Seriál: Jak začít s VFX #1 Trikové profese

3 years ago by in Jak začít s VFX Tagged: , , , , , , , , , ,

Mnozí se mě ptají, jak vlastně začít tvořit VFX a digitální umění obecně. Vždycky odpovídám stejně:

Stačí si uvědomit, co chcete dělat.

A ano, jsem si vědom, že se to snadno řekne, hůř však provádí. Vždyť jak máte vědět, co přesně chcete dělat, když třeba vůbec nemáte ponětí o tom, co taková práce v trikovém průmyslu obnáší. Nicméně právě pro vás je tento článek – pokusím se zde jednoduše popsat, z jakých nejzákladnějších povolání se práce ve VFX branži skládá. Třeba se vám pak nějaká z nich zalíbí.

Nebudu zde mluvit o povoláních jakými jsou supervizor, senior VFX artist atd. To jsou pouze hodnosti umístěné v různé výšce potravního řetězce,o nichž si můžete přečíst v tomhle samostatném článku. Tento příspěvek je ryze praktický – jednotlivé specializce jsou uvedeny čistě z hlediska toho, co daný člověk vytváří za produkt.

Předem se přiznám, že nejsem fanoušek překládání anglických výrazů, které není nutné (a často ani možné) překládat. Prosím, odpusťte tedy četné anglikanismy. Vězte zároveň, že každá specializace se v trikovém průmyslu překrývá s se všemi dalšími a většina umělců má zkušenosti z mnoha oblastí najednou.


 

Concept Artist

Samostatný článek o Concept Artu čtěte zde.

Začněme pěkně od začátku, člověkem, který vše navrhuje. Concept Artist je tvůrce, za nímž (v ideálním případě) na začátku projektu přijde klient (režisér, obchodní zástuce, vývojář…) a sdělí mu své nápady, které má sice skvěle vyvedené v hlavě, ale potřeboval by je dostat na papír.  Náš tvůrce se pak chopí (povětšinou digitálního) pera a začne čmárat nákresy, barevné návrhy a detailnější studie, které dolaďuje společně s klientem. Finálním produktem jeho úsilí je hotový návrh, který vykresluje klientovu přestavu v překrásných barvách.

Concept Artist musí ovládat velké množství nástrojů, které mu umožňují ztvárňovat veškeré nápady, jež dostane za úkol vytvořit. Měl by samozřejmě umět kreslit, malovat, měl by dokonale ovládat kompozici a barevnou teorii. Měl by být schopný pracovat s fotografickými elementy a dnes už i s 3D softwarem, který mu nejednou usnadní a urychlí práci. Cílem jeho snažení nebývá fotorealističnost – hlavním úkolem je produkovat obrovské množství srozumitelně zobrazených nápadů v krátkém čase.

Pokud rádi malujete roztodivné výplody své (či cizí) fantazie, toto by mohla být vaše parketa.

Dobrým zástupcem takové profese je třeba Feng Zhu, který pomáhal navrhovat takové pecky jako Star Wars Episode III a Transformers a dokonce vede vlastní designovou školu.

http://www.fzdschool.com/

 

3D Artist

Samostatný článek čtěte zde.

 Pod pojmem 3D Artist se skrývá hned několik specializací, které však v zájmu jednoduchosti sloučím v jednu. 3D Artist se zabývá tvorbou 3D modelů, postav, prostředí, dynamických simulací (tekutiny, oheň, výbuchy, efekty počasí atd) a dalších úkonů, které vznikají v jednom z mnoha 3D softwaru, které jsou dnes k dostání (Maya, 3DMax, Modo, Lightwave atd).

Tato specializace má skutečně obrovské množství podskupin. Někteří její zástupci modelují objekty, jiní jim dodávají materiály (tzv shadery), další je svítí a renderují. Často dělají všichni všechno. Velmi důležitým povoláním je i Texture Artist, který vytváří “mapy”, jimiž se potahují modely – všechny barevné povrchy, drobné detaily a škrábance na povrchu jsou jeho práce.

