Seriál: Jak začít s VFX #5 Concept Art – Jenom pro vyvolené? Ani náhodou.

3 years ago by in Jak začít s VFX Tagged: , , , , , , , , , , , ,

Nevěřte nikomu, kdo vám bude tvrdit, že bez pořádného vybavení nemůžete začít tvořit. Tvořit můžete kdykoliv a kdekoliv. Čmárat na papírový ubrousek v restauraci. Kreslit prstem v aplikaci na iPhonu. Házet nápady na papír, kdykoliv vás políbí múza, zkoušet jakoukoliv blbinu, která dá průchod vaší kreativitě.

Nemám moc rád, když mi při otázce “jak začít” někdo začne popisovat, jak drahé vybavení je potřeba koupit. Vezmeme-li konkrétní případ, o němž chci mluvit – concept art – dá se říct, že potřebné náklady na to, aby člověk začal, jsou dnes směšné. Počítač, samo sebou. Programy na tvorbu a úpravu obrázků – GIMP se dá sehnat zcela zadarmo. Tablety – koupíte do tisícovky.

 

Možná myslíte, že všechno až příliš zjednodušuji. Ukážu vám nyní jedno foto.

image

Pěkný hnusák, že? Toto je můj tablet, jak jsem ho zanechal, když jsem na něm před několika lety přestal pracovat (ten prach je z šuplíku, ze kterého jsem ho právě vytáhl :-D). V posledních dnech jsem musel zlomeným perem při každém tahu bouchnout do podložky, aby se “probralo”. Dnes už se ani neprodává, ale jeho stejně drahou alternativu lze koupit zde (nebo kdekoliv jinde, nemáte-li zeleného ufouna rádi). Vydržel mi tři roky a udělal jsem na něm několik prací, na které jsem vcelku hrdý. A ne, neříkám to, abych se vytahoval. Říkám to, abych dokázal, že concept art se dá dělat skutečně na čemkoliv.

 

Neberte mě však špatně. Začínat můžete klidně s Genius EasyPen, pokud ale chcete pracovat jako profesionál, je lepší si věci usnadnit a vylepšit úroveň své práce jak nejvíc to jde. A to samozřejmě znamená lepší vybavení. Ať už však chcete začínat na jakékoliv úrovni, jedna věc by vás měla spojovat – touha házet své nápady na plátno.

Stejně jako v úvodním článku pro compository, i zde musím rozptýlit jednu fámu. Concept Artist má sice v názvu “artist”, nejde ale o umělce v pravém slova smyslu. Alespoň pokud o umění smýšlíte jako o kreativním zachycení a ztvárnění vlastních myšlenek. Concept Artist je totiž všude ve světě především člověk, kterého si najímá klient. Klient chce něco navrhnout a Concept Artist navrhuje. Svůj nápad hodí do prezentovatelné formy a předloží klientovi – a vůbec nezáleží na tom, dal-li do něj své srdce a sny. Pokud se klientovi nápad nelíbí, návrhář musí předělávat tak dlouho, dokud není zadavatel spokojen. Protože je za to placen.

V překladu: Jste-li nespoustaní umělci a nesnesete kritiku, protože sami nejlépe víte, jak má vaše dílo vypadat, pak tvořte pro galerie a umělecké sbírky, ne však pro trikový průmysl a klienty. To platí pro všechny obory trikového průmyslu, speciálně začínající Concept Artisté jsou však často přesvědčeni, že se jejich práce bude řídit stejnými pravidly jakými se řídí práce umělecká. Nikoliv.

Poznámka na začátek: V tuto chvíli se budu věnovat výhradně digitální tvorbě, ne klasické malbě a kresbě.

 

SOFTWARE PRO CONCEPT ART

V následujícím seznamu uvedu tři programy, které můžete pro svou práci využít. Ani zde nelze říct, že by volba některého z nich byla volbou špatnou. Záleží jen na tom, jaký styl vyznáváte a jaké máte prostředky.

 

1. GIMP

To, že je GIMP zadarmo, rozhodně neznamená, že by byl špatný. Zvlášť u posledních verzí se dá říct, že zvládá vše, co je potřeba pro profi design a concept art. Já sám jsem ho nějakou dobu používal a nemohu si ho vynachválit. Zaregistrujete-li se navíc na jednom z mnoha diskuzních fór (např. na Gimptalk), zjistíte, že jeho komunita je plná nadšených a nesmírně zručných tvůrců, kteří neváhají kdykoliv pomoci. Co se nevýhod týče, program se pořád potýká s drobnými technickými závadami (nejde však o nic vážného, spíše o ojedinělé lagy), jeho user interface není tak pohodlný jako u ostatních programů a budete si na něj muset chvíli zvykat, rovněž práce s nastavením Brushů není tak příjemná jako ve Photoshopu. To ale nic nemění na tom, že je zadarmo a už kvůli tomu se začátečníkům rozhodně vyplatí ho alespoň vyzkoušet, než začnou kupovat drahé alternativy.

GIMP stahujte zde.

Portfolio Davida Revoye, který tvoří výhradně v GIMPu. Podílel se například na úžasném open-source filmu Sintel.

Alice-in-my-wonderland_012-net (1)

2. Adobe Photoshop

Je vůbec potřeba o něm mluvit? Zná ho pravděpodobně většina uživatelů osobních počítačů, už jen proto, že se v poslední době na internetu rozmohl fenomén “meme”, kde každý druhý vždy křičí, že je něco “photoshopped” (tedy vytvořeno fotomanipulací).

