Jak pracovat digitálně a nepřijít o zdraví #2: Strava

2 years ago by in Inspirace Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bolavá záda. Horšící se zrak. Špatná fyzická kondice, neustálá únava a množící se zdravotní problémy. To je jenom pár projevů toho, co vám přinese sedavý, vyčerpávající a nezdravý způsob práce v digitálním průmyslu. Tedy přesně ten typ, který na tomhle webu praktikujeme asi všichni. Tento seriál píšu hlavně pro ty z vás, kteří chcete pracovat (či již pracujete) z domova a chcete se u toho cítit dobře a zdravě, abyste dosáhli co nejlepších výsledků. Dá se ale dobře aplikovat i pro všechny, co dělají ve studiu.

Tentokrát se zaměříme na nesmírně důležité a zároveň i nesmírně kontroverzní téma každodenního stravování.


 

Strava

Ještě než začnu, musím uvést toto – rozhodně zde nehodlám kázat z pozice nějakého stravovacího experta. A už vůbec nechci diktovat nějaký způsob stravování, který je “zaručeně nejlepší pro každého”. Protože jedna věc, kterou zjistí každý, kdo se o srávné stravovací návyky začne aspoň trochu blíže zajímat, je fakt, že pro každého funguje něco trochu jiného. A každý si ten svůj správný způsob musí najít sám, nejlépe skrz experimentování a zkoušení různých přístupů. To je ostatně také to nejdůležitější, co je na začátku nutné pochopit – pokud se zrovana necítíte naprosto zdravě a neustále plní energie, možná je načase ozkoušet nějaké nové přístupy.

15636472043_b9feebdc3b_k

Kde vůbec začít? Možná u toho, co mě osobně přivedlo k tomu, abych si začal zjišťovat informace o lepším způsobu stravy. Žil jsem totiž takovým tím způsobem běžným pro většinu z nás, co pracujeme digitálně, od rána do noci. Jedl jsem to, co mi nejvíc vyhovovalo (těstoviny, brambory, smažená jídla, k tomu spoustu pečiva, ovoce a sýrů), co bylo dostupné (další smažená jídla, pizzy, burgery atd.), o čem jsem si myslel, že mi prospívá (hodně bílých jogurtů, mléka, ovoce) a kvůli energii i věci, o kterých jsem tušil, že mi neprospívají, ale nemohl jsem si pomoct (sladkosti, sladké kafe, sladký čaj atd). A jak se začaly pracovní nároky v mém životě stále zvětšovat, tak jsem i ztrácel energii. Čím víc jsem pracoval a pod čím větším tlakem jsem byl, tím hůř jsem se cítil, tím více jsem byl nemocný a tím méně jsem byl schopný dělat svou práci. Až jsem si řekl dost, něco se musí změnit.

A začal jsem dělat přesně to, čím jsem dříve dost opovrhoval – studovat chytré knížky o tom, jak mít lepší životosprávu. Měl jsem k tomu odpor myslí především kvůli takovým těm jídlo-fanatikům, kteří se projevují tím, že počítají kalorie a všem o tom vyprávějí. Takovým, co po přečtení pár chytrých publikací začnou všude chodit a vnucovat vám své vegetarianství/veganství/vitariánství a ještě nad vámi ohrnovat nos, když si dovolíte nesouhlasit. Jediným cílem tohohle mého studia bylo zvýšit mou energii tak, abych dokázal podat lepší pracovní výkon, a mluvit o tom třeba až poté, co budu mít v rukou výsledky. Což činím zde.

První, co přišlo, bylo nicméně obrovské překvapení. Brzy jsem totiž jistil, kolik toho vlastně dělám v rámci své stravy špatně a škodlivě.

Mé pátrání po odpovědích mě zavedlo ke směru, který mi přišel (pro mě osobně) zdaleka nejsympatičtější a nejstřízlivější. Paleo dieta – strava podobná té, kterou jedli jeskynní lidé. Tedy hodně zdravých tuků, velké množství zeleniny, dostatek bílkovin, proteiny a nějaké ty sacharidy, vše doplněno o správné vitamíny a výživové prvky. Odpovědí na mé otázky ohledně nedostatku energie se pak nakonec ukázaly být “cukry” – ale ne tak, jak jsem si to představoval.

Ukázalo se totiž, že když jsem hledal energii v pravidelném přísunu cukrů (tu pomeranč, támhle tyčinka nebo musli), stavěl jsem na úplně špatných základech. Stal se ze mě závislák na cukru a to jediné, co mi během pracovního dne dokázalo ulevit a dodat trochu síly, byla moje pravidelná dávka drogy. To samozřejmě způsobovalo, že ve většině ostatních případů jsem byl totálně vyčerpaný.

