Jak začít s VFX #11: Jaký vybrat 3D Software?

3 years ago by in Jak začít s VFX Tagged: , , , , , , , , , , , ,

Kdokoliv chce začít s tvorbou 3D, musí učinit jeden důležitý krok. Vybrat si 3D software. Na trhu je dnes spousta programů a mnozí začátečníci mají často ty samé otázky. Kam dřív skočit? Co si vybrat? Mám platit za „kvalitnější“ software nebo „ztrácet čas“ na něčem, co je zadarmo?

Chci vám však nyní prozradit dvě velká tajemství. Prvním je, že na volbě softwaru skutečně příliš nezáleží. Jistě, pokud se chcete nechat co nejdřív někde zaměstnat, je vhodné vybrat si program, o kterém víte, že ho používají studia na celém světě. Pravidla a zákonitosti 3D tvorby jsou však všude stejné a s jakým nástrojem se je naučíte je poměrně jedno.

Druhé tajemství je pak následující – stejně je nakonec nejlepší, když  ovládnete co nejvíc programů. Jakmile umíte v jednom, všechny ostatní už totiž půjdou o mnoho snadněji. Až na výjimky jde vlastně všude jen o to, že mačkáte jiná tlačítka, občas se musíte naučit i odlišné názvy, ale v jádru v podstatě děláte neustále to samé. Modelování, UV, texturování, svícení, rigging, animace atd – každý software je v něčem lepší a v něčem horší, je tedy jenom dobře, když si jich osaháte co nejvíc.


 

BLENDER

Nikdo se dnes nemůže vymlouvat na to, že 3D software je moc  drahý. Odpovědí je už pěknou řádku let Blender, který je zcela zadarmo a s každou novou verzí se přibližuje k té pomyslné hranici zvané „profesionální 3D software“.  Jeho výkon, renderovací a další možnosti se sice ještě pořád nerovnají programům výužívaným ve velkých VFX studiích, Blender je však především rájem pro nadšence. Jeho komunita je úžasná, tutoriálů je obrovské množství a spousta krátkých CG i trikových filmů vzniká právě v něm. Pokud tedy nepotřebujete úplně nutně získat práci v nějakém 3D oddělení, ale chcete tvořit spíše pro radost, rozhodně vám mohu Blender jen doporučit.

http://www.blender.org/

Společnost Blender Foundation se neustále snaží Blender představit jako program schopný postarat se o celý produkční proces. Dokazují to třeba s tímto krátkým snímkem:

MAYA

Maya je jedním z mnoha 3D programů od společnosti Autodesk. V současnosti se nachází ve verzi pro rok 2014 (s pravidelnými ročními updaty), přičemž ta zcela první (ještě ve vlastnictví společnosti Alias) vyšla před celými 16 lety, v roce 1998. Od té doby tento program v podstatě nepřestal okupovat první příčky na poli všemocných 3D softwarů. Firmy po celém světě pracují právě v Maye a vytvářejí v ní vše od modelů, přes shadery, rigging, animaci a rendering. Scriptování v Maye je velmi populární, stejně tak dynamické simulace. Cokoliv je potřeba, to Maya dokáže obstarat. Nevýhodou programu sice zůstává, že je velice uživatelsky „nepřítulný“ a vkročíte-li do něj poprvé, v prvé řadě nebudete tušit, co dělat, v druhé řadě vás ohromí a vzápětí nejspíš i vyděší, jak robustní vlastně je. Internet se naštěstí hemží tutoriály, které vám odpoví skutečně na jakoukoliv otázku.

30 denní trial si můžete stáhnout zde, plná verze se nicméně prodraží (zaplatíte 4000,- na měsíc, 60 000,- za licenci, za LT verzi nicméně jen 14 000,-), doporučuji tedy spíše hledat školy či studia, kde již mají licenci pořízenou.

3DS MAX

Kdo by neznal legendární „maxovou“ konvičku? 3DS Max byl vždy velmi oblíbenou volbou pro začínající studenty a nacházel se na mnoha školách. Mnoho lidí ho proto zná a mnoho lidí, vzdělávacích ústavů a trikových studií ho také používá. Úplně první verze byla vydána v roce 1996 a vzápětí přešla pod vlastnictví Autodesku. Stejně jako Maya i 3DS Max zvolil taktiku pravidelných ročních updatů, takže ho dnes najdete také ve verzi 2014. Dá se přitom říct, že Max se velmi podobá Maye. Jeho user interface není příliš přívětivý pro nové uživatele, systém je to nesmírně obsáhlý a pokud nevíte, co děláte, ani na to nepřijdete. O jeho přednostech se nedá moc mluvit, neboť zvládá vše na jedničku, dá se však říct, že uživatelé si ho pochvalují hlavně při modelování, shadingu a renderování, často také pro herní tvorbu. Tutoriály jsou naprosto nezbytné, naštěstí jich je však také přehršel. Rozhodujete-li se tedy mezi Mayou a 3DS Maxem, vězte, že nejlepší je „osahat“  si je oba a pak se rozhodnout.

