Jak prorazit do průmyslu #2: Portfolio – úvod

2 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , ,

Portfolio je alfa a omega vaší kariéry. Žádný titul ani životopis vám práci nezajistí tak jistě, jako skvělé portfolio. Můžete být kovaný profesionál, který má úžasný talent, pokud ale nemáte v pravou chvíli co ukázat pravému člověku, vůbec nemusíte dostat práci. (Ačkoliv můj názor je takový, že skutečný talent vždycky dojde uznání.) A ať se hlásíte do vysněné firmy nebo chcete přilákat klienty pro freelance zakázky, přehled toho, co jste dokázali vytvořit, budete vždy využívat jako hlavní zbraň ve svém arzenálu.


Když jsem začínal, slýchal jsem to ze všech stran, tu jednu radu, která se neustále opakovala, ať už to psal v článku nějaký zahraniční umělec, nebo mi to říkal učitel na škole. “Vyhraď si čas a nějakou chvíli pracuj jen na něčem, co pak budeš moct všem ukázat a prohlásit za svoje.” Tak zněla rada, kterou jsem vyslyšel a která se mi s odstupem času neuvěřitelně vyplatila.  To, jak přistoupíte k jejímu plnění, je ovšem na vás.

Prvním krokem je samozřejmě vybrat si, v jaké oblasti chcete pracovat. To nicméně není tématem tohoto článku, zavítejte raději na tento odkaz a projeďte si seriál Jak začít s VFX. Bavím se nyní spíš o způsobu, jakým vše provedete.

a) První cesta spočívá v kvantitě. Můžete dělat tutoriál za tutoriálem, CVIČENÍ ZA CVIČENÍM, každé trochu jiné než to předchozí a postupně sledovat, jak se váš styl tříbí, vyvíjí, zlepšuje. Tento postup se hodí především pro ty, kteří si vybrali jednu dvě konkrétní specializace. Ve chvíli, kdy sebekriticky zhodnotíte, že vaše práce vypadá přijatelně, ty nejlepší kousky prostě vezmete, shromáždíte je na jednom místě a prohlásíte je za své portfolio.

b) Můj názor ale pravděpodobně znáte, neboť jsem ho sepsal už v tomhle motivačním článku. Z mé zkušenosti totiž mnohem lépe fungovala TVORBA JEDINÉHO VELKÉHO PROJEKTU, který mohu dodnes s hrdostí ukazovat (ačkoliv už nyní sám vidím, že bych dokázal odvést mnohem lepší práci). Takový projekt pak funguje jako nálepka, která vás už bude neustále provázet. Pokud se dostatečně rozšíří, lidé v  branži vás podle něj budou znát, soudit a s trochou štěstí i vyhledávat. Jeden kvalitní projekt, na němž jsem strávil rok a půl života, mi posloužil jako reklama za všechny peníze a bez nadsázky mi otevřel dveře všude, kam jsem se chtěl dostat.

mauro

Nesmírně talentovaný Herní a filmový designer Ben Mauro a jeho portfolio. O tom, jak má vypadat správné portfolio, si povíme ve čtvrtém díle seriálu.

 


Znovu ale opakuji, volba je na vás a pokud vám vyhovuje spíše prvý postup, rozhodně na něm není nic špatného. Nejlepší designeři, concept artisti, 3D umělci atd dneška, ti všichni takto začínali. Tvořili, tvořili, tvořili, práce, které uznali za dostatečně kvalitní, hodili na internet a postupně se stalo, že se některé obrázky dostaly až na prestižní webové galerie a později i do sledovaných časopisů. Noah Bradley, Ben Mauro, Feng Zhu, Jonas de Ro a další moji oblíbení umělci, ti všichni se vydali tímto směrem a všichni se mohou nyní pyšnit skvělou kariérou, stovkami zákazníků a zástupy fanoušků.

Pokud už nějakou dobu tvoříte a máte všude možně poschovávány spousty prací, které jen čekají na to, abyste je uveřejnili, pak je vaše práce v podstatě hotova. Vám se budu věnovat ve čtvrtém dílu tohoto tématu, kde si povíme jak má konkrétně vypadat takové portfolio. Nyní však mluvím spíše na ty, kteří teprve začínají, kteří své první portfoliové kousky teprve tvoří. A pro vás tady mám jedno varování.

Nesnažte se uveřejňovat své portfolio co nejdřív. Jasně, já sám si pamatuji, jak jsem byl nadšen z prvních výsledků své práce, jak jsem je hned házel na internet a byl na ně mnohem víc hrdý, než si zasloužily. Ano, pokud vám nejde o práci, pak si na web házejte, co se vám jen zachce. Pokud se však již nyní chcete profilovat jako profesionál, okamžitě si osvojte sebekritické myšlení. Budete-li totiž pravidelně prezentovat amatérské výsledky projetých tutoriálů jako své vlastní, vaše kariéra možná pojde dřív, než vůbec dostane šanci začít.

Pamatujete jak jsem psal, že vaše dílo bude jako nálepka, která vás bude neustále provázet? Tak přesně tak to je s každým dílem, které uveřejníte. Ano, jeden špatný obrázek, jeden strašlivý render, jedna nekvalitní animace pravděpodobně nic neznamená. Budete-li však všude možně publikovat svoji špatnou a průměrnou práci, lidé si vás podle ní brzy zafixují. A pak se klidně může stát, že vás nebudou najímat, nebo vás budou najímat přesně podle těchto výsledků – jako špatného či průměrného tvůrce. A podle toho s vámi budou zacházet.

Pokud nechcete dopadnout jako průměrný tvůrce s průměrným platem a nic moc kariérou, neprofilujte tak svoji práci. Uveřejňujte jen to, co sami uznáte za kvalitní a předtím, než zmáčknete tlačítko Publish, dvakrát se rozmyslete, zdali to skutečně chcete udělat.


 

A ZDE JE PRAKTICKÝ POSTUP, KTERÝ PLYNE Z VÝŠE UVEDENÉHO:

1. Rozhodněte si, v jakém oboru chcete pracovat.
2. Vyhraďte si čas na učení a vlastní tvorbu. Může to být několik měsíců, může to být rok, dva roky i více.
3. Až začnete být se svou prací spokojeni, nechte si odstup a podívejte se na ni kritickým okem. Vůbec nejlepší je sehnat si někoho, kdo vám díla zasvěceně zkritizuje (není nic jednoduššího než nalézt nějaké internetové fórum a hodit své dílo tam… pouze se připravte na někdy až zničující kritiku 🙂
4. Postupně začněte svou práci publikovat, ale nesnažte se zatím být všude. Teprve podle reakcí se rozhodněte, zdali stojí za to přejít do fáze tvorby veřejného portfolia.
5. Vyberte ty nejlepší kousky a vytvořte z nich své portfolio, které budete posléze šířit po celém internetu.Tomuto kroku se budu věnovat ve čtvrtém díle seriálu.
Znovu opakuji, pokud z tvorby chcete mít jen kratochvíli, ne kariéru, pak vám reakce veřejnosti mohou být ukradené. Aby vám ale lidé dali peníze, musí se jim líbit, co děláte. Tohle není v prvé řadě vznešené umění, kde se hraje jen na to, co obsahuje vaše nitro, vaše fantazie, vaše inspirace. Tohle je ryze praktický obor, kde prezentace hraje obrovskou roli a kvalita práce rozhoduje o úspěchu (kéž by tomu tak bylo všude).

 

Některé fóra, kde můžete dostat kritiku na svou práci:

ConceptArt.org

CGTalk

3DTotal

CG MeetUp

CG Hub

MattePainting.org

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.