Rok 2017 na VFXcz – Ohlédnutí, nejčtenější články a anketa

10 months ago by in O VFXcz Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Uff, to to letí. Tentokrát se to opravdu zdá jako včera, kdy jsem rekapituloval rok 2016 a s napětím očekával ten další. Dvanáct uplynulých měsíců se mi zpětně jeví jako rozmazaná šmouha plná zážitků, náročných deadlinů, pracovního vypětí a cenných zkušeností. A jak už je na webu VFX dobrým zvykem, čas mezi svátky se nese na vlně ohlížení, hodnocení, bilancování. Pusťme se tedy do toho.


Můj rok… naposledy s Kingdom Come

 Ještě před sepsáním tohoto příspěvku jsem se schválně podíval na podobný článek z minulého roku. Píše se tam: „Přestože jsem měl tento rok velmi napilno a vývoj webu šel pomaleji, než jsem si přál, i tak se udála spousta nových věcí a vznikla spousta nových článků.” Hmm… nějak podobně tomu bylo i tentokrát.

Nejdříve na osobní rovině: Přestože jsem myslel, že projekt Kingdom Come: Deliverance (na kterém jsem v průběhu posledních tří let vedl tým tvořící příběhové cutscény) skončí už někde okolo září, nakonec se vše protáhlo až do konce roku. Teď už je nicméně skoro vše za mnou, cutscény jsou odevzdané a až na neustále se rodící bugy, které budeme ještě do vydání (a po něm) eliminovat, je pro mě projekt u konce. Myslím, že ohlédnutí za tím, jak jsme postupovali při tvorbě čtyř hodin materiálu, by byl výborný námět na článek. To nicméně až po vydání hry, které je plánované na 13. února. A ať už to dopadne jakkoliv, musím říct, že jsme do toho dali všechno a rád bych tímto poděkoval všem, kteří na projektu usilovně pracovali či pomáhali.

Ohlédnutí za rokem 2017 na VFXcz

 Teď už nicméně k VFXcz. Během roku vyšlo 38 článků… Ano, vzhledem k tomu, že měl 52 týdnů, znamená to, že jsem víc než jednou porušil svůj slib vydávat každý týden jeden příspěvek. Nebudu se nijak vymlouvat, během roku 2017 jsem zkrátka hodně hřešil na pravidelnost postování. Stejně nedůslední jsme bohužel byli i s Filmovým skladištěm v produkci našich Movietime podcastů. Jinými slovy, v roce 2018 hodlám zapracovat v prvé řadě na plnění závazků.

 Zároveň musím přiznat, že jsem příliš nezvládl vydání knihy Trikové filmy roku 2016. Bylo to pro mě opět něco nového, vůbec první placená publikace, kterou jsem uveřejnil, navíc i nechal vytisknout a zaslal omezenému množství čtenářů, kteří ji objednali. Všechno bylo z mé strany příliš pomalé, příliš pozdě a spíše jsem na celém podniku prodělal. To znamená jediné – že Trikové filmy roku 2017 pokusím připravit dříve a vydat za inteligentnějších podmínek, abych mohl vytisknout více kusů, které se k vám dostanou dřív než na konci roku 🙂

 Vás bych poprosil o jednu věc – pokud jste knihu zakoupili, ať už v digitální nebo tisknuté podobě, prosím, napiště mi do dotazníku, co jste si o ní mysleli a jak by se dala vylepšit.

Vydání publikace Trikové filmy roku 2016 však nebylo jedinou větší událostí, která VFXcz za rok 2017 potkala. Nemalý podíl článků tvořila i interview. Těch bylo zdaleka nejvíce za dobu existence webu a rozhodně s tímto trendem chci pokračovat. Začalo to audiorozhovorem s talentovaným českým motion designerem a grafikem Lukášem Veverkou. Pokračovalo s českými tvůrci pracujícími v zahraničí v největších VFX studiích světa: Pavel VičíkŠtěpán Pazderka Jan Jinda, . Jedním z nejúspěšnějších článků roku bylo také interview s českou firmou UPP o jejich práci na Blade Runner 2049.