3DS Max je bohužel ještě dražší než Maya – v přepočtu vás vyjde na 120 tisíc. Trial verze je k dostání zde.

SOFTIMAGE (XSI)

Třetí hráč z původní trojky velkých 3D softů je Softimage, který můžete často vídat i pod starším jménem XSI. Prvotně program spadající pod Avid a vydaný poprvé v roce 2000, přešel o 8 let později pod vydavatelského giganta Autodesk. Softimage se svým zaměřením blíží více Maye, jde tedy primárně o software užívaný pro tvorbu triků do filmů. Oproti Maye/3DS Maxu se však dá říct, že se s XSI pracuje o mnoho příjemněji a rychleji. Výsledkem je, že mnohé firmy ho používají hlavně pro triky do reklam a do televizních vysílání, kde je rychlost produkce rozhodující.

Bohužel, podle nedávného prohlášení Autodesku, plánovaná verze Softimage 2015 má být bohužel i verzí poslední.

Trial verze Softimage je k nalezení zde, plná pak vyjde opět zhruba na 100 000,-

POZNÁMKA:  Autodesk vám po vyplnění tohoto dotazníku může jako studentům 3D software na 3 roky propůjčit zdarma, pouze s omezením, že nebudete programy používat pro komerční projekty.

LIGHTWAVE

Konečně opouštíme vody softwaru od Autodesk. LightWave od NewTek je dalším všestranným 3D softwarem, který je už od roku 1994 poměrně hodně vyhledávanou záležitostí pro všechny tvůrce zaměřující se na televizní, reklamní a často i filmovou tvorbu. Nedá se říct, že by v něčem vyloženě vynikal (což ale rozhodně není zápor), má však jednu velkou výhodu – cenu. Za 20 000,- seženete program, který více či méně dokáže vytvářet vše na úrovni své konkurence. I proto je Lightwave nesmírně oblíbený mezi freelancery a menšími studii.

Trial verzi si můžete stáhnout zde.

CINEMA 4D

Mnozí, kdo uvažují o softwaru Cinema 4D, o ní přemýšlejí jako o poměrně novém programu. Opak je pravdou – první verze vycházely už v roce 1993. Od té doby nicméně prošel mnoha změnami a v současnosti jde o zcela moderní, příjemný a velice schopný soft, který tvůrci po celém světě používají především pro tvorbu grafického designu, motion designu a 3D pro televizní vysílání. Úžasnou součástí Cinemy je navíc i Body Paint 3D, který umožňuje pohodlný Texture Painting. Kdybych měl přirovnávat, jde v podstatě o takové Adobe After Effects 3D světa – člověka okamžitě pohltí hravost, kterou Cinema nabízí a tvorba se v ní stává skutečnou radostí.

Demo si můžete stáhnout zde, plná verze vás sice vyjde na 80 000,-, v zjednodušené verzi Cinema 4D Prime však utratíte pouhých 18 000,-

MODO

Modo od firmy Luxology je další software, který zvládá kompletní proces CG tvorby a oproti profi aplikacím jako Maya nebo Max dovede i Sculpting a 3D Texture Painting. Modo si navíc stále drží pověst programu, který je jednoznačně nejrychlejším modelovacím řešením na trhu.  Současná verze je uživatelsky velmi příjemná a hravě zvládá i ostatní oblasti produkce, včetně animace, vizualizace a renderingu. Za 30 000,- tedy seženete úžasný nástroj, který freelancerům a malým i větším firmám umožňuje obrovskou tvůrčí svobodu.

Modo nabízí free trial, který je bohužel je na 15 dnů.

HOUDINI

Houdini od Side Effects Software se od ostatních uvedených programů odlišuje tím, že tvorba v něm probíhá převážně na procedurální bázi – automatizovaně generovaných prostředích a simulacích. Právě proto, že je postaven na tomto zcela odlišném systému, je schopen výsledků, jež ostatní softwary prostě nedokáží (a to především co se právě těch simulací týče). Jelikož je tak odlišný od ostatních plnohodnotných 3D softwarů, jsou o to více ceněni všichni, kdo v něm umí. Pokud vám tedy jde v prvé řadě o dobré zaměstnání, Houdini by nemuselo být špatnou volbou.

Úžasné přitom je, že Houdini si můžete stáhnout zcela zdarma a učit se v něm do aleluja – Apprentice Free verze je omezena pouze nekomerčním užitím a renderem ve velikosti 720*576 s watermarkem. Apprentice HD verze za 2000,- zvětšuje render na 1920*1080 a odstraňuje watermark. Plná verze programu však stojí 40 000,-.


 

Další díl zaměřující se na 3D modeling najdete zde.

Předchozí díl s úvodem do 3D tvorby hledejte zde.

Celý seriál pak k nalezení zde.

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.