Warning: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /users/zalohovane/9868/vizualniefekty.cz/wp-content/themes/PressGrid/functions.php on line 74
The Man From U.N.C.L.E. VFX - Jak vyrobit digitální Berlín | VFXcz

The Man From U.N.C.L.E. VFX – Jak vyrobit digitální Berlín

4 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Jestli Guy Ritchie ve svých filmech něco dokázal, tak to, že se nebojí experimentovat s nezvyklými záběry, rychlými střihy a neotřelými kamerovými montážemi. Ve filmu The Man From UN.C.L.E to potvrdil dvojnásobně. Tenhle špionážní snímek umístěný do období studené války 60. let 20. století je totiž až po okraj nacpaný svižnou akcí, která je tak krkolomná, že jednoduše nešla zhotovit bez použití triků. Aby se diváci mohli na plátně kochat záplavou stylových honiček, museli se trikaři vydat na nejistou cestu lemovanou potem 3D grafiků a slzami kompozitorů.

Výsledek? Musím říct, že jsem byl zase jednou překvapen tím, co všechno bylo ve filmu CG… a jak málo jsem si to uvědomil. Jistě, některé sekvence byly očividně digitální a musím říct, že občas se ty VFX moc nepovedly (zvlášt v závěrečné honičce po pobřeží Amalfi). Co mě však skutečně zaujalo byla hned úvodní akční sekvence v ulicích historického Berlína, na které dělalo studio RiseFX. Před ní smekám pomyslný klobouk.

K projektu si režisér Ritchie přizval dlouholetého compositora a ostříleného supervizora Richarda Baina (The Lockout, Les Miserábles, Jupiter Ascending), kterého jmenoval overall VFX lídrem. Ten pak společně s VFX producentku Sarah Tulloch rozdělil potřebnou práci rovnoměrně mezi 3 triková studia. První z nich bylo zmíněné RiseFX. Další byla londýnská firma CineSite, která vytvořila efekty pro honičku na člunech a pro finální stíhání záporáka si Bain vybral BlueBolt. My si budeme dnes povídat o tom prvním z nich.

unclechase_featured-1024x438


 

Berlínští RiseFX rekonstruují své město

Agenti Napoleon Solo (Henry Cavill) a Ilya Kuryakin (Arnie Hammer), kteří se později v průběhu filmu mají stát špiónskými partnery, se v úvodní akční pasáži střetnou a rozpoutají divokou honičku ulicemi komunistického východního Berlína. Pochopitelně, tyto ulice už dnes neexistují, respektive, rozhodně se od dob 60. let notně změnily. Takže nestačilo jen zaletět do Německa a prostě tam scénu natočit. VFX mistři museli zapojit všechny své schopnosti.

Vše začalo výzkumem. Během něj Richard Bain a jeho kolegové prozkoumali soudobé i historické mapy a zhlédli nespočet filmů vzniklých v té době, aby měli přehled nejenom o tom, jak Berlín tenkrát vypadal, ale také jakou měl atmosféru. Prozkoumali archivní materiály, shromáždili veškeré fotografie, které kde vyhrabali a které našli na internetu. Vedoucí výpravy Oliver Scholl neustále sbíral informace a pracoval intenzivně v britských studiích Leavesden, kde vytvářel kulisy oblasti okolo slavného Checkpointu Charlie. To vše v neustálé spolupráci s Rise.

“Bylo mi jasné, že RiseFX jsou pro tenhle úkol nejlepší volbou,” vzpomíná Bain na to, jak vybíral tohle VFX studio sídlící přímo v Berlíně. “Ostatně, historická rekonstrukce určitého místa se dělá vždy mnohem lépe když danou oblast znáte a můžete se do ní kdykoliv vydat. Pro Rise to znamenalo množství výletů do ulic Berlína a studování oblastí, které jsme ve filmu chtěli zobrazit – a oni se toho skutečně zhostili s efektivitou a znalostmi lidí, kteří tu metropoli znají jako své boty.”

Nestačilo však jenom jezdit po Berlíně a sbírat materiály. Jak bylo zmíněno, rychle bylo zřejmé, že budovy, které se v metropoli zachovaly, nejsou už věrným zachycením toho, jak reálie vypadaly v 60. letech. Autoři museli sehnat své materiály jinde a zároveň museli vyzkoumat, kde se tedy bude natáčet, když ne v Berlíně.

 

Jak natočit historický Berlín

Odpovědi na první otázku našli u lokační manažerky Karoliny Zielonkové, se kterou Bain dříve spolupracoval na polské produkci Miasto 44. Ta mu doporučila, aby budovy v podobném stylu hledal v její rodné zemi a že nejlepší jsou ty ve Wroclawi a Legnici. Okamžitě se tam vydal tým Pointcloud9, který zdejší zástavbu, jež jako by berlínské architektuře z oka vypadla, začal okamžitě scanovat pomocí LIDAR zařízení. Od nich pak RiseFX dostali detailní CG modely, které po drobných úpravách (museli je například zvýšit na berlínských standardních 21 metrů výšky) mohli použít do svých záběrů.

