Úžasný svět free softwaru

1 month ago by in Jak začít s VFX Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Každý, kdo se chce bez zbytečných komplikací živit digitální grafikou, potřebuje legální software. Ano, je tomu tak i tady, v našich malých zemičkách, kde jsme proslulí tím, jak rádi sáhneme po „torrent edicích“. Nejde jen o to, že se vám ilegální programy mohou při namátkové kontrole šeredně vymstít. Nekrást cizí produkty je tak trochu i součástí toho „být profesionálem“.

Legální software však často znamená i velké množství peněz, které musíte do své kariéry investovat. Taková Maya stojí 50 tisíc Kč na rok, Adobe Suita 20 tisíc, Nuke v základní verzi zase 90 tisíc (naštěstí jednorázově).  Jsou to programy, které používají profesionálové a firmy po celém světě, a mohlo by se zdá, že tedy pro profi tvorbu přicházejí jako jediné v úvahu. Naštěstí jsou zde ale alternativy.

Není free software jako free software. Některé nic neumí a zavirují vám počítač. Jiné si hned po instalaci vzpomenou, že chcete-li je používat, vlastně tak úplně free nejsou. Naštěstí jsou zde ale i programy, které si v ničem nezadají se svými placenými protějšky. Takové, u kterých musíte kroutit hlavou nad tím, jak je vůbec možné, že je tvůrci poskytují zdarma. Které vám umožní tvorbu všeho, čeho byste dosáhli v Mayách, Nucích a Photoshopech atd. A které vám ve výsledku ušetří statisíce. Pojďme si je představit.


Poznámka: Tento článek se víc hodí pro freelance tvůrce, spíš než pro ty z vás, kteří míříte do VFX studií. Firmy většinou používají právě ty placené, dobře známé produkty od Autodesk, Foundry nebo Adobe a každému je jedno, že máte znalosti Gimpu nebo Blenderu.

Na straně druhé – jste-li freelancer, v čem vytváříte své práce je čistě vaše věc.

Poznámka 2: Do seznamu jsem zahrnul jen software, který lze použít pro komerční tvorbu.


Úprava fotek a malba

Gimp

Gimp ušel za dobu svého vývoje dlouhou cestu. Z přehlížené, často až opovrhované alternativy Photoshopu s horším interfacem a horší stabilitou, se vypracoval v mocnou konkurenci. Profesionály sice zůstává přehlížen, v dnešní době však už zvládne vše, co jeho starší bratříček. Výhodou navíc je, že se pyšní nadšenou komunitou, jeho tvůrce lze s připomínkami kontaktovat a zastihnout přímo na internetu a lze ho doplnit o pluginy, které jeho použitelnost zvednou o 200%. Právě tahle nutnost instalovat pluginy, pokud chcete mít kompletní funkčnost Photoshopu v Gimpu, je jedním z jeho záporů. To, a fakt že jde pořád spíše o program pro úpravu obrázků na web, ne pro tisk. Mnohým navíc nesedne jeho user interface (UI), které je ale customizovatelné. Tak jako tak, není důvod si ho nezkusit.

Krita

Podobný případ jako Gimp, pouze s rozdílem, že Krita byla stvořena pro digitální malbu (a má příjemné UI). Zatímco Gimp zvládá skvěle foto manipulaci, Krita nabízí spoustu nástrojů pro malíře, které nemá ani Photoshop. Například symetrii. Plus je zde opět nadšená komunita tvůrců – čím to je, že když je něco zadarmo, přitahuje to tak společensky naladěné lidi? Všichni malíři by měli před koupí Photoshopu zkusit Kritu.

MyPaint

Program určený pro ničím nerušenou digitální malbu, vhodný především pro skeče. Velmi oblíbený nástroj v kombinaci s Photoshopem nebo právě Gimpem – tvůrci často nahodí své nápady v MyPaint a pak přejdou do těchto programů pro finální úpravy. Brushe jsou přizpůsobené pro malíře se znalostí tužek a štětců, dokáží blendovat barvy podle přítlaku a MyPaint má ještě geniální vlastnost vybrání tahu štětce, layery, na které se nachází a brushe, se kterým byl zhotoven – vše jedním klikem. Programu chybí některé zkratky, které jsou v PS, trpí občasným zpomalováním a nemožností nastavit velikost dokumentu (plátno je zde nekonečné). Rozhodně jde ale o program pro všechny kreativce.

