Interview: Jakub Červenka – od fan artu k profi tvorbě

3 weeks ago by in Interview Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Talentovaný mladý tvůrce concept artu a matte paintingu, to je Jakub Červenka. Jeho Division fan art před časem obletěl svět a od té doby se jeho práce těší na internetu velkému úspěchu. Také je proč –  atmosféra z jeho děl doslova čiší. Jak se dostal k malbě, čím vším si za rekordně krátkou dobu prošel a co doporučuje ostatním tvůrcům – na to vše jsem se ho zeptal v dnešním interview…


Zdravím tě, Jakube, a díky, že sis udělal čas na tenhle rozhovor.

Začněme popořadě – jak ses vlastně dostal k malování a kresbě? A kdy sis uvědomil, že by ses tím mohl živit?

To je dobrá otázka. Haha, věřím, že tohle bude má hodně častá odpověď. Hele, já si kreslil od doby, co si pamatuji. Takže tipuji, že co jsem dokázal udržet tužku v ruce. Rodina mě v tom už od mala hodně podporovala, ale že mne to bude živit, to jsem si určitě nemyslel. Dělal jsem to vždycky pro radost a když nad tím tak uvažuji, dělám to tak dodnes.

Nevím, kdy přišel ten zlom, kdy jsem si uvědomil, že existuje něco jako Matte Painting a Concept Art, ale jak jsem již zmiňoval, už od mala jsem kreslil krajiny a byl fascinován světy ve filmech a hrách, co jsem nemohl spatřit v realitě. Vím, že hodně ve mně nechal Jurský Park. Mohl jsem si ho pouštět furt dokola a u toho kreslit dinosaury. Myslím, že tenhle film mě hodně ovlivnil v mém rozhodování o tom, že jednou bych rád byl něčeho takového součástí. Je přeci cool, když vám před nosem projde T-Rex ne?

 

S Jurským parkem to máme podobně 🙂 Obligátní otázka z trochu jiného soudku – jak důležité pro tebe bylo studium grafického designu? Myslíš, že člověk se vše může naučit sám, nebo je dobré jít na uměleckou školu?

Já mám za sebou čtyři roky studia grafického designu na umělecké škole. Musím říct, že to byla skvělá doba. Dala mi hlavně základy anatomie, perspektivy a tak. Kdybych netrávil, nebojím se říci stovky hodin za monitorem po škole, tak bych asi nikdy nebyl na takové úrovni. Já jsem tu školu docela flákal- *smích*… Ale ne kvůli tomu, že bych to tam neměl rád, spíš kvůli tomu, že mi přišlo rozumnější dělat svoje věci. Takové, co mi pomůžou v budoucnu najít job a hlavně dělat, co mě fakt baví a ne jen úkoly, které stejně skončí v nejtemnějším koutě učitelského kabinetu pod nánosem prachu. Naštěstí učitelé měli časem pochopení.

Takže jo pokud člověk chce, tak se naučí sám a školu nepotřebuje. Zvlášť v dnešní době plné tutoriálů na internetu a pod. Ale abych to jen neodsuzoval, tak škola dozajista dá člověku potřebný čas a přístup k softwaru. Na střední jsem se koneckonců poprvé seznámil s Photoshopem. Do té doby jsem všechny svoje prvotiny dělal především na internetových free programech typu -ipiccy.com (už neexistuje). Je to úsměvný, když si na to dneska vzpomenu.

 

Jak ses dostal k prvním zakázkám?

Panejo. Hele to bylo ještě na střední. Mám pocit v takovém třeťáku. Tenkrát jsem za svoje první návrhy dostal několik tisíc a byl z toho úplně vystřelenej. Když si vzpomenu na to, jak to vypadalo, celkem se divím, že jsem spíš nedostal tabletem po tlamě.

 

Jakub ve studiu Ubisoft, které vytvořilo mimo jiné i hru Division

Byl jsi hodně vidět v souvislosti s fan artem pro hru od Ubisoftu – Division. Můžeš na tenhle projekt zavzpomínat, jak ti pomohl, co tě naučil? Jak tě vůbec napadlo ho vytvořit?

