Freelance Marketing #2 – Jak získat klienty

2 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,

V minulém díle tématu jsme si pověděli o tom, jaké jsou první reálné kroky na cestě za freelance kariérou ve VFX (či jakémkoliv jiném grafickém, filmovém či digitálním průmyslu). Dozvěděli jste se o tom, jakou si založit doménu, jak se jako podnikatel hledající klienty chovat na internetu, jak rozhodit sítě a lákat nové zákazníky. Pravdou nicméně zůstává, že ačkoliv jsou tyhle kroky nesmírně důležité a zvláště v pozdějších fázích kariéry vám zajistí přísun nových pracovních příležitostí, na začátku bohužel mnoho peněz nepřinesou. Zatím o vás nikdo neví a nepřímým self-marketingem to asi nezměníte (pokud nemáte  vystavené extrémně dobré portfolio na extrémně viditelných místech). Musíte tedy přistoupit k aktivním krokům jak získat práci. A právě o tom bude dnešní část tématu.

Absolutně nejdůležitější přitom je mít představu o tom, pro koho byste rádi pracovali. Už jsme o tom ostatně mluvili v článcích o tvorbě portfolia – pokud chcete mít pořádnou kariéru, měli byste přesně vědět v jaké oblasti chcete pracovat a jaké zakázky chcete dostávat. Nejvýhodnější je samozřejmě být generalista, který zvládne v podstatě jakoukoliv práci, kterou mu kdo nabídne – to s sebou ale bohužel nese risk, že se z vás stane jakýsi nedefinovatelný hybrid, o kterém klienti vlastně pořádně nevědí, co konkrétně dělá a v čem je nejlepší. A nejistota ze strany klientů je v téhle oblasti tím nejhorším možným profilem.

Hlavně ukázat, kdo jste a co chcete

Definujte tedy to, co vás láká nejvíc a snažte se ve svém portfoliu upozorňovat na fakt, že tohle je vaše parketa. A právě podle toho pak aktivně vyhledávejte své klienty. Chcete dělat concept art a ilustrace? Najděte si studia či určité art directory, pro které můžete malovat. Chcete motion design? Vyhledejte reklamní agentury, TV studia a konkrétní reklamní režiséry. Chcete dělat filmové triky? Pátrejte po VFX studiích ve vašem okolí. Nevíte jak hledat? Pak zavítejte na stránky vašich oblíbených tvůrců a zjistěte pro koho pracují oni (mnozí tvůrci to na ní přímo uvádějí). Jakmile si vyberete, zkuste tyhle klienty kontaktovat, jestli nemají zájem i o vaši práci.

Vůbec se nebojte práce pro zahraniční tvůrce. V některém z dalších témat tuhle oblast probereme detailněji, zde však řeknu tolik, že měnová bariéra není nepřekonatelná a vydělat si peníze přes PayPal za zahraniční zakázku není nic složitého. Český trh je malý a čím dříve začnete cílit na zahraničí, tím lépe – koneckonců chcete být freelanceři a měli byste tedy využívat i všech výhod, které tato dráha nabízí. Koukněte třeba na takového Marka Denka a Petera Sanitru, kteří se svým pražským studiem NoEmotion pravidelně dělají zakázky pro zahraniční firmy jako Blur Studios, Method Studios, Quarry I.C. či Tendril.

 

Jak kontaktovat klienty

Jakmile máte vybráno, u koho se chcete ucházet o zakázky, neváhejte a kontaktujte je. Pokud nicméně nedostanete kontakt přímo od někoho, kdo  vás doporučí, vyvaroval bych se v téhle fázi obvolávání potenciálních klientů – působí to často jako až přílišný zásah do soukromí. Své služby nechcete nikomu nutit, protože to pak působí tak, že nutně potřebujete práci. A věřte mi, nikdo nemá rád, když za ním někdo přijde s prosíkem. Nehledě na to, že ve freelance oblasti by to mělo fungovat přesně naopak. Vy jste schopný tvůrce a lidé by měli chodit za vámi a nabízet vám práci (alespoň takový je ideální případ).

