First Man VFX – ohromující kombinace trikových technik

1 week ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Film First Man od režiséra Damiena Chazella, jehož trikové supervize se ujal Paul Lambert z Double Negative, je krásným příkladem toho, jak daleko triková kinematografie došla. V posledních letech je konečně možné sledovat práci filmových tvůrců, kteří přesně vědí, jak uchopit jednotlivé složky efektového díla a jak vše skloubit dohromady do fungujícího celku.

A tak, zatímco Gravity bylo odvážným digitálním testem a Interstellar ódou na speciální efekty, First Man je filmem, který svádí dohromady naprosto všechny trikové složky a každé nechává vyniknout, aniž by na sebe strhávala pozornost na úkor druhých. Moderní film v retro hávu, využívající veškeré dnes známé postupy, aby dokázal převést vesmírnou cestu Neila Armstronga na filmová plátna.

Moderní efekty v retro hávu

“Cokoliv, co by na první pohled vypadalo jako VFX sekvence, by diváka vytrhlo ze sledování filmu,” popisuje Paul Lambert filosofii, se kterou s režisérem Chazellem přistoupili  k tvorbě. “A tak jsme okamžitě zamítli využití trikových pláten a do očí bijících CG scén.” Vše muselo vypadat, jako by to bylo skutečně zachyceno v šedesátých letech dvacátého století – ostatně, i proto se využíval také 16mm a 35mm filmový materiál.

Celý film je tvořen důmyslnou kombinací praktických efektů, modelů v životní velikosti, miniatur, kamerových triků a digitálních zásahů, které vše stmelily dohromady. Supervizor Paul Lambert má s využitím nejnovějších trikových pomůcek značné zkušenosti, ostatně, byl to on, kdo dohlížel na compositing průlomového díla The Curious Case of Benjamin Button či kdo stál na pozici overall supervizora pro Blade Runner 2049. Právě od něj vzešlo rozhodnutí, že nejlepším způsobem, jak natáčet vesmírné záběry, bude umístit herce do studia obklopeného obrovskou LED obrazovkou.

Na tomto půlkruhovém, 20 metrů širokém a 11 metrů vysokém kolosu složeném z tisíců drobných LED svítilniček, pak mohli pouštět digitální záběry vesmíru vytvořené ve studiu Double Negative. Trikaři zhotovili 90 minut digitálních záběrů zobrazujících cestu vesmírem, od oběžné dráhy až po přistání na Měsíci. Ty pak vyrenderovali v obrovském rozlišení v 360 stupňovém sférickém formátu.

Jakmile byly tyto obrázky puštěny na LED obrazovce, nejenže osvětlovaly scénu přesně tak, jaké by byly světelné podmínky ve vesmíru, ale zároveň tak filmaři mohli zachytit množství záběrů přímo v kameře. Před LED obrazovku totiž umístili repliky modulů X-15, Gemini 8 a Apollo 11, do nich herce a když namířili kamery správným směrem, iluze toho, že jsou ve vesmíru, byla dokonalá. A to pořád nebylo vše – přímo na place měli možnost libovolně se sférickými záběry rotovat a upravovat jejich barevnost. Splněný sen pro filmaře jako Damien Chazelle, jenž na place rád improvizuje.

DNeg ovšem neměli plné ruce práce jen před a během natáčení, spousta digitálních triků je čekala i v postprodukci. Notně například rozšířili scénu přistání na Měsíci, která byla natáčena na lokaci v dole Vulcan blízko Atlanty. V mnoha záběrech zde vyměňovali měsíční písek, dodávali stopy do písku a vkládali dokreslovačky tam, kde končil filmový plac. Kromě toho pak retušovali množství nechtěných odlesků v hledích kosmonatuských obleků.

Filmaři vytvořili repliky NASA modulů a umístili je do studia před obrovskou LED obrazovku, promítající CG záběry od Double Negative

Obrovským úkolem byla rovněž restaurace dochovaného archivního materiálu. Kromě množství původních záběrů zhotovených na 16mm a 35mm film se filmařům dostaly do ruky i dříve nezveřejněné 70mm záběry na start Apolla 11. Ty se jim podařilo opravit a digitálně rozšířit, aby šly použít v širokém formátu. Pro lepší představu se podívejte na obrázky o něco níže…

Ve výsledku tedy rozhodně není pravda, že by ve filmu nebyly VFX – právě naopak, vyskytují se dohromady v 615 záběrech, ačkoliv jsou v každém z nich dokonale nepostřehnutelné.

Čtyři a půl metru vysoký model Saturn V

Miniatury a modely

Miniatury měl ve filmu na starosti profesionál ze všech nejpovolanější – Ian Hunter, který měl stejný úkol už na filmu Interstellar (díky němuž vyhrál Oscara). Zde před ním stál nelehký úkol vytvořit se svým týmem repliku ikonické rakety Saturn V, včetně konstrukce, která ji přidržuje při startu. Tvůrci vzali stavební plány přímo z NASA, vytvořili podle nich 3D model, který později nechali vytisknout na 3D tiskárnách a zkrášlili ručními detaily. Miniatura nebyla ve výsledku vůbec “mini” – měla čtyři a půl metru na výšku.

Podobným způsobem pak Hunterův tým zhotovil také miniatury lunárního a velicího modulu, a pod vedením vedoucího výpravy Nathana Crowleyho (Dunkirk, Interstellar) zároveň na 3D tiskárnách vznikly i filmové kulisy NASA techniky v reálné velikosti. Právě v nich sehráli herci svoje role. Double Negative pak často přispěchali s digitálními úpravami a rozšířeními – například replice lunárního modulu dodávali kompletně digitální nohy.

 

Komentář k filmu

Nejsem nadšeným stoupencem moderních vesmírných filmů typu Gravity či Interstellar. Nějakým způsobem mi všechny přišly až příliš chladné, a to i přes četné emocionální výlevy jejich hereckého ansámblu. Tak trochu jsem toužil po návratu filmů typu Apollo 13, kde jsem skutečně fandil každé postavě, která se před kamerou objevila. Dostal jsem to ve First Man? Tak trochu…

Chladnost, jíž jsem se obával, je zde způsobena především faktem, že Neil Armstrong skutečně nebyl kdovíjak sympatickým člověkem. Když se oprostím od tohoto “záporu” (což objektivně není zápor, jen historická skutečnost), dostal jsem strhující film s úžasnými hereckými výkony. Exceluje pokaždé, když se hlavní hrdinové vydají do kosmu, paradoxně pro mě však trochu ztrácí důrazem na Armstrongův osobní příběh. Finální přistání na Měsíci je nicméně jednou z nejsilnějších filmových scén tohoto roku.

A trikově? Trikově je to symfonie, která funguje naprosto úžasně, ať už se zrovna díváte na miniatury, digitální záběry, kamerové efekty či repliky astronautských modulů. K DNegu a všem SFX složkám putuje mé hlasité: “Bravo!”

Více svůj názor rozebírám v tomto našem pokecu s Pavlem Kolářem na Filmovém skladišti:

 

Podobné články

Freelance filmař a CG grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.