Interview: Jakub Javora – freelance concept art v českém prostředí

1 year ago by in Interview Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Už je to nějaká doba od chvíle, co jsem poprvé při brouzdání internetovými concept art galeriemi natrefil na jméno Jakub Javora. Skvělá kompozice, perfektní barvy, celkově úžasná technika a k tomu nápadité náměty – tvorba tohohle pražského tvůrce mě okamžitě zaujala. Nyní, o pár let později, jsem na něj narefil znovu díky Honzovi “Slejdy” Sládečkovi, který jeho práce nasdílel na skupinu VFX / Motion Design CZ. A jelikož jsem se rozhodl, že s VFXcz začnu upozorňovat na takovéhle zajímavé osobnosti z Čech a ze Slovenska, rozhodl jsem se s Jakubem udělat interview.

Určitě si nenechte ujít tenhle rozhovor plný užitečných informací o tom, jestli být raději “designér s uměleckým přesahem, než umělec s designérskou manýrou”, zda se tady dá concept artem uživit a jak co nejlépe v tomhle oboru začít.

 

Přijde mi, že design má určitá pravidla, díky kterým se můžete vyjádřit a identifikovat kvalitu, což vidím jako zásadní plus. Ale současné umění nemá žádná pravidla. (…) Raději se budu snažit být designér s uměleckým přesahem, než umělcem s designérskou manýrou.

– J. Javora


 

Ahoj a ještě jednou díky, že sis udělal čas a tohle interview 🙂 Jak ses ke své profesi tvůrce concept artu, matte paintingu a designu obecně vůbec dostal? Věděl jsi už od začátku, že se chceš věnovat téhle oblasti, anebo jsi experimentoval i s tvorbou 3D, animace atd než jsi zakotvil u malby?

Jako malej jsme pokreslil tuny papíru a jako nejlepší práce na světě mi přišlo vykopávat dinosaury a skládat jejich kostry.  To mi vydrželo, než jsem viděl, jak se dělají filmové triky. Karel Cettl, narozdíl od toho, zůtal u těch dinosaurů. Miniatury, Matte painting, animace, cgi, … znáte něco úžasnějšího pro malého kluka, než je vfx?  Takže můj první matte paint jsem udělal v devíti letech temperou na plastovou fólii 😀

V podstatě jsem celý dětství proběhal s tátovou videokamerou a  pořád vyráběl vesmírné lodě z polystyrénu – ve stylu 2001 Vesmírná Odysea. Věděl jsem, že něco v oboru dělat budu. Bohužel, současné školy vás v něčem podobném moc nepodpoří, spíš naopak… Ale já vydržel a vyzkoušel si všechno od 3d po compositing. A nakonec jsem zjistil, že concept art spojuje většinu činností, které mě zajímají. V concept artu využijete trochu vědy, hodně fantazie, kresbu, malbu – illustraci a snažíte se něco nového vymyslet, mít nápad, a zvizualizovat ho, což mě fascinuje.

1154068_orig

 

Studoval jsi pražskou Akademii výtvarných umění… Nakolik myslíš, že tě tahle studia ovlivnila a určila směr, jakým ses profesně vydal?

Akademie je škola volného, současného umění a to znamená, že Hollywood se tam bere jako škvár největšího kalibru pocházející nejspíš z pekla. Teda alespoň s tím jsem se setkal já 😀

236535_1301274092_origNikdy ale není špatné poznat lidi z opačného spektra. Místo slepého následování, musíte o všem pochybovat a konfrontovat se. Setkal jsem se s tím, že studia by měla být časem hledání a zkoušení všeho možného – časem experimentů… Druhý náhled na věc je, že za studia byste měli dokonale zvládnout techniku vašeho oboru. V tomto směru byla Akademie spíše experimentální prostředí a absenci pilování techniky jsem musel kompenzovat samo studiem.

Dnes bych řekl, že akademie byla zkouškou, jestli to s concept artem myslím skutečně vážně. Človek se musí nakonec rozhodnout čemu dá přednost, co je jeho poslání. Mě svět současného umění příliš neoslovil. Přijde mi, že design má určitá pravidla, díky kterým se můžete vyjádřit a identifikovat kvalitu, což vidím jako zásadní plus. Ale současné umění nemá žádná pravidla. A díky tomu jsem necítil pevnou půdu pod nohama pro svou práci a rozvoj. Umění miluji, ale netroufám si na jeho tvorbu a raději se budu snažit být designér s uměleckým přesahem, než umělec s designérskou manýrou. V současnosti bych AVU zájemcům o obor nedoporučil a to kvůli velké absenci podobně smýšlejících lidí.

Po studiích jsi nějakou dobu pracoval ve firmě UPP jako matte painter – jak těžké pro tebe bylo se na tuhle pozici dostat?

