JAK PRACOVAT DIGITÁLNĚ A NEPŘIJÍT O ZDRAVÍ #3: RELAX

1 year ago by in Inspirace Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Můj názor na odpočinek po práci už možná znáte  článku Nepracujte tak tvrdě. Ano, mám skutečně za to, že bláznivé pracovní vyčerpávání na úkor osobního života a zdraví je ta nejhloupější věc na světě. Jak v jednom ze svých projevů řekl sám Bryan Dyson, bývalý ředitel firmy Coca-Cola: “Práce je jako gumový míček. Když ho na chvíli pustíte, odrazí se vám zpět. Rodina, zdraví, přátele a duševní zdraví – ty jsou vyrobeny ze skla.” Váš pracovní život by neměl zastiňovat všechny ostatní složky vašeho života. Pokud tomu tak je, děláte něco špatně.


 

Každá baterie se časem vybije a každá se musí znovu dobít, aby fungovala, jak má. I lidské tělo je baterie a nemůžete od něj očekávat, že vám bude podávat skvělé výkony donekonečna. Jistě, pokud jste právě vstoupili do VFX průmyslu (anebo kteréhokoliv jiného, kde je vyžadována tvrdá práce) a je vám třeba okolo dvaceti, alespoň ten první rok dva pracujte jako o život. V téhle fázi se vyplatí se překonávat a udělat si dobré jméno tak, že budete dříči (samozřejmě ale ne tak, aby vás někdo začal kvůli tomu dříčství využívat). Ať vás ale ani nenapadne, že to tak budete dělat neustále.

Z vlastní zkušenosti vím, jak těžké je v tomhle průmyslu prostě na chvíli vypnout. Přestat pracovat, vypustit, nezabývat se prací a jen tak relaxovat. Člověk má tendenci neustále řešit, jak udělá to či ono, jak vyřeší ten či onen problém a kde na to všechno vezme čas. Zvláště když to jsou vaše vlastní zakázky/projekty/úkoly a nikdo jiný je za vás neudělá. Jenže takového chování vede ke stresu a celkovému vyčerpání. A stres a vyčerpání vedou k vyhoření. A věřte mi, vyhoření se chcete vyhýbat co nejvíc.

Opět musím přiznat, že k vám nemluvím z pozice nějakého guru, co už má všechny své problémy vyřešené. Sám procházím takovými stavy celkem pravidelně. Nejdříve je období horečné pracovní aktivity, které pak způsobí totální zdravotní zhroucení a tvůrčí vyhoření.  Poslední dobou už jsme nicméně tyhle výkyvy dokázal zkrotit natolik, že většinou se po skončení nějakého velkého zápřahu nezotavuji třeba půl roku, ale jen pár dní (a doufám, že to bude pořád méně)… Pokud je vám něco takového povědomé, čtěte mé tipy.

Vypínejte práci

no-cell-phone-signTohle je neskutečně důležité. Snažte se nebýt těmi, kdo pracují neustále. Rozdělte si svůj čas na hodiny, kdy se pracuje, a hodiny, kdy se prostě nepracuje, ať se děje cokoliv.  Zvláště u freelancerů je tohle kritické, protože tam neustále hrozí nebezpečí, že z práce zblbnete a nebudete řešit nic jiného. Stanovte si tedy hodiny od kdy do kdy a jakmile ta doba uplyne, změňte prostředí (o tom, že byste neměli mít pracovnu v pokoji, kde trávíte volný čas, nebo kde spíte, jsme se už bavili) a vypněte prostředky, kterými by vás mohla práce vyrušovat. Neberte telefony. Neodpovídejte na pracovní maily. A rozhodně nepracujte o víkendu!

To má dvě výhody – postupně tak naučíte své tělo vnímat tyto části dne jako ty, kdy má dobíjet vnitřní baterie. A zároveň naučíte své klienty, že vás po vaší pracovní době nemají co rušit. Stejně to samozřejmě funguje i pokud jste ve studiu; jakmile po řádné pracovní době opustíte budovu, kolegové či váš šéf by neměli mít ve zvyku vám volat či vás dokonce tahat zpátky k počítači. Může to působit bezohledně, ale věřte, že si tímhle způsobem nikdy pořádně neodpočinete.

Nechte si čas pro sebe

Čas od času si prostě udělejte čas jen sami pro sebe. Jděte dělat, co vás baví, aniž byste přitom museli komunikovat s někým jiným. Čtěte knihu. Hrajte počítačové hry. Jděte rybařit nebo si uvařte dobré jídlo. Nespěchejte u toho. Užívejte si tu činnost a nemyslete na nic jiného. Je to skvělý způsob jak tělo donutit přerušit hektický pracovní rytmus a prostě se uvolnit.

