Slavná jména trikového světa #2: Stan Winston

2 years ago by in Historie VFX, Slavná jména trikového světa Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Všichni, co milujeme slavná díla americké filmografie, známe i postavy, k jejichž tvorbě neodmyslitelným dílem přispěl. Známe dinosaury z Jurassic Park – a milujeme je. Známe Terminátora – a dodnes si uživáme každou jeho robotickou hlášku. Známe odporné xenomorfy ze série Alien a drsného vesmírného lovce z Predatora. Všichni jsme viděli Iron Mana, obdivovali modro-modrého Avatara a litovali Střihorukého Edwarda. Bohužel, velmi málo lidí zná jméno, které za všemi těmito nezapomenutelnými výtvory lidské představivosti stojí.

Je jím Stan Winston (1946 – 2008), legenda filmového speciálního, vizuálního a make-upového triku.


 

Winstonova umělecká dráha však nebyla hned podobná té jako měl Denis Muren či Phil Tippett, o nichž jsme si povídali minule. Na začátku vůbec netušil, kam ho jednou jeho profesní dráha dovede. Původně, ještě během studií malování a sochařství na univerzitě ve Virginii, totiž netoužil po ničem jiném než stát se hercem. S tím snem se také v roce 1969 vydal do Hollywoodu, aby si dobyl svůj kus slávy. To  ještě nevěděl, že ho čeká dlouhý a bezúspěšný boj o role, série odmítnutí na konkurzech a dlouhé období deziluze. A právě tehdy se pro něj vše změnilo.F200806181309401463202082

Zoufalý po jakékoliv práci, jeho zkušenosti z univerzity se brzy vyplatily. Winston tak ještě v tom samém roce dostal možnost pracovat přímo ve studiu Walta Disneye, kde nastoupil jako učedník v oblasti filmového makeupu. Netrvalo dlouho a uvědomil si, že ne herectví, nýbrž speciální efekty do filmů jsou tím, čemu se chce věnovat. A tak začala dlouhá a úspěšná kariéra, jež byla po právu odměněna čtyřmi Oscary a nespočtem ocenění Emmy.

První Emmy ostatně získal už v  roce 1972 za televizní film Gargoyles, hned od dva roky později pak obdržel další za snímek The Autobiography of Miss Jane Pittman, kde nalíčil herečku Cicely Tyson tak, aby vypadala na 110 let. Stan však velice brzy začal přecházet od klasických filmových make-upů spíš k animatronickým. Začal budovat mechanicky vylepšené masky, které se daly dálkově ovládat – první experimenty prováděl už třeba ve filmu W. C. Fields and Me (1976), kde takto pro proměnil herce Roda Steigera do role Fieldse. V těchto letech se navíc i “otřel” o Lucasovo univerzum, když vytvořil kostýmy Wookieeů pro Star Wars Holiday Special.

Už v roce 1972 založil Winston svou vlastní společnost Stan Winston Studio a začal fungovat jako vyhledávaný profesionál v oboru. Přesně o deset let později pak přišel jeho první skutečně velký průlom – dostal možnost pracovat po boku Roba Bottina na hororu The Thing režiséra Johna Carpentera. Winston byl k projektu přiveden až relativně pozdě, když se ukázalo, že special FX tým nestíhá. Za úkol dostal vytvořit scénu s proměnou psa v odporné monstrum – a každý, kdo snímek viděl, ví své (varování pro slabé nátury: nechutné). Od té doby figuroval Winston na pozici předních make-up a special FX tvůrců.

Netrvalo dlouho a byl dlouholetým make-up guru Dickem Smithem doporučen na pozici tvůrce prostetických masek a robotických full-scale loutek pro Jamese Camerona. No a první dílo, na kterém se se slavným tvůrcem takto podílel, byl samozřejmě Terminator, pro kterého stvořil ikonické animatronické loutky robotů. Pro Winstona tak začala jeho dlouhá spolupráce s Cameronem, jež mu vynesla nespočet ocenění – v čele samozřejmě s prvním Oscarem za snímek  Aliens.