Jo, Ubisoft, na to hrozně rád vzpomínám. To byla přesně ta shoda okolností, co by se tady v ČR nestala. Začalo to celé tak, že jsem viděl jejich Cinematic trailer. Ta atmosféra, to všechno… bylo to dokonalý. Hned jsem letěl po škole k počítači a udělal jeden fan art a ten potom postnul na DeviantArt.

Dny plynuly a nějak po týdnu mi do schránky přistála zpráva od komunitního manažéra Ubisoftu s tím, zda-li by mohli můj fan art postnout na jejich oficiálních stránkách. Když jsem se po hodině otřepal z radosti a šoku zároveň, tak jsem odepsal, že určitě. Dali to na svůj Facebook a tam ten fan art nasbíral několik tisíc lajků a sdílení, což tehdy pro mne bylo něco nepředstavitelného! Tak jsem si řekl, že to možná má potenciál a začal dělat další a ty pak průběžně posílal přímo jim. Setkalo se to opravdu s velkým úspěchem, který vyústil v pozvánku na Gamescom 2015, kde jsem si mohl na jejich soukromé párty vyzkoušet jako první Čech společně s pár dalšími lidmi ze světa přímo hru samotnou. Byl to fakt splněný sen.

Vrátil jsem se domů, stále pracoval na dalších fanartech a o pár měsíců později před Vánocemi mě pozvali přímo do Švédska, kde jsem mohl s nejskalnějšími fandy strávit skvělý týden. Tehdy jsem se i poprvé ve svém životě ocitl v Art Deparmentu, kde jsem jenom v té místnosti stál a koukal všude po zdech, které byly oblepené artworky a říkal si – jsem v nebi. Haha. Dalo mi to opravdu hodně. Ať už náhled do toho, jak taková firma funguje, jak jsou lidi v zahraničí daleko více přátelští a vřelejší, až po to, že jsem se v čerstvých osmnácti letech sbalil, rodina mě posadila na letadlo a já se musel starat.

Takže pokud opravdu do něčeho chcete jít, tak do toho – bez jakékoliv vidiny toho, že budete z toho něco těžit – prostě jděte po hlavě. O to víc třeba později budete překvapeni, jaký to bude mít dopad.

 

V současné době děláš v Praze v Progressive FX. Mohl bys popsat svoji úlohu?

V PFX jsem už druhým rokem a za tu dobu jsem se hodně naučil. Vzpomínám, když jsem sem přišel a kolegové mě učili pracovat s maskami v PS. Já je fakt do té doby nepoužíval a nepotřeboval a teď bez nich nedám ani ránu. Dělám tu hlavně designéra. Taková všehochuť. Jednou vymýšlím, jak věci budou v nějaké reklamě fungovat, podruhé vizuály aplikací a když se poštěstí, tak si udělám i nějaký ten Matte Painting. Můžu jistě zmínit, že commercial na Staropramen, kde jsem byl Lead Matte Painter, mi dala opravdu hodně a jsem za tuhle příležitost vděčný.

Jeden z Jakubových fanartů

Jak důležité je podle tebe učit se v době photobashingu a pokročilých brushů ruční kresbu a malbu?

To je otázka. Znám lidi co nenakreslí ručně ani prd a v digitálu jsou dobří a zase naopak. Tohle je dosti individuální. Vždycky říkám, aby každý dělal hlavně to, co ho baví a hledal svoji cestu. Budu tedy mluvit za sebe, když řeknu, že určitě je fajn, když si člověk občas někam kecne a kreslí, co vidí. Já jsem si z toho vytvořil rituál, že není den, kdy bych nevzal tužku do ruky a nešel si čmárat. Je to skvělej relax a dobře se na to balí holky.

 

Haha, to si umím představit 🙂 Takže u tvých děl hraje ruční kresba důležitou roli?

