Jak se vyhnout klientům-podvodníkům a kdy pracovat zadarmo

3 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , ,

Každý, kdo začíná jako freelancer v uměleckém, grafickém, trikovém, herním či reklamním průmyslu (ale i v mnoha jiných), vstupuje do nebezpečných vod. Vydává se někam, kde se nedá spoléhat na nic, co není napsáno a podepsáno. Kde probíhá tuhý souboj o zakázky, každá proplacená faktura znamená malou výhru a kde vás skoro všichni velmi rádi okradou o čas, aniž by vás pak hodlali odměnit. Když takový tvůrce začíná, má radost z každé práce, kterou sežene… a mnohdy se s vidinou budoucího úspěchu rozhodne propůjčit svůj talent zadarmo. Sliby jsou mocná záležitost a nejeden začátečník se už nechal napálit na ambiciózní projekt, který sice vypadá skvěle, ale z nějakých “naprosto pochopitelných” důvodů teď nemá peníze na faktury.

Tento článek pojednává o tom, jak poznat, kdy je práce zadarmo obrovskou chybou, jak se jí vyvarovat… a kdy se může vyplatit.

Osobně si myslím, že každý z nás má kdesi hluboko v sobě zabudovaný “detektor na kecy”. Že kdykoliv k nám někdo přijde a nabídne nám práci, podvědomě cítíme, že to buď působí fajn nebo na tom něco nehraje. Jistě, někteří jsou v odhadování lidí lepší, nekteří horší. Někdy se může všechno zdát naprosto v pořádku a ve výsledku zjistíme, že nás podvedl velmi zkušený lhář. Z tohoto detektoru však plyne jedno základní pravidlo, kterým se můžete řídit kdykoliv. Kdykoliv cítíte průšvih, nepříjímejte.


 

TYPY PODVODNÍKŮ

Existuje několik základních druhů podvodníků, kteří se na vás začnou lepit v okamžiku, kdy zjistí, že děláte dobrou práci. A tím  zdaleka nejběžnějším z nich je již zmíněný Dělám nejúžasnější projekt ale nemáme ještě peníze na zaplacení umělců”. Jsou doslova všude a dělají všechno, od nezávislých filmečků po mobilní appky. Někdy se vydávají za velké vydavatele, jindy se honosí lidmi, kteří jim na spolupráci už kývli, mohou dokonce ukazovat i projekty, které dříve vytvořili a měli s nimi úspěch. Máte-li chuť, ptejte se jich v prvé řadě na otázky, jak je možné, že nemohou zaplatit, když už toho tolik dokázali. Zdali platí ostatním tvůrcům, kteří na projektu pracují. Jak vám mohou zaručit slibovaný budoucí zisk. Ve výsledku se však prosím řiďte jen jedním spolehlivým pravidlem: pokud takového člověka neznáte a nevěříte mu, odmítněte.

“Jednofakturový klient” je dalším druhem, tentokrát už o mnoho nebezpečnějším. Takový člověk vás totiž najme na práci, jedná s vámi korektně, sepíše s vámi na danou zakázku smlouvu a fakturu včas proplatí. Vše je krásné, vše je jak má být. Když vás poté kontaktuje znovu, vezmete nabízenou práci okamžitě a už si nedáváte takový pozor. Uděláte, co máte… a jelikož šlo i tentokrát všechno jako po másle, uvědomíte si, že jste opomenuli podepsání další smlouvy. Vypsaná faktura zůstává neproplacena, zadavatel se neozývá – a vy zjišťujete, že jste právě udělali dvě práce za cenu jedné. Jinými slovy, důvěřuj, ale vždycky prověřuj!

“Zaplatíme až vydáme” je poměrně častý způsob placení třeba u ilustrací. Zadavatel si nechá zhotovit malbu a v lepším případě zaplatí polovinu předem, zbytek až poté, co publikace s malbou vyjde. V horším případě nedostanete ani tu zálohu. Jako ilustrátoři a tvůrci designů a konceptů si na takové praktiky budete muset chtě nechtě zvyknout – jak ovšem poznat, že se jedná o podvod? Inu, těžko. Znamením, které by vám mohlo napovědět, však je to, když zadavatel odmítá platit zálohu, zato však od vás chce do slíbeného data proplacení udělat co nejvíc práce… Pak najednou přestane odpovídat, nebere telefony a zbytek příběhu znáte. To nejlepší, co můžete udělat, je udělat v prvním kole jen tolik práce, abyste kvůli ní nepřišli o příliš mnoho času. Pak si jen počkáte zdali dostanete zaplaceno. Teprve pokud je vše v pořádku, začněte pro klienta pracovat s větším nasazením.image

“Věčně nespokojený klient” vlastně ani není podvodníkem. Je to prostě jen náročný zadavatel, který chce mít dílo co nejlepší a nikdo ho přitom nebrzdí. Uděláte pro něj práci a on si řekne o úpravy, aby se mu líbila víc. Uděláte úpravy a on si řekne o další. Uděláte je a on pořád není spokojen. Z původní zakázky, co měla trvat měsíc, jsou to najednou dva měsíce, tři měsíce…A najednou si uvědomíte, že jste udělali o mnoho víc práce, než za kolik vás platí. Zde nicméně ani tak nejde o chybu klienta jako spíš o chybu vaši. Jako pojistka proti takovým případům by totiž měla ve smlouvě sloužit buď zmínka o tom, kdy musí práce na dílu skončit či kolik má klient povolených revizí.

