Jak prorazit do průmyslu #1: Jak a kde?

3 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , , ,

Vítejte u série několika článků, v nichž se pokusím pomoci všem, kteří chtějí prorazit do trikového průmyslu. Když jsem přemýšlel o tom, kterak tento článek začít, jaké otázky jsou zdaleka nejdůležitější, postupně mi vykrystalizovaly dvě, jež můžete vidět v nadpisu. JAK svou profi kariéru pojmout? A KDE se pokusit začít – doma nebo v zahraničí? Dvě otázky, které si každý musí zodpovědět sám, dle vlastního nejlepšího úsudku, protože se od nich bude odvíjet vše ostatní.

Rozhodně netvrdím, že jsem největší expert na to, jak dostat vysněnou práci. Co mě tedy staví do pozice, abych mohl někomu radit? Pravděpodobně to, že se osobně nacházím ve fázi kariéry, kdy jsem si prošel těžkými začátky, žiju spokojeně jako freelancer, stále mám čerstvě v paměti, jak jsem se do této fáze dostal, a rovněž si pamatuji, jaké to bylo pracovat v různých firmách. Tedy taková směska od všeho něco. A právě z ni se vám pokusím dát pár poznatků, které možná pomohou na vaší vlastní profi dráze.

JAK?

Nebudeme chodit okolo horké kaše – když se ptám JAK, ptám se na formu toho, kterak chcete pracovat. Možnosti jsou víceméně dvě: a) Chcete být zaměstnanec firmy? b) Chcete být freelancer (tvůrce na volné noze, živící se příjmem  zakázek)?

1. Život zaměstnance je životem plným řádu a relativní jistoty (VFX krize mě nutí vložit ono slovo “relativní”, i když u nás problémy nejsou tak palčivé). Pokud máte štěstí na zaměstnavatele, přijdete si do práce v 9, odejdete v 6 a takto pěkně pětkrát týdně odpracujete svůj díl na projektu, který většinou bývá dlouhodobý (několik měsíců). Výplata bývá pevně daná, někdy pracujete od hodiny, tak jako tak ale máte peníze jisté. Nejhorší tragédií jsou přesčasy, svět se boří když dojde na víkendy. Pokud jste skutečně zaměstnanci, nemusíte se navíc starat o daně (což není vůbec drobnost). Život zaměstnance je životem řádu – a proto mnohým vyhovuje, zvláště těm, kteří již mají rodiny, hypotéku a hromadu účtů a nemohou si dovolit riskovat.

ut_mainroom03_low

Uncharted Territory Vfx Studio

 

2. Život freelancera je životem chaosu, který nabízí obrovskou svobodu, ale také obrovské dávky stresu – vše podle toho, jak si ho dokážete zařídit. Může se stát, že tři měsíce pracujete dnem i nocí na nespočtu zakázek, které vám vydělají na rok dopředu… a pak klidně nemusí po mnoho měsíců přijít zakázka žádná. Může se stát, že nebudete mít na nájem, a může se stát, že nebudete vědět co s penězi. To nejdůležitější, co si musíte uvědomit, je, že za vás nikdo nevyřeší vaše problémy. Jako freelancer jste neustále pod tlakem, neustále se musíte starat, co bude zítra, protože i když dnešek vypadá pohodově, zítřek může být úplně jiný. Musíte zařizovat živnosťák, šetřit, naučit se smlouvat  o peníze, jednat s klienty, lámat si hlavu nad nesmyslným feedbackem, řešit vlastní papírování atd atd. Zkrátka svoboda má svou cenu.

(A když mluvím o svobodě, berte to s rezervami. Freelancer bývá člověk, který si vždycky může říct “Tak a dám si prázdniny” ale ve skutečnosti – pokud to nemá hodně dobře zařízené – to udělá jen velice velice zřídka. Něco jako těžký kuřák.)

Freelancing-For-Beginners

Samozřejmě, rozdělení na tyto kategorie nebývá nikdy tak černobílé, zvláště ve VFX průmyslu. Můžete být živnostník pracující v jedné firmě od hodiny, přijímající bokem další zakázky (i když je to teoreticky ze strany firmy nelegální).  Můžete se nechat zaměstnat na projekty a v přestávkách žít jako freelancer. I tak si ale musíte sami rozhodnout, co chcete žít radši. Život jistoty, v němž se nemusíte strachovat, jestli budete mít za měsíc na chleba? Anebo život, který si můžete přizpůsobit sami sobě a svým potřebám, v němž ale musíte spoléhat jen na vlastní schopnosti?

Podle toho, co jste si vybrali, je pak další krok jasný.

A) Vyhledejte firmu, která vás zaměstná. Každému bych přitom v zájmu vlastního zocelení doporučil zkusit Universal Production Partners. Ti vás naučí.

B) Zřiďte si živnosťák a začněte hledat klienty na drobné práce. O tom, jak na to, se ještě v budoucnu rozpovídám. Mezitím můžete zhlédnout (a dokoupit) tento kurz.

KDE?

Doma nebo v zahraničí? Od této otázky se bude odvíjet téma probírané v druhém díle tématu – vaše portfolio. Řekněme totiž, že se podíváte na návod zahraničního tvůrce, který radí, jak prorazit do branže (například ve videu nahoře). Co vám takový člověk ve většině případů řekne? Specializovat se, specializovat se, specializovat se. Nebuďte dobří v mnoha věcech. Buďte nejlepší v jedné dvou věcech. Zařiďte to tak, aby když na vás někdo pomyslí, řekne si : “Ten umí skvěle malovat.” “Toho znám, ten dělá skvělý 3D.” “Ano, to je výborný animátor.” Tohle vám řeknou v zahraničí.

V Čechách je ale VFX tvůrců málo. Jistě, v posledních letech začínajících trikařů, 3dčkařů, concept artistů atd notně přibylo. Pořád ale nejsme v situaci, kdy by si těch pár firem, co tu je, mohlo vybírat ze zástupů potenciálních zaměstnanců. A tak většina tuzemských studií sáhne většinou po lidech, kteří ovládají co nejširší spektrum tvorby.

Zatím se nebudu rozepisovat o tom, jak se dostat do vysněných studií či jak zaujmout dobré klienty. V tuhle chvíli se ještě stejně nemusíte rozhodovat, protože druhý krok je pro oba směry stejný. Spočívá ve vytvoření dobrého portfolia… a právě jeho tvorbě se budu věnovat příště.

_____________________________________________________

Některá česká VFX, postprodukční a herní studia.

Universal Production Partners

R.U.R.

DPOST Prague

ACE

Cinepost

Pokrok

Striker Pictures

Warhorse Studios

2K Czech

Bohemia Interactive

Keen Software House

Napadají-li vás další, neváhejte mi napsat.

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.