The Predator – digitální “držka” na steroidech

2 weeks ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tvůrci filmu The Predator si tak trochu sami podkopli nohy, když do záběrů vedle sebe postavili jednak reálný oblek Predátora, který snad nikdy nevypadal lépe, a zároveň digitálně vytvořené monstrum Predator One a jeho lovecké psy. V MPC se museli zatraceně snažit, aby se výsledná emzákova – slovy Arnolda – držka” alespoň vyrovnala praktickému kostýmu.

Dohromady v MPC vytvořili přes 500 VFX záběrů, nad nimiž dnem i nocí bděli supervizoři Richard Little (Jungle Book, The Shallows, Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) a Arundi Asregadoo (King Arthur: Legend of the Sword, Ghost in the Shell). V jejich snažení jim pak pomohlo studio Rising Sun Pictures, které se postaralo o CG prostředí některých scén, efekty zneviditelnění a krvavé FX, zatímco Method Studios se soustředili na efekty mimozemské lodi a jejího dopadu na naši planetu.

Digitální držka od MPC

Aby režisérovi Shanu Blackovi umožnili co největší svobodu v záběrování, zhotovili tvůrci v MPC pomocí ZBrushe detailní modely Predátora i psů, které pak potáhli texturami vycházejícími z odsouhlasených designů a zároveň ze scanů reálného kostýmu. Kromě toho se pod povrchem pokožky modelu nacházel mohutný muscle systém, se kterým ostatně mají velké zkušenosti už od prací na Jungle Book či Blade Runner 2049. Tyto umělé svaly umožnily realistické podkožní pohyby svaloviny a v závislosti na nich deformaci modelu.

V MPC samozřejmě nevytvářeli jen model Predatora One, upravovali v mnoha záběrech i “obyčejného” Predátora, který se ve filmu objeví. Často šlo o mix mezi reálným oblekem a digitálními částmi. Kromě toho pak v simulačním oddělení vytvářeli jak pohyby predátořích dredů, tak i do scén dodávali zelenou krev, aby bitevní části působily drsněji.

Po filmovém place se pohybovali herci v motion capture oblecích, kteří buď stáli na chudách a simulovali pohyb velkého Predátora, či byli na všech čtyřech a chodili na prodloužených nástavcích na rukou, podobně jako ve War for the Planet of the Apes. Velkým oříškem samozřejmě bylo, jak nejlépe nechat tyto mocapery interagovat s reálnými herci a prostředím. Krásným příkladem je scéna, kdy performer zastupující Predatora One dostal na tělo spoustu LED světélek, pomocí nichž pak tvůrci simulovali světlo ohně. V postprodukci pak Predatora zapálili CG simulací.

Zajímavostí je, že celá scéna odehrávající se na baseballovém stadionu, kde se hrdinové poprvé setkají s loveckými psy, byla postavena na modrém plátně a později doplněna o digitální pozadí. Vše bylo takto jednodušší produkčně a ve výsledku prý efekt nebyl zas až tak náročný – nafotili si reálnou lokaci, sestavili z ní 360 stupňové panorama a to potom projektovali na jednoduchou geometrii, kterou vsadili místo modrého plátna.

Zúčastněná VFX studia často doplňovala reálný kostým o digitální části:

 

Rising Sun a Method Studios

Scéna, kdy se hlavní hrdinové setkají s havarovanou predátoří lodí Ark, se natáčela v lomu nedaloko Vancouveru, kde filmaři postavili částečný model plavidla. Celé prostředí pak tvůrci z Rising Sun vzali a doplnili o 3D matte painty hornatého pozadí a kromě toho samozřejmě dosadili do záběrů CG model lodi, ať už se jednalo o exteriér či interiér.

RSP rovněž vylepšili predátoří zneviditelňovací efekt, který se oproti originálu odehrává ve 3D prostoru a je plný sekundárních efektů pableskujícího světla. Aby trik fungoval, museli trikaři zhotovit perfektní matchmove pohybů herce Boyda Holbrooka, díky kterému pak Look Dev tým vyrenderoval spoustu trikových passů. Ty v compositingu složili do finální podoby, kterou schválil režisér Shane Black. Líbilo se mu prý, jakým způsobem efekt ctí předlohu, zároveň však dělá zneviditelnění detailnější a modernější. Kromě toho v RSP pracovali na četných efektech vyhřezlé krve a vnitřností, včetně scény, kdy Predátorův bumerang přišpendlí ke stromu ruce nebohého vojáka.

 

Aby zhotovili design jednotlivých mimozemských lodí (Ark a Pursuit ship), využili lidé z Method jednak koncepty, které jim dala produkce, zároveň pak nastudovali vešekeré vizuální elementy původního filmu a navrch se nechali inspirovat závodními auty. Kromě lodi pak samozřejmě museli vytvořit i prostředí, do kterého Ark padá. Tímto způsobem vznikl digitální environment o rozloze 50 km2 , plný CG stromů a terénu, jenž mohl reagovat na následnou destrukci.

 

Komentář k filmu

Bohužel, nový Predator mi nefunguje snad na všech úrovních. Z filmu, kde má pobíhat monstrum, z něhož jde strach (a když už ne strach, tak aspoň respekt) se stala komedie s týmem pošuků a nepříliš sympatickým hlavním hrdinou, kde se sice tvůrci snaží, aby Predator One vypadal cool, bohužel, cool alien neznamená automaticky působivý alien. Strach jde spíše z jeho menšího kolegy, možná i proto, že ho hrál herec navlečený v kostýmu. Bohužel však – jak to Koláč řekl v našem Movie Time – ve chvíli, kdy jemu urvali hlavu, film se tvůrcům totálně rozpadl mezi prsty…  

Podobné články

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.