Interview: Tomáš Duchek – concept art na volné noze

1 week ago by in Interview Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tomáš Duchek je jedním z nejlepších tvůrců concept artu, se kterými jsem měl tu možnost se poznat. Pokud jste sledovali projekt Kingdom Come: Deliverance, určitě jste se setkali alespoň s několika jeho úžasnými pracemi. Nyní Tomáš působí už nějakou dobu na volné noze a zaměřuje se především na character design. Jaké jsou jeho zkušenosti, jak se ke své profesi dostal a co by doporučil začínajícím konceptářům, na to vše jsem se ho zeptal v tomhle interview!

Jeden z artworků, který Tomáš vytvořil pro Kingdom Come loading screen.
Ahoj Tome a díky za tvůj čas. Rovnou se zeptám – co tě dovedlo na tuhle dráhu? Pamatuješ si, kdy jsi dostal nápad, že by ses malováním mohl živit?

Vždycky mě bavilo kreslení a snad už na základce jsem se dostal k Photoshopu a 3Dstudiu MAX. Bavilo mě pracovat s počítačem, ale nikdy mě nenapadlo, že bych se tím mohl zabývat opravdu vážně. Po gymnáziu jsem šel studovat obecnou matematiku do Plzně a během prvního ročníku mi došlo, že bych měl zkusit něco jiného.

Měl jsem štěstí a dostal jsem se na Ústav umění a designu v Plzni na obor Průmyslový design a posléze na magisterské studium do Brna. Až ke konci studií mi došlo, že bych mohl spojit svoji vášeň pro malování a počítačové hry v profesním životě. Po škole jsem měl zase štěstí a dostal jsem se do Warhorse.

Pomohlo ti studium k tomu dostat se k tvé stávající profesi? Jaký máš názor na studium celkově – myslíš, že je k tomu, co děláme, potřeba nebo se člověk dokáže vše naučit sám?

Nepochybuju, že jsem si ze školy odnesl spoustu znalostí. Snad trochu vytříbenější vkus, morálku práce a všeobecný přehled. V době kdy jsem studoval, ale neexistoval předmět digitální malby, takže jsem se práci s Photoshopem učil sám. Dnes už je situace jiná.

Řekl bych, že pro ty, kteří mají jasno, co chtějí dělat, je pořád lepší vydat se vlastní cestou a učit se pouze věci, které potřebují. Alespoň v našem oboru, kde titul neznamená nic.

Dlouhou dobu jsi působil ve Warhorse Studios. Jak ses do studia vlastně dostal?

Kamarád mi řekl o blogu, kde se psalo o vývoji jedné zajímavé hry (pozn. red. Kingdom Come). Začal jsem ho taky číst a zjistil, že hledají posily do týmu. Vypracoval jsem test a po pohovoru mě, k mé obrovské úlevě, vzali.

Pěkně přímočaré 🙂 Jaká byla náplň tvé práce ve Warhorse?

Zpočátku jsem pracoval na navrhování vesnic, což obnášelo velkou dávku výzkumu a hledání dat. Dával jsem dohromady herbář rostlin, které měly být použity ve hře, abychom zůstali věrni českému klimatu. Pak jsem navrhoval i charaktery, ikonky a nakonec jsem měl možnost namalovat některé marketingové materiály.

Jak na tohle období vzpomínáš? Co ti dala spolupráce s art directorem Mikulášem Podprockým?

Warhorse pro mě byla vždycky firma plná super lidí a příjemné atmosféry. Během těch pěti let jsem se toho naučil hodně a vděčím za to určitě všem členům konceptářského týmu. Miki nám nechával hodně prostoru a inspiroval nás jeho úžasnou prací. Lepšího šéfa jsem si nemohl přát.

V poslední době působíš hlavně na volné noze – jaké to je, živit se malováním jako freelancer?

Teď už mám hodně nabídek a dostanu se k zajímavým projektům. Je to hodně práce, ale většinu času si to užívám.

Na co se nejraději při malbě zaměřuješ?

