Freelance marketing #1 – Úvod a jak se zviditelnit

2 years ago by in Jak prorazit do VFX průmyslu Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Freelancing. Dnes celkem populární slovo, už proto, že obsahuje to magické “free”, na které každý letí – přesto však má málokdo přesnou představu o tom, co takové freelance živobytí obnáší. A ačkoliv jsem už tohle téma nakousl v tomhle článku, nyní jsem se rozhodl k němu vrátit a rozvést ho z trochu jiného úhlu. Být freelancer totiž znamená podnikat. Podnikat sám na sebe. Znamená to, že vy sami se stáváte značkou a sami sobě nejlepší produktem a jako takoví se musíte umět prodat na trhu. No a právě o tom, jak zvládnout vlastní marketing, je dnešní téma.

V téhle branži bohužel často panuje názor: “My jsme přece umělci, pro nás marketing není”. Jestli jste umělci a nechcete, aby si vás někdo všiml, nechcete peníze a stačí vám žít z uměleckého vyžití v samotě vašeho ateliéru, pak se bez marketingu skutečně obejdete. Ve všech ostatních případech byste však takový názor měli okamžitě hodit za hlavu a uvědomit si, že abyste jako freelanceři uspěli a abyste získávali zákazníky, zviditelňování sebe sama bude vaším denním chlebem. Popravdě, bude to tvořit minimálně tak 20% vašeho pracovního času.

Upozorňuji vás, že jsem nestudoval ekonomii ani marketing a veškeré poznatky, které zde uvedu, jsou pouze mé zkušenosti a myšlenky, jež jsem přebral od různých jiných tvůrců, v prvé řadě od Chrise Oatleyho, Noaha Bradleyho, Darrena Yeow a dalších. Uvedené věci nicméně fungovaly pro ně, pro mě… a je tedy docela dobrá šance, že budou fungovat i pro vás 🙂

advertising-Freelance-Food-Marketing-Consulting-in-Manchester1


 Sami jste si značkou

Úplně prvním krokem na dlouhé cestě vstříc úspěšné freelance kariéře je stanovit si název své značky. Není přitom třeba nic složitě vymýšlet – vaše vlastní jméno je značkou zdaleka nejlepší (pokud se tedy nejedná o jméno, které se špatně vyslovuje či píše). Jistě, spousta umělců a tvůrčích individuí i dnes používá spíše název svého studia či nějakou vlastní značku namísto jména, vězte ale, že nespočet výzkumů potvrdilo, že lidé dnes zdaleka nejvíce vyhledávají skutečné lidi spíš než názvy značek. Spotřebitelé chtějí znát tváře za názvy společností a pokud znají člověka, který je za ni zodpovědný, jsou mnohem víc ochotní za tu značku utrácet. Proč toho tedy nevyužít hned v prvotní fázi profesní dráhy a nepoužít své jméno?

Vše začíná tím, že půjdete na internet a vyhledáte si, zda je pro vaše jméno ještě nějaká volná doména. Já osobně jsem si zakoupil martinklekner.com a už nikdy se jí nehodlám vzdát – pokud máte tu možnost, běžte si okamžitě zjistit dostupnost té vaší a to i když třeba ještě neplánujete na ni cokoliv vložit. Nikdy nevíte, kdo vám ji sebere a jakmile se tak stane, je jen velice malá možnost, že ji ještě někdy získáte. Takže pokud je dostupná, hned kupovat!

Zde jen poradím, abyste skutečně kupovali pouze .com, cokoliv jiného (snad s výjimkou .net nebo .org, ale i to je na hranici) se bude jevit jako neprofesionální. Samozřejmě máte-li poměrně běžné jméno a stane-li se, že doména typu jannovak.com či petrsvoboda.com (příklady uvádím náhodně, takže mě omluvte, pokud jsem se náhodou trefil do toho vašeho :-)) je zabraná, nezoufejte. Kdykoliv můžete svoji značku obohatit o slovíčka typu jannovakillustration.com, theartofjannovak.com, jannovakfilms.com atd. Jakmile se jedná o zapamatovatelný název a jakmile je v něm vaše jméno jasně vidět, pak není problém.

