Svět realtime render enginů

2 weeks ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Od doby, kdy jsem psal článek Bitva herních enginů, už uplynula značná doba a je tedy tak akorát načase updatovat informace, které jsem v něm uvedl. Zatímco před třemi roky se masivní využití realtime renderovacích enginů v produkci 3D grafiky a VFX teprve rozjíždělo, nyní je tento trend v plném proudu.

Realtime enginy se už dnes využívají v mnoha různých oblastech průmyslu, od filmových previzů, architekturálních vizualizací, přes realtime kompozice přímo na natáčecím place, samozřejmě i v herní a video tvorbě. V neposlední řadě slouží také tvůrcům stále populárnějších VR médií. Rozhodně je tedy dobré se orientovat v těch nejdůležitějších nástrojích, které realtime CG tvorbu ovládají. Právě od toho tu je dnešní článek.


Herní enginy

Unreal 4

Na prvním místě samozřejmě zůstává Unreal 4 engine, stále jednička mezi herními enginy. Je známý především díky tomu, že na něm vznikla obrovská spousta super vypadajících her. To však zdaleka není jediné, k čemu je v dnešní době využíván. Jeho skvělý lighting systém a fakt, že vypočítává veškeré snímky pomocí PBR postupů (více zde), zajišťuje, že není vůbec těžké dostat z něj vizuálně úžasné výsledky. Je dobrý pro vývojáře složitějších her, jeho filmové nástroje jsou velmi pohodlné a navíc je zdarma (peníze si začnou lidé z Epic účtovat až ve chvíli, kdy na svých výtvorech začnete vydělávat vyšší částky).

Nevýhodou je fakt, že není úplně jednoduché proniknout do všech jeho tajů a zákoutí… Pokud se ale ptáte, zda se vyplatí učit se v tomto programu, pak ano – nikdy to nebylo perspektivnější než teď. Pokud víte, jak tvořit assety ve 3D programu a jste ochotni naučit se, jak je dostat do Unreal enginu, pak vám nic nebrání v tom vytvořit úžasné digitální scény, běžící v reálném čase...

 

Unity

Tento engine nesmírně zpopularizoval především filmař Neil Blomkamp, který na něm se svým studiem Oats vytváří naprosto neuvěřitelně vypadající krátké filmečky, v čele se sérií Adam. Už jen z těchto odhalených ukázek je jasné, že engine dokáže vytvořit stejně úžasné realtime scenérie jako Unreal, a že co se kvality a možností týče, stojí na stejné úrovni. Proč zvolit Unity oproti konkurenci od Epicu? Především proto, že se jedná o mnohem otevřenější nástroj, který lze upravovat, modovat a pro který existuje obrovské množství pluginů. Kromě toho je Unity mnohem snadnější k naučení.

Stejně jako Unreal Engine, i Unity je zdarma až do chvíle, než s ní váš projekt začne vydělávat přes 100 000 dolarů ročně. Pokud se rozhodnete platit 35 dolarů měsíčně, získáte tréninkovou podporu a assety zdarma…

 

CryEngine (+ Lumberyard)

Doby největší slávy CryEnginu, kdy německá firma CryTek dominovala se svými hrami Crysis a Ryse, jsou už dávno za námi. V posledních měsících se proslýchalo o velkých problémech, s nimiž se firma potýká, a hojné propouštění zaměstnanců rozhodně nezpůsobilo příliv nových zájemců o jejich engine. Ten sice nedávno zazářil díky české hře Kingdom Come: Deliverance, jelikož je však stabilní situace vývojáře velmi důležitým faktorem při využívání jakéhokoliv enginu, herní studia dnes stále častěji dávají on CE ruce pryč.

Faktem je, že v CryEnginu lze dělat překrásná příroda a že jeho světelný systém je úžasný. Je to engine nesmírně vhodný pro tvorbu lineárních her, především FPS či 3rd person akčňáren. Na nic moc dalšího se moc nedoporučuje. Podobně tomu je i u jeho odnože zvané Lumberyard, defacto pozměněné a vylepšené verze CryEnginu 3.8, kterou odkoupil Amazon a přistoupil trochu jiným způsobem k licencování. Oba dva jsou téměř k nerozenání – a oba dva jsou v základním balíčku zdarma. Vyzkoušet si je tedy můžete – ale Unreal a Unity jsou dnes perspektivnějšími volbami.


