Interview: Marc Rienzo – Od Digital Domain po ILM, od kompozice po režii

3 years ago by in Interview Tagged: , , , , , , , , , , ,

Dnes si opět přiblížíme profesi 2D compositora – interview totiž VFXcz poskytl Marc Rienzo, dlouholetý compositor a supervizor, který od roku 1998 prošel velkým množstvím těch největších trikových studií, od Digital Domain po ILM. Za těch šestnáct let pracoval na filmech jako The Lord of the Rings: The Two Towers, I,Robot, The Hobbit, Tron:Legacy, American Hustle atd. Zkrátka člověk, který toho o compositingu ví první poslední… Rozhodně si proto nenechte ujít toto interview.


 

Mohl by ses nám prosím blíže představit – kde v současné době pracuješ a jaká je tvoje tamější pozice?

Mé jméno je Marc Rienzo a v současné době jsem režisérem spadajícím pod produkční skupinu Independent. Zároveň pracuji jako VFX supervizor u firmy Simple Tricks & Nonsense.

 

 

Jaké byly začátky tvojí kariéry? Jak těžké pro vás bylo prorazit do trikového průmyslu?

Profesionálně jsem v branži začal v roce 1998. Tenkrát ještě neexistovaly žádné video tutoriály a výuková DVD, která jsou dnes doslova všude, internet byl vlastně ještě v začátcích, takže začínat v oboru jako jsou vizuální triky bylo poměrně náročné. A tak jsem našetřil peníze a utratil všechno za pracovní stanici SGI 02 … a pak se na ní prostě naučil compositing.

Co vám budu povídat, většina mých postupů spočívala v tom, že jsem něco vyzkoušel, to nefungovalo jak mělo, tak jsem vyzkoušel něco jiného  – a postupně jsem touhle metodou pokus-omyl začal pronikat do tajů téhle úžasné disciplíny. Brzy jsem si vytvořil vlastní demo reel, který jsem nahrál na VHS a poštou rozeslal snad do každého studia, o kterém jsem kdy slyšel, ať už malého nebo velkého. Tenkrát jich naštěstí bylo jen pár desítek.

No a nedlouho poté se mi skutečně podařilo získat práci ve společnosti Pacific Data Images (PDI) v kalifornském Palo Alto.

Jako 2D compositor jsi pracoval na množství slavných filmů, např The Lord of the Rings: The Two Towers, I,Robot, Star Trek, 2012 nebo The Hobbit. Jaké projekty osobně považuješ za nejdůležitější pro tvoji kariéru?

Určitě The Grinch. Měli jsme sestavený úžasný tým a celkově bylo skvělé pracovat v tak věhlasné firmě jako Digital Domain.Mohl jsem tam využít velkou většinu toho, co jsem se během prvních let své kariéry naučil, a ta práce mi prostě “sedla”. Jakmile jsem pak dokončil záběry do tohoto filmu, s nadšením jsem začal dělat na prvním Spider-manovi, což byl další velký zářez do mého portfolia. No a postupně jsem se pak dostal až k množství velkých filmů, které jsi zmínil…

 

Jaký software jsi využíval při práci jako 2D compositor?

Myslím, že jsem během těch let použil snad všechen software, který je k dostání, a nejednou i ten, který k dostání není. Podle mého se ale nic nemůže srovnávat s Nukem. Dokonce i v dobách, kdy byl za zlatý standard považován Shake, jsem se hrdě hlásil k softwaru od Foundry a snažil se ho protlačit kamkoliv jsem šel.

Pracoval jsi pro množství velkých trikových studií – Digital Domain, ILM, Weta… Jak těžké pro tebe bylo přecházet ze studia do studia, zvykat si na nové postupy, jiné pracovní tempo a nové lidi?

Byla to vlastně taková moje osobní mise – naučit se toho co nejvíc v každém studiu, do kterého jsem se mohl dostat. A byl to skutečně úžasný zážitek, vidět jak které společnosti přistupují ke své práci, rozhodně mě to hodně posunulo vpřed. Někde jsem dostal dlouhý čas na to, abych se naučil vše potřebné, jinde mě hodili rovnou do práce a učil jsem se praxí. Osobně jsem vždy preferoval ten druhý postup…

marcFilms

http://marcrienzo.squarespace.com/compositor/

 

V současné době už se živíš spíš jako supervizor než 2D compositor. Máš ještě čas dát si mezi jednotlivými projekty pauzu a na chvíli si oddechnout?

To se hodně liší, projekt od projektu, studio od studia. Párkrát se mi v poslední době podařilo udělat si volno, ale dost často se jednotlivé zakázky překrývají a člověk klidně dělá i na více projektech najednou. Dost záleží na tom, jak dobře si dokážete vše naplánovat dopředu.

 V roce 2009 jsi pro Disney pracoval na Tron Legacy: VFX concept testu, který do značné míry umožnil to, aby se film dostal na plátna kin. O kolik bylo náročnější pracovat na něčem tak originálním a novém?

Vlastně vůbec… tyhle práce jsou ze všech nejlepší a speciálně Tron mě nesmírně bavil. Měli jsme s naším týmem za úkol vytvořit nový svět a jeho unikátní vzhled a to je o tolik zajímavější, než prostě vzít natočené záběry a snažit se je co nejvíc přiblížit nějaké pevně dané referenci.

Tvůj vlastní režijní výtvor, promo videa pro The New York Mets, vypadají úžasně, po právu také obdržely nominaci na cenu VES (Visual Effects Society). Jak ses k takovému projektu dostal a jaké to bylo, vytvářet po letech supervize něco vlastního?

Díky, jsem rád, že se proma líbí. Bylo to skvělé, pracovat na něčem skutečně vlastním, co jsem sám navrhl, připravil, dokonce jsem udělal i některé concept arty. Celý projekt začal v konkurzu, který uspořádali právě Mets – chtěli nějakou originálně vypadající upoutávku. Ani když přijali můj návrh jako vítězný mě ale nenapadlo, že se naše spolupráce natolik rozvine. Nakonec jsem pro ně dělal hned tři spoty.

Kromě toho pak mám hned několik vlastních větších projektů, na kterých pracuji už dost let a doufám, že se mi pro ně jednou podaří sehnat producenta a odhalit je světu…

Máš nějakou radu, kterou bys dal každému, kdo teď začíná ve VFX průmyslu?

Abyste v něm vydrželi, musíte tenhle obor vážně milovat a nenechat si ho ničím zkazit. Pokud jste si  jistí tím, že jsou triky vaše vášeň, pak platí pro každého to samé: tvrdě pracujte, ptejte se na všechny otázky, které vás napadnou, poctivě šetřte, poznávejte nové lidi v oboru, a pokud chcete být opravdu dobří – učte se co jaká tlačítka skutečně dělají, ne jen kde je najít. A jakmile pak dostanete svou první práci, berte každý záběr jako by byl ten nejúžasnější, jaký jste kdy kdy dostali. S takovým přístupem dosáhnete čehokoliv.

http://marcrienzo.squarespace.com/

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Tomáš Greššo

    Výbornej článek. Teď už vím že nejsem první ani poslední s pocitem, že jsem pořád nenašel to pravé čemu se v životě věnovat. Což se doufám s objevením tohoto webu změní a konečně se dozvím, co taková práce obnáší a jak začít, protože mě to vždy zajímalo. Díky moc, už se těším až si přečtu všechny ostatní články. 🙂