Pokud máte rodinu a děti, je tenhle bod samozřejmě těžší. I tak jde ale jen o to si to dobře domluvit a pokud vaši bližní pochopí, že když vám dají jednou za čas (nejlépe jednou za týden či dva) pár hodin o samotě, budete pak o to víc schopni dát jim svou plnou pozornost.

behVyvětrejte se

Někdy mě až udivuje, kolik lidí praujících u počítače není zvyklých chodit pravidelně ven. A pojmem “ven” nemyslím těch 50 metrů na nejbližší autobusovou zastávku na hlavní ulici. Myslím tím jít někam, kde je klid a čerstvý vzduch. Bydlíte-li blízko přírody, je to ideální, pokud jste uprostřed města, rozhodně není od věci vyrazit o víkendu na výlet. A ještě lepší je zvážit třeba nějaké to stanování – uvidíte, jaké divy pro vaše soustředění a pracovní výkony udělá jedna dvě noci strávené v přírodě.

Super je i zvyknout si chodit pravidelně zaběhat. Když brzo ráno vyběhnete někam mezi stromy, budete zhluboka dýchat a snažit se na nic nemyslet, báječně si přitom vyčistíte hlavu na celý den a kupodivu si i odpočinete. Ovšem pozor, spousta lidí si takové to parkové vyklusávání dnes zaměňuje za sport. To, že si volným tempem dáte 20 minut “běhu” rozhodně není sport a pokud se třeba snažíte tímhle způsobem zhubnout, ano, je to lepší než nic, ale zároveň jsou mnohem lepší způsoby, jak si opravdu a účinně dát do těla. O nich si povíme příště.

Meditujte

Je mi jasné, že nad touhle poslední podkategorií spousta lidí ohrne nos, protože si přece nebudou hrát na nějaké trhlé jogíny. I já jsem kdysi při slovu meditace cítil podobnou nechuť. Ale důležité je si uvědomit jednu věc : K vaší práci využívate mozek.  Během dne ten mozek neustále využívate, neustále ho napínáte a zatěžujete. Myšlení probíhá celý den, bez ustání a jediné, kdy si má hlava možnost odpočinout, je spánek – a to se vám stejně většinou něco zdá, takže ani tehdy nemáte nad odpočinkem své mysli kontrolu. Meditace je způsob, jak si tuhle kontrolu nad svou myslí vzít zpět.

Na myšlení by člověk neměl nahlížete jako na neustálý proces, bez kterého by nebyl život. “Myslím, tedy jsem,” věta, kterou kdysi vyslovil filosof René Descartes, je myšlenka, která přivedla na zcestí nespočetná další pokolení. Myšlení je jenom nástroj. Nástroj, který nám pomáhá dosáhnout nějakých cílů. Jakmile ale přestaneme být schopni tenhle nástroj ovládat, jakmile nás myšlení pohlcuje každou vteřinu našich bdělých dnů, stáváme se otroky tohohle nástroje. Myšlení je proces, který se odehrává v našem těle, který nás vyčerpává a my bychom tedy – jako vlastníci našeho těla – měli být schopni ten proces kdykoliv vypnout, zapnout, utlumit či naopak zintenzivnět.  To je můj důvod, proč doporučuji meditaci.

A teď trochu jinak: meditace jsou skvělý způsob, jak si odpočinout a zrelaxovat. Vůbec vám nemusí jít o to dosáhnout nějakého osvícení, pokud je vaším cílem jen prosté uvolnění, je meditace naprosto ideální cesta. Meditace je zvláštní v tom, že v principu je nesmírně jednoduchá, v praxi ale jedna z nejtěžších věcí na světě. Prostě si někam sednete do pohodlné pozice, zavřete oči a po dobu deseti (a více) minut se budete soustředit jen na svůj dech. Nádech, výdech. Nic víc. Když přijde nějaká myšlenka, prostě ji jen jemně pošlete pryč. A pak zas bude jen nádech a výdech.

meditaceBrzy si uvědomít, že prostě “přestat myslet” je pro lidi jako my, kteří na to nejsou navyklí, jednou z nejtěžších věcí na světě. Myšlenky se budou bránit a budou na vás útočit ze všech stran a pokud se vám zezačátku podaří třeba jen 10 nádechů a výdechů bez jediné rušivé myšlenky, budete si moci pogratulovat. Ale časem to půjde lépe a lépe a vy zároveň zjistíte, že vaše mysl bude najednou klidnější a mnohem schopnější řešit problémy. A to se v práci zatraceně hodí, ne?

Tenhle článek si samozřejmě neklade za cíl poučovat, jak se má správně meditovat. Spíš jsme vás chtěl jen tak jemně postrčit, sdělit vám, že pokud chcete pořádně relaxovat, tohle třeba vůbec nebude špatný nápad. Pokud chcete třeba i nějakou knihu, která se tomuhle věnuje, Turning the Mind into an Ally vám mohu vřele doporučit…  určitě jsou ale i jiné kvalitní, dokonce i česky psané publikace. Je to jen na vás, jestli se o tohle téma začnete zajímat, já mohu říct jen tolik: nevěřil jsem, ale funguje to…


 

Všechny díly tématu:

  1. Pracovní stanice a spánek

  2. Strava

  3. Relax

  4. Sport

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.