Jak se uživit 3D tvorbou

1 month ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Je dost možné, že jste to také zažili – rozhodnete se začít s 3D tvorbou, řeknete o tom svým rodičům / blízkým (touto oblastí nepolíbeným) a okamžitě následuje jedna z variací na otázku: „A dá se tím vůbec nějak uživit?“ Je pravda, že spolu se zvyšující se počítačovou gramotností a popularizací CG a VFX tvorby, se tato situace zlepšuje a otázka se objevuje méně často. Přesto však obava setrvává mezi těmi nejpalčivějšími, které řeší grafici po celém světě. Věnuji-li do svého 3D vzdělání to obrovské množství času a práce, bude mi to pak vůbec k něčemu?

Odpověď samozřejmě zní ANO. Ale i ne.

Záleží jenom na vás, jak své znalosti využijete. Záleží na tom, jak se budete propagovat, jaký si uděláte web a showreel, jak využijete své schopnosti k tvorbě vlastních projektů či jak úspěšně se budete ucházet o místo. O tom všem už jsem psal v jiných článcích (odkazy níže). Tento dnešní příspěvek má být něčím trochu jiným než návodem. Má být krátkou inspirací, která vám, začínajícím (ale možná i pokročilejším) má pomoct zodpovědět onu otravnou otázku. Jak tedy mohu své 3D znalosti využít, abych měl na chleba?

 

Freelance kariéra

První způsob jste asi uhodli. Jde samozřejmě o freelancing, v našich končinách známý také jako „práce na volné noze“ (pouze s rozdílem, že freelancing zní líp). Naučíte-li se obstojně tvořit modely, rendery, animace či simulace, je téměř okamžitě možné začít si vydělávat plněním 3D zakázek. Samozřejmě to obnáší vše, co je s prací na volné noze svázané. Zřízení živnostenského listu a “radost” s daněmi, shánění klientů a práce s nimi, nutnost osvojit si správnou pracovní morálku. Musíte se naučit, jak na sebe správně upozornit, aby si vás lidi všimli, a hlavně jak později udržovat svoji dobrou pověst, což je zásadní pro další přísun práce.

Mnozí říkají, že pro freelancing (potažmo podnikání) se musíte narodit. Nemyslím si to. Sám jsem si vždycky myslel, že tato profesní dráha není pro mě, že si raději najdu nějaké to fajnové studio, které mě zaměstná a tam se zavrtám. Teprve později jsem si uvědomil, jak moc jsem se mýlil – a že ta relativní volnost, neustálá nutnost osobního a profesionálního rozvoje, budování pověsti a spolupráce s klienty mě vlastně neuvěřitelně naplňuje. Jak jsem to zjistil? Teprve osobní zkušeností. Moje odpověď tedy je: freelancing si nejdříve musíte vyzkoušet, abyste zjistili, jestli je pro vás. Nespoléhejte na svůj odhad.

Související články:

Jak prorazit do průmyslu #1 – Jak a kde?

Showreel, který vám zajistí práci

Jak se vyhnout klientům-podvodníkům

Jak nacenit svou práci

Freelance Marketing #1 – Jak se zviditelnit

Freelance Marketing #2 – Jak získat klienty

 

Prodej modelů

Výhodou freelancingu je, že zpočátku nemusíte být zas až tak dobří, abyste získali své první zakázky – spousta firem ráda zaplatí za tvorbu nehezké postavičky nebo primitivního 3D modýlku, věci, které zvládnete i po pár týdnech své výuky. Tento druhý způsob obživy je už o něco náročnější, protože abyste v něm uspěli, dobří být prostě musíte. Jde o tvorbu 3D modelů a jejich následné umisťování na weby jako Turbosquid.

V první řadě je nutné uvést jedno: tento způsob je formou pasivního příjmu a většinou vám nezaručí okamžitý přísun financí. Můžete mít štěstí a rychle si vybudovat klientelu, která bude nadšeně skupovat všechny vaše produkty. Anebo se také můžete dlouhá léta potýkat s nezájmem o cokoliv, co na web zavěsíte. Na trhu je obrovská konkurence. Hlavní je si uvědomit, že úspěch v této oblasti nezáleží jen na vašich schopnostech vytvářet kvalitní modely. Obrovskou roli hraje i to, o jaké modely se jedná a jak jsou prezentované.

Výborný tip: začněte malým průzkumem trhu. Zavítejte na Turbosquid a všimněte si, jaké typy modelů vydělávají nejvíc a jsou nejlépe hodnocené. Všimněte si, jaký používají thumbnail, jakým způsobem jejich autoři vytvářejí popisky a co je součástí zakoupeného balíčku. Podle toho zjistěte, co daný trh chce a zkuste pár takových modelů vytvořit. Druhý způsob je přesně opačný, nese v sobě větší risk, ale větší potenciál na zisk: zjistěte, jaký typ modelů na webech chybí a zvažte, jestli to není náhodou díra na trhu, která by měla být využita. Je pak možné, ze zájemci po celém světě budou kupovat jen váš model.

Druhý tip: nenechte se odradit procenty, které si obchody berou z prodeje vašeho produktu. Mnohdy je to i víc než 50%, když však uvážíte, že vám obchod v podstatě dělá reklamu a že vy se už opravdu o nic nemusíte starat, je to cena, kterou stojí za to zaplatit.

