O důležitosti reference

1 month ago by in Jak začít s VFX Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bývaly doby, kdy jsem nad referencemi jen pohrdavě mávnul rukou. “Ale já chci improvizovat. Volný tok kreativity. Přece se nebudu dobrovolně spoutávat ve svém tvůrčím rozletu.” Tak nějak jsem smýšlel (možná ne přesně takhle, ale rozumíte mi 😉 ). Pak jsem si ale pozvolna uvědomil, že moje tvorba tím, že nemám předlohu, nesmírně trpí. Strávil jsem většinou více času zápasením s tím, jak konkrétní věc věrně zachytit, spíš než řešením toho, jak obrázek udělat pěkný.


Claude Monet Painting by the Edge of a Wood (1885) – obraz od Johna Singera Sargenta, zachycující slavného malíře jak maluje En plein air

Je třeba si přiznat jednu věc. Nikdy nebudete schopni nakreslit bez přípravy něco jen tak po paměti. Rozhodně ne dobře. Museli byste objekt dlouho pozorovat, studovat, překreslovat, vybarvovat a to opakovat mnohokrát, aby vám veškeré jeho detaily přešly do krve. Nikdy není možné zapamatovat si vizuální záludnosti objektů jen tak, když se procházíte lesem nebo koukáte z okna. Čistě proto, že by vám z té záplavy dat vybouchla hlava.

Schválně si zkuste bez předchozí přípravy nakreslit něco, co znáte z každodenní života. Třeba kočku. Vymodelujte strom. Nebo naanimujte to, jak se vlní záclona. Po dlouhém snažení a nevalných výsledcích se ještě rádi podíváte na obrázek či video z reálného světa. Ne náhodou má používání reference dlouhou tradici. Staří mistři často chodili malovat své nejlepší kousky ven, přímo do přírody (en plein air). Při kresbě lidské figury je na kurzech často přítomen živý model.

Stejně tak my, digitální tvůrci, bychom měli respektovat tuto praxi, už proto, že přináší nespočet pozitiv. Tvorba 2D i 3D artu je náročná disciplína a zabere mnoho času. Při produkčním procesu záleží na každé minutě a nějaký prostor na omyly či předělávky moc neexistuje. Reference vám šetří čas, pomáhá vám držet se v nastolených kolejích a dává vám přehled o tom, kam míříte.

Myslím, že skutečně jsem její důležitost pochopil až ve Warhorse Studios. Hra Kingdom Come se může právem pyšnit svým úžasným ztvárněním přírody a středověkých reálií. Nic z toho ale nevzniklo jen tak. Skvělému výsledku předcházely měsíce a roky sběru referencí, výletů přímo do oblastí, kde se KCD odehrává, sběrem fotografií a videí a jejich následným zpracováním do formy nespočtu concept artů, pod vedením týmu Mikuláše Podprockého. Teprve když toto vše bylo hotové, pustil se tým Jakuba Holíka do práce a zpracoval 16 kilometrů čtverečních, z nichž se velká většina řídila nějakou namalovnou předlohou.

Samozřejmě vás nyní nemám v úmyslu nutit začít se učit malovat a před každou svou digitální prací nakreslit tuny konceptů. Předlohy se dají získat i jiným způsobem a reference se rozhodně nemusí skrývat jen v podobě namalovaných skečů a concept artu.

Jeden z mnoha konceptů od týmu z Warhorse Studios, podle nějž vznikl vizuálně úchvatný svět hry


Druhy referencí

Výzkum

Často úplně první krok, který je při sběru reference dobré podniknout, je shromažďování informací. Najděte si na internetu články, odborné studie, nakupte knížky a encyklopedie. Zorientujte se v tématu, abyste nedělali zbytečné hlouposti či následně nepoužívali špatné reference. Toto je zvláště důležité v případě projektů, které mají za cíl realismus jakéhokoliv druhu (např. historický realismus, realistické rendery, archviz atd.)

Reálné prostředí či modely

Reál zkrátka skutečně máloco nahradí. Běžte ven, nechte se inspirovat, vezměte s sebou skicák či přímo tablet (např. Cintiq Companion), pořiďte si reálný objekt, který chcete modelovat, nebo aspoň jeho zmenšeninu. Cokoliv reálného do svého procesu tvorby zařadíte, to pozvedne kvalitu výsledku.

Fotografie a videa

Když není možné použít kus reálného objektu, foťte a natáčejte. Pořiďte si databanku obrazového materiálu, který vám pomůže načerpat inspiraci a způsobí, že se vám o daném tématu bude v noci i zdát.

Další obrazové prvky, části fotografií

Vlastně ani nezáleží na tom, o jaké obrázky se jedná, cokoliv se vám líbí, cokoliv vás inspiruje, můžete zařadit do speciální části své databáze nazvané “inspirace” (či jakkoliv jinak). Díky tomu, že si takové vizuální nápady někam zařadíte, se pak při práci často stanou šťastné náhody. “Ha, tenhle prvek, který chci vytvořit, už jsem někde viděl,” řeknete si, zabrousíte do příslušné složky a najdte přesně to, co vám pomůže vyřešit složitý kreativní problém.

Zdánlivě nesouvisející obrázky, které tvůrce Ben Mauro používá při sculptingu hard-surface robotů

Concept Art

Je spojovacím článkem mezi referencí a samotnou tvorbou. Pokud umíte malovat, nic vám nebrání navrhnout si vlastní designy – a věřte, že hodíte-li své nápady na papír (i ten digitální) přijdete na nejeden skvělý nápad. Snad ještě lepší je, když máte někoho, kdo návrhy zpracuje za vás. Víc hlav víc ví… Koncepty se samozřejmě liší podle toho, co je cílový produkt. Je-li výstupem malba, stačí mnohdy jednoduchý skeč, jde-li o 3D model či scénu, pak čím ví detailů, tím lépe. Více o concept artu v této knize.


Jak používat reference

Je spousta způsobů, jak shromažďovat reference. Osobně mám v každém svém projektu konkrétní složku Reference a v ní čtyři podsložky, určené pro nasbírané fotky, videa, koncepty a inspirace. Kdykoliv mě na internetu něco zaujme, okamžitě házím do tohoto folderu. Kromě toho pak existuje možnost skladovat své reference na internetových discích, např. na Google Drive nebo Dropbox. Ty mají výhodu, že můžete odkazy okamžitě sdílet s dalšími lidmi.

Složka plná obrázků, které nemůžete mít před očima všechny najednou, nicméně není zas až takovou výhrou. Dříve jsem proto vytvářel velké Photoshop galerie, v nichž jsem si obrázky roztřizoval do kategorií a exportoval do obrovského JPG. Tento postup byl však příliš pracný a naštěstí se objevil program, který vše zvládne nesrovnatelně rychleji.

Jeden z mých Pureref dokumentů naplněných referenčními obrázky

Jmenuje se PureRef a jde o jeden z nejužitečnějších programů, které jsem si za posledních mnoho měsíců pořídil. Vše funguje nesmírně jednoduše. Vidíte obrázek, který se vám líbí? Vezmete ho a pomocí Drag & Drop ho přenesete na nekonečnou pracovní plochu PureRef. Pohodlně tak můžete vytvářete obrovské vizuální databanky, které vám pomohou s jakýmkoliv typem projektu.

Zde je video, v němž můžete vidět, jak PureRef používám:

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.