Jak prorazit do VFX průmyslu #5: Showreel, který vám zajistí práci

2 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , ,

Obrázkové portfolio zavěšené někde na webu je samozřejmostí pro každého umělce. Faktem však je, že některé VFX obory se mnohem lépe než obrazovou formou prezentují pomocí videa. Jedná se především o všechny 3D tvůrce a kompozitory, kteří se specializují na tvorbu triků pro VFX filmy. Ti by sice měli mít také své portfolio, mnohem účinnějším způsobem, jak svou práci ukázat veřejnosti, pro ně však vždycky bude především slušivý showreel. A o tom, jaká jsou základní pravidla pro tvorbu takového videa, si povíme v dnešním článku…

Různé tipy, které se objevily už v předchozích dílech tohoto seriálu, se zde budou opakovat, abych ale nemusel neustále někam odkazovat, rozhodl jsem se vytvořit seznam rad, který stojí sám za sebe.

1. Přemýšlejte na koho míříte.

Ještě předtím, než svůj showreel vůbec začnete tvořit, přemýšlejte o tom, na co přesně se v něm chcete zaměřovat  a komu ho chcete poslat. Ti z vás, kteří máte vybraný jeden obor, v němž se chcete stát co nejlepší, to máte jednoduché – udělejte si showreel třeba jenom na modelování, texturování, svícení nebo compositing. Jakmile se ale věnujete více oblastem tvorby, stojí za to rozmyslet si, jestli pro každou z nich neudělat speciální video.

K čemu je zaměstnavateli, u kterého se ucházíte o pozici 3D modellera, showreel, v němž ukážete pár svých modelů a ve zbytku se věnujete své zálibě v malování a compositingu? Oni chtějí vidět, jak skvělí jste jako modelleři, ostatní je pro ně nepodstatné. Není ani od věci mít připraveny showreely pro každou situaci – jeden pro každou oblast, které se věnujete a jste v ní dobří. Do toho si pak můžete udělat další showreel, v němž shrnete své talenty jako generalista – ten se vám bude hodit jako freelancerovi, či ucházíte-li se o práci ve firmě, kde najímají právě všestranné lidi.

 

2. Minutu, maximálně dvě.

Pokud někoho začne nudit váš showreel a vypne ho, vaše práce selhala. Nejste-li skutečně výjimečný umělec, u nějž člověk hltá každičký další záběr, raději se vyvarujte čehokoliv delšího než minutu, minutu a půl. Speciálně když začínáte, délka okolo 60 sekund a klidně i míň je ideální. Je nepsaným pravidlem, že potenciálního klienta zaujmete během prvních 10 sekund – vše ostatní mu pak už jen pomáhá dozvědět se o vás víc. Není důležité ukázat všechno, je důležité, aby každá vteřina stála za to.

 

3. Ukažte jen to nejlepší.

A aby každá vteřina stála za to, musíte pochopitelně ukázat svou nejlepší práci. V žádném případě se nesnažte vyplňovat čas nějakými záběry, které nejsou kdovíjaké, jen abyste pak mohli střihnout na ty skvělé. To raději showreel ustřihněte. Řiďte se následujícím pravidlem: pokud máte pochybnosti o kvalitě záběru, raději ho tam nedávejte.

 

4. Začátek rozhoduje, konec utvrzuje.

A když už pak budete mít vybrané konkrétní záběry, které chcete použít, neházejte je do svého reelu jen tak, hlava nehlava. Přemýšlejte o tom, jaký efekt budou mít na diváka. Snažte se poskládat je tak, aby ho celé video co nejdřív ohromilo, nenechalo ho vydechnout a aby skončilo něčím, co si dobře zapamatuje. První záběry rozhodují o tom, zdali se divák vydrží dál dívat – finální záběry si však skutečně zapamatuje. Mějte to na paměti, až budete střihat.

 

5. Není důležitý jen výsledek, ale také proces.

Nedělejte jen další prachsprostý sestřih finálních záběrů s popisky toho, jaká byla vaše úloha. Toto je ukázka vaší PRÁCE a její výsledek není zdaleka to jediné, co potenciálního zaměstnavatele zajímá. Jeho zajímají i vaše postupy, obrázky rozpracovaných modelů, proces vašeho svícení scény, jednotlivé passy, které používáte k docílení skvělého renderu, a rozložení vrstev, ze kterých skládáte své kompozice. Kdykoliv to jen jde, snažte se zařadit aspoň několik breakdownů finálních záběrů, neboť ty dokáží celé video neuvěřitelně osvěžit.

 

6. Buďte sví a odlište se.

Pokud opravdu chcete vyniknout, měli byste si vyhradit nějaké místo na originalitu. Nemusíte však konkurenci převyšovat jen kvalitou své práce – je možné vyniknout i osobitým přístupem, který ukáže, že jste nezaměnitelný tvůrce. Do reelu můžete zařadit třeba zábavné intro, které bude samo o sobě sloužit jako trikový záběr. Můžete celé video zpracovat nějakou neotřelou grafickou formou. Můžete si složit vlastní hudbu. Tento krok není úplně nutný k tomu, abyste práci dostali, za to je však neskutečně důležitý, pokud chcete být lepší než vaše okolí.

Opět děkuji za pozornost a doufám, že vám tento článek byl k něčem dobrý. Tímto uzavíráme první část tohoto seriálu. Máte-li námět, který byste rádi viděli v jeho pokračování, rozhodně ho neváhejte sdílet…

– Martin Klekner

A na závěr zase showreel od kovaného profesionála Takuyi Suzukiho z Blizzardu…

A tenhle kulervoucí showreel od Marka Denka se zase obejde i bez breakdownů. On to prostě dělal VŠECHNO a je jasné, že to FAKT UMÍ.

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.