Kdo je kdo v trikových studiích

2 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , ,

Pro nováčky v oboru bývá fungování VFX (potažmo animačního či herního) studia velkou neznámou. Vědí, že existuje nějaký supervizor, ale úloha ostatních firemních rolí pro ně bývá nejasná. Tenhle článek vám osvětlí, co se skrývá pod názvy nejdůležitějších firemních úloh, co od koho očekávat a na jaké úrovni potravního řetězce se nachází. S trochou štěstí budete díky němu o trochu lépe připraveni na své první dny v nové firmě…

 

VFX Supervisor

Tvůrce, který bývá nejblíže režisérovi filmu, pro nějž právě vznikají trikové záběry. Práce supervizora se samozřejmě v různých ohledech liší studio od studia, projekt od projektu, jedno však zůstává stejné: Supervizoři fungují jako taková brána do trikového světa pro tvůrce filmů. Pomáhají filmařům na každém kroku, ideálně se účastní natáčení, vymýšlí, jakým způsobem lze natočit náročné záběry a v neposlední řadě i předávají instrukce trikovému týmu a kontrolují kvalitu jejich práce. Supervizor ideálně ví všechno o vznikajícím díle a není výjimkou, že svými radami a poznatky přímo zasahuje do jeho výsledné podoby. Je to obrovská zodpovědnost, neboť na jeho rozhodnutích závisí úspěch či neúspěch celého projektu.

1015268-jk-1200

John Knoll z ILM je jedním z nejrespektovanějších VFX supervizorů současnosti. Krom toho, že dohlížel na Star Wars epizody 1-3 a Pirates of Caribbean, je zároveň i jedním z vynálezců Photoshopu…

 

VFX Creative Director (Art Director)

Povolání, které by se mohlo na první pohled zdát stejné jako VFX supervisor (a často se také překrývají), které se však přesto liší v některých důležitých detailech. Řekněme, že máte film, na kterém pracuje režisér, jenž má zcela přesnou uměleckou vizi, jen potřebuje vědět co a jak natočit, aby záběry vyšly – takový člověk k sobě potřebuje supervizora. Kdežto pak jsou také případy, kdy režisér funguje spíše jako člověk, který jen koordinuje jednotlivé tvůrčí složky tak, aby vzniklo kvalitní dílo, ovšem jak to dílo bude přesně vypadat, to ho zas tak nepálí. V tu chvíli přichází na řadu VFX Creative Director, který vpodstatě přebere režisérovu funkci co se trikových sekvencí týče a ujímá se vymýšlení vzhledu vznikajícího díla. V takových případech pod sebou tento člověk zároveň mívá i několik supervizorů, s nimiž svoji práci koordinuje po technické stránce.

 

Production manager (Produkční)

Pravá ruka supervizora a pilná včelka, která ví o všem, co se kde šustne a snaží se to smysluplně koordinovat. Není to sice pravidlo, z mé zkušenosti se však vždy jednalo o ženu. Jejím úkolem je starat se o lidi, hlavní naplní práce je, aby každému v týmu dala vědět přesně co, kdy, kde a jak. Kromě toho pak produkční pomáhá sledovat, jak se reálně pohybují firemní finance a výrobní prostředky, kde se jich vynakládá zbytečně moc a kde naopak málo. Zkrátka a dobře, dbá na to, aby ve firmně vše běželo jako na drátkách.

 

VFX Producer (Producent)

Co se financí týče, VFX producer bývá na vrcholu potravního řetězce firmy a zatímco produkční se stará o jednotlivé lidi, producent se stará o samotný projekt. I zde se jeho přesná úloha liší společnost od společnosti, v zásadě však VFX producent dbá na dvě hlavní věci – aby byl projekt dokončen včas a aby přinesl zisk. Co se jednání režisér-supervizor týče, producent v nich většinou jedná jako zdrženlivý hlas rozumu chycený mezi dvěma nadšenými kreativci. V překladu to znamená, že je krotí v jejich tvůrčích rozletech a zajišťuje, aby se jejich vize dala reálně stihnout v daném časovém intervalu a s daným rozpočtem. Kromě toho pak tento producent zajišťuje celkový tvůrčí plán a zprostředkovává hladkou spolupráci s klientem (například že nikdo nebude vyhánět supervizory z natáčecího placu). Ideální producent je takový, který má zkušenosti jak s technikou a softwarem, jež jsou do projektu zapojeny, tak se správou lidí a celkovým managmentem práce. No a do toho všeho pak takový producent samozřejmě pravidelně jedná s filmovým studiem, které si triky objednalo, o stavu celého projektu.

