Mad Max: Fury Road – šílené VFX v praxi

2 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Přiznám se, že jsem jedním z těch diváků, kteří z nového Mad Maxe nebyli z prvních trailerů vůbec nadšení. Jistě, filmové umění, s jakým Frank Miller už od prvního obrázku představoval svoji neotřelou vizi, na mě zapůsobilo. Tak nějak jsem ale nebyl nadšen z filmu, kde pořád jen něco vybuchovalo, všichni byli špinaví, oškliví a očividně totálně blázniví (viz týpek hrající na plamenometnou kytaru) a ke všemu se zdálo, že celý filmový děj sestává z toho, že někam jedou a u toho se hrozně řežou. Ale světě div se – ono to fungovalo!


 

Samozřejmě, toto není recenze samotného snímku a tím pádem mi odpadá ta nezáviděníhodná role filmového kritika. Já se zaměřuji na vizuální efekty. Kuriózní je, že na první pohled vlastně moc není vidět, kde ve filmu končí praktické efekty (a že jich je požehnaně) a kde už začínají VFX. Pravdou je, že vše je provedeno tak dokonale, že se vůbec nemusíte stydět za to, že jste to třeba nepoznali. Já sám měl při zhlédnutí prvních breakdown obrázků čelist v klíně. Jen se na ně sami podívejte, jsou rozeseté všude okolo.

 

Ještě ale poznámku k praktickým efektům – ať už totiž snahy digitálních tvůrců dopadly jakkoliv perfektně, řekl bych, že lidé z special FX oddělení zůstávají hlavními hvězdami show. Po dobu 5 měsíců natáčel režisér Miller v pouštích Namibie s hlavním kameramanem Johnem Sealem a se skupinou odvážných kaskadérů zachytili obrovské množství krkolomných kousků z filmů přímo na place (včetně pádů z jedoucích vozidel, lezení pod ženoucími se koly či výbuchy automobilů). Ve výsledku to skutečně vypadá jako staré dobré akční filmy z 80. let, kdy akce byla reálná a kde když se padalo, tak to bolelo. Můj respekt tedy jde k SFX supervizorům Andy Williamsovi a Danu Oliverovi a vůdci kaskadérů Guy Norrisovi.

Mad Max Fury Road

Pro tvorbu triků Mad Max vznikla samostatná firma oficiálně nazvaná Kennedy Miller Mitchell, pro tento projekt prezdívaná FuryFX. Málokdo nicméně ví, že KMM byla založena už v roce 1978, právě proto, aby australské produkci pomohla natočí úplně prvního Mad Maxe. Je to asi jako v případě Weta VFX, jejíž hlavním účelem bylo pomoci novozélanďanovi Peteru Jacksonovi vytvořit trilogii The Lord of the Rings. Stejným způsobem se patriotsky postarali FuryFX o tvorbu triků pro mnoho velkých australských produkci od Babe po Happy Feet filmy. V nedávné době sice firma začala spíše podnikat v oblasti videoher, když však Miller přišel s tím, že chce tvořit dalšího Mad Maxe (nápad, jenž prý vznikl už před 25 lety, ale teprve před pěti se o něm začalo uvažovat vážně), KMM neodmítli.

A tak se stalo, že supervizor Andrew Jackson začal dohlížet na projekt o více než 2000 trikových záběrech. Ano, ačkoliv to tak nepůsobí, film je doslova prostoupený digitálními triky, kterých si většinou vůbec nevšimnete, ale přesto transformují téměř každou scénu v bližší zachycení toho, co si Miller představoval při přípravě svého velkolepého díla. Namibská poušť zkrátka nestačila – tohle muselo být něco víc.

FuryFX byli klíčoví při přípravě projektu – rozvrhli, jak bude probíhat produkce VFX, jaká pomocná firma se postará o jakou sekvenci a jak se celá mamutí práce dotáhne do finále. Byli to oni, kdo úzce spolupracoval a radil režiséru Millerovi. Hned v následující fázi přišli na řadu obligátní The Third Floor, kteří se postarali o previz trikových scén. No a pak se začali přidávat další – třeba australské studio Iloura, které dostalo za úkol dovést do finále přes 1500 záběrů, v nichž dodávali vše, od kompletních CG prostředí, digitálních dokreslovaček až po simulaci písečné bouře. Na projektu pak také velmi pomohli Method Studios a BlackGinger FX.