Jako fanda VFX jsem Upp navštívil ze zvědavosti, myslím, že to bylo po střední škole… Později jsem sehnal práci concept artisty v jednom studiu, to bohužel brzo zaniklo, ale v zápětí jsem dostal nabídku od UPP. Řekl jsem si, že matte paint by přece jen mohla být dobrá zkušenost. A to rozhodně byla. Nevím jak je to dnes, ale tehdy vás čekl vstupní test, který měl prověřit vaše perpektivní, a jiné výtvarné schopnosti. Vzpomínám si jak jsem  ve dvě v noci pobíhal po Praze s foťákem v zakázaném území, abych nasbíral potřebné materiály 😀 Tvorba každého obrázku je v podstatě dobrodružný boj s časem a technikou.     

Jaké to bylo pracovat jako matte painter na projektech jako Pandorum, The Pillars of the Earth nebo 2012?

V Upp to bylo fajn, hodně jsem se toho naučil. Zkušenost s velkým studiem doporučuji každému. 2012 bylo jen pár záběrů, ale moc krásných. Na Pandorum sem toho moc nedělal ale Pillars of the Earth byla skvělá práce – středověk, katedrály- moc pěkné záběry. Pracoval jsem i na Season of the witch a jiných projektech. Matte painting je krásná, ale náročná  práce, čistá vizuálni disciplína. Vážně ji obdivuji a fascinuje mě jak je ve výsledku neviditelná.
Untitled-1

 

Tvá freelance kariéra zahrnuje i tvorbu matte paintů a konceptů pro TV reklamy – jak se liší taková tvorba od filmové?

U reklamy je méně času a to se někdy podepisuje i na kvalitě. A celkem se to hrotí o něco méně. Reklama zmizí z televize a už si na ni nikdo nevzpomene. Film  se narozdíl od toho řeší neuveřitelně detailně. Matte paint u filmu se zkoumá skoro pixel po pixelu pořád dokola… Samozřejmě existují výjimky na obou stranách.

Krom reklamy jsi dělal třeba i úžasné koncepty pro Age of Defenders brněnského studia Cuketa. Jak ses k téhle práci dostal a jaké sis z ní odnesl zkušenosti? I konceptařina pro herní průmysl se určitě liší od těch ostatních…

Age of defenders byl takový polo přátelský projekt. Kluky z Cukety jsem poznal díky svému bratrovi a když řekli, že chystají trochu větší sci-fi herní projekt, řekl jsem si, že to zkusím. Návrhy jednotek do strategie byly rozdílné v tom,že finální design měl mít v reálu jen pár pixelů, takže tvarosloví musí být čitelné i v tak malé velikosti. Jsou to v podstatě šachové figurky. Součástí hry se staly i animované filmečky mezi levely, což byly klasické ilustrace ve stylu filmových scén. Na jiných hrách jsem zatím nepracoval, takže tolik zkušeností s hrami nemám.

 

Z toho, cos zatím zakusil, jak  je podle tebe těžké uživit se tady u nás v tomhle oboru?

1253437_largeMyslím že ne, pokud máte zahraniční klienty 😀 Moje zkušenosti s českými projekty zatím moc růžové nebyly. Nemám úplně zmapovanou ČR, co se týče concept art příležitostí, samotného by mě to zajímalo. Pokud jste freelancer je dobré využít toho slova free tím způsobem, že můžete pracovat na dálku pro kohokoli kdo má připojení k internetu. A pak můžete žít třeba na Moravě, nebo ve Vietnamu – to by bylo fajn.

Na čem pracuješ v současné době? Plánuješ nějaký vlastní projekt?

V současné době pracuji pro belgickou produkci na sci-fi animovém filmu. Je to vážně skvělý projekt a téměř všechno se mi na něm velmi zamlouvá.  Pracuji taky na animovaném krátkém filmu se svými bratry, který jsme společně napsali. Ve volných chvílích se snažím neustále zdokonalovat v technice, mám ještě vážně co dohánět… Navíc se chystám do zahraničí, kde bych rád nabral zkušenosti.