V české firmě UPP je takovým VFX producerem Vít Komrzý, který zároveň firmu spoluzakládal. Zdroj: http://i.lidovky.cz/14/113/lnorg/PAV577ce2_komr01.JPG, Lidové noviny

 

Technical Director (TD)

Jedná se o vůdčí osobnosti v mnoha animačních, trikových i herních studiích. Mnohdy je takových Technical Directorů hned několik, přičemž se každý specializuje na rozdílné funkce. Lighting TD se stará o celkový přístup k nasvícení digitálních scén a často i jejich renderování. Character TD zase zodpovídá za tvorbu všech charakterů pro daný projekt. Shader TD určuje vzhled jednotlivých materiálů. Některé projekty mají třeba i Pipeline TD, který vymýšlí postupy, jak co nejefektivněji propojit spolupráci a předávání dat mezi jednotlivými odděleními. Technical Director bývá člověk mnoha talentů – měl by být zběhlý jak v technické stránce věci, tak by měl mít solidní umělecké cítění a zároveň by měl umět programovat užitečné nástroje k usnadnění práce ostatním členům týmu.

 

Team Leads (Vedoucí týmů)

Směrem níže po hierarchii pak pokračujeme k vedoucím jednotlivých oddělení. Jsou to bez výjimky zkušení tvůrci, kteří od svých nadřízených (tedy buď supervizorů, art directorů nebo technical directorů) přijímají instrukce, jež se týkají daného oboru v němž se pohybují. V trikové firmě bývá částo 2D oddělení, kde se lidé dále specializují na compositing, rotoscoping, retuše a klíčování (i když v menších firmách většinou jednotliví 2D pracovníci dělají vše najednou), design oddělení (tvorba konceptů), matte-paint oddělení a 3D oddělení (vše od modelování po render). Všude jsou nějací team leadeři, jejich počet většinou odpovídá počtu pracovníků ve společnosti. V praxi pak team leadeři většinou organizují práci ve svém malém týmu a k tomu pracují na těch nejtěžších úkolech.

 

Řadoví pracovníci

Hlavní pracovní síla každého studia. Mluvit o těchto povoláních v tomhle článku nebudu, neboť si o nich můžete vše zjistit v seriálu Jak začít s VFX. Zde je potřeba nicméně zdůraznit, že každý takový pracovník prochází několika fázemi. Krátce po nástupu většinou prodělává tříměsíční testovací lhůtu, během níž se musí osvědčit jako spolehlivý a hodnotný přírůstek do týmu. Jakmile se tak stane, stává se Junior tvůrcem. Tomu pak trvá dalších několik let, než ho ve firmě oficiálně zvolí Seniorem. Na tyhle tituly nedostáváte žádné papíry, vše probíhá mnohem méně formálně. V podstatě stačí, aby někdo zkušenější než vy prohlásil, že “Teď jste Junior.” a “Teď jste už Senior.” a od té doby si to můžete dávat na svůj LinkedIn. Z takového povýšení pak samozřejmě plyne vyšší plat a více zodpovědnosti…


Podobné články ze série:

VFX Pipeline – proces vzniku triků pro filmové blockbustery

Jak začít s VFX #1 – Trikové profese

Kdo je kdo v trikových studiích

Kdo je kdo v herních studiích

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Tom

    Super clanok,aj stranka len tak dalej !:)

    • MartinKlekner

      Díky! Brzy se tu objeví další podobné články 🙂