Vaše jméno by pak mělo být dominantou portfolia, které na tuto doménu umístíte. Ideální je, když se vaše jméno stane samostatnou značkou natolik, že se lidem zaryje do paměti a vybaví se jim v souvislosti s polem tvorby na níž se zaměřujete. Osobně bych řekl, že mít v tomhle osobním podnikání nějaké logo není úplně potřeba – já třeba žádné nemám a lidé mě vyhledávají pouze přes jméno – rozhodně ale neuškodí. Máte-li dostatek talentu na to vyrobit si něco jednoduchého a pamětihodného, rozhodně to zkuste, popřípadě si na to někoho najměte. Co se pak samotného obsahu vašeho portfolia týče, o tom už jsme psali v téhle sérii článků.

how-to-make-your-brand-stand-out

Profilujte se tak, aby vás najali

Cílem celého tohohle marketingového snažení je samozřejmě dostat vaši práci ke správným lidem. K lidem, kteří vám pomohou získat zakázky či na vás odkážou nové klienty. Veškerá vaše promo činnost by se tedy měla točit okolo tohoto cíle. A na tomhle místě musím uvést jednu veledůležitou věc – jakmile se stanete freelancerem a chcete na sebe lákat zákazníky, musíte si uvědomit, že se zároveň stáváte veřejnou osobností. Že od této chvíle se musíte na internetu začít chovat tak, jak se chcete ve svém byznysu profilovat ideálně tedy profesionálně, důstojně a spolehlivě. Jinými slovy, už žádné urážlivé poznámky, nesnášenlivé komentáře či opilecké fotky na Facebooku (což byste samozřejmě neměli dělat ani normálně) :-).

Neříkám samozřejmě, abyste se stali roboty. Pokud jste originální osobnost a chcete si zachovat své “já” i při tomhle veřejném vystupování, pak to určitě udělejte. Nikdy se ze sebe nesnažte dělat něco, co nejste. Lidé mají rádi upřímnost a autenticitu ještě mnohem víc než profesionalitu… a nějakým způsobem vždycky poznají, když si na něco hrajete. Vždy musíte ale pečlivě sledovat reakce vašeho okolí a rozhodovat, zdali vám vaše autentické chování zákazníky náhodou neodrazuje. Podle toho pak korigujte své projevy.

Cílem je ukázat “tohle jsem já, tohle pro vás udělám a tady mě můžete kontaktovat”. A když to budete dělat dobře, první krok bude úspěšně za vámi.

Nepřímý osobní marketing

Osobně rozlišuji mezi dvěma formami freelance marketingu – mezi přímým a nepřímým. Ve zbytku článku se nyní budeme věnovat té druhé kategorii, v dalším díle tématu se pak rozepíšu o prvé.

Pokud nemáte nějakého super zprostředkovatele zakázek či mecenáše, během vaší kariéry se v podobě nepřímého marketingu – hned po samotné pracovní činnosti – bude jednat o vaši nejčastější aktivitu, na které bude mnohdy záviset přísun nové práce a zakázek. O co jde? V podstatě jen o to být “tam” na internetu. Být vidět. Kamkoliv chodí lidé, o které vám jde, tak musíte mít vystavenou svoji práci. Jde o aktivitu nepřímou, protože víceméně míříte do neznáma – právě ale díky širokému záběru téhle střelby naslepo se bude mnohdy jednat o nejlepší zdroj podnikání.

 

“Správná” filosofie osobního marketingutoday

Neberte to ale jen jako cestu za nalezením co nejvíce lidí, kteří vám mohou dát práci, a jimž je pak potřeba lézt do zadku. Jde to tak, ale je to ten nejhorší možný způsob a garantuji vám, že si to tak vůbec neužijete.

Berte to spíše jako dobrodružnou cestu za poznáváním téhle úžasné komunity lidí, která se okolo zábavního průmyslu točí. Cílem je dát dohromady velkou skupinu přátel, známých, fanoušků a zákazníků, kteří budou aktivně sledovat vaši tvorbu, budou ji komentovat, budou ji sdílet, odkazovat na jiné lidi, budou ji s vámi rozebírat a od ní budou odbíhat dál a diskutovat s vámi o všem, co souvisí s uměním, byznysem, kreativitou a čímkoliv dalším. Berte to jako výpravu za poznáním co nejvíce úžasných tvůrců, během níž – téměř jako vedlejší produkt – získáte spoustu skvělých zakázek.

Chovejte se k lidem tak, jak chcete, aby se chovali k vám. Chcete-li, aby sdíleli a komentovali, tak sdílejte a komentujte jejich tvorbu. Chcete-li, aby na vás odkazovali klienty, pak se snažte i jim pomoci s jejich kariérou. Neberte ostatní jako konkurenci nýbrž jako příležitost k vašemu vlastnímu rozvoji, u které si navíc užijete spoustu zábavy a poznáte spoustu super osobností.  Pakliže si za základ své kariérní filosofie zvolíte tenhle přístup, nebudete mít nejmenší důvod asociovat si ten “zkažený marketing” s ničím špatným.

