Jak se efektivně ucházet o práci ve VFX průmyslu

1 month ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tvůrci, kteří právě začínají v oblasti VFX, jsou často bezradní. Zdá se jim nepředstavitelné, že by se jednou mohli dostat do „těch velkých studií“, která dělají „ty slavné filmy“. Zdá se jim, že prorazit do takového světa je nesmírně náročné a živeni domlouváním rodičů, pravděpodobně mají dojem, že se tím ani nemohou uživit. A když už se pak rozhodnou, že to i přesto zkusí, mnohdy ani pořádně nevědí, kde začít.

Dobrá zpráva: Uživit se tím dá a to poměrně spolehlivě. Je to náročná práce? Ano, rozhodně není pro flákače. Stojí za to? Určitě! A je tedy těžké se do ní dostat? Ne zas tak moc. Zvláště, pokud využijete způsoby, které uvádím v dnešním článku. Dejme se do toho!

 

Způsob 1: Ptejte se učitelů

Pokud studujete v oboru, který se alespoň trochu dotýká trikové tvorby, vaší nejlepší možností je zjistit si, jaký z učitelů se věnuje vámi preferované oblasti. Tohoto učitele se pak zcela bez okolků zeptejte, zda nezná nějakou pracovní pozici, na které byste se po škole mohli uplatnit. I tady u nás je velká šance, že spousta pedagogů na uměleckých či filmových školách zároveň i praktikuje to, co učí. Mají buď vlastní studia, nebo jsou nějakých součástí, případně mají vlastní projekty – a minimálně mají známosti.

Je pravda, že přímý nábor ze škol do studií je běžný spíše v zahraničí. Třeba taková Gnomon School se pyšní tím, že 96% jejích studentů je přímo verbováno do studií jako Marvel, Disney, DreamWorks či Blizzard. Neméně úspěšný je i vzdělávací program Escape Studios, ze kterého absolventi často proudí do trikových firem jako MPC, Framestore, Cinesite a dalších. U nás čerstvým absolventům poskytuje největší možnosti zvláště UPP (menších studií je naštěstí s každým rokem čím dál víc, pro více tipů zavítejte sem).

Pokud jste tedy na škole, pořádně se rozhlédněte okolo sebe, najděte si své mentory a neváhejte se jich zeptat, kde by podle nich bylo nejlepší začít svůj profesionální život. Nejednou se vám právě takto otevřou mnohé dveře…

Související článek: Jít raději na školu nebo do práce?

 

Způsob 2: Napište e-mail či nabídku

Jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak získat práci ve VFX, se pro mě osobně ukázala být baráž e-mailů a nabídek, které jsem vždy čas od času rozeslal všemi směry do hlubin internetu. Postup je jednoduchý – stačí zavítat na stránky všech možných studií, u kterých máte pocit, že byste mohli uspět, najít záložku Kontakty a napsat jim. Pro seznam takových studií v Česku a na Slovensku zavítejte sem.

Do emailu nezapomeňte napsat, kdo jste, o jakou pozici máte zájem, jaká je vaše předchozí zkušenost a hlavně přidejte svůj showreel. Realita je taková, že musíte zaujmout. Množství zaměstnavatelů si váš úžasný strukturovaný životopis či sáhodlouhý motivační e-mail prohlédne až ve chvíli, kdy je upoutá vaše ukázkové video. Neustále tedy počítejte s tím, že studia na vás nemají moc času a že se musíte prodat.

Kromě e-mailů zacílených na konkrétní firmy je pak velmi dobrým způsobem napsat i do internetových skupin, které se danou oblastí zabývají. Za všechny třeba „Práce ve filmu, televizi, v postprodukci“ je skupina, kde se schází neuvěřitelné množství profíků (i amatérů) z celé ČR, dále je zde grupa „Grafici“ či internější „VFX / Motion Design CZ“. Není těžké najít i další skupiny, stačí vyhledávat hesla jako VFX, Grafika, Motion Design atd. Všude můžete postnout svoji práci, získat kritiku (někdy dobrou, někdy špatnou) a rozhodně i pracovní příležitosti.

Související článek: Showreel, který vám zajistí práci

 

Způsob 3: Náborové akce

Už i o našich malých zemičkách vědí v zahraničních VFX firmách a produkcích. A není to jen tím, že nám tady dělá dobré jméno UPP. Je to zvláště proto, že do zahraničí migruje velké množství českého a slovenského talentu, za všechny třeba Roland Friedrich, Vladimir Valovič, Pavel Kacerle a další. I díky nim (a organizátorům jako Michal Benda, Kate Gabriel atd.) se zde stále častěji začínají konat i náborové akce do takových studií.

