Jak vznikal Jurassic Park #6 – Bestie na place

2 years ago by in Historie VFX Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

“Natáčení scény s animatronickým T-Rexem před jeho zničeným výběhem byl ten nejúžasnější zážitek celé mé filmové kariéry,” vzpomíná Stan Winston, který měl na starosti supervizi gigantického modelu.

Scénář filmu to autorům rozhodně neusnadnil; celá sekvence měla probíhat v noci, za hustého deště a neustálého blýskání bouře. Filmaři se naštěstí rozhodli nenatáčet ji přímo v terénu na havajském ostrově Kauai, namísto toho udělali rekonstrukci výběhu přímo na jedné ze zvukových stagí Warner Bros studií. Na její vytvoření měli dlouhé tři týdny, během nich se ale Winston prý nejednou modlil, ať už to deštivé peklo skončí.

Problémy na place

T-Rexův animatronický model se už během přípravných fází ukázal být stejně nebezpečný jako samotná 65 milionů let stará šelma. Nejdříve totiž bylo nutné přemístit ho z Winstonova studia na filmový plac, což znamenalo ho rozložit a na místě zase dát dohromady. Tenhle proces probíhal nejprve bez nasazené latexové kůže, pouze s ocelovou kostrou, v níž se nacházely citlivé elektronické a hydraulické systémy, které model poháněly. Už v ten moment však nastaly první z dlouhé řady závažných komplikací.

“Pruhy T-Rexovy kůže byly tak dlouhé, že některé části jsme mohli přidržovat a připevňovat jen tak, že jsme si vlezli dovnitř do modelu a pracovali odtamtud,” vzpomíná Alan Scott, jeden z tvůrců ze Stan Winston Studio. “To muselo probíhat v póze, v jaké jsme model vytvářeli, tedy s hlavou a ocasem ve vodorovné pozici. Bohužel, té jsme mohli dosáhnout jen ve chvíli, kdy byl dinosaurus pod proudem a hydraulický systém aktivní.”

 

250

Byl to právě Alan Scott, kdo tenkrát vlezl dovnitř modelu, aby jednotlivé kusy kůže slepil dohromady. Bohužel, systém měl tu nevýhodu, že ve chvíli kdy se vypnul přívod elektřiny, T-Rexova nesmírně těžká hlava klesla k zemi, celá armatura se svezla dolů a veškeré kovové spirály, které držely její tvar, se uvnitř smrštily. To znamenalo, že cokoliv, co uvnitř nebylo na svém místě, mělo velkou šanci, že bude rozmačkáno. Scott mnohokrát kladl elektrikářům na srdce, že dokud bude vevnitř, nesmí přerušit přívod elektřiny. Zákon schválnosti ale funguje nemilosrdně a tak přesně ve chvíli, kdy slepoval jednotlivé kusy kůže uvnitř T-Rexovy hrudi, došlo k výpadku.

“Slyšel jsem jen vyděšený výkřik ‘Někdo je vevnitř!’ a pak už následoval zvuk vypínajících se mechanických obvodů a povolující hydraliky,” vzpomíná Scott na ten hrozný moment. “Se smrtí před očima jsem udělal to jediné, co mě v ten moment napadlo – přitáhl jsem si ruce a nohy tak těsně k hrudi, jak jen to šlo a v klubíčku se modlil, ať mě ty obrovské ocelové pláty nějakým způsobem minou.” Následovalo několik momentů, které tvůrci připadaly jako věčnost, během nichž se T-Rex svezl do uvolněné polohy – až pak si uvědomil, že celou nehodu přežije bez úhony. Byl vměstnán přesně v místě, které uniklo deformaci spirál a jeho kolegové ho pak jen vytáhli ven skrz dinosaurovu čelist.

Bestie nasáklá deštěm

Elektronické závady však tímto jeno začínaly. “Dlouho dopředu jsme věděli, jak bude scéna před výběhem vypadat,” říká Winston. “Měla být plná bláta a deště, který se měl neustále snášet na auta i herce. Pořád dokola jsme filmovému štábu říkali: ‘T-Rex bude naplněný citlivou elektronikou, nesmí se stát, aby na něj dlouho padala voda, mohlo by to způsobit nehody’. A jak to bylo hned od prvního dne natáčení? Náš T-Rex stál v mohutných proudech deště každou vteřinu, co strávil na place.

Lidé z Winstonova studia měli vše skvěle spočítané. Věděli přesně, jaké pojistky a jaké dodatečné nástroje vytvořit a vložit do vnitřku loutky, aby se mohla pohybovat co nejplynuleji, bez zbytečných záškubů a nepřesností. To všechno bylo propočítané přesně na váhu T-Rexe. Bohužel, ve chvíli kdy lidé z oddělení speciálních efektů spustili své stroje na tvorbu deště, dinosaurova kůže do sebe všechnu tu vodu začala nasávat. A všechno bylo najednou špatně.346

Hned první den natáčení jasně poznali neblahé účinky, které déšť způsobil. T-Rex se v průběhu akce začal sám od sebe třást a cukat. Elektronika se přehřívala a hydraulické systémy vypovídaly službu. Trikaři museli vždy v přestávkách naběhnout na scénu a začít model ručně sušit. I tak se ale nevyhnuli mnoha nehodám při ovládání obrovského modelu, které v přítomných nejednou vyvolaly nefalšovanou hrůzu. “Jednou jsme si takhle jedli oběd, na place nikdo nebyl – a T-Rex se zničehonic začal sám pohybovat a hýbat hlavou,” vzpomíná producentka Kathleen Kennedy. “Než jsme si uvědomili, že za to může vlhkost, mnoha z nás to způsobilo malou srdeční příhodu. Často se placem rozlehly poděšené výkřiky.” Takhle to může znít jako vtip, když se ale dinosaurova hlava prohnala vzduchem, působilo to prý jak když vás míjí autobus – tím dostat, nikdo by se nesmál.

Animatronické dobrodružství

Humor tvůrcům došel třeba i v momentě, kdy měl Rex ve filmu tlamou prorazit střechu vyhlídkového vozu Ford Explorer. Původně měl totiž model jen projít vrškem automobilu a vrazit dětem plexisklo do rukou. Hlava však padla dolů mnohem větší rychlostí než se očekávalo a ve scéně tedy můžete sami vidět, jak kus plexiskla praskne a upadne. Pokud jste proto někdy obdivovali, jak věrohodně Ariana Richards a Joseph Mazzello v téhle scéně křičí, teď už víte proč…

“Měli jsme před tím modelem neuvěřitelný respekt,” uzavírá Winston. “To monstrum vážící 6 tun se tam před námi neustále tyčilo do výšky 5 metrů a ačkoliv to byl náš vlastní výtvor, věděli jsme, že se nám může kdykoliv vymknout z rukou. Byl to asi dost podobný pocit jako u postav v samotném filmu – a možná i proto ta loutka působí na plátně tak nesmírně reálně.” T-Rex z Jurského parku zůstává dodnes jedním z největších animatronických výtvorů všech dob, překonán pouze modely z následujících dílů série. Právě proto, že byl první, se však už navždy zapsal do dějin jako největších dobrodružství historie filmových animatronických efektů

 


 

 Téma “Jak vznikal Jurassic Park”:

Díl 1: O nadčasových vizuálních efektech

Díl 2: Jak to začalo

Díl 3: Digitální revoluce

Díl 4: Natáčení

Díl 5: Jak postavit T-Rexe

Díl 6: Bestie na place

Díl 7: Velociraptoří oblek

Díl 8: Brachiosaurova hlava

Díl 9: Postprodukce

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.