Na co se připravit a čemu se vyhnout při vstupu do VFX průmyslu

1 year ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Vážení přátelé, téma, kterému se dnes chci věnovat, jsem už zčásti shrnul v seriálu Jak prorazit do VFX průmyslu. Tam se dočtete vše o tom, jak si udělat dobrý showreel a portfolio a jakými zásadami se řídit, když podnikáte první kroky směrem k placené pozici VFX tvůrce. Jelikož jsme však v poslední době měl možnost vidět ze zákulisí několik výběrových řízení na různé pozice v grafickém, trikovém a zábavním průmyslu celkově, chtěl jsem toto téma rozšířit.

Rozhodl jsem se tedy sepsat tyhle 4 obsáhlé tipy, které vám doufám dobře poslouží, budete-li se na tomto poli ucházet o zaměstnání či zakázky. Většinou jde o rozptýlení určitých bludů, které se mezi začínajícími tvůrci často opakují, o tipy na napravení chyb v prezentaci své práce a o nápady, kam by se měla ubírat vaše tvorba. Upřímně věřím, že žádný z bodů byste neměli podceňovat.

P.S. Pokud u jakéhokoliv bodu zjistíte, že děláte tu samou chybu, nepropadejte panice. Hlavní je, že si to uvědomíte a zamyslíte se nad tím – a je to mnohem lepší, než kdyby vám to řekl klient nebo zaměstnavatel 😉


 

Titul je potřeba si vydobýt

V dnešní době se v jakémkoliv kompetitivním oboru neustále opakuje jedna hláška, která má dosti kontroverzní následky: “Fake it till you make it.” V překladu něco jako: “Nejdřív předstírej, že něco umíš, a časem se to doopravdy naučíš.” Z mnoha míst slyším, že je potřeba se tvůrcem v oboru nejdříve prohlásit, udělat ten mentální krok a sám tomu i uvěřit… a vše ostatní pak přijde samo. Prý by to zkrátka mělo být tak, že jednoho dne vstanete a řeknete si: “Jsem trikový tvůrce.”

hard-workVýsledek? Spousta nezkušených začátečníků najednou nabyde dojem, že jsou mistry světa. Teď, když na sebe nalepili nálepku VFX tvůrce, tak přece musí od ostatních okamžitě dostávat patřičný respekt. Hodněkrát jsem v poslední době viděl portfolia tvůrců, kteří si pod své jméno hrdě napsali honosný titul, který naprosto neodpovídal úrovni prací, jež v portfoliu prezentovali. Ve výsledku se svým nabubřelým jednáním, které nebylo ničím podložené, působili pouze směšně. Škodili tím jen sami sobě a nevědomky si uzavírali úspěšnou kariéru už v zárodku.

Chci tím říct jediné – “Fake it till you make it” přístup funguje, ale jen za určitých podmínek. To, že se prohlásíte za profi VFX tvůrce, s sebou zároveň nese zodpovědnost. Nesmíte zapomenout, že ta nálepka, kterou se označujete, není jen pěkný název – jedná se o závazek. V den, kdy se někým prohlásíte, musíte se podle toho také začít chovat. Musíte prezentovat tu nejlepší práci, jakou jste schopni vytvořit. Vlastní práci, ne cizí. Musíte umět realisticky zhodnotit, zdali jsou vaše díla kvalitní, zdali opravdu máte klientům a firmám co nabídnout. Musíte se chovat jako profesionál. Musíte zkrátka sami respektovat název té profese, kterou jste si dali vedle jména.

Tímhle bodem nechci ani náhodou nikoho odrazovat od vstupu do VFX průmyslu . Chci ale také podotknout, že je třeba si pečlivě rozmyslet, kdy a jakým způsobem do něj vstoupíte. Tím, že si na svoje WordPress stránky s defaultním templatem napíšete, že jste VFX generalista a vložíte tam několik nekvalitních videí s efekty, které jste navíc zhotovili podle tutoriálu z VideoCopilot, už zkrátka dneska nikoho neoblbnete (už ani tady u nás).

