Na co se připravit při práci v zahraničí

2 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Pro mnohé z vás, kteří právě začínáte, či se již nějakou dobu “otrkáváte” ve VFX průmyslu, je práce v zahraničí vysněným cílem. Ať už vás za hranice táhne touha po nových zkušenostech, možnost práce na áčkových titulech, zážitek ze spolupráce se zkušeným a zajetým týmem či lepší platové podmínky (nebo všechno najednou), lze s klidem říct, že vaše volba je správná. Většina lidí, kteří vycestovali a zakusili jaké to je dělat ve studiích jako MPC, Cinesite, Framestore, potažmo ILM či Weta, už se do našich malých zemiček pracovat nikdy nevrátili. Je to těžké? Ano.  Stojí to za to? Rozhodně!

Na jednu věc bych vás nicméně rád upozornil už na začátku – existují rychlé způsoby, jak se dostat do zahraničních studií, a také způsoby pozvolnější. Můžete vyrazit na blind a skočit do neznáma, podobně jako to třeba popisuje Pavel Kacerle na svém blogu. Anebo se rozhodnete zvolit opatrnější postup, začít přes první pracovní zkušenosti ve své rodné zemi, vybudovat si portfolio, nechat se najmout tuzemskou firmou a teprve přes tyto zkušenosti se odrazíte ke své vysněné metě. Oba dva způsoby mohou a nemusí fungovat a je jen na vás a vašich preferencích, jaký si vyberete.

Tak jako tak se ale při přechodu do studia v cizí zemi budete muset připravit na různé specifické komplikace, které tento krok přináší. A abyste na ně byli o něco lépe připraveni, rozhodl jsem se ve spolupráci s několika kolegy pracujícími v zahraničí připravit tento článek.

Pozn. přestože jsem se snažil shrnout jednotlivé body co nejuniverzálněji, aby platily pro VFX studia obecně, každý VFX house se samozřejmě v určitých bodech liší od ostatních a přistupují ke svým zaměstnancům a organizaci trochu jinak.


 

Budou vás brát podle zkušeností

První věc, se kterou byste se měli smířit, je tato – ti, kteří vás v zahraničí najímají, s vámi budou jednat podle vašich zkušeností. Tím pádem, jste-li začínající VFX tvůrci, moc se s vámi mazat nebudou. Do zemí, kde jsou potřeba pracovní víza, se jako nezkušení začátečníci pravděpodobně ani nedostanete. A tam, kde to jde bez víz, se budete muset obrnit a dokázat všem, že jste práce ve zkušeném VFX prostředí hodni.

Stačí se na to podívat z pohledu studia a hned zjistíte, že z jejich strany nejde o žádnou nadutost. Hlásíte-li se k nim s tím, že vlastně nemáte zas až tolik zkušeností, ale pracovat u nich je vaším snem, klidně vám to mohou věřit, ale neznamená to, že pro ně nebudete znamenat víc problémů než užitku. Studia vás budou platit za vykonanou práci a v tomhle průmyslu skutečně platí, že tam ty výsledky musí být. To znamená, že když najímají nezkušeného tvůrce, riskují tím, že od něj nedostanou práci včas či v dobré kvalitě a tím pádem přijdou sami o peníze.

To znamená, že jako začátečníci (bez předchozí zkušenosti) a junioři (s omezenou předchozí zkušeností) se musíte připravit na to, že si v mnoha případech budete muset zařídit vše sami. Sehnat ubytování, koupit letenky a ve všem, kromě vnitřního fungování studia, se otrkat na vlastní pěst. Výhodou je, že to samo o sobě je tak obrovská zkušenost, že se v průběhu takového období změníte k nepoznání a na druhé straně vylezete jako pracovník, kterého jen tak něco nerozhodí. Samozřejmě ale jen pokud to zvládnete.

Zkušenější pracovníci a senioři se mohou připravit na lepší podmínky – podle dohody se vám studio může postarat o ubytování i cestu do vybrané země. Může vám pomoci řešit víza (či je kompletně zajistit) a vše potřebné, abyste k nim mohli pohodlně nastoupit. Vše závisí na tom, jak moc vás chtějí a jak dobře si s nimi vše nasmlouváte.

Smlouvání je vůbec něco, čemu byste se měli naučit, a to ať už chcete pracovat ve studiu nebo jako freelanceři. Rovnou zapomeňte na to, že se budete snažit být se všemi zadobře a nikoho nenaštvat svými nároky. Naučte se střízlivě zhodnotit, co při práci potřebujete, bez čeho se neobejdete a kolik za vše chcete – a když pak budete dávat svoji nabídku, pokuste se lehounce přestřelit. Teprve ve chvíli, kdy studioví agenti budou chvíli kroutit hlavou a pak teprve na vaše podmínky přistoupí, budete vědět, že jste se trefili správně.  Aneb: když si řeknete málo, dostanete ještě míň. Když si řeknete trošku víc, dostanete tolik, kolik vám náleží.

Tak jako tak, stále platí, že studio s vámi bude jednat podle vašich předchozích zkušeností, vašeho showreelu a referencí. Vždy musíte být připraveni přijít do cizí země, okamžitě zasednout za počítač a začít makat jak nejlépe umíte.

jakStudio

Invoice x Payrol

Spousta zahraničních studií vám dá na výběr mezi zaměstnaneckým pracovním poměrem (payrol) a živnostenským poměrem (invoice) – systém víceméně funguje jako tady u nás.