Prodej modelů na webu je fascinující téma, o kterém bych se zde v budoucnu rád rozepsal obšírněji. Prozatím přikládám seznam webů, kde můžete svou tvorbu začít zavěšovat. Nejlépe mít své modely na co nejvíce, i když některé z nich nabízí bonusy za exkluzivitu: Turbosquid, Renderosity, CGTrader, Daz3D, BlenderMarket, HighEnd3D, 3DOcean atd.

 

Prodej tutoriálů (addonů, scriptů, pluginů…)

Zase o krok složitější možnost, která má však potenciál být velmi lukrativní. Tvorba tutoriálů totiž obnáší něco víc než jen znalost dané technikymusíte zároveň vědět, jak svůj postup vysvětlit, odprezentovat, natočit, jak zajistit, aby lidi bavil, a především aby se o něm dozvěděli. Začít tvořit tutoriály a očekávat, že vám okamžitě přinesou nějaký peníz by byla chyba.

K tvorbě tutoriálů byste se měli dostat oklikou. Nejdříve byste měli mít nějaký web či blog, který sleduje nějaký minimální počet lidí (např. 1000). Všechno pak jde o mnoho snadněji. Takovou stránku nejlépe vybudujete pomocí free obsahu – uveřejňování tematických článků, tvorba e-booku, nějaké ty příspěvky na sociálních sítích atd., tedy v podstatě to samé, co budete dělat jako freelanceři. Je třeba stát se expertem / zkušeným tvůrcem v daném poli a nejlépe i vzbudit zájem o svoji tvorbu. Jakmile pak uslyšíte kouzelnou kombinaci slov: „Jak jsi to udělal?“ máte svůj signál pro tvorbu tutoriálu.

Možností, jak postupovat, jsou samozřejmě tisíce. Můžete např. začít vytvářet free tutoriály na Youtube a získat si sledovanost pomocí nich. Můžete vytvářet krásný 3D art a společně s ním vypouštět návody, jak jste co vytvořili. Cílem nicméně je získat si tak věrné followery, že vám rádi dají peníze za váš placený produkt.

Následně máte další možnost: můžete si složitě vytvořit vlastní store na svém webu, skrz který budete své produkty prodávat. Daleko jednodušší je však využít populární službu Gumroad, na kterou si statisíce tvůrců po celém světě zvykli umísťovat své návody, videotutoriály, dokonce i addony, skripty, Photoshop brushe atd. Gumroad si posléze vezme cca 9% z prodeje každé kopie produktu, což je dobrá cena za to, že se pak o nic nemusíte starat.

Tvorba tutoriálů je věda sama o sobě, většinou však stačí kouknout na ty nejúspěšnější, abyste měli představu, za jaký konec vše uchopit. Za všechny třeba VideoCopilot, GreyscaleGorilla, CGCookie či Gnomon Workshop.

Další ecommerce alternativy: Selz, Sellfy, PayHip, InstaMojo

Související články:

Jak prorazit do VFX průmyslu #2 – Portfolio

 

Studiové zaměstnání

Dostat se k práci v grafickém či trikovém studiu není zas až tak těžký úkol. Těžké je dostat se k práci, kterou skutečně chcete dělat. Nespočet studií nabírá grafiky, kterým pak dá ty nejpodřadnější představitelné úkoly. Je to pevná součást procesu, která do značné míry buduje pracovní morálku. „Když přežiješ rok modelování jogurtových kelímků, dostaneš vesmírnou loď“ a tak podobně. Není to ani dobře, ani špatně, je to prostě tak. A je jen na vás, jak si to zařídíte.

Faktem je, že abyste se dostali do proslulých firem, ve kterých se pracuje na nejlepších projektech, musíte mít zkušenosti. Musíte se pyšnit portfoliem, které dané společnosti vyhovuje, často musíte prokázat, že už se nějaký čas pohybujete v průmyslu, musíte být smíření s tím, že často zkrátka budete dělat to, co vám zaměstnavatel zadá, ne to, co vás bude bavit.

O tom, jaký je rozdíl mezi freelancingem a prací ve studiu jsem se už rozepsal v článcích, na které najdete odkaz o něco níže. Já nyní nicméně zopakuji to, co jsem zmínil již na začátku: zkuste si to. Není spolehlivějšího způsobu, jak zjistit, zda je taková dráha pro vás, než opravdu zažít práci ve studiu, po boku desítek lidí, řídíce se pokyny supervizora / team leadera / art directora.

Související články:

Jak prorazit do VFX průmyslu #6 – Jak se dostat k práci ve studiu?

Jak se efektivně ucházet o práci ve VFX průmyslu?

Na co se připravit a čemu se vyhnout při vstupu do VFX průmyslu

Jak vybrat zaměstnání – raději filmy, reklamy nebo hry?

Kdo je kdo v trikových studiích

 

Závěrem

Jsem přesvědčen, že vaše cesta CG tvorbou není buď/nebo. Tyto čtyři uvedené způsoby by neměly fungovat jako vybírání povolání v RPG hře. To, že jste zvolili lučištníka, by nemělo znamenat, že nikdy nebude šermovat či kouzlit. To, že právě pracujete ve studiu, by nemělo znamenat, že si nikdy nevybudujete portfolio, nezkusíte pár zakázek, nehodíte svůj model na Turbosquid a nezkusíte prodat návod na Gumroad. V dnešní době je nespočet cest, jak vydělat peníze CG tvorbou a ani těmito čtyřmi postupy to nekončí. Je jen na vás, jak budete nápadití a co všechno si v životě vyzkoušíte.

Nejlépe všechno.

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.