Svůj titul si musíte vydobýt. Jak? Tvrdou prací. Postupujte nejdříve přes brigády a třeba i neplacené zakázky. Chytněte se jakékoliv pracovní příležitosti, která alespoň trochu souvisí s tím, co chcete dělat (stačí, aby byla ve stejném oboru) a nasávejte zkušenosti. Ptejte se lidí ve svém okolí, jestli o takových příležitostech neví.

Pak, když něco seženete, odvádějte svoji práci poctivě a profesionálně. Osvojte si pracovní morálku a střízlivou sebekritiku. Oprostěte se od svého ega a buďte schopni posoudit, jak na tom skutečně jste. Nesmírně důležitá je také schopnost naslouchat cizímu názoru, přijímat nezaujatě kritiku a dokázat se z toho poučit. Když se budete chovat tímto způsobem, po nějaké době uzraje čas a vy budete moci na svoje portfolio konečně napsat titul své vysněné profese a dát vedle něj práce, na které budete moct být hrdí. Teprve pak máte celkem jistotu, že vás lidé budou brát za skutečné VFX tvůrce.

Titul “VFX artist” je zkrátka stejný jako kterýkoliv jiný. To, že se VFX může naučit každý, kdo umí hledat na internetu, neznamená, že si ho může každý automaticky přisvojit. Náleží jen těm, kteří jsou ochotni ho respektovat a vložit do něj tu potřebnou práci.

 

 

pp_wordleOsobní projekty – záruka úspěchu

Žijeme v době, která dává všem začínajícím neuvěřitelné možnosti, ale zároveň na ně klade i nesmírné nároky. Když vstupujete do tohohle průmyslu s tím, že chcete získat dobrou práci, nestačí už být jen velmi dobrý v tom, co děláte. Stejně důležité je být i trošku jiný než ostatní. Když do firmy přijde 9 dobrých portfolií, která jsou všechna víceméně stejná, máte jistotu, že si vyberou toho 10. člověka, který dodá něco trošku jiného, něco osobitého, něco víc.

Tím vám opět chci dát tip, který už jsem zmiňoval mnohokrát a jasně vidím, že je čím dál víc pravdivý. S tím, že jednou za čas uděláte nějaký free tutoriál a pak prostě na své stránky vystavíte jeho výsledek, který prezentujete za váš “Personal project”, daleko nedojdete. Vlastně je to asi to nejhorší, co můžete udělat.

Opět mě neberte špatně. Tutoriály DĚLEJTE! Procházejte tolik tutoriálů, kolik se vám jen vejde do hlavy. Nesnažte se při tom ale prachsprostě kopírovat to, co je v nich ukázáno. Když v tutoriálu předvádí modelování vesmírné lodi, zkuste udělat nějakou úplně jinou loď, na kterou jen aplikujte ty samé metody. Když kreslí ženskou tvář, nakreslete úplně jinou tvář. Když dělají neohroženou fantasy prsatici, zkuste si vybrat jiné téma, takové, které tu nebylo už milionkrát.

Ze zkušenosti vím, že vůbec nejlepší způsob, jak si skutečně osvojit tutoriálové postupy, je aplikovat je na vlastní tvorbu. Říkám to každému, kdo se zeptá a opakovat to budu i zde – dělejte osobní projekty. Takové, které vychází z vás, takové, které vám umožňují vytvořit to, o čem jste vždycky snili. Něco většího, něco, co stojí za pozornost. Něco, čím na sebe upozorníte a díky čemu jasně dokážete, že na to máte. Jsem přesvědčen, že v dnešní době neexistuje lepší způsob, jak v tomhle průmyslu získat svoji vysněnou práci. Sedřete ze sebe kůži na skutečně velkém osobním projektu – a mnohé dveře se vám pak otevřou automaticky.

 

modern-artNeústupní umělci budou trpět

Musím bohužel zkazit i představu, že VFX tvůrci jsou v prvé řadě uměleckými tvůrci. Ano, jsou to umělci, kteří vytvářejí neuvěřitelné práce, které musíme mnohdy obdivovat s otevřenými ústy. Jaká je ale realita? Myslíte, že když dojde na rozhodování o výsledku, mají řadoví pracovníci kdovíjakou svobodu ve svém uměleckém vyjádření? Bohužel.