Začíná to na blogubbc-blogs

Musíte být vidět a musíte být vidět všude. Jak začít? Tvorbou blogu. Pokud vám vyloženě jde o klasický blog, není nic jednoduššího než zavítat na WordPress, Blogspot nebo Tumblr a tam si zřídit vlastní profil. Existuje i Facebook alternativa – prostě si zřiďte svoji Artist stránku a blogujte tam, protože mnozí se shodují, že se stále jedná o nejefektivnější způsob, jak se co nejrychleji spojit s co nejvíce lidmi. Blogy jsou nicméně super jen tehdy, jste-li schopní pravidelně chrlit zajímavý obsah, kterým dokážete své čtenáře upoutat. Opakuji to radši ještě jednou – musíte obsah vydávat pravidelně. Teprve tím, že u čtenářů vypěstujete zvyk, si zajistíte jejich trvalou přízeň.

Publikování vaší práce je ovšem jen začátek. Jistě, někteří lidé se stanou fanoušky vaší tvorby a budou netrpělivě očekávat každý další vydaný post. Pokud ovšem skutečně chcete zaujmout a docílit toho, že co nejvíce návštěvníků zmáčkne to magické tlačitko Subscribe, měli byste váš blog časem posunout na nový level.

A tím novým levelem je vydávání vlastního obsahu. Ne jen vaší práce, ale i cokoliv, co by mohlo pomoci ostatním tvůrcům. Může to být něco malého – sbírka Brushů do Photoshopu, vlastní scripty do After Effects, ukázkové node systémy do Nuku, vlastní Shadery do 3D programů či klidně zadarmo uvolnit 3D modely, které jste vymodelovali. Ještě daleko populárnější jsou pak dnes videotutoriály, takže máte-li tu možnost a máte-li nějaký skill, který by lidé rádi viděli, rozhodně je zkuste začít produkovat. Jakmile pak budete mít toto pořešeno, úplně nejvíce lidí přilákáte s livestreamy – to už ale musíte mít stabilní fanouškovskou základnu, která zaručí, že se na nich v průběhu vysílání vůbec někdo objeví…

Neuvažujte o těchhle věcech jako o dobročinnosti, kterou musíte dělat zdarma a z lásky k bližnímu svému. Pokud u toho vydržíte, vše se vám vrátí zpět. Zde jsou totiž platidlem lidé, kteří vás sledují, a každý nový follower zvyšuje vaše šance na to, že získáte skvělého klienta a  s ním i super finanční odměnu. Něco za něco tady platí víc než spolehlivě…

 

Sociální médiasocial_media_strategy111

Facebook je nutností. Buďte na něm a buďte jednoduše k nalezení. Můžete si vybrat, zdali svůj byznys chcete spravovat přes svůj osobní profil nebo raději přes Artist fan stránku – tak jako tak se jedná o úžasný nástroj (a to ačkoliv se podmínky sdílení postů mezi vaše fanoušky stávají čím dál přísnější a nesmyslnější). Jak již jsem řekl, z facebookové stránky můžete klidně udělat svůj blog a budete-li posty udržovat v rozumné délce, lidé si je rádi přečtou, dají like a nasdílí. A pro jistotu ještě dotřetice: postujte pravidelně a nemáte-li vlastní obsah, alespoň sdílejte obsah spřátelených tvůrců či cokoliv zajímavého na co natrefíte.

No a pak je tu nespočet dalších sociálních sítí, které dnes letí. Twitter je hned po Facebooku samozřejmostí, po něm je pak stále populárnější platformou i Instagram, kam můžete házet nejen fotky ale i nahrávat obrázky svých prací. Pinterest a Flickr nejsou od věci. Rozhodně si zřiďte profil na LinkedIn, protože z téhle stránky se postupně vyklubala velmi užitečná stránka sdržující profíky ze všech oblastí tvorby. Neméně výhodné je mít i portfolio na Behance a DeviantArtu – a působit zde aktivně, sdílet práce a vkládat je do společných skupin. Super novou stránkou je ArtStation, která do značné míry nahradila zaniklý CGHub, a většina umělců, co znám, se zde aktivně prezentuje. Kromě toho bych pak chtěl doporučit i ty klasičtější webovky typu CGSociety, CGChannel, 3D Total a jeho odnož Layer Paint atd. Zde je ke všemu dobré zřídit si profil na zdejších fórech a podílet se zde na diskuzích, soutěžích a zapojovat se do kolaborací více umělců najednou.

 


Už se asi nedivíte tomu, proč jsem napsal, že tenhle osobní marketing vám ve vaší freelance kariéře zabere minimálně 20% celkového času. Spravovat všechny ty profily a portfolia, komunikovat s fanoušky a udržovat vaši komunitu živou je náročné, ale je to nejjistější způsob jak nemít hluboko do kapsy. Těch 20% tedy skutečně berte spíše jako spodní hranici.

Příště se podíváme na to, jak aktivně vyhledávat klienty a jak se prezentovat i jinak než virtuálně. Do té doby budu rád za jakýkoliv komentář, vlastní zkušenost či nějaký úplně jiný názor, než jsem zde napsal. Piště do komentářů pod článek, na Facebook či do zpráv – jsem nesmírně rád za jakýkoliv feedback 🙂

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.