Jste-li zaměstnanec, máte vše mnohem jednodušší. Nemusíte lítat po různých úřadech a papírovat, o vše se vám postará firma. Každý měsíc obdržíte stálou výplatu, ze které vám studio (dle zákonů dané země) automaticky strhne daně. Dovolenou máte většinou placenou, můžete se dočkat různých zaměstnaneckých výhod. Pokud cestujete do zámoří, například do “VFX-heavy” Kanady, budete se nicméně muset postarat o pracovní povolení a zdravotní pojištění vám začne platit až po 3 měsících pracovního pobytu, takže do té doby to je, jako byste prostě jeli na výlet do zahraničí a zařizovali si cestovní pojištění. Nevýhodou zaměstnaneckého poměru je samozřejmě menší svoboda – pokud budete chtít z projektu odejít, nebudete to mít tak jednoduché a musí proběhnout nějaká výpovědní lhůta.

Pokud se rozhodnete pracovat na bázi invoice, je to, jako byste u nás byli živnostníci. Firma s vámi zachází v podstatě jako s najatou pracovní silou a jste braní jako mnohem flexibilnější část společnosti, taková, která může být v zásadě ze dne na den propuštěna. Tenhle systém je úžasný především pro nezávislé (a nezadané) duše, takové, kterým nevadí měnit pole působení projekt od projektu. Peníze dostávate na ruku v plné výši, ale o daně se každoročně staráte sami (nebo váš najatý daňový účetní). Samozřejmě platí, že ve chvíli, kdy opustíte svoji zemi, přestanete zde platit zdravotní a sociální pojištění a musíte to tedy na příslušných úřadech nahlásit. V zahraničí si pak musíte zhotovit vlastní pojistné číslo (což nějakou chvíli trvá a vy si po tu dobu nebudete moci zřídit bankovní účet a dostávat výplatu) a platit daně tam – vše pak zase závisí na zákonech dané země.

 

Organizace

Jedna věc, kterou v oněch prestižních zahraničních firmách, o kterých zde na VFXcz neustále mluvíme, velice brzy pochopíte, je o kolik jsou dále ve své organizaci. Neříkám samozřejmě, že to v našich zemích máme kdovíjak špatné (jsou i horší země) – v oblastech jako Londýn, Vancouver, Singapur atd. už ale dávno pochopili, že plynulý běh firmy spočívá na třech věcech: organizace, organizace, organizace. A na spoustě schopných lidí, kteří se o ni starají.

A tak se ve většině případů prostě nestane, že přijdete první den do firmy a nikdo neví, kdo jste, co tu chcete, jak zapadáte do pipeline a kdo je vaším nadřízeným (což se mi stalo v Čechách mnohokrát). Všichni, kdo pracují v zahraničí, se shodují, že vaše přijetí do firmy je úžasným zážitkem, že většina lidí je vám s nadšením ochotná pomoci, že na vás málokdy někdo hledí shora a že zorientovat se trvá jen velmi krátkou dobu. Právě proto, že zajetá VFX studia většinou přesně vědí, jak to zařídit, abyste okamžitě mohli pracovat.

A i následně se můžete těšit na mnohem zajímavější studiový život než je zvykem u nás. Pořádá se spousta firemních akcí a ačkoliv my Češi a Slováci máme tendenci nad takovýmhle “progresivním teambuildingem” ohrnovat nos, jedno je jisté – ty akce jsou plné alkoholu. A jak známo, tým se nejlépe stmelí, když se spolu ranním svítáním potácí naprosto namol domů.

Zpět k organizaci. Jejím výsledkem také je, že většinou budete pracovat v mnohem větším klidu než v tuzemských firmách. Budete mít vyhrazený čas na dokončení své práce a ten čas obyčejně nebude bláznivě krátký (s výjimkou průšvihových projektů a období před deadlinem). Mnohem víc než u nás se po vás budou chtít vlastní nápady, vkládání osobní invence do každého zadání a posouvání hranic v tom, čeho jste schopni.

A kromě toho jsou v zahraničí většinou zdarma takové věci jako ranní občerstvění, kafe, někdy i obědy a pozdní večeře. Jeej!

 

ut_mainroom03_low

Přesčasy

Přestože se nedá říct, že by byly v zahraničí na denním pořádku, přesčasům a víkendovkám se ani tam nevyhnete. Budou se vám za ně omlouvat a budou se vám je snažit vyhnahradit, ale před deadlinem zkrátka dojde na to, že se nebude stíhat.

Zde jsou velké rozdíly v tom, v jaké zemi se nacházíte. Londýn (a do značné míry i Singapur) jsou pověstné tím, že přesčasy jsou tam neplacené. Cílem je udělat svých 8 hodin denně naplněných tou nejlepší prací, jaké jste schopni, a pak jít spokojeně domů. Pokud budete ve studiu zůstávat dlouho, mnohdy vás produkční budou domů přímo posílat. Pořád ale zůstává fakt, že za víc než těch 8 hodin denně placeni nejste. Což ale díky všeobecně vyšším platům než tady u nás většinou našincům zas až tak nevadí. Velmi obíbenou zemí co se přesčasů týče je nicméně Kanada. Tam je ze zákona dáno, že veškeré napracované hodiny musí být placeny a často  1,5x větší sazbou než je vaše běžná hodinová.

 

Máte nějakou vlastní otázku ohledně práci v zahraničí, na kterou byste rádi měli odpověď? Anebo již v zahraničí pracujete a máte rozdílné zkušenosti, než jsou zde uvedené? Piště prosím do komentářů!

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.