Interview: Irena Šmitáková – z Chrudimi do MPC a dál

1 month ago by in Interview Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Neuvěřitelně akční tvůrkyně, zkušená matte painterka a autorka psaného průvodce Become a Matte Painter – to je Irena Šmitáková, rodačka z Chrudimi, která v současnosti působí v nejlepších VFX studiích světa, kde pracovala třeba na The Lion King. Nedávno mě upoutala svou prací na Artstation a tím, s jakou neúnavnou energií se vrhá do nových a nových osobních projektů a dokumentuje je na Instagramu. A jelikož je potřeba dozvědět se o takových lidech více, rozhodl jsem se Irenu kontaktovat a po dlouhé době na VFXcz znovu uveřejnit psané interview! Nechte se inspirovat…


Ahoj Ireno a děkuji moc za tvůj čas! Jedna z úžasných zkušeností, kterou máš, je tvé studium oboru vizuálních efektů a motion designu ve Walesu… jak ses z českých luhů a hájů vlastně dostala ke studiu na zahraniční škole?


Byla to neuvěřitelná zkušenost a jsem štastná, že jsem se tehdy v roce 2015 odhodlala udělat takovýhle nečekaný a velký krok vpřed. Sama si ze sebe dělám srandu, jak se holka z města jako je Chrudim dostala do Londýna. Od svých 13 jsem měla blízko k fotografii a filmu, na Střední Škole Uměleckoprůmyslové v Ústí nad Orlicí jsem studovala obor Fotografie a Užitá Média, točila jsem dokumenty, dělala jsem grafiku a po maturitě jsem se přestěhovala do Prahy s naivitou, že potkám někoho z branže, kdo mi “dá práci’ v oboru. Samozřejmě všichni víme, že to takhle nefunguje a během mé práce na hotelu v Krči, kde jsem pracovala jako noční recepční, se sen o tom dělat cokoli uměleckého hodně rychle vytrácel – spolu se sebevědomím.

Na jedné z mých směn mi ale myslí proběhla myšlenka na to vrátit se ke studiu, jelikož jsem byla svým životním stylem akorát otrávená. Prohledávala jsem české vysoké školy, ale nenašla jsem nic, co by se mi až tak líbilo. Pak mě napadlo případně odjet někam do zahraničí. Hned na první search o studiu v zahraničí jsem narazila na studentstké poradenské centrum Unilink, které dělá zdarma přednášky o studiu v Anglii. A tak jsem po jedné noční směně na tuto přednášku šla.

Na to ráno nikdy nezapomenu, protože mi změnilo úplně celou moji budoucnost. Ještě ten den jsem obdržela seznam škol, ten večer jsem si školu vybrala, sestavila rychle portfolio z toho “něčeho”, co jsem měla, zaslala všechny dokumenty, do 14 dnů jsme měli výsledky přijetí a za další 3 týdny jsem se stěhovala z Česka do UK. Vše proběhlo rychle, otázka cca jednoho měsíce? Šíleně rychlá změna, pobalila jsem kufry a 12.9.2015 odletěla. Za to jsem určitě vděčná Klárce Macíkove a týmu Unilink, kteří mi s transportem a veškerými záležitostmi pomáhali.

Wow, tak to muselo být něco! Jak na tuhle zkušenost vzpomínáš? Dala ti škola to, co jsi od ní očekávala? Nasměrovala tě vstříc VFX kariéře?

Vzpomínám na to hrozně ráda, potkala jsem spousty skvělých přátel a hlavně jsem byla obklopena lidmi, kteří sdílí stejnou vášeň, jsou z jiných kultur, atd. Nejlepší také určitě byla podpora učitelů. Jedna z našich lektorek, Rosie Walker, pracovala na oscarovém filmu The Jungle Book, což nás nesmírně motivovalo učit se od někoho s takovou zkušeností. Největší ctí pro mě teď bylo se vrátit na univerzitu a mít 1-1 session spolu s prezentací pro studenty o mé práci a mé zkušenosti z MPC. Studium v zahraničí určitě doporučuju, není to vždy lážo plážo, ale rozhodně to stojí za to.

Jak jsi vlastně došla k tomu, že bys ses ráda stala matte-painterkou?

Napadlo mě to ve druhém ročníku, celý prvák jsem si šla za tím, že chci dělat compositing, ale později ve druhém ročníku jsem objevila matte painting. Říkala jsem si, že to vypadá cool, a začala jsem proto studovat, o čem přesně tenhle obor je. Po tom, co jsem viděla práce od Dylana Cola nebo od Mikea Pangrazia a jeho velmi známé práce na Star Wars, jsem se rozhodla, že to zkusím. A tak jsem na začátku roku 2017 začala zkoušet techniky matte paintingu, což rozvinulo moji vášeň pro umění a film. Výhodou bylo,že jsem znala Photoshop ze střední školy a moje znalost fotografie také hodně pomohla.

