Jak prorazit do průmyslu #3: Co patří do portfolia?

5 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , ,

Jak již bylo mnohokrát řečeno a dokola opakováno, portfolio je základním kamenem na cestě k získání práce v trikovém (a jakémkoliv jiném zábavním) průmyslu. Zatímco v prvním díle tématu jsme se zaměřovali na to, jaký způsob obživy si vybrat (freelancer x zaměstnanec), a v druhém jsme prošli to, jak své portfolio profilovat (projekt x klasické portfolio), dnes si povíme, jak má práce, kterou ve svém portfoliu prezentujete, vlastně vypadat.

 


0.Tvrdá realita

Kdybych měl nyní napsat to, co píšou všichni ostatní na celém světě, napsal bych, že ta nejdůležitější věc při tvorbě kousků pro vaše portfolio je originalita. Výjimečnost v tom, co a jak vytváříte, něco, co vás odliší od masy ostatních tvůrců, kteří se každým dnem objevují všude na světě, aby nabídli své služby a získali práci v průmyslu. A ano, to je do značné miry pravda. Tento blog se nicméně jmenuje VFXcz a to CZ (a můžete tím stejným způsobem rozumět I SK) je tam nesmírně důležité. Proto se nyní celou záležitost pokusím popsat detailněji.

Tušíte správně, toto je to místo, kde opět zmíním fakt, že v Čechách a na Slovensku prostě tahle práce ještě není tak zajetá. Lidé se o ni začínají zajímat, ale rozhodně zde není přetlak talentu, tak jak tomu je v zahraničí. Jestli to mám říct otevřeně – nároky na kvalitu portfolia nejsou kdovíjaké, neboť konkurence není kdovíjaká. V podstatě stačí aspoň něco umět pořádně a práci dostanete. Bohužel, nebývá to ta práce, kterou vážně chcete.

Ano, jedním z úkolů tohoto blogu je inspirovat a jsem si vědom, že to, co jsem napsal, moc inspirativní není… Na druhou stranu vám ale rozhodně nebudu nic nalhávat. Tvůrci aspirující v tuzemsku na concept art nejednou skončí na pozici webového grafika, protože umí ve Photoshopu. Tvůrci snící o tvorbě animovaných filmečků skončí u animace nenápaditých postaviček pro televizní reklamy. A když někdo přijde s úžasným portfoliem plným skvělých kreseb hýřících originalitou, otázka, kterou dostane od zaměstnavatele je… „a umíte dělat ikonky v Illustratoru?“

Kdyby to nebylo bolestivě pravdivé, nikdy bych vám něco takového neradil, bohužel, v určitých ohledech musí člověk koukat na to, jaká je realita. Jedním z faktorů, které tedy našinec musí vzít v potaz při tvorbě svého portfolia je, zdali chce prostě dostat práci – anebo svoji vysněnou práci. Mně samotnému trvalo tři roky, než jsem skutečně začal dostávat zakázky na concept art a VFX… a mezi tím jsem si musel (a stale musím) vydělávat jak jen to šlo. Rada číslo nula tedy zní:

Vaše portfolio by mělo ukazovat něco, co vám reálně dokáže získat zaměstnání.

Koukněte se okolo sebe a zamyslete se nad tím.

Tyto články jsou nicméně od toho, aby ukazovaly, co je možné, ne co je nemožné. A já snažně doufám, že vy, čtenáři, jste z těch lidí, kteří aspirují na to, aby byli něco víc než jen obyčejný grafik, obyčejný rotoscoper, obyčejný modeller. Pevně věřím, že jste z těch, kteří když něco hned nejde, tak nesvěsíte ramena, ale hledáte způsob, jak to půjde. Že najdete mezeru, do které se dokážete vměstnat, že najdete někoho, kdo bude chtít přesně ten druh práce, který chcete zastat. Anebo prostě odcestujte do zahraničí.

image

1. Univerzálnost nebo konkrétnost?

Nyní už tedy můžu pokračovat, jako by jediné, co vám stojí v cestě k vysněné práci, byla kvalita vaší práce a portfolia. Má první rada bude tak trochu vycházet z rady nulté – protože vy, kdo jste nyní nabyli dojmu, že abyste dostali práci, musíte ukázat, že toho umíte co nejvíc a vytvořit portfolio, kde ukážete úplně všechno, co děláte, od webdesignu po malůvky do sešitu matematiky, jste na omylu. Tak to nefunguje ani u nás.

Buďte konkrétní. Vaše portfolio musí jasně říkat – „Umím tohle.“

Ponteciální zaměstnavatel/klient nesmí být po jeho návštěvě zmaten a něvědět, co tedy vlastně nabízíte. Pokud toho umíte víc, pak ukažte „umím TOHLE, TOHLE a TOHLE“, nikdy však ne „umím VŠECHNO.“ Na hlavní stránku vašeho portfolia by mělo patřit to, v čem se cítite nejsilnější a o co máte největší zájem. Eventuelně můžete pak přidat odkazy na stránky, které ukáží vaše ostatní talenty (youtube, deviantart, váš blog atd).

„Budu pro vás dělat cokoliv“ není dobrý přístup. VY SAMI si vybíráte, co chcete být, nenechte to nikoho vybírat za vás.

2. Vyberte to nejlepší

Je nepsaným pravidlem, že každý vás bude soudit podle toho nejhoršího kousku ve vašem portfoliu.

Do svého portfolia dávejte jen své nejlepší práce.