Co se týče vlastních projektů, tak moje hlava mi nedá spát s různými nápady… Seberealizace je pro člověka velmi důležitá. Čas ale většinou věnujete naskytnuté práci. Proto se mi líbí, když někdo našetří a rozhodne se nějakou dobu věnovat výhradně svým projektům. Jako to třeba nedávno udělal můj známý. Vypnul 3d studio, zahodil klávesnici a rozbalil plátno a barvy. Držím mu palce, a dřív nebo později to asi udělám taky – akorát Photoshop asi nechám zapnutý 🙂

Co bys vzkázal začínajícím ilustrátorům, concept artistům a matte painterům? Máš nějakou užitečnou radu, kterou bys rád od někoho slyšel v době, kdy jsi začínal? 🙂

Myslím, že kdybych měl stroj času, tak bych si takových rad poradil spousty. Týkaly by se výtvarné techniky, software, školy – je to velmi široká otázka. Jestli mám radit výtvarníkům, kteří na sobě chtějí pracovat a nemají ještě letitou praxi, určitě jedna z důležitých rad by byla: Nemějte strach opustit špatnou cestu a neustále začínat znovu. To znamená: přistupovat k pracovnímu stolu s tím, že bude stát zato možná až tak pátá, nebo desátá cesta.

Člověk nakreslí stohy věcí, ale skutečně kvalitních je jen pár, zbytek se může spálit – vydeletovat, jak to dělal pan Buonarroti. Mimochodem, skutečně by mě zajímalo čemu by se tak uznávaný človék jako on věnoval v dnešní době. Byl by snad moderním konceptuálním umělcem? To nevím, ale da Vinci byl jasnej concept designér už ve své době.

Ostatní rady jsou známé – sledovat obor, učit se od nejlepších, střídat techniky, budovat portfolio a tak podobně.

Pro matte paintery bych řekl že má smysl naučit se alespoň základy 3d, a taky fotit. Velmi důležité je taky získat praxi ve studiu, protože matte paint je mezičlánek v pipeline a musíte vědět jak s ním dále pracují 3d grafici a kompozitoři. V concept artu jste za výsledný look zodpovědný jenom vy.

A ještě mě napadá jedna veledůležitá rada pro všechny: obklopujte se lidmi se stejným cílem! Vím, že to není vždycky jednoduché, u nás na vesnici nikdo takový nebyl a to poslední co by moje spolužáky na základce napadlo, bylo udělat nějakej matte paint… Ostatně na střední to bylo podobné, ikdyž to byla umělecko průmyslová škola.

Fakt ale je, že vaši kamarádi a známí, které se snažíte trumfnout vás posunou nejdál! A máte z toho pak společnou radost. Těší mě, že potkávám mnohem mladší lidi, kteří jsou už naplno zapálení do oboru a vždycky se od nich dovím spoustu novinek. Mají totiž úžasnej přehled, jako třeba moje kamarádka Valerie, která si tvrdě jde za svým cílem. Dále musím zmínit, že se něco hnulo  a to směrem z Plzně kde Filip Štorch a Triệu Phi Long dokonce pořádají cg a analog paintovací akci Skečbetl, kde jsem byl jako porotce. Patří jim za to velký dík, protože přesně tyhle akce zvedají celkovou kvalitu oboru a to díky navázaným kontaktům.

 

jana_mrazak_javoraj

chrobak_vehikl05

postapo_mesto_sketch


Pro více artworků zavítejte na Jakubovovy stránky http://www.javoraj.com/

Stránky projektu Skečbetl

Další interview s českými a zahraničními tvůrci.

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Jaromir Kalab

    super článek a hezké stránky – našel jsem je díky Javoraj Blgu :). Já jsem jen amatér co se o tyhle věci zajímá ale neživí se jimi, nicméně najít něco v českém jazyce je téměř nemožné. Skečbetl vypadá super, chtělo by to něco podobné i tady u nás ve Zlíně :). Ať se daří, budu vás sledovat 🙂

    • MartinKlekner

      Díky za komentář, moc mě potěšil 🙂 Jsem rád, že si tenhle web postupně nachází čtenářstvo 🙂

      • Martin Vraj

        Hezký článek. Zrovna jsem ve třetím ročníku uměleckoprůmyslové školy a dlouho jsme přemýšlel na co se zaměřit a vypadl mi concept artist. Pouze malbou se dnešní člověk prostě neuživý.
        Jinak všem doporučuji Skillshare, hodně mi to pomohlo ohledně techniky. Ve škole se tohle nebere a Youtube je plný dnes tak velmi populárních videí jak nakreslit hyperrealistické oko.
        Chtělo by to ještě nějakou suprovou praxi. a malovata malovat a fotit…. Splnit si prostě sen.

        • Concept Art je super volba pro lidi, kteří se chtějí svým uměním živit. Dneska už i tady u nás to jde, ve světě pak po šikovných tvůrcích (s dobrými základy, kresbou a uměleckým přesahem) sáhnou všemi deseti!

          • Martin Vraj

            V to doufám, měl jsem trochu strach aby tady takových lidí tady nebylo už moc ale tak asi ne.
            A teď taková otázka: Jak je to vůbec v praxi s prací?? To se dělaj concepty v nějakým studiu jak na běžícím páse? nebo spíš jakou rychlostí a za kolik tady v ČR.