Jak ses z téhle fáze dostala ke svému prvnímu pracovnímu postu či k prvním komerčním projektům?

Moji první profesionální VFX zkušenost jsem měla v roce 2017 (po ukončení 2. ročníku studií) v Animortal Studio, kde jsem pracovala jako Junior Compositor na stop-motion animovaném filmu Chuck Steel: Night of the Trampires. Během obědových pauz jsem trénovala matte painting, čehož si kolegové a můj supervisor, Chris Callow, všimli. Během jednoho pátečního review, kdy režisér a supervisor dumali nad tím, jak udělat matte painting pro jeden záběr, jsem zvedla ruku a navrhla pár změn, které by mohly fungovat.

A tak mi byla poté svěřena pozice matte paintera a zodpovědnost za záběry, které tuhle techniku vyžadovaly. Díky tomu jsem se i dostala na natáčecí set, což byla taky neuvěřitelná zkušenost. Vybudovala jsem si tak skvělý vztah se studiem i s režisérem, který mi poté v roce 2018 zavolal s nabídkou dělat freelance artworky, které byly použity na Annecy festivalu v Paříži. A co se ostatních projektů týče, kdokoli potřeboval design, výpomoc s compositingem či matte paintingem, tak jsem pro ně dělala během svého 3. ročníku na univerzitě. Nejčerstvější design, který jsem momentálně dokončila, mimo moje pracovní hodiny v MPC, byl design nového alba pro Forbidden Society.

Jaké bylo tvé působení v Milk VFX a na jaké projekty z té doby ráda vzpomínáš?

I na Milk VFX vzpomínám moc ráda, měla jsem opravdové štěstí, že jsem se tam dostala. Head of 2D Tamsie Thomas přišla na naši finální školní exhibici, viděla mou práci a pozvala mě na pohovor do studia v Cardiffu. V Milk VFX jsem strávila 5 měsíců jako digital matte painter na třech TV seriálech: Thunderbirds, Origin a Good Omens. Nejradši vzpomínám na Good Omens, jelikož jsem pracovala na všech epizodách a byla mi přidělena veliká zodpovědnost. Hlavně jsem se na tento projekt přesunula do Londýna, kde jsem pracovala například se Sarou Bennet a hlavně se Simonem Wickerem, který mě toho spousty naučil a učit se od někoho, kdo dělal matte painting pro Star Wars: episodě II. je opravdová pocta.

Nyní působíš v matte paint oddělení firmy MPC. Splněný sen? 🙂

Určitě to byl jeden z mých cílů a snů od chvíle, co jsem začala studovat VFX.

Jak se ti do téhle prestižní firmy podařilo dostat?

Během mě zkušenosti v Milk VFX jsem si vybudovala velmi dobrý vztah s mým kolegou, který pracoval v MPC před několika lety, a jakmile se dozvěděl, že MPC hledá matte paintery, a to konkrétně na Lvího krále, doporučil mě. Zaslala jsem své portfolio a byla jsem pozvána na pohovor. Nervozita mě na pohovoru přešla hodně rychle, protože byl velmi přátelsky vedený, spíš takové povídání o mé práci na profesionálních a osobních projektech. Vždy je to hodně o kontaktech, ať jdete kamkoli, ale samozřejmě také o levelu vašich znalostí. Bez toho se na žádném interview neobejdete.

Jaké to je být ženou v tomhle muži zaplněném průmyslu? Pociťuješ to nějak nebo to nijak nevnímáš?

To je zajímavá otázka… Já si myslím, že žena ve VFX se stává v dnešní době standartem a počet žen, které dělají VFX, stále stoupá a hodně studií se jimi rádo chlubí. Mám spousty super talentovaných kamarádek, které mě neuvěřitelně motivují k tomu dělat víc, stejně jako kamarádi muži ve VFX. Ale osobně, co se téhle otázky týče, já nikdy nehrála a nerozuměla té
hře muž vs. žena. Není to o pohlaví, je to o pracovní etice, vytrvalosti, cílech, zodpovědnosti, a tak dále.

Pěkně řečeno 🙂 Co se tvojí každodenní práce týče – jaké nástroje používáš? Spoléháš často na 3D nebo spíše na 2D elementy?