Nezáleží na tom, že prezentujete dvacet super ukázek toho, co umíte – pokud jsou třeba jen tři z nich nic moc a jedna vyloženě špatná, vrhne to na vás špatné světlo. Nepřímo totiž ukazujete, že takhle budou vaše práce vypadat, když nebudete mít nejlepší den… a věřte mi, takové dny budete mít  v tomhle průmyslu víc než často.  Zaměstnavateli, který ví, co dělá, zaleží na tom, jestli i vaše nejhorší kousky budou prezentovatelné. (A vy jakmile dostanete práci, se postaráte, aby tomu tak bylo, že?)

image

3. Nepřežeňte to

Vaše portfolio nesmí být přeplněné.

Galerie šedesáti obrázků bývá pro profesionální portfolio špatný nápad. Většina návstěvníků si stejně neprohlédne všechny a čím víc kousků ukážete, tím větší šance je, že se některé nebudou líbit a vy tak ztratíte potenciální nabídku práce. Dejte svým návštěvníkům možnost seznámit se s tím, za co se nemusíte stydět, ale zdržujte je jen tak dlouho na to, abyste je zaujali… nikdy ne, abyste je začali nudit. A pokud mermomocí chcete ukázat všechno, učiňte tak pomocí odkazu na jinou stránku s kompletním přehledem vašich výtvorů.

4. Ukažte, že rozumíte dané práci

Mířit na vysněnou práci, aniž byste věděli, co obnáší, nebývá dobrý nápad. Je tedy dobré, když zaměstnavatelé už od začátku vidí, že ve svém portfoliu ukazujete práce, které reflektují praktickou stránku zaměstnání. Že do něj nedáváte jen věci, které jste si o víkendu vytvořili sami pro radost, ale že:

Máte ponětí o tom, co by vaše práce vyžadovala, kdybyste ji dostali.

Zde je seznam některých specializací a na co byste se měli při jejich prezentaci zaměřit:

  • 2D Compositor: Ukázky finálních záběrových kompozic, které vypadají dobře a čistě. Vyvarovat se finálních záběrů s příliš mnoho glow a nedávejte lens flary, kde nejsou potřeba. Zařadit ukázky vyklíčovaných záběrů, rotoscopingu, barevných korekcí, trackingu a možné jsou i vystabilizované záběry. V záběrech složených z mnoha elementů je dobré vytvořit breakdown po vrstvách. Klíčové je vždy ukázat kontrast výchozího a finálního záběru.
  • Concept Artist: Malby venkovních a interiérových prostředí, ne jen sci-fi, fantasy a postapokalyptické, ale také reálná prostředí. Nejlépe ukázka malby jednoho prostředí v různých světelných podmínkách (ráno, odpoledne, večer, noc). Návrhy postav, nejlépe ne mnoha různých, ale různé pózy, výrazy a variace oblečení/výbavy u jedné konkrétní postavy. Postupy své práce (screenshoty z různých fází vývoje konceptu). Ukázky svých postupů – implementace 3D (Zbrush), fotoelementů atd. A ano, zde je nezbytná nápaditost a osobitost…
  • Matte Painter: Ukázky finálních matte paintů, ne jen různé fantasy a sci-fi scenérie se skalami a mraky, ale také reálné scény (například běžná ulice) doplněné o  matte paint prvky (např rozšíření scény o digitální prostředí v pozadí). Ukázky panoramatických a sférických matte paint pozadí (obloha, město, krajina atd). Postupy vaší práce (výchozí záběr, použíté foto elementy, použité 3D, fáze postupu).
  • 3D tvůrce: Finální výsledky vaší práce – na tématu zde zas až tolik nezáleží, může být sci-fi  fantasy, důležitá je však technická preciznost. Určitě zařadit různé druhy renderů – finální, bez textur, rozdílné render passy, wireframe pro ukázku geometrie atd. Běžné je renderovat své modely na tzv turntable animacích – malý podstavec, který se otáčí, aby mohl být výsledný model vidět ze všech stran, pod různými úhly dopadu světla.
  • Animátor: Nejde jen o finální animace, ale i o postup jejich tvorby. Dobré je zařadit různe pre-rendery animace, klidně od reference, přes prvotní rozfázování pohybu, přes rozpracovanou animaci, až po výsledný záběr.

5. Odlište se

A tímto se tedy vracím k tomu, čím jsem původně chtěl začít. Moje finální rada totiž zní:

Odliště se od ostatních.

Není nutné být originální, ať už to slovo znamená dneska cokoliv… hlavní je, že jste někdo. Někdo, koho si lze zapamatovat, jehož jméno si lidé mohou s něčím spojit. Nechcete být jen jeden z mnoha Janů Nováků… a pokud se Jan Novák jmenujete, chcete být TEN Jan Novák.

Jak to provedete, to je na vás. Cokoliv, co vás definuje, může být základem vaší profesionální identity. Můžete být ten, kdo dělá tmavé a depresivní concept arty. Můžete být ten, kdo umí super realisticky animovat. Můžete být prostě jen ten, kdo dokáže dovést do konce velké projekty, anebo úžasně originální autor, jehož styl ještě nikdo nikdy neviděl. Jakmile si vás tak lidi budou pamatovat, jakmile vystoupíte z davu – a budete při tom respektovat předchozí uvedené rady – můžete uspět kdekoliv.

image

Ovšem pozor! Rozhodně nemějte nápad, že se budete odlišovat tím, jak vypadá vaše portfolio. To dělejte pouze tehdy, když opravdu víte, jak má dobré portfolio vypadat – příští díl tohoto seriálu se zaměří právě na toto téma.

Obecně se však snažte být význační pouze tím, jak vypadá vaše představená práce…


Pár odkazů na kvalitní portfolia:

Jan Jinda

Martin Nábělek

Filip Nový


Další díl tématu čtěte zde.

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.