MMFR_REEL_3_FINAL-2-14062

Krásnou ukázkou kombinované práce FuryFX a Iloura byla například scéna v úzkém kaňonu, skrz nějž je kaminová souprava hlavních hrdinů pronásledována velkou skupinou obrněných vozidel (v čele s buginou hlavního záporáka Immortan Joea). Jedná se vpodstatě o jednu z prvních scén, pro kterou autoři uvolnili breakdown obrázek – a která jasně dokazuje, jak moc se jednotlivé sekvence digitálně vylepšovaly.

“Kaňon, v němž jsme scénu natáčeli, jsme skutečně hodně vylepšili v postprodukci,” říká Andrew Jackson. “V určitých místech jsme ho podle vize režiséra udělali o mnoho vyšší a užší, aby to skutečně působilo, jako soutěska, kterou mohou auta projet jen po jednom. Za úkol jsme měli celé to místo ještě zúžit a dodat digitální skalní klenbu, která se tyčí nad scénou.” Takové úkoly pak trikaři dostali pro celý film: tu udělat poušť zajímavější a rozmanitější, támhle dodat vyšší pohoří, tu přidat konkrétně tvarovanou skálu. Samozřejmě tak, aby to nikdo ve finále nepoznal.

Tvůrci se však snažili to příliš nepřehánět s digitální VFX – ve chvíli, kdy tedy měla celá soutěska vyletět do povětří, rozhodli se natočit si alespoň jednu takovou explozi naživo. “Hledali jsme místo, kde bychom mohli nechat explodovat celý skalnatý útes, natočit to a vložit do naší scény jako reálný element,” říká Jackson. “Naštěstí jsme v oblasti natáčení objevili starý lom, a tak jsem se zeptal jeho majitele, zdali bychom jeho část mohli zničit. A on na to ‘Jo, klidně’. A tak jsme postavili kamery přesně na stejné úhly, jako jsme měli při natáčení scény v soutěsce, nechali skálu explodovat – a pak ji jen v kompozicích vložili do záběrů.” Ve výsledku bylo samozřejmě vše doplněno o další CG simulace, faktem ale zůstává, že mnoho věcí, které mohly být čistě digitálně, udělali autoři prakticky. A to se cení.

MMFR_REEL_3_FINAL-2-17224

Jedním z klíčových efektů snímku byla i useknutá ruka hlavní hrdinky Furiosy (Charlize Theron). Její levá paže je totiž od předloktí dál jen pahýlem. Trikaři tedy museli přijít na způsob, jak s herečkou vůbec natáčet a jak pak samotný pahýl předvést, aby vypadal věrohodně.

Základem bylo nasadit herečce na velkou část levé ruky zelený rukáv. K němu pro většinu scén přibyl i prostetický model háku, jenž Furiosa ve filmu používá jako umělou paži. V takových případech to prý bylo vcelku přímočaré – prostetická ruka zůstala, autoři jen odstranili zelenou a místo ní dokreslili pozadí / dodali pozadí z natočených prázdných platů.

Skutečnou výzvou tak prý byly spíše scény, kdy Furiosa bojuje bez nasazené umělé paže. V ten moment měla herečka zakázáno levačku používat. Trikaři i zde odstranili zelenou, což ale bylo samozřejmě těžší, protože tentokrát ji nahrazovali pahýlem. A ten nejenže musel reagovat na prostředí jako by to skutečně byl jen pahýl, ale zároveň musel nějak výpadat. Nejlépe ne příliš odpoudivě. “Dívali jsme se na hodně amputovaných končetin a to, jakým způsobem svaly na nich ochabnou. Furiousina ruka byla samozřejmě náročnější na to, jak bude vypadat, protože byla dosti násilně odseknuta, takže jsme na ni dodělávali spoustu jizev. Ty jsme pak natrackovali na reálný loket a nadloktí.”

furiosa-mad-max

MMFR_ILOURA_VFX_02B

MMFR_ILOURA_VFX_02A

O Mad Max: Fury Road by se dalo povídat nesmírně dlouho, nyní už ale přetékám kapacitu VFXcz článků. Pokud se nicméně chcete dozvědět víc o tom, jak vznikala obrovská pouštní Citadela, pouštní bouře, množství dalších digitálních prostředí či jak probíhal tolik důležitý grading, rozhodně si nenechte ujít letní vydání časopisu Pixel. Tam se dočkáte skutečně rozsáhlého článku o vizuálních efektech Mad Max: Fury Road…

Zdroj: FXGuideAWN, Art of VFX


tox_570_ir_src01_v01_1090_before

tox_570_main_v128_1090_after

ct1_662_before

ct1_662_after

 

 

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.