Fantastic Beasts and Where to Find Them – tvorba fantastických zvířat

1 month ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Už když se na konci roku 2014 sešel režisér David Yates se supervizory Timem Burkem (Gladiator, Black Hawk Down, téměř celá série Harry Potter filmů) a Christianem Manzem (47 Ronin, Dracula Untold) bylo jasné, že celý nově vznikající film z Harry Potter univerza bude padat a stát na tom, jak budou vypadat ona “fantastická zvířata”, o kterých se v knize J.K. Rowlingové píše.  A to si ještě museli připočítat nesmírně náročné kouzelnické sekvence, rozsáhlá fantasy prostředí, destrukci a znovuopravení New Yorku z 30. let a jeden kufr, který je vevnitř větší než navenek.  Všichni zúčastnění věděli, že tohle nebude lehký projekt – možná dokonce jeden z nejtěžších ze všech Harry Potter filmů. I proto se oba supervizoři rozhodli najmout armádu studií z celého světa.

Studio Framestore, které zastupoval Manz, se ujalo vedení projektu a poté, co si mezi sebe oba supervizoři rozdělili nejdůležitější VFX sekvence, začali delegovat zbytek prací. MPC se ujalo tvorby dobového New Yorku, všech sekvencí se zvětšujícím se drako-ptákem Occamy, jeho chůvou zvanou Demiguise a létajícím broukem Billiwig. Double Negative dostali na starosti obrovského orla Thunderbird a scény s tajemným Obscurem. Cinesite zase magickou přípravu jídla v bytě Tiny a Queenie (filmaři natáčeli v prázdném bytě a všechny předměty, jídlo a nábytek byly přidány digitálně).

Method Studios byly svěřeny efekty magické teleportace postav, kterou oproti původním HP filmům výrazně vylepšili, kromě toho pak pomáhali při tvorbě scény uvnitř Newtova kufru, na které se zapotili i lidé z Rodeo FX a Image Engine. O zbytek efektů se pak postarala studia Deluxe, Passion Pictures, Milk, na straně pre- a post- vizu nesměli chybět ani lidé z Third Floor a Proof.

 


Fantastická zvířata a jak je vyrobit

Jedním z klíčových tvůrců na celém projektu byl i animační supervizor z Framestore Pablo Grillo (Harry Potter and the Goblet of Fire, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban,Prince of Persia, Dredd), který dohlížel na tvorbu magických stvoření ještě předtím, než začaly hlavní VFX práce na filmu. David Yates mu dal jasný úkol: ztvárnit zvířata tak, aby byla uvěřitelná, téměř jako by stačilo jen málo a mohla by existovat v reálném světě. Aby dosáhli tohoto cíle, prošli autoři nespočtem možných variací jejich designu; například pro drobounku větvičku zvanou Pickett vzniklo více než 200 návrhů. Kromě toho pak bylo nesmírně důležité, aby všechna zvířata – i ta, která se po plátně jen mihnou – byla jasně rozpoznatelná a dokonce měla svůj vlastní příběh. I díky tomu působí ve filmu každé jednotlivé stvoření tak živě a sympaticky.

Díky tomu, že autoři pracovali na fantastických příšerkách daleko dřív než začalo samotné natáčení, když pak konečně došlo na ostrou akci, měli už všechno potřebné dávno vyzkoumané. Věděli jak bude stvoření vypadat, jak se bude hýbat a jak se tomu musí přizpůsobit záběrování a herecká akce.  Tedy přesný opak postupu většiny filmů (včetně předchozích HP snímků), kde natočené záběry určují to, jaký bude vzhled zvířete na plátně.

fantasticbeasts_vfxcz_001

Niffler

Skutečnou zvířecí hvězdou filmu je bez debat Niffler, roztomilý mix ptakopyska, jezevce, krtka a dalších podobných zvířat. Práce na tomto stvoření, které ze všeho nejvíce miluje hromadění cenných předmětů ve svém bezedném břišním vaku, se ujal Manz a jeho Framestore tým pod vedením Pabla Grilla. I Niffler nejprve prošel rozsáhlou designovou fází, během které se dočkal okolo sta rozdílných designů. Když se Framestore konečně shodl s režisérem na finálním vzhledu, začala další designová fáze – animátoři museli vyzkoumat, jak se bude stvoření hýbat.

fantasticbeasts_vfxcz_002b

Museli vyzkoumat a vizuálně navrhnout to, jakým způsobem bude Niffler pobíhat po bance a jak se bude vyhýbat lidem a Newtovým pokusům o jeho polapení – to vše tak, aby to působilo co nejkomičtěji. Ještě daleko důležitější ale bylo, aby všechny scény s Nifflerem byly skutečně poháněny jeho vztahem s hlavním hrdinou. Newt ví, že Niffler má tendenci utíkat a očividně ho nechytá poprvé. Niffler naopak ví, že se stejně do kufru vrátí, ale zároveň je odhodlaný nakrást co nejvíce cenností než se tak stane. Oba dva si v průběhu svých společných scén vyměňují drobné pohledy, posunky, náznaky toho, že tohle se neděje poprvé. A přesně tyto detaily dávají Nifflerovi tolik potřebnou hloubku a dojem živoucího stvoření.

