Historie VFX: Star Wars – jak vznikala titulková sekvence

1 year ago by in Historie VFX Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Těžko si představit něco ikoničtějšího, než úvodní sekvenci Star Wars filmů. Světelné meče, Síla, mistr Yoda, Luke Skywalker, Tatooine…všechna ta místa a postavy jsou úžasné, nezapomenutelné… A přesto. Přesto když se na plátně objeví ten velký nápis vyvedený jasně žlutým fontem, cosi uvnitř nás se rozechvěje ještě daleko více. Je to příslib tajemství, dobrodružství, toho, že spatříme neviděné a splníme si dětské sny. Symbol všeho, co na Star Wars milujeme. Je těžké si představit, že něco tak neodmyslitelného vlastně někdy vůbec vznikalo. Že si někdo skutečně sednul a dával to celé dohromady, vymýšlel jak nejlépe ten ujíždějící text naklonit a kolik hvězdiček by mělo mít pozadí.

A přesto se tak v 70. letech 20. století ve studiu nazvaném ILM stalo. A přesně o tom je dnešní článek.




Stejně jako u mnoha velkých nápadů, i úvodní sekvenci Star Wars hrozilo, že nikdy nevznikne. Od první chvíle byl proti jeden z největších hráčů v celé produkci – studio FOX. Jeho pohlaváři Lucasovu nápadu na textový úvod do celé ságy vůbec nevěřili, neustále se ho snažili přesvědčit, že mluvené slovo charismatického vypravěče bude mnohem efektivnější formou uvedení do jedné předaleké Galaxie. Lucas o tom však nechtěl ani slyšet. Pečlivě si schraňoval těch několik odstavců příběhové expozice, které v jeho mysli pluly jasné a výrazné na černé podkladu nekonečného vesmíru. Jedno však bylo jasné i jemu – celý ten text byl příliš dlouhý.

sw-third-draft-open-script

Raný text třetí verze scénáře, předtím, než na projektu pomohl Brian De Palma


Než byla schválena, prošla tahle úplně první strana scénáře nespočtem revizí. George Lucas na ní pracoval od samého začátku až do poslední chvíle před započetím tvorby sekvence. A bylo to až teprve v momentě, kdy si na pomoc přizval studiového oblíbence Briana De Palmu, který mu pomohl tuhle práci dovést do konce. Teprve po jeho revizích a zkrácení byli oba tvůrci spokojeni a studio neochotně uznalo, že sekvence možná bude fungovat. Zbývalo jen přijít na to, jak má vypadat.

Prvotní návrh loga od Ralpha McQuerrieho (slavný concept artist pro celý projekt) neprošel, stejně jako množství dalších designů. O vzhled finálního loga se ucházel také titulkový mistr Dan Perri, který Lucasovi nadhazoval jeden vizuální nápad za druhým. Přestože měl na starosti celé zpracování úvodní ujíždějící znělky, Lucas jeho návrhy samotného logo neustále odmítal. “Pamatuji si, že moje setkání s Georgem byla velmi hektická,” vzpomíná na design loga Perri. “Měl na mě čas vždy jen jednou za několik dní a to jen na pár momentů. A pokaždé, když jsme se takto setkali, v podstatě jen prošel moje návrhy a řekl, že jsou špatné. A pak za ním většinou přiběhl někdo z produkce filmu a on musel odspěchat pryč, aniž by mi dal nějaký feedback.” Jeden z Perriho perspektivně zkosených Star Wars logotypů se však  nakonec dostal až na původní plakáty.



Bitva o Star Wars logo takto pokračovala dlouhé týdny, během nichž se Lucas nakonec obrátil na designérku Suzy Rice, se kterou spolupracoval osobně. Z její dílny vzešlo první logo, které se tvůrce rozhodl použít – můžete ho vidět na obrázku o něco níže. Ani tahle verze ale nakonec nevyšla, neboť když s ní tvůrci začali pracovat v samotné perspektivně ujíždějící sekvenci, Lucas poznamenal že slovo “Star” vypadá spíše jako “Tar”(dehet). A tak došlo na ještě další úpravy spočívající v rozšíření počátečních a konečných S, pozměnení W a rozšíření rozestupů mezi písmeny. Teprve v té podobě lze vidět logo ve filmu.