Alchemy

Spíš než na běžnou malbu se tenhle program zaměřuje na rychlý brainstorm nápadů. Můžete s ním bleskově generovat roztodivné tvary, fleky, křivky a to vše vytvářet pomocí velmi užitečné symetrie. Nástroj nemá žádnou selekci, editační nástroje, dokonce ani undo. Prostě a jednoduše – čmárejte a často z toho něco vzejde.

Mischief

Moderní a hravý program, který se podobně jako Alchemy zaměřuje na rychlé nahození nápadů, navíc má možnost infinite canvas (tzn můžete zoomovat do nekonečna). Je perfektní pro tvůrce přecházející z ruční malby a kresby na tu digitální, protože věrně supluje tradiční techniky, včetně bezkonkurenčního pencil brushe na papírovém podkladu. Chybí mu některé nástroje Photoshopu (např. dodge a burn), zato se v něm ale příjemně pracuje a v základní verzi je zdarma (rozšířená stojí pouhých 25 dolarů).

Inkscape

Jediná konkurenceschopná alternativa k Adobe Illustrator. Aneb vektorový Inkscape, jehož jediná skutečná nevýhoda je občasná nespolehlivost releasů a pomalá implementace nových featur. Něco takového by se Adobe nikdy nemohlo stát, že? (Pokud jste nepoznali – nebo nikdy neupdatovali Adobe produkty – byla to ironie)

Pixlr

Photoshop v prohlížeči, zadarmo. Vážně? Jen si ho vyzkoušejte. Program vzniklý ze stejnojmenné appky má spoustu těch samých možností, co Photoshop, pracuje v přímém propojení s vaším Google Drive a poradí si s množstvím formátů. Bohužel, dokáže být pomalý a nespolehlivý. Rozhodně není pro každodenní práci, ale nacházíte-li se na počítači, kde není Photoshop, tohle může být vaše odpověď.

Storyboarder

Nemáte-li čas ručně malovat stránky storyboardu pro váš film, pak pro vás může být odpovědí tenhle free software od Wonder Unit. Značně zjednodušuje celý proces a umožňuje rovnou vytvářet video sekvence.

 


Compositing a střih

Fusion

Na poli free-compositing softwaru není nic lepšího. Pokud tedy vyloženě nejste proti node-based systému (což vám ale moc nepomůže stát se compositorem). Fusion má za sebou dlouholetý vývoj, je to skutečně robustní nástroj, kdysi velmi populární mezi compository, později zastíněný Nukem. Před časem se díky firmě Blackmagic Design opět objevil na trhu – v komplet free verzi!  PRO edice s rozšířenými nástroji stojí 299 dolarů – a ani to není adekvátní cena za tak úžasný program. Jedinou nevýhodou zůstává horší linear color workflow, horší podpora EXR formátu a nic moc roto a paint nástroje (alespoň ve srovnání s Nukem). To ale neznamená, že byste si free Fusion neměli stáhnout hned teď, protože pro freelancery je – na rozdíl od neuvěřitelně drahého softwaru od Foundry – skutečně výhodný.

Natron

nestydatě okopírovaný Nuke – to je Natron. Skoro se mi ani nechce věřit, že to není právně postihnutelné. Ale rýpat do toho moc nechci, protože program je free a super. Chybí mu některé funkce skutečného Nuku, rozlišení nad fullHD a 3D workspace. Jinak se ale jedná o software, který nejenže lze využít pro vaše freelance zakázky, ale přijde-li nabídka ze studia, můžete z něj pohodlně skočit rovnou do Nuku.

DaVinci Resolve

Myslím, že nenajdete hezčí a propracovanější free video editační software než Resolve. Jedná se opět o produkt od Blackmagic Design, určený pro práci v kombinaci s jejich kamerami a se softwarem Fusion. Nabízí jednoduché nástroje pro editing a úžasné tooly pro barvení. Jeho nevýhodou je, že je lehce pomalejší než Premiere nebo FinalCut, nemá mnoho efektů, nelze vytvořit více timeline s různými nastaveními v jednom projektu a další drobné zápory. Vše je hravě vyváženo faktem, že je free a kvalitní.


