warner Brothers, Paramount, 20th Century Fox atd. Nikdo se s nimi nechce pustit do křížku, neboť by to pro takovou firmu mohlo velice snadno znamenat úplný konec zakázek.

Zadruhé, vlastníci studií se právě z toho důvodu bojí vyjednat si za svou práci lepší podmínky. U tvorby rozpočtu pro VFX je nesmírně náročné odhadnout, kolik bude zakázka stát, neboť režiséři mohou téměř kdykoliv přijít s tím, že je zapotřebí obrovských změn. Bohužel, dnes je pravidlo takové, že ceny za VFX zakázku jsou fixní. Nezáleží na tom, že studio na přání režiséra nakonec udělá dvakrát tolik práce – dostanou za ni tolik peněz, kolik si na začátku vyjednali.

A jelikož se každý bojí si říct příliš (přesněji řečeno – každý se bojí říct si tolik, kolik by si opravdu zasloužil), neboť hned za rohem čeká další hladové studio, které může nabídnout své služby za míň peněz, vlastníci VFX společnosti prostě přijmou nabízenou cenu, i když vědí, že ve výsledku prodělají. Vezmou ji proto, protože vědí, že když ji nepřijmou, zkrachují okamžitě. No a filmovým studiům tohle náramně vyhovuje. Mají vždycky dostatek společností, které se do krve porvou o jejich nabídku tvorby VFX do nově vznikajících filmů a zároveň mají obrovský vliv na to, kolik taková zakázka bude stát.

“Možná, že tenhle problém se změní, až se naplno rozjedou platformy jako Netflix (streamingové služby pro veškerý filmový a televizní materiál – pozn. red.), v zásadě dnes ale o všem rozhoduje těch několik velkých filmových studií,” říká Ross. A to včetně toho, v jaké zemi se budou dané triky vyrábět. Právě USA má totiž nepochopitelně hloupě nastavený daňový systém, který způsobuje, že výroba triků tam stojí obrovské částky. To je důvod, proč většina velkých studií zakládá pobočky v zahraničí (dost často v Indii a SIngapuru), protože tam jsou daně mnohem menší.

A z toho vyplývá další problém současného trikového průmyslu. Protože se triková studia bojí nabírat stálý tým lidí (protože se může stát, že je každou chvíli budou muset vyhodit) a mnohem jednodušší pro ně je najmout na určitý projekt námezdnou sílu, která pak po dokončení zakázky prostě půjde po svých, stali se z trikových pracovníků v podstatě žoldáci. Cestují po světě, půl roku jsou tam, půl roku jinde, kde jim dají víc peněz a lepší podmínky, tam se uchýlí a společné mají jen to, že se nikde dlouho neohřejí. Zajímavý životní styl pro mladé nadšence. Naprosto nepřijatelný způsob profesního života pro zkušené veterány, kteří by rádi uživili rodinu. Tedy ty pracovníky, kteří by z VFX oblasti mohli udělat respektovanou profesi.

Naděje tu je, jen zatím skomírá

Jsme globální komunita a co se děje u nás (USA a Kanada – pozn. red.) se bude dříve či později dít všude jinde,” říká Ross o VFX světě a krizi, v níž se v zámoří zmítá už mnoho měsíců. “Společnosti i jednotliví umělci se dál budou honit za nabídkami práce po celém světě a budou tak ničit svůj vlastní průmysl… až dokud se něco nezmění. Myslím nicméně, že politici, kteří o potřebných změnách můžou rozhodnout, to dříve či později pochopí.”

Podle Rosse je hlavní, aby se jednotlivá studia spojila a při vyjednávání cen za VFX zakázky nepůsobila jako osamocení hráči, kteří si jdou navzájem po krku. Měla by působit jako unie, která by kolektivně dokázala usměrňovat nabídky filmových studií a působit jako jejich protipól. “Pravděpodobně se to nestane během mého života,” uznává Ross, “protože vlastníci VFX studií se prostě příliš bojí toho, že takovým krokem přijdou o zakázky úplně. Všichni by rádi něco změnili, ale nikdo nemá odvahu změnit celý obchodní model tohohle průmyslu. Bohužel, právě ten leží v jádru problému.”

Dalším z nesmírně důležitých kroků pak podle Rosse bude i to vyjednat pro studia konečně i podíl na zisku z filmů. “Sandra Bullock dostala za filmu Gravity víc než 50 milionů dolarů navíc oproti původnímu kontraktu. Prostě proto, že její agent dohodl, že bude mít podíl z výdělků. Mělo něco takového vyjednané studio Framestore (tvůrci VFX pro film – pozn. red.)? Nejsem si toho vědom. Když jsem se na to pak zeptal výkonného ředitele Warner Bros. Chrise DeFarii, řekl mi prostě, že nikdo z Framestore o takovém podílu ani vyjednávat nezačal.” Nevím co vy, ale osobně myslím, že ať už byla Bullocková ve filmu jakkoliv super, londýnské VFX studio by si takový bonus zasloužilo mnohem mnohem víc…

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.