Slavná jména trikového světa #3: Ken Ralston

3 years ago by in Historie VFX, Slavná jména trikového světa Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Je na čase se po nějaké době vrátit k seriálu, který jsem rozjel tenhle rok – povězme si tedy zase něco o historii vizuálních efektů a o lidech, kteří se zásadním způsobem podíleli na vzniku moderních VFX technik a studií. Věnuji se nyní především pionýrům trikové scény – mluvili jsme třeba již o Dennisi Murenovi a Philu Tippettovi nebo o Stanu Winstonovi. O tvůrcích, kteří povětšinou vyrůstali v 50. a 60. letech 20. století. Byli odkojeni 8mm kamerou a experimenty s ní, učarovala jim možnost předvést ve filmech neviděné a často se přes velké projekty typu Star Wars či Star Trek stali legendami ve svém oboru.

Jednou z takových legend je i Ken Ralston (1954).


Začátky a 8mm

Ken  se narodil v roce 1954 a vyrůstal přímo v Los Angeles, v srdci celého filmového a zábavního průmyslu Ameriky. A jak už bylo zmíněno, i on patřil mezi ten neposedný druh dětí, které pořád někde pobíhaly s malou 8mm kamerkou. Ken už od útlého dětství vytvářel vlastní nadšené pokusy o velkolepé hollywoodské spektákly, které vídal v kinech, ručně vše stříhal a experimentoval s kamerovými a animačními triky. Tahle jeho mladická vášeň se mu vyplatila, neboť postupně vytvořil několik zajímavých filmků, které později začal rozesílat do trikových a produkčních firem v LA. Netrvalo dlouho a díky jeho 45 minutovému dílu s příhodným názvem The Bounds of Imagination dostal svou příležitost.

Nebylo mu ještě ani 20, když získal zaměstnání v Cascade Pictures, společnosti, která se v 70. letech ve velkém zaměřovala na TV reklamní produkci. Jejich techniky zahrnovaly i animaci a speciální efekty, tedy přesně to, po čem Ken toužil. Během několika let zde pracoval na více než 150 reklamních kampaních a zhotovil nespočet modelů, animovaných loutek a optických efektů pro často velmi nápadité spoty. Jeho vynalézavost a kreativita přitom nezůstaly dlouho bez povšimnutí.

vermithraxflyingcrew

Zleva: Ken Ralston, Tom St. Amand, Stuart Ziff, Chris Walas a Phil Tippett při tvorbě filmu Dragonslayer za použití techniky GoMotion

 

Star Wars a příchod do ILM

15179472311_b4c819c296_b

Ken Ralston při práci na Star Wars

Psal se rok 1976 a mnozí již jistě tušíte, k jakému projektu že se to dostal. George Lucas sbíral nadějné talenty ze všech koutů země a nechal je všechny, aby svoji kreativitu vložili do jeho opusu magnum – Star Wars. Ken Ralston byl najat do Industrial Light & Magic, aby zde po boku ostatních dnes již legendárních tvůrců zhotovil revoluční triky na hranici tehdejších možností. Jeho zkušenosti z natáčení trikových TV spotů mu na prvním díle Star Wars: A New Hope (1977) zajistily pozici asistenta trikové kamery během scén s optickými efekty a miniaturami. Na The Empire Strikes Back (1980) se již podílel jako kamerový SFX operátor.

V té samé době zasáhl neodmyslitelným dílem i do vývoje stop-motion animačí technologie Go Motion, kterou v ILM využili třeba na filmu Dragonslayer (1891) či E.T. the Extra-Terrestrial (1982). O tomhle způsobu zdokonalené ruční animace si můžete přečíst třeba na specializovaném webu animuj.cz.

 

Od Star Treku k prvnímu Oscarovi

Po těchto důležitých prvních krocích pak přišel jeho velký průlom – Ralston se totiž stal SFX supervizorem na filmu Star Trek II: The Wrath of Khan (1982). Pro všechny Star Trek fandy zde pak mám zajímavost: během supervize tohohle filmu se Ralston nechal mnohokrát slyšet se svou kritikou modelu lodi Enterprise. ILM totiž dostali loď od jejich předchozích tvůrců vedených Jimem Dowem – a přestože byli všichni zpočátku uneseni mírou detailů tohoto 2,5 metru dlouhého modelu, brzy pochopili, že pracovat s ním bude peklo.

“Nesnáším ten model,” řekl Ralston časopisu Cinefantastique*. “Nevím, co je vevnitř, ale je neuvěřitelně těžký; je potřeba 8 chlapů, abychom ho připravili pro záběr a vysokozdvižný vozík pro manipulaci. Asi tím naštvu spoustu lidí, ale design Enterprise se mi prostě nelíbí. Má tvar, se kterým loď jen velice těžko uděláte v záběrech pěknou – vlastně to jde jen ze dvou úhlů.” Není divu, že si za svou kritiku slízl velmi ošklivé komentáře od fanoušků. Pravdou nicméně je, že to byl hlavně Ralston, kdo nakonec zajistil, že Enterprise v záběrech z The Wrath of Khan vypadala dobře…

8b85e010_Enterprise

Ve chvíli, co Ralston s týmem z ILM obdržel prvního Oscara za revoluční efekty v Return of the Jedi (1993), kde se postaral především o nezapomenutelnou vesmírnou bitvu ze závěru filmu, jeho kariéra se rozjela ve velkém. Působil už oficiálně na pozici ILM supervizora a pravidelně se dostával ke klíčovým filmům, na nichž studio v té době pracovalo. A právě tak se stalo, že zahájil svou spolupráci s režisérem Robertem Zemeckisem.

Vrchol kariéry a odchod do Sony Pictures Imageworks

Ta samozřejmě znamenala nesmírně důležitý krok v jeho profesním postupu a vyústila v nezapomenutelné trikové filmy. Hned prvním z nich byla klasická trilogie Back to the Future (1985, 1989, 1990), kde se postaral o efekty létajícího auta a všeho souvisejícího s cestováním v čase a futuristickou vizí budoucnosti ze dvojky. Neméně revolučním dílem byl film Who Framed Roger Rabbit (1988), kde se podařilo skloubit živé herce (Bob Hoskins) s animovaným charakterem králíka Rogera. V roce 1992 stál Ralston za efekty průhledných děr v těle hrdinky z Death Becomes Her a ve Forrest Gump (1994) zase nechal zmizet nohy poručíka Dana Taylora (Gary Sinise). Za všechny tyto filmy obdržel cenu Akademie za vizuální efekty.

Ralston od té doby pracoval na pozici VFX supervizora na dalších důležitých VFX snímcích, v čele třeba s The Mask (1994) či Jumanji (1995). V roce 1995 se nicméně přihodila velmi důležitá událost – po více jak 20 letech opustil ILM, neboť dostal nabídku, která se neodmítá. Stal se prezidentem společnosti Sony Pictures Imageworks a posunul se tak do role jednoho z klíčových tvůrců VFX světa. Zde vedle takové projekty jako Men in Black II (2002), Beowulf (2007) či Alice in Wonderland (2010). No a v roli Senior VFX supervizora a kreativního vůdce společnosti najdete tuhle legendu trikového světa dodnes

 

Ostatní články ze série Slavná jména trikového světa čtěte zde.

O ILM a Sony Pictures Imageworks se dozvíte v článku 7 TOP trikových studií.

 

Cinefantastique, Vol. 12, issue 5/6, pp. 54-55

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.