Nejradši maluju charaktery. Prostředí si taky užívám, ale jsou pro mě vždycky náročnější. Většinou když začínám obrázek, mám nějakou myšlenku, kterou chci zobrazit a když se mi to podaří, tak zbytek už pro mě tak důležitý není. Na malování mě baví, že se můžu soustředit na spoustu různých věcí – světlo, barvy, příběh, kompozici, styl..

Jaké využíváš nástroje a pomůcky? Pracuješ jednoduše, jen malováním za použití jednoho typu brushe, nebo do své práce zapojuješ různé textury, fotky a 3D modely?

Většinou pracuju jen s pár štětci – rád všechno poctivě maluju. Používám taky křivky a odstín a saturaci spolu s dalšími nástroji Photoshopu, ale spíše sporadicky.

Máš nějaké oblíbené tutoriály či internetové kurzy / tvůrce kurzů, které bys rád doporučil?

Na technický přístup ke světlu a perspektivě má skvělá videa Scott Robertson na youtube. Na práci s barvami Mike Azevedo – Color theory také dostupné na youtube. Na studium anatomie doporučuju Glenna Vilppua. A v poslední době jsem si zamiloval kanál Adam Duff Lucidpixul, kde autor mluví velice otevřeně a vřele o tom, jak to v branži chodí a radí především na osobní úrovni.

Na jaký ze svých artworků jsi nejvíc hrdý?

Nejspíš to bude Death knight. Hrával jsem World of Warcraft a docela dlouho právě za postavu death knight, takže malovat ho pro mě byl opravdu hodně silný zážitek. Vzpomínám si s jakou vášní jsem malbu vytvářel. I po pár letech z něho mám radost, protože se mi, podle mého názoru, povedlo vytvořit malbu, která dokáže komunikovat s divákem a předat pocity, které takový prázdný a pokřivený rytíř nejspíš cítí.

Jaký je tvůj vysněný cíl? Vlastní projekt? Velká klientela? Práce v nějakém studiu?

Kdysi jsem toužil po práci pro Blizzard, protože jsem miloval svět Warcraftu. Nedávno jsem měl možnost dělat koncepty pro Diablo Immortal a tak z téhle spolupráce pro mě vyplynulo, že Blizzardu vůbec na téhle hře nezáleží. Takže od té doby tam nechci. Namísto toho dělám vlastní hru. Její dodělání je můj dlouhodobý cíl.

Kdo tě sleduje na ArtStation, jistě už o téhle hře ví, neboť na svém profilu uveřejňuješ artworky z jejího vývoje. Můžeš nám o ní povědět něco víc?

Už před pár lety jsem začal plánovat vlastní stolní hru. Projekt se postupně měnil a teď už pracuju na počítačové hře. Koupil jsem engine a snažím se dokončit programování dema. Hráči se budou moci podívat do alternativního středověkého světa zasaženého pohromou, která vyhladila 99% populace. Klíčovým prvkem by měl být soubojový systém, ve kterém si hráči budou moci volit schopnosti své postavy.

Wow, takže i sám programuješ a obstaráváš i ostatní úlohy vývoje? Jaký engine používáš?

Koupil jsem Construct 3, takže s tím programováním to není tak divoký. 🙂 Zatím jsem na to sám. Až budu mít připravené demo, tak bych rád spolupracoval s někým, kdo programování opravdu rozumí.

Máš nějaké triky pro to, aby ses při práci z domova neflákal? 🙂

Trik je najít si na dané malbě něco, co tě baví. Může to být obličej, odlesk na materiálu nebo třeba atmosféra. Důležité je dokázat se rozvášnit. Pak už to jde samo. Pravdou ale je, že tahle metoda vyžaduje značnou dávku energie a není lehké nadchnout se pro každou věc.

Co je podle tebe nejdůležitější pro začínající konceptáře?

Protože Concept Art je především o předávání nápadů, řekl bych, že ať už děláte na jakémkoliv projektu, udělejte si co největší rešerši. Znalost historie, zvyků a toho, jak věci fungují, je pro vytvoření zajímavých a uvěřitelných konceptů nesmírně důležitá.

Sledujte Tomáše na Artstation!

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.