Mission: Impossible – Rogue Nation VFX – Jak nezabít Toma Cruise

6 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Poslední dobou jsem byl na stránkách VFXcz velmi kritický k věcem, které se mi na soudobém trikovém filmu nelíbí. Velice brzy se dočkáte i audio interview s VFX supervizorem Borisem Masníkem z UPP, kde se tomuto tématu budeme věnovat ještě více. Předtím jsem však tuhle náladu chtěl trochu změnit a ocenit, co si ocenění zaslouží.

Po článku o efektech série Game of Thrones tedy vydávám další pozitivnější příspěvek, v němž chci mluvit o díle, kde mě vizuální triky nesmírně potěšily. V tomto parném létě totiž nevycházejí jen hrozitánské stupidity jako Terminator Genysis, Pixels či Fantastic Four (na které ani nebudu plýtvat mozkovými buňkami), ale naštěstí i pár dobrých příkladů, jak by se hollywoodské filmy dělat měly!

Ano, mluvím o Mission: Impossible –  Rogue Nation. Podle mého názoru se totiž v tomhle případě jednalo o zatraceně dobře odvedenou práci. Jde o akční film, který mě bavil od začátku do konce, kde zápletka dávala v mezích žánru smysl, děj byl přehledný a postavy nesmírně sympatické. Tedy vše, co mně osobně stačí k ocenění díla známkou “velmi dobré”.

Co však na Rogue Nation (ne, nehodlám používat ten otřesný český překlad) bylo naprosto výborné, to byly efekty. Šel jsem na film s tím, že se pokusím odhalit, kde a jak byly použity – a musím se přiznat, že jsem naprosto selhal. Tam, kde byly, tam jsem si jich nevšiml, a občas jsem si dokonce myslel, že je vidím někde, kde je tvůrci vůbec  nepoužili. A to je pro mě známka dobře odvedené trikové práce.


 

V dnešním článku bych chtěl rozebrat scénu, kterou film zároveň začíná a na kterou se do kina dozajista těšili všichni, kteří viděli trailer. Scénu, v níž se agent Ethan Hunt (Tom Cruise) rozhodne infiltrovat vzlétající letadlo Airbus A400M tak,  že se pověsí na jeho bok a vzlétne i s ním. Jak řikají samy upoutávky, je totiž důvod, proč divákům po celém světě tahle scéna připadala nezvykle reálná. To proto, že JE REÁLNÁ.

Dá se říct, že úkolem celého filmové štábu, týmu ze speciálních efektů a víceméně i trikařů z Double Negative bylo: “Jak udržet Toma Cruise naživu.” Tomuhle herci patří můj nehynoucí obdiv, protože ačkoliv mu je už přes padesát, pořád se vrhá do nových a nových krkolomných kousků. A tak se zde (krom jiného) rozhodl, že se na to letadlo skutečně zavěsí sám, bez kaskadérů a padáku. A já tak uvažuji, že filmovému štábu muselo vlastně celé to natáčení připadat také jako jakási “Mission: Impossible“.

Jak přesvědčit firmu Airbus, druhého největšího  výrobce civilních letadel na světě, aby zapůjčila letadlo, na němž pak bude několik set metrů nad zemí viset jedna z nejdražších filmových hvězd současného Hollywoodu? Previz a hodně technických příprav. Oboje šlo ruku v ruce, protože přesné nároky na natáčení zjistili tvůrci až teprve z prvních návrhů scén od The Third Floor . Díky pečlivému rozfázování akce a předběžnému střihu od této previzualizační společnosti autoři přesně věděli, co budou potřebovat a jak se na to připravit.

Christopher McQuarrie, RAF Wittering

Režisér Christopher McQuarrie při natáčení na letišti RAF Wittering

Vedle režiséra Christophera McQuarrieho (Jack Reacher, scénář k Edge of Tomorrow) se do čela projektu postavil VFX supervizor David Vickery (Dark Knight, Harry Potter and the Deathly Hallows, The Pirates!), SFX supervizor Dominic Tuohy (Edge of Tomorrow, Captain Phillips, Captain America) a vůdce kaskadérů Wade Eastwood (Edge of Tomorrow, Interstellar, Godzilla, World War Z…). Ti všichni pomáhali vymýšlet, jak Toma Cruise pověsit za dráty, jak umístit na speciální rigy kamery, které by akci mohly sledovat, zatímco se letadlo vznášelo výš a výš od země, a jak zajistit, aby v případě selhání neskončil Cruise jako mastný flek o 1 a půl kilometru níže. “Nakonec byl Airbus s naší přípravou nesmírně spokojen a ocenili, jak detailní technický brífink jsme jim dodali,” pochvaluje si tuhle fázi David Vickery. Pak už šlo jen o to akci natočit.