3D tvorba a texturing

Blender

Ani zde není, co řešit. Bývaly doby, kdy práce v Blenderu byla soubojem na život a na smrt se strašlivým UI. To už dávno neplatí. Ve spojitosti s vypuštěním nového open-source filmečku Agent 327 jsem se po letech rozhodl dát Blenderu šanci – a jsem nadšen. Blender dnes už zvládá vše důležité, co můžete pro svou freelance kariéru potřebovat, od produktového designu, vizualizace, přes animaci, sculpting a 3D texture paint, komplexní simulace i realistické rendery. Nevěříte-li, projděte si best of galerie na BlenderGuru. Skutečně obrovská komunita navíc z celého projektu dělá úžasný zážitek, kdy nejednou potkáte lidi, kteří vysloveně CHTĚJÍ, abyste na Blenderu vytvořili něco úžasného a neváhají vám v tom pomoci. A vy byste si měli Blender hned teď stáhnout!

 Meshlab

Výborný free software pro úklid geometrie vašich modelů. Dokáže si poradit s nechtěnými trojhrannými polygony, zredukovat detailní modely vzniklé z 3D skenu a připravovat je pro 3D tisk. Stahujte zde.

xNormal

Program, jehož user interface zamrzl někde v minulém století, který však poskytuje perfektní možnosti pro zapékání normal map. Jiné sice nemá, ale v tom, co dělá, je opravdu dobrý.

Sculptris

Přímočařejší bratříček nejpopulárnějšího softwaru pro 3D sculpting Zbrushe. Jedná se o produkt, který vychází přímo pod křídly firmy Pixologic, a je určený tvůrcům, kteří chtějí začít se sculptingem, aniž by je to stálo příliš úsilí. Sculptris je osekaná forma Zbrushe, které schází množství funkcionality a např. nástroje pro hard-surface sculpting. Vzhledem k tomu, jak neuvěřitelně nabitý funkcemi a možnostmi Zbrush je, to pro někoho může být spíše plusem. Scuptris je free a ideální pro sculpting vašich organických modelů.

 

 

 

 


Znáte jiné 2D nebo 3D aplikace, které skutečně stojí zato? Sdílejte je v komentářích!

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Zdeňka

    Nedávno se objevil na internetu Storyboarder https://wonderunit.com/storyboarder/ 🙂

  • tomvit25

    Chápu to tedy dobře, že je lepší jít přímo do Natronu než začínat ve Fusionu?

    • Oba softy jsou výborné, nicméně Fusion je už zajetější a obsahuje více funkcí, které Natron třeba i oproti Nuku nemá. Nicméně s tím,jak rychle jde vývoj Natron bych ho do budoucna bral docela jako sazku na jistotu. A planujeteli eventuelne prechod na Nuke, pak je Natron jasna volba.

      • tomvit25

        Ok, díky za vysvětlení. Jsem freelancer a zatím jsem zvyklý pracovat v layer systému AE. Fusion jsem chviličku zkoušel dříve, ale pak nebyl čas se tomu více věnovat. Teď mě to ale zase zlákalo 🙂 Přechod na Nuke u mě asi nehrozí, ale asi na ten Natron mrknu a pak uvidím s čím se mi pracuje líp.

        • layery a nody jsou kazdy na jine veci. Motion grafika v nodech neni casto tak snadna, v AE to clovek nahazi nad sebe a experimentuje… na druhou stranu delat filmove zabery v layerech je horor, pokud jsou tam slozite retezce efektu, ruzne se generuji a pozdeji pouzivaji kanaly z keyeru atp… v AE to vede na peklo kompozic v kompozicich, ktere se temer neda udrzovat, pokud se jede klasicky pres layery. Ale to nakonec nejspis dobre vite vsichni i beze mne 🙂

          • jAkFrA

            Zdravím, já bych se ještě s dovolením zeptal, jestli někdo máte zkušenosti s dostupností tutoriálů (případně jejich kvality)? Jestli je z tohoto hlediska lepší Fusion vs. Natron vs. .:(či něco jiného):.? Teď pracuji s motion grafikoou v AE a chtěl bych vyzkoušet/naučit se něco nového. Do budoucna pak i třeba tyto zkušenosti uplatnit na nějakém projektu. S čím tedy začít, i z hlediska toho s čím se v republice/střední Evropě člověk může potkat. A taková tečka na závěr: Má někdo zkušenosti s Nuke non-comercial (omezení, funkčnost)? Děkuji za článek a případné odpovědi.