“V 50. letech 20. století provedl vědec jménem Ancel Keys výzkum, ve kterém – s dosti přesvědčivými demonstracemi – předvedl, že saturované tuky mají za následek různá srdeční onemocnění. Nízkotučné bláznění se okamžitě rozlétlo po celém světě a zůstalo s námi dodnes, přestože už bylo dávno potvrzeno, že Keysův výzkum se zakládal na zmanipulovaných a nepodložených údajích. (…) Správné tuky maj větší obsah živin na gram než většina ostatních potravinových složek, takže jsou naprosto nejlepší látkou k dodávání energie do částí vašeho těla, které to potřebují. ” Tohle píše Dave Asprey ve své výborné knize The Bulletproof Diet, kterou vám rozhodně doporučuji přečíst, i kdybyste s jeho vědecky podloženými závěry z nějakého důvodu nesouhlasili.

Po přečtení úžasných publikací jako Paleo Manifesto (John Durant), Perfect Health Diet (Paul Jaminet, Shou-Ching Jaminet) či právě The Bulletproof Diet (Dave Asprey), jsem pochopil, že místo abych s přísunem energie spoléhal na pochybné cukry, daleko lepší bude brát si ji z něčeho, co už v těle přirozeně mám – z tuků. Ukázalo se, že energie ležící v tucích, je daleko spolehlivější a účinnější pro mé pravidelné zásobování v průběhu dne. Stačilo jenom naučit tělo, aby přestalo se spalováním toho špatného paliva a přešlo na nový zdroj energie.

Nechci zde diktovat způsob stravování, který je “zaručeně nejlepší pro každého”. Jedna věc, kterou totiž zjistí každý, kdo se o správné stravovací návyky začne zajímat, je fakt, že pro každého funguje něco trochu jiného.

A právě to je ten kámen úrazu pro mnoho lidí – tenhle způsob stravy totiž vyžaduje, abyste přestali jíst sladkosti, pečivo, omezili mléčné výrobky a ovoce. To je samozřejmě obrovský krok a mnozí se přes něco takového naprosto nedokážou přenést. Ale věřte mi, že bych vám tady o tom vůbec nemluvil, kdyby to pro mě nefungovalo.

 

bulletproof-diet-infographic-abbr

 

Jak jsem řekl, nehodlám si zde hrát na stravovacího ani paleo experta. Mohu jen popsat efekt, jaký na mě tahle změna v mém životě měla. První, čeho jsem si všiml, že po omezení mléčných výrobků jsem přestal trpět na plyny. Druhou úlevou byl fakt, že jsem přestal usínat po polední přestávce a mnohdy jsem dokázal pracovat stejně efektivně jako dopoledne. V noci mi začalo stačit spát méně hodin a kvalita spánku se hodně zlepšila (zjistil jsem to i díky aplikaci Sleep Cycle, o které jsem psal minule), minimálně tak, že jsem si ráno přestal připadat jak zmlácený. Můj věčný stres pozvolna opadá. No a během extrémně náročných pracovních období, které jsem dříve pravidelně odstonal, jsem sice občas ucítil starý známý náběh na nějakou tu rýmičku, najednou jsem ale jasně cítil, že mé tělo bojuje – a vyhrává. Týden za týdnem ke všemu přicházím na nové a nové změny k lepšímu.

Paleo dieta navíc proslula tím, že je to nejméně bolestivý způsob jak co nejvíce, nejspolehlivěji a zároveň nejzdravěji zhubnout. Jakmile se přenesete přes to, že budete přijímat velké množství prospěšných tuků (ať už z masa od soukromých dovozců, z kokosového oleje, z pravého másla, avokáda či jiných zdravých zdrojů), uvědomíte si, že i přes vžité předsudky vám tyhle tuky skutečně pomáhají v hubnutí a vybalancování vašeho příjmu živin.

Pokud od tohoto dílu chcete mermomocí nějaký zaručený způsob, jak zlepšit svůj stav, pak vězte – přestaňte jíst sladkosti (to se týká i velkých spoust ovoce), věci z bílé mouky (pečivo, těstoviny) a rostlinné oleje (slunečnicový, řepkový) vymeňte za olivové nebo kokosové. To je alespoň něco, na čem se velká většina alternativných stravovacích systémů shodne. Dejte si třeba jen 4 týdny, zkuste to jako experiment – a jen pozorujte, co se stane. Nejspíš budete příjemně překvapeni…

Spíše než přinést množství konkrétních rad jsem vám ale v tomhle díle seriálu chtěl otevřít oči k tomu, že vaše strava obrovskou měrou souvisí jak s celkovým zdravím, tak s každodenní energií. A také vás nyní nabádám – nevěřte mi, zkuste si to. Podnikněte svůj vlastní výzkum, vyberte si jaká “alternativní” strava se vám zdá být nejlepší a experimentujte tak dlouho, dokud nenajdete ten směr, který vám skutečně sedne.

A zde ještě recept na mé oblíbené “nakopávací” kafe nazvané Bulletproof Coffee od Dava Aspreyho. Tahle věc vás vážně neuvěřitelně nastartuje na celý den. Český recept zde.


 

Máte-li vlastní zkušenosti s dobrým stylem stravováním, napište své poznatky sem nebo na Facebook diskuzi. Tohle téma mě hodně zajímá, proto neváhejte diskutovat a radit 🙂

Všechny díly tématu:

  1. Pracovní stanice a spánek

  2. Strava

  3. Relax

  4. Sport

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.