Vše probíhalo v několika fázích, natáčení na britském RAF letišti Wittering (blízko Stamfordu) bylo přitom rozhodně tou nejdůležitější z nich. Právě tam probíhalo skutečné vzlétnutí letadla, navíc doplněné o záběry Cruise, kterak vlaje za Airbusem ve výšce 1600 metrů nad zemí. “Noc předtím jsme nemohl spát,” vzpomíná Cruise, který je obyčejně znám svými nervy z oceli. “V jednu chvíli jsem si ale uvědomil – jo, vážně to točíme. Uvědomil jsem si, že když se něco pokazí, tak se nedostanu do letadla až do chvíle, než přistaneme.  A pak… jsme to natočili.” Jen dívat se na ty pořízené záběry je zážitek – já vám nyní doporučuji udělat to (ve videu pod odstavcem).

Na pozadí záběrů pořízených z natáčení je vzdalující se britské letiště. Když je ovšem srovnáte se záběry z filmu, uvědomíte si, že v nich je běloruské letiště. Lidé z Double Negative totiž skutečně nahradili mnohé elementy backgroundů za prostředí, která se shodovala s příběhem filmu. Doplnili tak exteriéry o spoustu rozpadajících se digitálních hangárů, jež zhotovili na základě referencí získaných přímo z daných oblastí. Okolí základny obehnali plotem s ostnatým drátem a ve výsledku i pozměnili celkové rozložení letiště, aby letová dráha Airbusu dávala větší smysl. Samozřejmostí je to, že vyretušovali všechny bezpečnostní kabely a pojistky, které Cruise jistily v případě, že by se pustil.

Scéna se vzletem letadla byla jednou z těch, kdy jsem zpočátku nevěřil, že jde (víceméně) o reálný záběr a že herce netočili někde ve studiu. Sekvence, u níž jsem naopak naprosto netušil, že v sobě měla efeky, byla ta, kdy Tom Cruise přeskakuje z travnatého vršku hangáru na křídlo rozjíždějícího se stroje. Tento záběr byl složen ze dvou složených elementů. Nejprve filmaři natočili, jak se Cruise rozbíhá po travnaté louce v oblasti Leavesden Studios (nedaleko Londýna). Herec zde měl přesně určeno, odkud má vyskočit a následně se co nejlépe snažil trefit na přistavený model křídla. Tento natočený element pak autoři vzali a jelikož měli ještě ten samý záběr (se stejným kamerovým pohybem) na rozjíždějící se Airbus přímo z letiště ve Witteringu, mohli si dovolit na něj Cruise “nalepit”. Výsledek je myslím naprosto nepostřehnutelný.

Tvorba triků pro Mission: Impossible –  Rogue Nation mi dost připomíná to, jak lidé z FuryFX přistupovali k tvorbě nového Mad Maxe. “Zábavné na tomhle filmu bylo, že jsme ho chtěli udělat jinak. Neustále jsme se zamýšleli nad tím, jak něco neudělat pomocí VFX,” vzpomíná David Vickery. “Chtěli jsme toho co nejvíc natočit v kameře, aby to bylo reálné. Až teprve tam, kde se akce stala fyzicky neproveditelnou, nám vypomohly efekty. VFX v tomhle filmu tam byly proto, aby doplnily a vylepšily praktické triky a kaskadérské kousky.”

Už jsem myslím párkrát říkal, že takhle by se to mělo dělat, že ano? Nevadí, řeknu to znovu. TAKHLE BY SE TO MĚLO DĚLAT! A já gratuluji Double Negative (a všem ostatním zúčastněným) ke skvěle odvedené práci.

Více se o tricích pro Rogue Nation dočtete v mém obsáhlém článku zářijového vydání časopisu Pixel.

Zdroje: Double Negative, FXGuide, Art of VFX

Mission-Impossible-Rogue-Nation1

 

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.