Zavítal jsem i do historie vizuálních efektů. V prvé řadě tu bylo téma o tvorbě prvního Avatara (které už konečně musím dopsat) a dále jsme si něco pověděli o velikánovi trikového oboru – Joe Letteri. Krom toho jsem samozřejmě informoval i o efektech filmů, které se v průběhu roku vyřítily do kin: Logan, Kong: Skull Island, Alien: Covenant, Dead Men Tell no Tales, War for the Planet of the Apes, Dunkirk, Blade Runner 2049, Kingsman 2 a v neposlední řadě Thor: Ragnarok.

Zdaleka nejúspěšnější však byly praktické články týkající se práce a softwaru v trikovém průmyslu. Ty můžete vidět níže, v seznamu nejpopulárnějších příspěvků za uplynulý rok – zabírají vrchní pozice. I proto, že se v příštím roce plánuji vrátit do freelance života, můžete očekávat více článků z podobné oblasti…

Desítka nejčtenějších článků za rok 2017:

  1. Úžasný svět free softwaru

  2. Jak se uživit 3D tvorbou

  3. Blade Runner 2049: Digitální herečky a reálné miniatury

  4. Dunkirk: Double Negative ve víru praktických efektů

  5. Evoluce tvorby CG textur

  6. Jak se efektivně ucházet o práci ve VFX průmyslu

  7. Interview: Štěpán Pazderka – freelancing s Nukem

  8. Interview: Pavel Vičík – Nuke Artist

  9. Interview: Blade Runner 2049 – Universal Production Partners

  10. Interview: Jan Jinda – O 3D tvorbě nejen pro Dunkirk

 

Plány pro rok 2018

 Jak jsem psal výše, plánuji se vrátit k freelance kariéře a oproti posledním třem letem se víc soustředit na mé vlastní projekty. VFXcz je jedním z nich a chci mu věnovat o něco víc péče než v roce 2017. V procesu tvorby jsou nyní dva projekty: Zaprvé, Trikové filmy roku 2017, které bych rád měl připravené ještě před Oscary. Zadruhé, vzniká nová, updatovaná verze Jak začít s vizuálními efekty, která bude k dispozici i v tisknuté verzi – doufejme že v průběhu jara.

Zároveň bych se chtěl víc věnovat audiovizuálním příspěvkům. Něco jako články „Úžasný svět free softwaru“ a „Jak se uživit 3D tvorbou“ pouze ve formě audio povídání. Pokusím se první test doručit v první čtvrtině roku.

Myšlenka, která mi už dlouhou dobu leží v hlavě je pořádání setkání / soutěží. Něco, co by komunitu spojilo dohromady a nechalo vzniknout konkrétním projektům – nejenom internetovým diskuzím. Nechci ale slibovat něco, co nemohu stihnout, takže to bych viděl až na druhou polovinu roku. Co si o nápadu myslíte?

Krom toho se ale můžete samozřejmě těšit na staré dobré VFXcz. Články o efektech nových filmů, novinky na Facebooku, interview, něco z historie, trochu úvah a rad, a nějaká ta inspirace. A samozřejmě, abych nezapomněl, chcete-li ovlivnit, jakým směrem se bude vývoj webu ubírat, nezapomeňte hlasovat a sepsat své pocity v anketě!

 Teď už vás ale nechám baštit zbytky kapra a cukroví. Užijte si pohodu, chvíli se vyprdněte na Nuke, Aftery, Mayu či cokoliv jiného máte právě otevřeného a odpočívejte. Rok 2018 bude jistě super!


Stejně jako každý rok, nezapomeňte prosím hlasovat v anketě!

Jako minule, můžete i nyní vyhrát knihu Trikové filmy roku, tentokrát už s 2017kou v názvu… Děkuji a přeji vám krásný zbytek svátků!

Martin Klekner

Podobné články

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.