 

Star Wars Suzy Rice

Tvar loga od Suzy Rice

maxresdefault

Finální vzhled dotvořený Joe Johnstonem z ILM

sw_early_crawl_03

Jak je vidět na tomto obrázku, v zájmu lepší čitelnosti je každý další řádek textu o něco více odsazený od předchozího. Jednak se tak podpořil perspektivní efekt, zároveň se tak můžete pohodlně vrátit k předchozím řádkům, zatímco máte stále dost času na ty nové.


Nápad na tvorbu ujíždějící titulkové sekvence vzešel z části od George Lucase, který chtěl, aby se jeho designeři inspirovali úvodními titulky seriálů z let třicátých a čtyřicátých, například Flash Gordon a Buck Rogers. Jelikož měl Dan Perri při svých čekáních na meeting s Lucasem dost času a v jeho ateliérech byla promítací zařízení, mohl si tyto a další filmy z daného období pouštět do zblbnutí. A právě tak jednoho dne objevil úvod filmu Union Pacific od Cecile B. DeMilla. Zdejší titulková sekvence byla vytvořena, jako by společně s vlakem ujížděla po kolejích…a Perri si byl konečně jistý, že našel co hledal. Stačilo tuhle inspiraci jedinkrát ukázat Lucasovi a bylo jasné, že to je ten správný směr.

Celý nápad započal tak, že aby Star Wars logo skutečně vyniklo, musí být předcházeno nějakým neutrálním textem, ideálně v barvě přesně opačné té jasně žluté, ve které bylo vyvedeno. A tak vznikl onen nezapomenutelný a do značné míry překvapivý nápis “A long time ago…” Následovat mělo Star Wars logo a právě v tomhle momentě si Perri začal hrát s různými formami jeho pohybu. Myšlenka byla taková, že logo nejdříve dominuje obrazu a poté jakoby táhne celou titulkovou sekvenci za sebou. Proto tedy centrální reveal loga a následný výjezd textu ze spodní kantny. Problém byl, že příběhové odstavce měly letět rychleji než samotný nápis Star Wars. A tak Perri rozhodl, že v jednu chvíli pomocí fade outu prostě zmizí.

Pak už šlo především o dlouhé dny plné ladění, posouvání a zkoumání toho nejlepšího možného úhlu náklonu písma, rozestupů řádků a celkové rychlosti, jakou ubíhá. Vše probíhalo tak, že autoři celý finální text intra ručně vyrobili a nalepili na 2 metry vysokou desku. Přes tu pak pozvolna přejížděli kamerou umístěnou na mechanickém ramenu (viz obrázek níže). Vše bylo natáčeno na kameru Acme, která zvládla na 35mm film zachytit 8 snímků za sekundu. Akce tedy probíhala nesmírně pomalu… a to vyústilo v nečekaný problém. Aby desku řádně nasvítili, museli autoři použít hodně světla. A světlo vytváří teplo. To znamenalo, že když filmaři útrpně pomalu projížděli kamerou nad textem,  všechna pracně nalepená písmenka se začala vlivem žáru odlepovat.

 

“Byl to závod s časem,” popisuje proces Perri.  “Jakmile jsme začali točit, všechna písmenka se začala kroutit a my je museli ručně opravovat. Záběr za záběrem jsme se pokoušeli dostat naše perfektní jetí a neustále se to nedařilo. Až teprve po mnoha vyčerpávajících pokusech jsme získali záběr, který byl plynulý a neměl žádné obrazové nedokonalosti.” Ten pak zkontrastnili a pomocí dvojexpozice vložili na obraz hvězdného pole v pozadí (vytvořené Johnem Dykstrou). Ve výsledku byl prý George Lucas nadšen.

ee2e7913db213fea7ae1418234afac9d

 

Je zajímavé vidět, o kolik těžší musely triky tenkrát být. Dnes stačí stáhnout After Effects, vložit text z Wordu, správně ho naklonit a Star Wars opening sekvenci máte hotovou v řádu minut. Tenkrát na takový proces bylo vyhrazeno celý jeden tým v ILM, který dnem i nocí testoval, ladil, opravoval a snažil se vše stihnout před premiérou filmu, kterému v té době ještě nikdo nevěřil. Samozřejmě až do chvíle, než se z New Hope stal jeden z nejúspěšnějších blockbusterů všech dob…

 

 

 

Star-Wars-Intro-Creation-Secret-2

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.