To určitě záleží na tom, jakou práci zrovna dělám. Co se týče profesionální práce ve studiu, tak nejvíce používám Nuke, Photoshop a Mayu, sem tam jsem použila Katanu. Moje osobní projekty jsou hodně založené na 3D s overpaintem. Soustředím se teď dost na environment, takže používám hodně Mayu, Photoshop, Zbrush a učím se Mari, zkoušela jsem i další software jako Agisoft Photoscan nebo Terragen. A čeká mě učení se Houdini. Ale také dost dělám věci jen v 2D, zrovna jsem dokončila čistě 2D matte painting, bez jakéhokoli 3D základu. Užívám si obojí a myslím si,že je potřeba mít neustálý trénink obou disciplín.

Jsi ten typ matte paintera, který rád chodí po světě a fotí si výhradně své vlastní fotobanky, anebo využíváš také internetové produkty jako Photobash nebo platy z MattePaint.com?

Bohužel, na cestování v současné době nebyl moc čas, spíše mám reference nasbírané z Londýna. Musím se přiznat, že spíše používám reference od mých přátel, z Gumroad, Photobash, CGTextures a MattePaint.com, ale jakmile si zakoupím nový fotoaparát, určitě si plánuji vytvořit svou vlastní galerii. Zatím většinou fotím jen po cestě do práce na iPhone, když vidím zajímavé ranní světlo, materiál nebo texturu.

Kreslíš i tradičními metodami?

Určitě, kreslení mě nikdy nepřestalo bavit. Kresba je skvělý způsob, jak si rozvinout svou vizuální galerii, což je třeba pro concept design, o který se teď taky dost zajímám, dost důležité. Plus je to dobrý způsob odreagování a skvělý koníček.

Máš nějaký denní rituál, nějakou metodu, která ti pomáhá se každodenně zlepšovat v své profesi?

Poslední rok mám docela nabitou denní rutinu. Musím ale říct, že jsem ji musela pozměnit od té doby, co jsem v Londýně. Vstávám brzy, okolo 6:00, sleduju motivační videa a od 6:45 – 7:45 se učím, momentálně to není úplně každý den kvůli práci, ale když nedělám nic ráno, tak večer po práci, když zrovna nemám žádný program. Snažím se využít každou minutu svého času. Nemám ráda plýtvání časem, tím jsem plýtvala až dost ty dva roky v Praze, takže se snažím každý den udělat aspoň jednu věc která mě posune, kariérně nebo osobnostně.

Buď se učím Zbrush, vylepšuju 3D Modeling nebo digital paint nebo se kouknu na svoje oblíbený youtube kanály, ať už jsou o vědě, umění nebo mentorství (např. Space & Universe, TED Talks, Kitbash3D , WIRED, FlippedNormals, FengZhu School…). Momentálně se učím základy francouzštiny, jelikož se budu stěhovat do Montrealu za prací. Tam se moje rutina vrátí zpět ke vstávání v 5:30 a doufám že budu stíhat i posilku před práci. Už je potřeba haha!

Kromě toho, na jak prestižním místě nyní pracuješ, máš i vlastní projekt – skvělý vznikající free Matte Paint kurz na Gumroadu – „Become a Matte Painter“. Jak jsi přišla na myšlenku něco takového vytvořit a jaké jsou pocity po vypuštění prvních kapitol? Za mě musím říct, že se mi to moc líbí a je vidět, kolik sis s tím dala práce!

Moc děkuju, jsem ráda, že se líbí a že to plní cíl. Cílem tohoto produktu je pomoci začínajícím talentům, kteří se chtějí naučit Matte Painting, a vytvořit cenově dosažitelný zdroj informací právě pro Entry-level tvůrce. Já když jsem začínala s DMP, tak jsem svoje učení vzala za špatný konec. Tuhle zkušenost se snažím předat v tomto link-guidu a navést lidi na tu správnou cestu a obeznámit je s fakty a znalostmi, které jsou nesmírně, NESMÍRNĚ! (musím to zdůraznit) důležité. Já vím, že ne moc lidí má rádo teorii, tudíž se snažím psát to stručně, jasně a výstižně a hlavně navést lidí správným směrem, k těm správným zdrojům, ať už jsou to videa nebo články. A taky jsme chtěly vytvořit jeden zdroj, kam budou lidi odkázáni, když se zeptají: “Co mám dělat, abych se dostal do VFX jako Matte Painter?”