Na druhou odpověď pak filmaři přišli celkem snadno – jelikož šlo z velké části o britskou produkci, začalo se točit v ulicích Londýna. Lokační manažeři našli nakonec tři místa, která se velmi blížila vzhledu Berlína poloviny minulého století a kde si mohli dovolit točit rozzuřeného Wartburga stíhajícího ďábelsky rychlého Trabanta. Šlo o okolí Greenwich Naval College (kde stála dokonce architektura zhotovená ve stejném stylu), Millenium Mills a Chatham Historic Dockyard.

Previz od společnosti Proof naplánoval přesně, kde se měla honička odehrávat. Začít měla u zákrutu S-Bahn hlouběji ve východní části města, pokračovala přes Gendarmen Markt a končila blízko městského centra Mitte, jímž vedla Berlínská zeď sousedící s Kreuzbergem, kde už se nacházela západní část. Všechny zastávky mezi tím si museli autoři nějak sami vyplnit – nakonec vybrali několik nedůležitých vedlejších uliček a doplnili vše známou hlavní třídou Unter den Linden. Všechna zobrazená místa přitom byla maximálně historicky přesná.

Původní záběr natočený v ulicích Londýna...

Původní záběr natočený v ulicích Londýna…

 ... pozadí zrekonstruovaného Berlína 60. let...

… pozadí zrekonstruovaného Berlína 60. let…

... a finální výsledek. Můžete si všimnou že zaměňování byli i řidiči uvnitř aut.

… a finální výsledek. Můžete si všimnou že zaměňování byli i řidiči uvnitř aut.

 

Scan,CG rekonstrukce a nekonečný rotoscoping

A pak už začala ta skutečná VFX práce. Většina záběrů byla nejdříve pořízena v ulicích Londýna během nočních natáčení, v nichž byla na pozadí většinou tma. Dalším postupem pak bylo vyrotoscopovat ze záběrů zadní plány a nahradit je digitálními prostředími Berlína 60. let. Jinými slovy, v popředí jsou elementy z Londýna a v pozadí je digitální Berlín posetý budovami nascanovanými v Polsku. Složité, ale iluze je perfektní.

RiseFX se ale nezastavili jen u nahrazování pozadí. V některých záběrech totiž Guy Ritchie žádal změny a v takových momentech bylo nutné nahradit všechno – od městských prostředí po samotné vozy a herce uvnitř. Ve výsledku trikaři vytvořili 12km berlínské scenérie, pro níž použili dohromady 64 unikátních domů. To vše samozřejmě doplnili o CG stromy, značky, stojící auta, pouliční harampádí a zatárasy. Mělo to pozitivní efekt: všechno do sebe mnohem lépe zapadalo a digitálním osvětlením se mohli mnohem lépe přiblížit původní vizi hlavního kameramana Johna Mathiesona. Trikař koneckonců nemůže mít lepší referenci než něco, co mělo být původně finálním záběrem z reálného natáčení… takže to se to pak předělávalo jedna báseň.

Autoři zvolili workflow, který v mnoha případech začínal u společnosti Pointcloud9, která pořídila LIDAR scany a sama je zpracovala pro převod na produkční modely. Dobrým příkladem budiž obě auta – ta se nejdřív za pomoci speciálních sprejů nastříkala tak, aby byla co nejméně lesklá, takže výsledek scanu v sobě neměl “díry” po specularech. Získaná data zpracovaly jejich in-house nástroje, ale zároveň tvůrci použili i software Geomagic Wrap, který je prý pro tyto postupy nesmírně spolehlivou volbou.

Modely se správnou topologií byly doupraveny v Maye a RiseFX s nimi pracovali již v programu Houdini. Vše se prý dělo pomocí jednoho pohodlného exportu. Tam záběry doplnili o CG simulace kouře od pneumatik, cákance vody z kaluží či špínu na kapotách a ve výsledku mohli vše vyrenderovat přímo z Houdini pomocí rendereru Mantra.

Ještě jednou klobouk dolů před prací RiseFX. Během sledování filmu mi sice bylo jasné, že některé scény jsou Full-CG … do jaké míry se až trikaři vynasnažili, aby byl filmový Berlín maximálně historicky přesný, to mě ale ani ve snu nenapadlo.


 

Na konci videa je dobře vidět natáčení pro berlínskou honičku:

VFX Breakdown od studia BlueBolt:

 

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.