Pokud vás fascinuje možnost stvořit jakýkoliv objekt (sochu, postavu, vesmírnou loď atd), zasadit ho do prostoru a libovolně se pohybovat ve vytvořeném 3D světě, pak je právě toto povolání pro vás.

Skvělým zástupcem je Marek Denko, slovenský tvůrce, který během své dlouhé kariéry pracoval pro herní, triková a reklamní studia po celém světě.

http://marekdenko.net/

 

Animátor

Samostatný článek čtěte zde.

V dnešním světě, kdy tradiční animace již téměř vymizela, sestává práce animátora povětšinou ze dvou čistě digitálních procesů. Jednou (více technickou) oblastí je tzv. rigging. Rigger obdrží hotový model postavy / stvoření od 3D Artisty a vloží do něj virtuální kostru, která zaručuje, že se celé tělo a všechny končetiny budou realisticky ohýbat, natáčet a deformovat. Zároveň vytvoří všemožná digitální hejblata, která usnadní samotnou animaci.

No a pak přijde na řadu rozpohybování potavy. Animátor povětšinou dlouhou dobu studuje referenční záběry, aby získal patřičný cit pro dané stvoření. Když jde o hereckou akci, nejednou si ji animátor sám “zahraje”, natočí, a pak animuje podle ní. Jde-li třeba o krokodýla, pořídí stovky dokumentárních filmů o Africe. No a animuje-li draka, musí být hodně kreativní, nastudovat si pohyby ptáků, hadů, ješťerů atd a ty pak kreativně složit dohromady ve vlastní animaci.

Animaci vytváří buď ručně nebo zpracovává tzv. motion capture data. Ty jsou získaná ze speciálních motion-capture obleků, které si na sebe oblečou herci. Když se pak pohybují, kamery veškerý pohyb snímají a převádí do 3d softwaru (Maya, MotionBuilder atd).

Pokud jste viděli druhý díl Hobbita, pak jste viděli i draka Šmaka v akci. A právě jeho animace je skvělým příkladem kreativní tvorby jednoho z mistrů v oboru – Davida Claytona a jeho týmu ve Weta Digital.

http://www.imdb.com/name/nm2238085/

 

Matte Painter

Samostatný článek čtěte zde.

Stalo se vám někdy, že jste obdivovali překrásné výjevy, které se před vámi objevily na filmovém plátně? Obrovská scifi města, malebné fantasy hrady, zničené postapokalyptické krajiny či nekonečná souhvězdí vesmíru? Pak jste obdivovali práce Matte Painterů. Tito tvůrci berou nápady vytvořené Concept Artisty a přetvářejí je do finální podoby, aby ve výsledku vznikla velká, realisticky vyvedená prostředí. Ta pak fungují jako pozadí pro hereckou akci.

Proces bývá následující – matte painter dostane (nebo často i sám vytvoří) koncept. Tento koncept pak vezme a začne ho postupně zdokonalovat, až z hrubého návrhu vznikne fotorealistické prostředí. Při tvorbě si pomáhá mnoha pomůckami – nejčastěji je to jednoduché 3D, přes které (většinou ve Photoshopu) nalíná fotografické elementy a textury, mnohdy však dodává i ručně malované elementy. I matte painter musí proto být umělec zběhlý v mnoha oblastech VFX tvorby.

Příklad? Třeba Chris Stoski, jehož výtvory jste mohli vidět ve Star Treku od J.J.Abramse či ve Star Wars – Epizodě 3, kde vytvořil Coruscant.

STAR TREK

Matte paint od Stoski Digital pro Star Trek J.J.Abramse

 

 

2D Artist / Compositor

Samostatný článek čtěte zde.

Compositor je člověk, který obdrží zdrojový záběr, finální rendery od všech ostatních oddělení, veškeré další potřebné elementy – a vše pak složí dohromady.