Velmi zákeřným příkladem je Soutěžte pro nás podvodník.Všimněte si formulace – ne “s námi” nýbrž “pro nás”. Jinými slovy, nějaká společnost se rozhodne, že chce nadesignovat dejme tomu promo materiál. Vyhlásí soutěž v níž účastník musí vytvořit návrh loga, brandingu, webovek atd atd. Ovšem kromě lidí, kteří se přihlásí dobrovolně, začne také sama vyhledávat talentované tvůrce, jež začne kontaktovat. Vaše odměna – zviditelnění v kampani! Nikdo už vám neřekne, že to zviditelnění bývá nulové. Je to postup, s nímž zdánlivě není nic v nepořádku. Jenže ve chvíli, kdy taková soutěž vznikná jen jako zástěrka proto, že firma chce zadarmo získat velké množství návrhů, jedná se  prostě jen o další způsob, jak nachytat spoustu lidí k práci zadarmo. Pokud tak do soutěže vyloženě nechcete dobrovolně vstoupit, odpověď je jasná – odmítnout.

Dobrým příkladem takového typu podvodníků budiž tato nedávná aféra televize Showtime.


 

KDY SE VYPLATÍ PRACOVAT ZADARMO

Tím se už nicméně dostáváme do oblasti případů, kdy se práce zdarma může vyplatit. Existují totiž soutěže, které jsou z dlouhodobého hlediska velmi dobrou investicí. Pokud začínáte a nemáte klienty, je potřeba dostat vaši práci do světa, aby si vás někdo všiml. Můžete dělat vlastní tvorbu a házet ji všude možně na webové galerie. Pokud však nejste opravdu dobří, získat si pozornost veřejnosti tímto způsobem trvá velmi velmi dlouho a není od věci zkusit rychlejší způsoby.

Vyhledávejte soutěže, které se vás nesnaží zadarmo využít. Zaměřujte se na ty, jež mají tradici, které jsou pořádány ověřenými weby zaměřujícími se na propagaci tvůrčích prací (v oblasti 3D grafiky a concept artu třeba CG Channel nebo CG Society) anebo soutěže pořádané velkými firmami (například Blizzard vede každoroční talentová klání).  Můžete dílo do takové soutěže považovat klidně za svůj osobní volnočasový projekt, který byste (doufám) dělali tak jako tak a pokud vyhrajete, nejenže získáte nějakou tu cenu, ale rázem vám začnou chodit nabídky na zakázky.image

Ne všechny nadšenecké projekty jsou dílem podvodníků. Dost často to bývá případ studentů uměleckých škol. Přijde-li za vámi někdo takový, že dělá na skvělé věci a chtěl by, abyste se zúčastnili, ačkoliv vám nemůže nic nabídnout, někdy to doopravdy může být velmi hezká věc. Ano, pravda, většina těchto projektů selže a to úsilí, které jste do nich vložili, se vám peněžně skoro nikdy nevrátí. Existují ale i výjimky. A záleží jen na vás, jak se rozhodnete. Někdy je totiž dobrý nápad se o takovou práci přece jenom pokusit, protože se bude jednat o hezký přírůstek do vašeho vznikajícího portfolia. Projekt, který vám někdy v budoucnu přinese spoustu klientů. A někdy – velmi výjimečně – takové nadšenecké pokusy uspějí a vy budete do konce života děkovat sami sobě za to, že jste tenkrát zariskovali. Rozhodnutí je jen na vás a závisí na tom, zdali vybranému projektu věříte. Hlavně si však dejte pozor na to, abyste už navždy neskončili u neplacených nadšeneckých bláznivin. To byste totiž taky mohli skončit na ulici.

O třídu lepším podnikem je, když takový nadšenecký projekt rozjíždíte vy a vaši kamarádi. Děláte s lidmi, kterým důvěřujete, máte nějakou společnou vizi, do které vám nikdo nebude kecat a hodláte si na ní udělat jméno. Takové projekty bývají skvělým zážitkem, který s sebou ovšem nese obrovský risk. Můžete ztratit nejenom čas a peníze, ale právě i vaše kamarády. Vlivem špatných dohod a nejasností v tom, kdo za co platí a kdo v případě zisku bere kolik, už v historii podnikání skončilo nepřeberné množství přátelství. Rada je opět jediná – ať už se to zdá jakkoliv nepříjemné, sepište mezi sebou hned na začátku smlouvu o tom, jak bude vaše spolupráce vypadat. A nenechte se v ní odrbat.

Celkově se vlastně dá říct, že braní neplacených prací se pořád točí jen okolo toho, co jiného než peníze vám takové zakázky mohou získat. Zní to sobecky, ale bez sobeckosti v tomhle poli daleko nedojdete. Pokud potřebujete klienty, publicita je mnohdy lepší než rychlé prachy. Pokud byste stejně ve volném čase dělali vlastní projekt, raději takový projekt dělejte do nějaké soutěže, která se vám může mnohonásobě vyplatit. A pokud skutečně chcete dělat na něčem neplaceném, dělejte to hlavně s plným vědomím risku, který na sebe berete.

V prvé řadě však mějte respekt k tomu, co děláte, ať už to je tvorba vizitek, olejomalba nebo rigování CG robotů. Vaše práce je důležitá, protože někdo tam venku ji od vás chce. O tom jaká odměna vám naleží lze polemizovat. To, že vám vždy náleží NĚJAKÁ odměna, je však neoddiskutovatelné.

Pokud vás napadá nějaký další typ klientů-podvodníků či máte své zkušenosti s prací zadarmo, neváhejte komentovat…

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.