Interaktivní renderery

Arnold

Přesouváme se od herních enginů k nástrojům využívaným spíše v CG průmyslu, pro různé vizualizace a 3D rendery. Arnold je tu s námi už pěknou řádku let, jeho prvopočátky spadají až do roku 1997. Známý se stal především díky tomu, že si ho pro své VFX filmy oblíbila společnost Sony Pictures Imageworks a následně se stal standardem i mezi dalšími velkými studii (např. Framestore, Cinesite, Digic Pictures, Image Engine atd.). Je založen na rychlém CPU renderování a fyzikálně přesných PBR výsledcích (unbiased rendering). Je velká šance, že dostanete-li se do nějakého zahraničního VFX studia, s Arnoldem se setkáte. Za jeho velkou rychlost a univerzálnost se ovšem také platí – konkrétně 600 dolarů ročně.

Pozn. Technicky vzato, Arnold se dá počítat spíše mezi “Interactive renderery”, tedy ne plně real-time nástroje, nýbrž takové, kde výpočet probíhá neustále a přestože vidíte render hned, finální obrázek může trvat i několik hodin, než se dopočítá.

Iray

Renderer pocházející od výrobce grafických kart nVidia, se kterým se spousta tvůrců asi seznámila přes software Substance Painter. Vyvíjen speciálně pro GPU CUDA technologii, je schopen vykouzlit fyzikálně přesné výsledky v reálném čase. Ideální pro začínající tvůrce, kteří od rendereru nevyžadují kdovíjak pokročilá nastavení. Je navíc skvělý pro realistické rendery, takže se dá vřele doporučit tvůrcům architekturálních vizualizací. Jeho cena je 300 dolarů na rok a existuje v podobě pluginu.

Keyshot

Keyshot je populární renderovací nástroj, který je schopen v realtime zobrazit neuvěřitelné množství detailů. Jedná se o standalone software, který využívá PBR procesy a je nesmírně jednoduchý na používání. Často vpodstatě stačí jen natáhnout vaše 3D modely do scény a začít je skládat dohromady. Jeho cena je jednorázových 2000 dolarů.

Realtime renderery

Marmoset Toolbag

Marmose je velmi oblíbenou renderovací standalone aplikací především pro herní grafiky, neboť je úzce propojen s Unreal a Unity enginy. Je perfektní pro vizualizaci vašich game-ready modelů a navíc obsahuje tunu dalších možností, od user-friendly animačního systému, skvělou tvorbu materiálů až po bezkonkurenční realtime subsurface scattering systém. Stejně jako většina realtime rendererů dneška, i Toolbag využívá PBR k tvorbě fyzikálně přesně vypadajících obrázků. Je rychlý, snadno se v něm pracuje a s jednorázovou cenou okolo 200 dolarů je ideální pro jednotlivce, kteří chtějí rychle tvořit krásné rendery pro své portfolio. Stahujte zde.

 

Eevee

A samozřejmě nelze vynechat ani naprostou pecku jménem Eevee, aneb nový real-time rendering engine zabudovaný do Blenderu 2.8. Z toho samozřejmě vyplývá, že je k dostání zcela zdarma. Jeho hlavní výhoda plyne z toho, že je přímo součástí Blenderu, takže můžete své modely real-time renderovat ve viewportu, zatímco modelujete, texturujete či “sculptíte”. Eevee navíc nabízí množství pokročilých efektů, od volumetrického světla, screen-space reflexí, subsurface scatteringu až po motion blur a měkké stíny. Vřele tedy doporučuji si novou verzi Blenderu alespoň vyzkoušet, budete určitě příjemně překvapeni.

Toto samozřejmě nejsou jediné nástroje pro realtime rendering. Dále by vás mohly zajímat například enginy jako Mizuchi, U Render, Unigine a další… Časem jich bude jistě přibývat a realtime se stane hlavním způsobem, jakým budeme renderovat naše 3D scény. Budoucnost zkrátka leží v reálném čase!

Podobné články

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.