Jak to probíhá? Musíte se hlavně zorientovat v tom, jaké zde probíhají festivaly a workshopy, na kterých je vždy největší šance potkat někoho, komu by šlo ukázat vaši práci. Ze stránek VFXcz pravděpodobně nejlépe znáte Splash, která je jednou z největších přednáškových a workshopových akcí u nás. Právě tam loni nabírali lidé z firem jako MPC, Double Negative, Blue Zoo atd. Na festivalech a setkáních podobného typu se navíc dozvíte i spoustu praktických i zákulisních informací – nenechávejte si je tedy ujít…

Související článek: Na co se připravit při práci v zahraničí

Způsob 4: Známí

Tento způsob se možná může zdát nevhodný a možná i proto se ho spousta lidí bojí, je však podobně efektivní jako všechny předchozí. Je trochu podobný tomu, zajít si za učitelem na škole, pouze s rozdílem, že nekontaktujete pedagoga, nýbrž někoho kdo již pracuje ve vámi vybrané firmě. Prostě přímo a bez obalu napíšete člověku, který je nejblíže pozici, již byste chtěli získat – a pokud budete mít štěstí, takové místo se vám otevře.

Začínající tvůrci mají často pocit, že se všechno musí řešit přes oficiální kanály. Že na všechno jsou pravidla a že pokud firma nemá na svých stránkách přímo napsáno „Nabíráme compository“ či „Hledáme animátora“ atp., nesmí jim napsat. Realita je taková, že spousta firem sice nikoho aktivně nehledá, pokud ale napíšete konkrétnímu člověku, který v ní má nějakou rozhodovací moc (minimálně takovou, aby vaše portfolio donesl svým nadřízeným), můžete uspět. A jak se říká, za zkoušku nic nedáte.

Je samozřejmě lepší, když daného člověka znáte, ideálně osobně (například z festivalů či workshopů). V době Facebooku nicméně často stačí přidat si ho do Friends (či dát Follow) a pak mu napsat. Hlavně prosím nedělejte to, že si někoho takového přidáte a poté, co vám Request schválí, se mu vůbec neozvete. Je slušností napsat alespoň „Jsem ten a ten přidávám si tě (Vás), protože obdivuji tvoji (Vaši) práci / mám na tebe (Vás) prosbu / chtěl bych vědět to a to“ atd. Dobré způsoby se vyplatí, zvlášť když po někom něco chcete.

 

 

Způsob 5: Vlastní práce

Když se lidé ptali herce Steva Martina na to, co mají dělat, aby uspěli v showbyznysu, odpověděl jim legendární větou: „Be so good they can’t ignore you.“ A přesně to by měl být váš ultimátní cíl. Ne pídit se po každé pracovní příležitosti, která se na internetu naskytne. Ne čekat na to, až vedoucí nějaké firmy milostivě kývne na vaše přijetí. Ne třást se nad tím, zda klient přijme vaši nabídku. Finální fází vývoje každého tvůrce je ta, kdy už nejde o to, kam napíše, koho kontaktuje či jak moc padne do oka zaměstnavateli – jde o to, aby vaše práce mluvila za vás. Aby za vás mluvila tak nahlas, aby se vždy našel někdo, kdo o ni bude mít zájem. A aby byl vždy zástup lidí, kteří za ni budou chtít platit.

Ovšem pozor. Pro to, abyste se do takové fáze dostali, však nestačí, aby byli jen zatraceně dobří. Musíte za sebou mít kvalitní projekty, na kterých jste neoddiskutovatelně odvedli dobrou práci. Musíte mít dobré reference a pověst profesionála, se kterým se vyplatí pracovat. Musíte mít atraktivní portfolio, které lidé snadno najdou. Fungující web a ideálně i profi LinkedIn (či jiné sítě k tomu určené). Důležité je si uvědomit, že se nelze opíjet tím, že teď už jste fakt dobří – musíte jít úspěchu i nadále naproti.

V takové fázi je pak zdaleka nejdůležitější rozhodnout o tom, jaké práce přijímat a jaké ne. Jedna z nejlepší rad, které jsem na toto téma slyšel, pochází od úžasného podnikatele, muzikanta a tvůrce Dereka Siverse. Ten radí, že zatímco na začátku kariéry je důležité brát každou práci, která vás může posunout správným směrem, na jejím konci se řídit jen jedním pravidle: „Hell yeah, or no.“ Více ve videu:

Související článek: Na co se připravit a čemu se vyhnout při vstupu do VFX průmyslu

Jaké jsou vaše zkušenosti se získáváním práce ve VFX průmyslu? Jak jste získali vlastní zaměstnání / zakázky? Podělte se o své zkušenosti, protože tak určitě pomůžete začínajícím tvůrcům…

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.