Jinými slovy, posílejte emaily. Krátké, úderné emaily, s nimiž jasně ukážete, že pokud práci získáte, bude to výhra nejenom pro vás ale i pro adresáta. Pište tedy tak, aby z textu bylo cítit něco na tenhle způsob: Líbí se mi váš produkt / vaše práce / vaše studio atd. a rád bych nabídl své služby, abych vaši práci ještě vylepšil. Když mě odmítnete, nic se nestane, ale když mě přijmete, můžeme spolu vytvořit něco úžasného. Tohle je moje portfolio. Tady mě můžete kontaktovat. Těším se na vaši odpověď. Pokud se vám podaří sepsat stručný email, který obsáhne tyto informace, máte slušnou šanci uspět.

Předem vás nicméně musím varovat – v téhle branži není vůbec jisté, že vám na sebelepší zprávu přijde odpověď. Tvůrci jsou časově vytížení, studiím chodí stovky mailů denně a nikdo nemá čas odepisovat na všechno. Obrňte se tedy trpělivostí a rozhodně to nedělejte tak, že pošlete jeden email a pak budete čekat mnoho týdnů na odpověď, která vůbec nemusí dorazit. A také se nesnažte kontaktovat znovu někoho, kdo vám neodpoví (pouze máte-li odůvodněné podezření, že zpráva vůbec nedošla). Místo toho pošlete desítky a stovky emailů na mnoho různých míst pro mnoho různých lidí a firem – a pak se modlete, aby alespoň na pár z nich došla pozitivní odpověď.

Alternativou k emailu je pak reálné psaní zaslané poštou. Ano, něco takového ještě pořád existuje – a zvláště v dnešní době je to zajímavý způsob jak se odlišit od konkurence. Problémem samozřejmě je, že k psaní těžko přiložíte VFX showreel. Jste-li ale designér, 3D grafik či ilustrátor, není od věci vyrobit si nějaký pěkný a nápaditý pohled složený ze svých prací a zaslat ho potenciálnímu klientovi. Pokud je udělaný líbivě a je-li z něj jasně poznat, že byste rádi spolupracovali, je docela dobře možné, že si na vás při příští zakázce vzpomene…

Vylezte od počítačů a shánějte osobně

Rozesílání emailů a pohledů je fajn, nicméně není nad starý dobrý kontakt tváří v tvář. Kam by měl člověk chodit za klienty? No nejlépe samozřejmě na všemožné akce, které se točí okolo tvůrčí oblasti, v níž se pohybujete. Zjistěte si, kde se pořádají různé eventy a konference (u nás je to většinou v Praze), jděte tam, podívejte se na přednášky, projděte si workshopy, zajděte na after party a během toho se pokuste seznámit s někým z oboru. Nemusíte rovnou cílit na to, abyste od někoho získali práci, úplně postačí, když si najdete nové známé z branže. Jinými slovy, berte to tak, jak jsem psal v předchozím díle tématu – že každý člověk, kterého v téhle oblasti potkáte, je příležitostí pro váš osobní růst.

Když už však na těchto akcích budete, nezapomeňte na veledůležitou věc – berte si s sebou své práce a snažte se, aby byly vidět. Dříve by vám všichni doporučili nějaké pěkné desky s vaším portfoliem (a jste-li designér či konceptář, pak je to pořád dobrá volba), dnes už bych však spíš řekl, abyste zainvestovali do nějakého kvalitního tabletu, na němž budete moci přehrávat své práce do aleluja.

No a pak přijde třeba ten vytoužený moment, kdy za vámi někdo přijde a řekne vám, že se mu líbí, co děláte, a že s vámi chce spolupracovat. V ten okamžik je pak nutné vytasit se se svým kontaktem – nejlépe tedy slušivou vizitkou. Ta opět nemusí být nijak složitá, je vpodstatě potřeba jen aby na ní byly tři údaje: jméno a váš web (ideálně jeden údaj, podaří-li se vám sehnat doménu s vaším jménem) a váš kontakt (v téhle oblasti většinou stačí mail, telefonování je méně časté, ale chcete-li být lépe k zastižení, určitě ho přidejte).

 

A v neposlední řadě se pak pokoušejte i účastnit sociálního života ve vaší oblasti, který nějak souvisí s oblastí, v níž se pohybujete. Choďte na kurzy figuromalby, na všemožné workshopy, vyhledávejte hospody a kavárny, kde se schází vám podobní lidé a poznávejte kamarády svých kamarádů, kteří mají rovněž freelancerovské (a obecně tvůrčí a umělecké) ambice. Kontakty jsou k nezaplacení…

Některé tuzemské akce z různých oblastí: Splash, GDS, Behance Portfolio Review, iCon, AppParade

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.