Jak vznikal Jurassic Park #8 – Brachiosaurova loutka

2 years ago by in Historie VFX Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Jednou z nezapomenutelných scén původních Jurského parku byla i ta, kdy se doktor Alan Grant (Sam Neill) spolu s Timem (Joseph Mazzello) a Lex (Ariana Richards) Murphyovými pokoušejí přenocovat v korunách stromů a jsou zastiženi obrovským brachiosaurem. Pro tuto samostatnou scénu byla vytvořena celá jedna animatronická loutka hlavy tohoto býložravého giganta.

Stejně jako všechny ostatní modely pro film, i tenhle pocházel ze studia Stana Winstona, kde vznikl jako kombinace ocelové formy, elektronických částí zaručujících pohyb a latexové kůže, kterou zkušení umělci vymodelovali a ručně nabarvili podle posledních poznatků pocházejícího od předních expertů na poli paleontologie.

Koncept od Marka "Crashe" McCreeryho

Koncept od Marka “Crashe” McCreeryho

Mnozí diváci se možná shodnou, že hlavní dinosauří hvězdou Jurského parku je obrovský T-Rex, dinosaurus, který si však u neméně početné skupiny získal největší symaptie, byl právě brachiosaurus. Ten vznikl nejprve jako design z pera concept designera Marka “Crashe” McCreeryho (ten pro Stana Winstona zároveň navrhoval i další dinosaury, kteří se ve filmu objevili, v čele s velociraptory). Paleontolog Jack Horner, který dohlížel na tvůrčí tým jako přední dinosauří expert, vybral pro autory konkrétní druh Brachiosaurus brancai. Důvod byl prostý – Steven Spielberg chtěl, aby tenhle obr působil klidně a mile a právě konkrétní poddruh brancai se nesmírně podobal krávě

Do čela projektu se postavil Andy Shoneberg, který dostal za úkol vytvořit funkční 2,3 metru vysokou loutku. Ta měla fungovat jen jako samostatná hlava s kusem krku, protože zbytek těla se ve filmu vůbec neměl objevit v animatronické podobě, pouze jako CGI. Jelikož šlo tedy jen o hlavu, mohli si autoři dovolit nebývalý důraz na detail při tvorbě všeho, od naprosto uvěřitelných zubů až po vlhký animatronický jazyk.

Ve výsledku si tvůrci mohli při filmování s modelem brachiosaura dovolit skutečně všechno. Velká část hlavy je tvořena ovladatelnou čelistí plnou plochých zubů, která nejenže se mohla otevírat nahoru a dolů, ale zároveň loutka umožňovala pohyb do stran. To zajistilo komplexní pohyb do všech směrů, který je tolik typický u přežvýkavců.

Rozpracovaná čelist loutky

Rozpracovaná čelist loutky

Tohle žvýkání čelistí ovládali hned dva lidé najednou, pomocí velikých animatronických pák a joysticků. Zajímavostí je, že loutka brachiosaura byla největší z modelů, u nichž ovládání neusnadňovala hydraulika, takže se autoři při pohybování s masivními ovladači a pákami hodně zapotili.

Úžasnými detaily byly i sekundární pohyby. Byly zde oči, které se pohybovaly do stran a mrkaly víčky, pohyblivé pysky, jež se vlnily podle toho, jak model přežvykoval a dokonce i zmíněný ovladatelný jazyk, který posunoval potravu dál do chřtánu. Každý z těchto elementů měl na starosti někdo jiný z týmu loutkářů, takže koordinace mezi celým týmem byla následně na place naprosto klíčová. Šestičlenný tým musel zajistit, aby všechny dinosaurovy pohyby ladily dohromady a působily, jako když jsou dílem jediného živoucího tvora, ne dvoumetrového stroje obaleného latexovou kůží.

Když byl obr otestován a loutkářský tým připraven, byl zabalen a odvezen na plac na Stage 28

Brachiosaursu při finální montáži ve studiích Universal

Brachiosaursu při finální montáži ve studiích Universal

ve studiích Universal. Tam se dostavili herci a supervizor Phil Tippett a právě tam vzniklo hned několik improvizovaných scén, které můžete vidět ve filmu. Například scéna se žvýkání větve – dinosauři podle všeho potravu nežvýkali, polykali ji celou a ta se poté rozmělňovala v jejich žaludcích. Umělecký dojem, že jde o přerostlou krávu, však zvítězil nad historickou přesností.

Stejně tak scéna s kýchnutím byla přidána až posléze, vymyslel si ji samozřejmě sám Spielberg a zabýval se při ní každým detailem, včetně toho, že herečka Ariana Richards musí být od hlavy k patě ohozena lepkavou zelenou hmotou (nakonec šlo o metakryl). Tak to zkrátka funguje, když máte na place neuvěřitelně reálnou loutku dinosaura – to pak musí nápady chodit samy…


 

 Téma “Jak vznikal Jurassic Park”:

Díl 1: O nadčasových vizuálních efektech

Díl 2: Jak to začalo

Díl 3: Digitální revoluce

Díl 4: Natáčení

Díl 5: Jak postavit T-Rexe

Díl 6: Bestie na place

Díl 7: Velociraptoří oblek

Díl 8: Brachiosaurova hlava

Díl 9: Postprodukce

 

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.