To může znít jednoduše, opak je však pravdou. Právě pod Compositing totiž spadá veškerá ta mravenčí práce, která sice není vidět, je ale zatraceně potřeba: odstraňování barevných pláten zpoza herců (keying / klíčování), zasazování digitálních elementů do reálných záběrů, skládání matte paintingů a 3D objektů, zajišťování toho, aby se CG objekty hýbaly stejně jako záběr (tracking) a mnoho dalšího.

Můj popis vás nyní nejspíš lehce odradil. A ano, je pravdou, že oproti ostatním zmiňovaným odvětvím je 2D Compositor nejméně kreativní povolání. Vězte však, že já sám jsem jako Compositor začínal a můj osobní názor je ten, že se jedná o možná nejužitečnější povolání v branži. Dává vám totiž rozhled.

Jelikož  neustále pracujete se všemi druhy digitálních elementů a musíte z nich skládat krásné záběry, dostanete celkový přehled o tom, jak funguje tvorba digitálního díla. Víte, jak natočit záběr, jaké 3D elementy jsou kde potřeba, jak vše ve výsledku zabarvit a doladit, aby si to “sedlo” dohromady. 2D Compositor sice často jen přebírá cizí práci – přesto je to však právě on, kdo té práci dává finální vzhled, který diváci obdivují na plátnech kin.

Compositor většinou pracuje v softwarech jako je The Foundry Nuke, Shake či Adobe After Effects.

Dobrý příkladem 2D Compositora je Marc Rienzo, dlouholetý VFX guru, který si prošel studii jako Weta, ILM či Digital Domain a pracoval mimo jiné na Pánovi Prstenů, Tronovi, Hobbitovi či I, Robot. Pro moje interview s Marcem zavítejte na tenhle odkaz.

http://marcrienzo.squarespace.com/compositor/

 

A tady to máte. Nesmírně zjednodušený popis celého obrovského průmyslu, který obsahuje tolik povolání, specializací a kombinací všeho zmíněného, až z toho jde hlava kolem.

Tyto kategorie však nejlépe shrnují ty zcela základní oblasti. Alespoň do jedné z nich spadá každý trikový umělec na světě.

Pamatujte však, že vám nikdo nenakazuje, abyste si vybrali jen jednu z nich. Existují i tací, kteří se nazývají Generalisté. Tito tvůrci podnikají většinou na vlastní pěst a znají od všeho trošku – umí tvořit vlastní návrhy, nějaké 3D, nějakou tu animaci, dokáží pak vše i hodit do pěkné kompozice. Jsou tedy schopni sami (nebo za pomoci malého týmu podobně nadaných individuií) vytvořit celé audiovizuální dílo. Jedná se rozhodně o nejnáročnější, zároveň však i nejkreativnější a autorsky nejvděčnější povolání.

Ať už se vám však líbí cokoliv, ať už máte o své budoucnosti jasno, ať už chcete dělat to, ono, či všechno, vězte, že pokud se budete držet jednoho základního pravidla, nikdy nemůžete šlápnout vedle.

Hlavně vždy dělejte to, co milujete.

 


Další díl hledejte zde.

Celý seriál pak zde.

 

 

Podobné články:

VFX Pipeline – proces vzniku triků pro filmové blockbustery

Kdo je kdo v trikových studiích

Kdo je kdo v herních studiích

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Agnes

    Pěkný článek! Vůbec celý web je skvělý počin, který mi hodně pomůže rozšířit obzory. Předpokládám, že tyto nebo velmi podobné kategorie existují i ve filmu ryze animovaném…? Ten mě zajímá především a spadám do skupiny těch, kteří absolutně nevědí, jak začít. 🙂

    • Zdravím, ano, dá se říct, že podobné kategorie jsou i u animovaného filmu – ten je dneska už víceméně z 90% procent vytvářen digitálně. I v případě klasické animace tomu tak ale často je. Spousta věcí je doplňována a dokončována na počítači.

      Nicméně je tu ještě jeden český web, který se klasické animaci věnuje víc: http://animuj.cz/