Při natáčení byla k dispozici finální loutka Nifflera, se kterou vznikly všechny scény, takže herci přesně věděli, jak zvíře vypadá a kde se nachází. Pro simulaci Nifflerovy “kapsy” pak ve Framestore použili nástroj Flesh and Flex vyvinutý pro zvířata na The Legend of Tarzan (rovněž film od Davida Yatse). Tento tool věrohodně simuloval pohyby svalů a kůže.

Erumpent

Obrovský, nosorožci podobný Erumpent, byl na place nahrazen šestimetrovou loutkou, kterou museli pohánět čtyři lidé. Studio Framestore pro něj přitom vycházelo z konceptu, který se jako jeden z mála od prvního návrhu příliš nezměnil. “Neustále jsme se snažili udělat nějaký zajímavější design, něco, co by tolik nepřipomínalo klasického nosorožce,” vzpomíná Manz. “Vznikl nespočet roztodivných konceptůa ty jsme začali prezentovat Davidovi. Ten měl ale na všechny jen jednu poznámku – ‘Příliš fantasy. Tomu zvířeti nevěřím, že by mohlo existovat.'” A tak se tvůrci nakonec rozhodli použít jeden z úplně prvních designů, který nakonec můžete vidět ve filmu.

fantasticbeasts_vfxcz_003 fantasticbeasts_vfxcz_004

Tahle masivní potvora, navíc obdařená velikým zářícím vakem sloužícím při namlouvání partnerů, vypadala od začátku hrozivě. A tak jí animátoři dodali osobnost, která měla tento fakt vykompenzovat. “Na tomhle projektu jsme opravdu měli tu možnost jít a experimentovat,” říká Manz. “Dokonce jsme se vůbec nemuseli bát navrhnout nové způsoby chování našich stvoření – a ty se posléze objevily ve scénáři.” Toto je třeba případ Erumpentova “namlouvání”.

Choreografka Alexandra Reynolds spolu s hercem Eddie Redmaynem (Newt) nejdříve společně prozkoumali namlouvací rituály různých zvířat (především ptáků). Poté se představitel hlavního hrdiny pokusil sám zahrát to, jak by mohly vypadat lidské “namlouvací” pohyby během scény, kdy se Newt pokouší vábit Erumpenta zpět do kufru (herec v mnoha videích se smíchem vzpomíná, že to byl velmi ponižující zážitek). Pablo Grillo a jeho tým vzali tuto choreografii a vytvořili podle ní podobně “svůdnou” sestavu pohybů pro CG Erumpenta. Loutkaři na place se pak přesně naučili každý krok sestavy a předvedli ji při natáčení přímo na place se svou obrovskou loutkou. Pak už stačilo jen natočit záběry s loutkou, clean plate bez loutky a zakomponovat CG Erumpenta. A přesně takhle vznikala většina záběrů, v nichž se objevila fantastická zvířata.

 

Pickett

Stvoření, které má s hlavním hrdinou Newtem asi nejdůvěrnější vztah, je Pickett, drobná oživlá větvička. Popis od J.K. Rowlingové zněl poměrně přímočaře – mělo se jednat o nenápadného dřevěného panáčka. Co se však zdálo jako celkem jednoduché zadání se rozrostlo na úctyhodný zástup 200 designových návrhů a přes 2 měsíce práce. Když byl pak finální návrh schválený režisérem, tvůrci opět vytvořili drobnou loutku, která sloužila jako stand-in při natáčení a která přišla velmi vhod při tvorbě scény v cele smrti, kde Pickett často interaguje s lidskými protagonisty. V takových chvílích prostě přišli loutkaři a s loutkou v ruce začali předstírat, že po hercích větvička běhá. Zdá se to jako provizorní řešení, ale nesmírně to prý pomohlo hereckým výkonům.

