Vždycky mě bavilo kreslení a snad už na základce jsem se dostal k Photoshopu a 3Dstudiu MAX. Bavilo mě pracovat s počítačem, ale nikdy mě nenapadlo, že bych se tím mohl zabývat opravdu vážně. Po gymnáziu jsem šel studovat obecnou matematiku do Plzně a během prvního ročníku mi došlo, že bych měl zkusit něco jiného.
Měl jsem štěstí a dostal jsem se na Ústav umění a designu v Plzni na obor Průmyslový design a posléze na magisterské studium do Brna. Až ke konci studií mi došlo, že bych mohl spojit svoji vášeň pro malování a počítačové hry v profesním životě. Po škole jsem měl zase štěstí a dostal jsem se do Warhorse.
Nepochybuju, že jsem si ze školy odnesl spoustu znalostí. Snad trochu vytříbenější vkus, morálku práce a všeobecný přehled. V době kdy jsem studoval, ale neexistoval předmět digitální malby, takže jsem se práci s Photoshopem učil sám. Dnes už je situace jiná.
Řekl bych, že pro ty, kteří mají jasno, co chtějí dělat, je pořád lepší vydat se vlastní cestou a učit se pouze věci, které potřebují. Alespoň v našem oboru, kde titul neznamená nic.
Kamarád mi řekl o blogu, kde se psalo o vývoji jedné zajímavé hry (pozn. red. Kingdom Come). Začal jsem ho taky číst a zjistil, že hledají posily do týmu. Vypracoval jsem test a po pohovoru mě, k mé obrovské úlevě, vzali.
Zpočátku jsem pracoval na navrhování vesnic, což obnášelo velkou dávku výzkumu a hledání dat. Dával jsem dohromady herbář rostlin, které měly být použity ve hře, abychom zůstali věrni českému klimatu. Pak jsem navrhoval i charaktery, ikonky a nakonec jsem měl možnost namalovat některé marketingové materiály.
Warhorse pro mě byla vždycky firma plná super lidí a příjemné atmosféry. Během těch pěti let jsem se toho naučil hodně a vděčím za to určitě všem členům konceptářského týmu. Miki nám nechával hodně prostoru a inspiroval nás jeho úžasnou prací. Lepšího šéfa jsem si nemohl přát.
Teď už mám hodně nabídek a dostanu se k zajímavým projektům. Je to hodně práce, ale většinu času si to užívám.
Nejradši maluju charaktery. Prostředí si taky užívám, ale jsou pro mě vždycky náročnější. Většinou když začínám obrázek, mám nějakou myšlenku, kterou chci zobrazit a když se mi to podaří, tak zbytek už pro mě tak důležitý není. Na malování mě baví, že se můžu soustředit na spoustu různých věcí – světlo, barvy, příběh, kompozici, styl..
Většinou pracuju jen s pár štětci – rád všechno poctivě maluju. Používám taky křivky a odstín a saturaci spolu s dalšími nástroji Photoshopu, ale spíše sporadicky.
Na technický přístup ke světlu a perspektivě má skvělá videa Scott Robertson na youtube. Na práci s barvami Mike Azevedo – Color theory také dostupné na youtube. Na studium anatomie doporučuju Glenna Vilppua. A v poslední době jsem si zamiloval kanál Adam Duff Lucidpixul, kde autor mluví velice otevřeně a vřele o tom, jak to v branži chodí a radí především na osobní úrovni.
Nejspíš to bude Death knight. Hrával jsem World of Warcraft a docela dlouho právě za postavu death knight, takže malovat ho pro mě byl opravdu hodně silný zážitek. Vzpomínám si s jakou vášní jsem malbu vytvářel. I po pár letech z něho mám radost, protože se mi, podle mého názoru, povedlo vytvořit malbu, která dokáže komunikovat s divákem a předat pocity, které takový prázdný a pokřivený rytíř nejspíš cítí.
Kdysi jsem toužil po práci pro Blizzard, protože jsem miloval svět Warcraftu. Nedávno jsem měl možnost dělat koncepty pro Diablo Immortal a tak z téhle spolupráce pro mě vyplynulo, že Blizzardu vůbec na téhle hře nezáleží. Takže od té doby tam nechci. Namísto toho dělám vlastní hru. Její dodělání je můj dlouhodobý cíl.
Už před pár lety jsem začal plánovat vlastní stolní hru. Projekt se postupně měnil a teď už pracuju na počítačové hře. Koupil jsem engine a snažím se dokončit programování dema. Hráči se budou moci podívat do alternativního středověkého světa zasaženého pohromou, která vyhladila 99% populace. Klíčovým prvkem by měl být soubojový systém, ve kterém si hráči budou moci volit schopnosti své postavy.
Koupil jsem Construct 3, takže s tím programováním to není tak divoký. 🙂 Zatím jsem na to sám. Až budu mít připravené demo, tak bych rád spolupracoval s někým, kdo programování opravdu rozumí.
Trik je najít si na dané malbě něco, co tě baví. Může to být obličej, odlesk na materiálu nebo třeba atmosféra. Důležité je dokázat se rozvášnit. Pak už to jde samo. Pravdou ale je, že tahle metoda vyžaduje značnou dávku energie a není lehké nadchnout se pro každou věc.
Protože Concept Art je především o předávání nápadů, řekl bych, že ať už děláte na jakémkoliv projektu, udělejte si co největší rešerši. Znalost historie, zvyků a toho, jak věci fungují, je pro vytvoření zajímavých a uvěřitelných konceptů nesmírně důležitá.