Hele vůbec. Já to mám naprosto oddělené. Jsou věci do skicáku a jsou věci v počítači, ale baví mě experimentovat, takže občas si zkusím načmárat něco na papír a to pak v digitálu dodělat.

Jaký je tvůj běžný postup při tvorbě?

Je to různé, ale opravdu denně hledám fotky na internetu a ty si stahuji jako inspiraci. Konkrétně k tomuhle artworku (dole) jsem přišel tak, že jsem projížděl fotky z Indie, které jsem nafotil dva roky zpátky a našel tam tu jednu, která mě zaujala. Prošel si referenční fotky, co jsem si postahoval za poslední dny, a vystavěl kolem toho úplně nový svět. Někdy mám opravdu štěstí, jak se to všechno sejde.

Skyline – https://www.artstation.com/artwork/O5Ql8

 

Vzpomínáš si na nějaké tutoriály nebo knihy, které tě nejvíc posunuly?

Já jsem nikdy moc nebyl na tutoriály. Vždycky jsem si rád prohlédl obrázky a z těch si něco vzal a tvořil zase něco nového, ale vzpomínám si na tenhle, kde jsem se naučil pracovat s Content Aware – fakt boží tool v PS.

 

Jak to máš se sociálními médii – která ti přijdou užitečná, kde sdílíš svoji práci, kde bereš inspiraci?

Začínal jsem na Facebooku a DeviantArt. Bohužel, jistě to pociťujeme všichni, že Facebook je už mrtvá platforma a co tak sleduji mé okolí, tak vidím, že mladší generace z něho pomalu odchází. Dneska letí hodně instagram, takže občas něco tam, ale hlavní moji platformou je ArtStation. Je to asi nejrychlejší a nejjednodušší způsob, jak poslat svoji tvorbu do světa.

 

Máš oblíbené tvůrce, jejichž práci sleduješ?

Jejich opravdu hodně a je to šílený mix. Ale pokud bych měl zmínit konkrétní, tak je to určitě Steven Messing, Anthony Eftekhari, Julien Gauthier, Wayne Haag, Nicolas Weis a takhle bych mohl pokračovat.

 

Jakou ze svých prací máš nejraději? 🙂

No všechny ne?! Haha.

Já jsem v tomhle hodně sebekritickej. A myslím, že to je dobře v jistém smyslu. Jakmile dodělám nějaký artwork, tak má pro mě hodnotu asi tak dalších dvacet minut. Pak, jakmile je na internetu, tak už se na něj jen dívám a vidím věci, co bych měl příště udělat líp a jinak. Ale jsem rád za každý další, kdykoliv najdu aspoň nějakou část, o které si řeknu – ty jo, tak tady vidím nějaký svůj posun…

Hidden Secret – http://www.artstation.com/artwork/LW3bA

Máš teď nějaký osobní projekt, na kterém pracuješ?

Já mám plnou hlavu nápadů. Jen čas najít je fakt řehole. Naštěstí si je všechny píšu a čmárám. Snad najdu čas ukázat všechny ty věci světu. Ale už dlouho nosím v hlavě jeden, který by se zase mohl trochu přiblížit naší domovině, ale zatím to ještě nikdo neztvárnil, tak snad mi to mezitím někdo nevyfoukne.

Co myslíš, že je nejdůležitější pro každého, kdo začíná v oblasti concept artu a matte paintu – co bys poradil, když se díváš zpětně na svůj profesní vývoj?

Na rozdávání rad jsem asi stále ještě hodně mladej… Každý tu svoji životní a kariérní cestu máme jinou. Dělejte prostě to, co vás baví a to čemu věříte a nenechte si to nikým a ničím otrávit.

Co dodat? Přeju ti do budoucna hodně štěstí!

A vám, čtenářům, doporučuji sledovat Jakubovu práci na ArtStation

Drums of War – https://www.artstation.com/artwork/gQdL8

 

Jakub tvořil koncepty například i pro český studenský film Lesapán režiséra Pavla Soukupa

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.