  • Ted si nejsem uplne jist, zda i pro zakladni verzi nejsou skryte nejake poplatky, ale Hit film?
    https://hitfilm.com/express

    I ty volitelne addony za radove desitky eur se daji zrejme ustat. Podotykam, ze s tim nemam zadnou zkusenost.

    • Díky! Slyšel jsem o tom, ale rovněž jsem nezkoušel a nechtěl jsem doporučovat bez zkušenosti 🙂

  • Miroslav Guga

    Tento je fajn (free): Instant Meshes – rýchla úprava topológie 3D modelu
    https://github.com/wjakob/instant-meshes

  • Miroslav Guga

    Synfig Studio: 2D animácie – open source, niečo ako Moho, ale zadarmo https://www.synfig.org/
    Možno niekoho zaujme ešte staršia free verzia Terragenu 0.9.43 – tvorba krajiniek, novšie verzie sú tiež, táto bola ľahšia na tvorbu a pochopenie https://terragen.en.uptodown.com/windows

  • Jeste podotknu, ze pro VFX se typicky skriptuje v pythonu. Notepad++ je free a ma podporu pro barveni syntaxe PY – vyborny textovy editor. Dale pro PY jsou k dispozici kompletni vyvojova prostredi – opet zdarma; potiz s nimi je v tom, ze zatimco samy umoznuji skvele debugovat standalone PY skripty, tak v Maye a jim podobnych to tak docela nejde – a pokud, tak ne snadno; i presto jsou ale tyhle vyvojove nastroje opravdu uzitecne, pokud clovek dela cokoli delsiho nez par set radek.
    —-
    Skoda, ze Fusion ma jako skriptovaci prostredi Lua jazyk… neni to rozhodne spatna volba, akorat zbytek sveta pouziva python a tak to je ponekud nekomfortni. A Davinci skriptovat patrne nejde vubec, pokud se to nahle nezmenilo, coz je opravdu mrzute… totiz naskriptovat si vlastni dohledavani sourcu pro timeline, jako se to da v programech od Foundry (tj. Nuke a Hiero) je velke plus a pro robustni pipelines to je docela nutne… i kdyz se porad jeste daji mozna opatchovat (?) soubory s projektem samym, pokud jsou v nejake citelne podobe a pak se projekt nacte do programu.

  • jAkFrA

    Zdravím, já bych se ještě s dovolením zeptal, jestli někdo máte zkušenosti s dostupností tutoriálů (případně jejich kvality)? Jestli je z tohoto hlediska lepší Fusion vs. Natron vs. .:(či něco jiného):.? Teď pracuji s motion grafikoou v AE a chtěl bych vyzkoušet/naučit se něco nového. Do budoucna pak i třeba tyto zkušenosti uplatnit na nějakém projektu. S čím tedy začít, i z hlediska toho s čím se v republice/střední Evropě člověk může potkat. A taková tečka na závěr: Má někdo zkušenosti s Nuke non-comercial (omezení, funkčnost)? Děkuji za článek a případné odpovědi.

    • Čím víc se o Natron zajímám, tím víc zjišťuju, že opravdu funguje jako Nuke, dají se tedy pro něj používat i Nuke tutoriály, kterých je požehnaně. Určitě bych doporučil vyzkoušet Fusion i Natron, ale v tuhle chvíli mi Natron vychází jako vítěz, jak jsem psal v článku, dá se z něj pohodlně přejít do Nuku. A ten je po celé Evropě i v USA nejrozšířenějším compositing softwarem.

      Nuke non-commercial nelze používat pro placené zakázky a navíc má množství omezení – output nemůže být větší než fullHD, third-party pluginy nefungují, včetně některých důležitých pluginů jako třeba Primatte. Je to zkrátka verze striktně určená jen pro osobní výuku v Nuku, na nic víc se moc nedá použít…