BTSaliensqueenbig

Právě během těchto let se také notně rozrostlo Stan Winston Studio, které nyní shromažďovalo nespočet profesionálů z oboru a bylo najímáno filmaři po celém světě. Na Aliens se podílela celá armáda jeho expertů, kteří pomohli vytvořit vše od animatronických facehuggerů až po úžasnou vetřelčí královnu, která byla vybudovaná jako 4 metrový model, jenž následně ovládal šestnáctičlenný tým “loutkařů”, pričemž dva z nich byli umístěni vevnitř, aby se starali o pohyb rukou. Tato práce se stala jedním z nejslavnějších  výtvorů v dějinách animatronických výtvorů…

Následovala série slavných prací, mezi než se řadí jak Burtonův Edward Scissorhands, tak  Interview with a Vampire (1994) od Neila Jordana ebo McTiernanův Predator. U Predátora se nyní zastavím, protože se k němu váže jedna proslulá historika. Design vesmírného monstra byl totiž původně úplně jiný než známe z filmů. Stan Winston nebyl v počátečních fázích součástí projektu a až teprve, když MCTiernan nebyl spokojený ani s jedním dodaným návrhem, rozhodl se ho oslovit. To bylo už relativně pozdě během produkce filmu, Winston měl tedy jen málo času na designování. Rozhodl se proto vytvořit pár skečů už během letu do studií FOX, při kterém vedle něj náhodou seděl James Cameron. “Vždycky jsem chtěl vidět nějaké monstrum s kusadly,” svěřil se mu v jednu chvíli Cameron.  O pár hodin později měl Winston hotové své návrhy – a verze s kusadly byla uznána jako finální. Tak vznikl ikonický vzhled Predátora.

 

 

Winston a jeho tým získali v roce 1990 Oscara za nejlepší makeup a nejlepší vizuální efekty pro film Terminator 2: Judgment Day. V roce 1992 byl nominován za Batman Returns Tima Burtona. Dílo za dílem Stan ukazoval, že je schopen splnit i ty nejmegalomanštější sny náročných režisérů. A tak se stalo, že byl přijat na projekt Stevena Spielberga, kterému od začátku nikdo nevěřil. Jmenoval se Jurassic Park. O tom, jak dílo vznikalo, jsme si povídali už v díle o Denisu Murenovi a Philu Tippettovi, Winston byl nicméně další z “hrdinů”, kteří se na tomto přelomovém počinu podíleli.

On a jeho studio byli totiž pozváni, aby vytvořili animatronické loutky v rozsahu, o jakém se předtím nikomu ani nezdálo. Měli za úkol udělat modely dinosarů, vytvořené tak, aby byly věrohodné i v detailních záběrech, aby se plynule a uvěřitelně pohybovaly a k tomu aby byly v životní velikosti. Takto vznikly jak obleky raptorů (zhlédněte video dole), tak animatronická hlava, noha a přední část těla Tyrannosaura Rex  či otrávený Triceratops. Psát o celé té obrovské porci práce nemá na prostoru toho článku cenu, určitě ale vznikne samostatný příspěvek. Prozatím stačí vědět, že Winston se svým týmem získal za geniální dinosaury svého třetího Oscara.

 

 

Pro zajímavost stojí za to zmínit i fakt, že v roce 1993 založil Stan Winston po boku Jamese Camerona a bývalého vůdce ILM Scotta Rosse (Rossovy názory na krizi VFX průmyslu čtěte zde) trikovou společnost Digital Domain (více o trikových studiích zde). Firma si prošla bouřlivou historií a několika krachy, dodnes ale funguje jako přední tvůrce kvalitních triků pro hollywoodské blockbustery.

Stan Winston zůstal vždy věrný svým spolupracovníkům a projektům, do kterých dal kus své duše. I na konci svého života se tedy dál věnoval sérií Terminator, pomáhal Cameronovi na Avatarovi, dělal Iron Manův oblek a měl se vrhnout i na práci na právě vznikajícím Jurassic World. Bohužel, Stan Winston zemřel v roce 2008 na nemoc zvanou jako mnohačetný myelon. Tehdejší guvernér Arnold Schwarzenegger pronesl následně řeč oslavující tohoto velikána a když se podíváte na film Terminator Salvation, uvědomíte si, že na začátku i na konci je věnování patřící Winstonovi. Stan Winston Studio se nicméně přetransformovalo v Stan Winston School online školu a funguje dál, stejně jako společnost Legacy Effects, kterou založili čtyři jeho blízcí spolupracovníci a supervizoři a pojmenovali ji odkaz tvůrcově památce.

Odkaz krále speciálních efektů, masek a animatronických loutek zkrátka žije dál…

 


 

Sledujte Stan Winston School na Facebooku nebo na Youtube, pokude se chcete dozvědět víc o filmových maskách a tricích, či chcete sami začít nějaké výrábět.

Máte-li zájem dozvědět se o práci Stana Winstona víc, rozhodně doporučuji knihu  The Winston Effect: The Art & History of Stan Winston Studio.

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.