Ačkoliv je má v názvu, Photoshop nicméně není jen o fotkách. Obrovské množství tvůrců Concept Artu po celém světě využívá právě produkt od Adobe. Photoshop se stal standardem, na který každý slyší. Vše dokonce zašlo tak daleko, že hlásíte-li se do grafické firmy pouze s tím, že umíte “ve fotošopu”, je to skoro jakobyste řekli, že umíte ve Windows. Je to zkrátka samozřejmost.

Photoshop se samozřejmě nestal světovou špičkou jen tak náhodou. Na trhu se pohybuje už třiadvacet let, jeho ovládání je jednoduché, intuitivní a bezproblémové, a s verzí CS6 už dokonce zvládl přejít na očím přítulný tmavý design! (Zabralo to jen 22 let od vydání :-D). Rozumí si skvěle s ostatními programy Adobe série a s množstvím dalších programů od jiných firem. Studentskou verzi navíc seženete zhruba za 6000,-, přičemž Retail verze vás vyjde pod 20 tisíc. A jelikož ve Photoshopu pracují v průmyslu všichni, není od věci si ho za tu částku skutečně pořídit.

Reel od Dmitry Prozorova, při kterém budete sbírat čelist ze země, dává tušit, čeho lze v PS dosáhnout:

3. Corel Painter

Pokud existuje profi alternativa k Photoshopu, pak je to pravděpodobně Corel Painter. Rozhodně to však není tak, že by se tyto dva softwary navzájem vylučovaly. Zatímco Photoshop je digitální program a jako takový se profiluje, Painter na to jde jinak – je to software, který chce na počítači co nejvěrněji simulovat klasickou ruční malbu a kresbu. Od toho se odvíjí omezenější počet Brushů a jejich realističtější pojetí. Typické Photoshopové Blending Styles zde nehledejte, místo toho se jednotlivé vrstvy chovají jako by šlo třeba o akvarely či tuš. Jakmile jde o manipulaci s hotovými obrázky, Photoshop vede (v případě matte paintingu je to tedy lepší volba), avšak vytváření něčeho z ničeho, malování na prázdnou paletu, vyváření barevných schémat a jejich následné míchání na digitálním plátně, to je v Painteru skutečnou radostí.

Nejednou tomu je tak, že profi tvůrci vlastní Photoshop i Painter a plynule mezi nimi přecházejí. Painter využívají pro samotné malování, zatímco Photoshop k výsledné úpravě.

Corel Painter navíc není zas tak drahá záležitost. Za plnou verzi utratíte okolo 8000,-

Timelapse práce v Painteru:

 


 

TABLET

Doporučovat tablet je jako doporučovat sestavu nového počítače – stejně si nakonec musíte vybrat, na co máte prostředky a jak dobrou věc pro své záměry vyžadujete. Jak jsem demonstroval na začátku, za “tablet” můžete utratit klidně jen 700 stovek a rovnou začít zkoušet, jestli to digitální čmárání vůbec je pro vás. Pokud vás to nebude bavit, lepší tablet to nespraví.

Na druhou stranu, pokud jste si už víceméně jistí, že chcete prorazit jako Concept Artist, pak rozhodně doporučuji sáhnout po značce Wacom. Né že by byla na trhu jediná, ale co si budeme povídat – je nejlepší 🙂

Ceny přitom začínají na skutečných “Lidovkách” (jak to mu říká Alza). S Wacom Bamboo 3 mám velice dobré zkušenosti a doporučil bych ho každému, koho concept art baví, ale nechce ještě úplně vyhazovat spoustu peněz.

V dalších cenových kategoriích už částky rostou – Wacom Intuos Pro přidává ovládací tlačítka, Touch Ring, lepší senzitivitu a kvalitnější pero. Wacom Intuos 4 XL je zatraceně velký, ale už se prodraží.

No a pak samozřejmě přichází král mezi grafickými tablety. Je jím Wacom Cintiq, který si můžete představit jako monitor, na který se dá malovat perem – protože přesně tak tomu je. Háček je jediný: nejlevnější modely stojí většinou 40 tisíc a víc.

Zamilujete se:

Pozn. Neberte mě špatně, já značce Wacom nenadržuji. Jen jsem nikdy neměl důvod zkoušet výrobek od jiné společnosti 🙂

 


 

Poznámka na závěr: Jak vidíte, v tomto seriálu neuvádím do potřebných faktorů uměleckou školu. Rozhodně nespadám mezi ty, kteří by umělecké školy považovali za zbytečnost, naopak, základy a kontakty, které díky nim dostanete jsou mnohdy k nezaplacení a notně urychlí vaši kariéru. Necítím se však oprávněn hodnotit uměleckou výuku v České (a Slovenské) republice, protože s ní nemám žádné zkušenosti (chodil jsem pouze na filmovou školu a na mém oboru jsem se bohužel teorii a praxi umělecké malby/kresby nevěnoval).

Pokud se vám podaří dostat na umělecký obor – dobře pro vás. Pokud ne, rozhodně nezoufejte. Myslím, že na internetu se dá sehnat spousta materiálů, které vám při troše píle a osobní disciplíny školní výuku plnohodnotně nahradí.

 

O návodech, knihách a videotutoriálech zaměřujících se na concept art budu mluvit v příštím díle seriálu.

Předchozí díl hledejte zde.

Celý seriál pak zde.

Pokud vás článek zaujal, pomozte mi prosím jeho sdílením!  Díky, MK

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.