Zatím jsme na to dvě, já teď píšu veškeré materiály a Stephanie Daly mi pomáhá s angličtinou. Stephanie je neuvěřitelně talentovaná, momentálně pracuje pro Axis a má rozjednanou nabídku práce v Kanadě jako matte painter. Později se do psaní článků zapojí i ona. Plánujeme budovat webovou stránku a máme rozjednanou spolupráci s dalšími jmény ve světě VFX, jedním je třeba MattePaint.com, více zatím nechceme prozradit. Určitě budeme rádi za jakoukoli podporu a zpětnou vazbu, kterou nám lidí mohou dát, jak my říkáme: always seek feedback to improve!

Zdáš se být nesmírně motivovanou tvůrkyní, neustále tvoříš své osobní projekty. Máš nějaké vlivy, které tě dovedly na tuhle „high-performance“ dráhu? Knihy, podcasty, osobnosti a tvůrce, které obdivuješ a ráda bys byla jako oni?

Za poslední rok jsem strávila nesmírné množství času za počítačem, jak už jsem řekla, snažím se využít každou minutu a každou libru na zakoupení nové knížky nebo kurzu, který mi pomůže se naučit něco nového. Jedním z mých vzorů je můj kamarád Steven Cormann, vedle něho také třeba Maxx Burmann, ten je moje ohromná inspirace. Ne jen profesionálně ale i osobnostně. Krom toho mě velmi vřele uvítal do Kitbash3D komunity, je mi ctí během jejich contestů stát vedle legend.

Je určitě spousty dalších umělců a kamarádů, kterými jsem obklopena, co mě motivují, ať už je to jen z posezení v pátek večer nebo ze sledování videí či poslouchání podcastů. Miluju podcasty od Ash Thorpa, ať už Collective Podcast nebo Art Café, také zbožňuju Youtube kanál Adam Duffa nebo Feng Zhu. A musím zmínit taky jména Anthony Eftekhari,Steven Messing a Yusei Uesugi. Mimo to také sleduji Youtube kanál Evana Carmichaela, Mel Robbins, Rachel Hollis a spousty dalších tvůrců tohoto typu.

Kdykoli tvořím, dost mě inspiruje hudba. Od svých patnácti poslouchám drum and bass, miluju tu energii kterou ta hudba v sobě má, stejně jako energie synthwave a soundtracky – například Hanse Zimmera.

Kromě práce ve velké firmě na velkých filmech… máš nějaký další sen, projekt, který bys chtěla vytvořit?

Po právě zhlédnutém Love Death and Robots, který je teď na Netflixu, se mi naskytl nový sen a cíl. Určitě je to jeden z projektů, na kterém bych hrozně ráda pracovala. Co se studií týče, tak Blur Studio, Framestore, chtěla bych taky zkusit ILM a jednou třeba Naughty Dog. Jinak co se osobních projektu týče, do budoucna mám v plánu vytvořit krátký film. Nechci o něm zatím nic moc prozrazovat, ale chci se zaměřit na psychologii…něco jako Black Mirror 🙂

Tak to držím palce, krátké filmečky jako osobní projekty já rád! 🙂 Co bys vzkázala někomu, kdo chce nyní vstoupit do matte paint světa a třeba jednou pracovat ve firmách jako MPC?

NIKDY SE NEVZDÁVAT. Eliminovat negativismus a zůstat pozitivní. Je to opravdu někdy stresující, hlavně v začátcích. Ale nenastavujte si limity, většinou uslyšíte, že něco nemůžete, nebo že je něco nedosažitelný, že jste naivní a ať zůstanete při zemi, že to nikdy nedokážete, že jste na to starý nebo moc mladý….ignorujte to a prostě si jděte za svým. Obklopte se těmi, kteří vás podporují a dodávají vám energii svou přítomností.

Dál bych určitě řekla: FEEDBACK, vždycky se ptejte na zpětnou vazbu a neustále na sobě pracujte, učte se od ostatních lidí, kteří již pracují v branži, a to nejen co se VFX týče. Nastavte si rutinu a trénujte furt, furt, furt, kdykoli můžete. Navštěvujte eventy zaměřené na daný obor, který vás zajímá, nebojte se oslovit lidi z oboru, navštěvujte fóra, pochvalte a dejte konstruktivní feedback ostatním. A hlavně se nebojte a věřte svý intuici, pokud cítíte, že máte potenciál, tak za tím jděte, prosím! 🙂 Když jsem to zvládla já, tak to zvládne kdokoli!

Děkuji za odpovědi, Ireno, a přeji hodně úspěchů ve tvé další profesní i tvůrčí dráze!

Irenin Artstation

Irenin Gumroad

Sledujte Irenu na Instagramu, kde postuje progress svých prací

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.