Do VFX průmyslu musíte vstupovat s vědomím, že vaše umělecké ego bude mnohdy trpět. Přístupy se liší studio od studia, klient od klienta, v zásadě všude ale platí, že když budete mít možnost rozhodovat o umělecké stránce věci, budete mít neuvěřitelné štěstí. Většinou to je totiž tak, že vše bude mít pod palcem buď supervizor nebo klient.

Zkrátka a dobře, ať už při práci ve velké firmě či při práci na zakázkách, musíte se naučit, jak v sobě zabít ten hlásek, co křičí: “Ale tady by neměla být zelená barva!” a “Ta hudba, co vybrali, je naprosto strašná!” a “Jelikož si myslím, že moji šéfové jsou tupouni a ničemu nerozumí, udělám si to po svém.” Musíte si pořídit hroší kůži a uvědomit si, že tady opravdu většinou nejde jen o to, jak to chcete vy.

To, co vám radím, je: Neustále se snažte protlačit svůj osobitý přístup a umělecké cítění. Nebuďte ale zklamaní z toho, že v 90% procentech případů vám někdo vaše záměry naprosto zhatí… V takových případech budete muset být profesionálové, skousnout to a jít dál.

(… a pokud vám to bude opravdu vadit, udělat si vlastní firmu, vlastní projekt, na tam si rozhodovat do sytosti…)

 

Těm, kteří vás přijímají, to musíte usnadnit

Když pak budete podávat přihlášku do nějaké firmy, nezapomeňte hlavně na jednu důležitou věc: Usnadněte jim to. Je velká šance, že se ti, kteří rozhodují o vašem přijetí/nepřijetí budou probírat desítkami podobných nabídek. A máte celkem jistotu, že si všimnou hlavně těch, které budou prezentovány profesionálně a přehledně.

Ke každé žádosti o pozici byste tedy měli přistupovat s úctou k zaměstnavateli. Stručně a efektivně. Měli byste jim v pár větách popsat, kdo jste, co děláte, o jakou práci se ucházíte. Měli byste na jasně viditelné místo přiložit váš showreel nebo portfolio. Měli byste se vždy zamyslet nad tím, proč doopravdy toužíte po vstupu do té společnosti – a případně jim váš motiv i srozumitelně (a opět velmi krátce) sepsat. Rozhodně byste neměli spoléhat na to, že si o vás firma bude informace sama zjišťovat a vyhledávat něco navíc. (Takové postupy platí pouze ve chvíli, kdy už jste zkušený tvůrce, na kterého ze všech stran prší chvála a peníze…)

linkedin-logo-1940x900_34994K mailu můžete přiložit i vlastní životopis, musím však říct, že stále respektovanější alternativou je váš LinkedIn profil. Nepodceňujte tuhle úžasnou platformu a jakmile budete mít nějaké pracovní zkušenosti, zřiďte si zde účet. Doporučuji vyplnit ho skutečně na 100% a velice rychle začít do své sítě přidávat nové lidi. Zapojujte se do skupin, diskutujte a hlavně nezapomeňte rozdávat Endorsement a psanou formou hodnotit své známé – máte pak větší šanci, že stejným způsobem zhodnotí i vás.

Jakmile pak pošlete svoji žádost o zaměstnání do nové firmy, oni si jen rozkliknou váš profil, zjistí, že spousta lidí vás s nadšením chválí, a vaše šance na přijetí budou hned o něco vyšší. (Malý tip: aby o vás na LinkedIn spousta lidí mluvila s nadšením, musíte dělat dobrou práci a být dobrý spolupracovník.)

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Reathyze20

    Skvělý článek 🙂 k většině jsem se dostal sám a dává to smysl. Jediná možnost je vždycky tvrdá práce, nic neodfláknout a nenechat náhodě. Třeba i já si budu jednou jistý v kranflecích a budu taky ten VFX tvůrce.

    • Držím palce, tohle je rozhodně ten nejlepší přístup! 🙂