Vzniklé záběry s loutkou sloužily jako skvělá reference pro animátory. Ti dlouze bádali nad tím, jakým způsobem a hlavně jak rychle by se měl Pickett pohybovat. Davidu Yatesovi se neustále zdálo, že běhá příliš pomalu a vypadá příliš staře. Tým Pabla Grilla se tedy zaměřil na to, aby bylo stvoření ve svých pohybech bleskově rychlé ale zároveň velmi ladné. Ve výsledku se z téhle větvičky stal jeden z nejlepších magických charakterů celého filmu a díky tomu mohli trikaři zapracovat ještě další neplánované záběry, které prohloubily Pickettův backstory.

 fantasticbeasts_vfxcz_006

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Occamy a Demiguise

Mým nejoblíbenějším stvořením se nicméně stal Occamy, úžasný mix mezi ptákem a hadem, který je schopen měnit svoji velikost v závislosti na velikosti okolního prostředí. Jeho tvorby se ujalo studio MPC a jelikož  každá velikost zvířete měla úplně jiné proporce a lišila se stylem pohybu, studio muselo vybudovat hned pět jeho verzí. Počínaje drobounkou variací uvnitř Newtova kufru a obrovským modelem zaplňujícím celý prostor jednoho podkroví konče, tohle byl pro MPC bezpochyby nejtěžší úkol na celé show.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Pro tvorbu Occamy využilo studio svoji technologii pro riggování hadích těl, kterou mělo už od dob předchozích Harry Potter filmů, tentokrát nicméně notně vylepšenou. Jakmile byl model hotový, využili v MPC svůj další in-house tool Furtility, díky němuž byli schopni pokrýt celé Occamyho tělo různými typy peří. I tomuto nástroji nicméně přidali nová vylepšení – především možnost měnit velikost modelu, včetně srsti a peří. Tvorba tvora byla zároveň úzce spjatá s prostředím, ve kterém se nacházel – autoři vybudovali rozsáhlé CG extensiony reálných záběrů, aby pro ně následně spustili masivní destrukci, kterou Occamy při souboji s Newtem rozpoutá.

Neméně skvělý byl i starostlivý Demiguise, který si v průběhu filmu vezme do hlavy, že se musí o uniklého Occamyho postarat. Byl to zároveň první CG tvor, kterého začali v MPC pro show vytvářet. Stejně jako pro Occamy, i zde využili trikaři nástroj Furtility, který poháněl simulaci Demiguisových dlouhých chlupů. Díky tomu se jim podařilo zobrazit velmi realistické interakce vlasů s končetinami a okolním prostředím. Veškerá animace stvoření přitom vznikla jako keyframe ruční práce.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

 


Mé dojmy

Z nějakého důvodu se stalo, že jsem téměř minul veškeré promo materiály a trailery na Fantastická zvířata. Do kina jsem tedy šel takříkajíc “nepolíben”, skoro jsem ani netušil, o čem ten film bude. Jaké pak bylo moje překvapení, když se od prvních momentů rozpoutala zábavná jízda, která mě potěšila jak skvělými CG zvířaty tak i sympatickými herci. Neslaní nemastní hlavní představitelé, tedy to, co mi vadilo na celé Harry Potter sérii (s výjimkou třetího a pátého dílu), se zde nekonalo, a film si mě získal už ve chvíli, kdy se Newt (skvěle zahraný Eddie Redmaynem) vydal na lov Nifflera.

Pro mě osobně byly nicméně hlavními hvězdami samotné CG výtvory od Framestore, MPC, Double Negative a dalších. S výjimkou Thunderbirda, který se DNegu z nějakého důvodu moc nepovedl (zvlášť při scénách v kufru), byly efekty všech potvůrek velmi povedené a bez jakýchkoliv zádrhelů pomáhaly rozvíjet příběh filmu a vztah hlavního hrdiny s jeho svěřenci. Příběh byl pro mě osobně poměrně nepředvídatelný a nesmírně si mě získal svojí temnou atmosférou. Kromě toho mě pak nesmírně bavila vedlejší postava Kowalskiho (Dan Fogler) a velmi mě překvapil charismatický Colin Farrell v roli Gravese.

Jinými slovy – velmi příjemný kinozážitek, který si bych všem s chutí doporučil!

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Tom Novotný

    děkuji za tyto články, jsi asi jediný, který nabídne české překlady ze světa vfx 🙂 dobrá práce, čtu pravidelně 🙂

  • Tereza

    Krásně sepsané a Occamy FTW (vím, že Niffler byl zamýšlenou hvězdou, ale já bych z něj asi dostala infarkt :-D). Bylo vidět, že se studia vyřádila na designech a Yates dal dostatečný důraz na provázání efektů a samotného hraní, aby to působilo opravdově. Jen namlouvací tanec na mě byl až moc… jinak Eddie skvělý a jsem zvědavá, jak se posléze “nejmenované role” chopí Depp.