Deadpool VFX – Dálniční honička bez dálnice

11 months ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Pokud se podíváte na filmovou kariéru Tima Millera, režiséra megaúspěšného Deadpoola, pravděpodobně vás překvapí, že se jedná o jeho celovečerní prvotinu. A pokud o tomhle člověku nic jiného nevíte, budete si nejspíš lámat hlavu, jak mohl “nezkušený” tvůrce dostat od studia 20th Century FOX povolení zfilmovat tak neotřelou, konkurenci parodující, nevybíravě sprostou a násilnou adaptaci. A pak přijdete ten moment, kdy zjistíte, že Tim Miller je zároveň majitelem TOHO Blur Studia a režíroval velké množství jeho nejznámějších ukázek. Najednou to už dává větší smysl, že?


 

Krátká (a nesnadná) historie projektu

Historie tohohle projektu byla dlouhá, složitá a plná vypjatých momentů. Prvotní nápad si mezi sebou nejdříve jako horkou bramboru přehazovala studia New Line Cinema a FOX. Na scénáři tenkrát pracoval David Goyer (známý především díky Dark Knight trilogii), ten však postupně ztratil zájem. Mezitím se už nicméně o projektu doslechl herec Ryan Reynolds, který se do postavy Deadpoola zamiloval ve chvíli, kdy si přečetl úryvek z komiksu Cable & Deadpool, kde se o Deadpoolovi tvrdí: “Vypadá jako Ryan Reynolds křížený se šarpejem.” Herec v ten moment došel k názoru, že tuhle roli si prostě musí zahrát.

V lednu roku 2010 se scénáře ujali Rhett Reese a Paul Wernick (známí především díky scénáři pro Zombieland). Vzorek jejich díla unikl na internet a nadšení fanoušci okamžitě začali vyžadovat, aby tenhle film vznikl. FOXové tlaku neodolali a i když okamžitě nedali peníze na vznik celého filmu, alespoň schválili produkci krátkého testovacího úryvku. A kdo že tenhle na první pohled CG kousek vytvořil? No samozřejmě Blur Studios, už pod vedením Tima Millera.

 

Studiu FOX úryvek neschválilo, byl na ně příliš za hranicí x-menovské sázky na jistotu. Pak se však naštěstí stalo, že i tohle video leaklo na internet a reakce komunity byla okamžitá a hlasitá: “Ten film chceme!”. FOXům nezbývalo nic jiného než riskantní R-rated (mládeži nepřístupno) projekt schválit.

Ani tehdy nebyly komplikace u konce. Snímek měl vzniknout za zlomek toho, co jiné superhrdinské počiny dneška – 58 milionů dolarů. To vyústilo v množství přepisů a škrtů z původního scénáře. Filmu dokonce chvíli hrozilo, že vznikne jako PG-13 verze, bez sprostoty, krve a análního sexu; to se ale naštěstí nestalo. Několik vedlejších postav bylo vymazáno, množství náročných VFX zamítnuto. Vše vyvrcholilo jen pár dní před začátkem produkce, kdy studio nakázalo oříznout budget ještě o dalších 8 milionů dolarů. Autoři byli nuceni kreativně zaonačit děj tak, aby v jistém kritickém momentu Deadpool zapomněl své pistole v autě a aby nenastala určitá dálniční honička na motorkách. Hlavní hrdina naštěstí všechno tohle nezapomene ve filmu jízlivě okomentovat 🙂

Nakonec ale projekt dostal zelenou. A ačkoliv bylo změn habaděj, sami scénáristi nakonec uznali, že finální verze i tak funguje, nemá přebytečné scény a je tak akorát dlouhá. Tim Miller byl navíc v tu chvíli už pouze rád, že projekt konečně může natočit. “Byla to obrovská námaha, protlačovat po tolik let tolik verzí scénáře,” vzpomíná Wernick. “Mít konečně možnost začít pracovat pro nás znamenalo nesmírnou úlevu.”


FWA_0930_plate.01112FWA_0930_comp.01112

Tvorba CG dálnice

“Režírování filmových herců nebylo zas tak těžké,” popisuje svůj vstup do filmové branže Miller. “Ve skutečnosti jsem si to zamiloval. Na mocapových stagích jsem se hodně narežíroval už dřív a myslím, že to, že jsem původem animátor, mi také pomohlo. Je to vlastně všechno dost podobné – jsou to mluvící lidé pohybující se prostorem a vaším úkolem je udělat to přirozené. Mezi živými a animovanými herci není tolik rozdílů, živí jsou jen trochu hůře ovladatelní.”

Zatímco režírování herců nebylo pro Millera problémem, produkce filmu měla úskalí přehršel. Třeba právě ústřední scénu celého filmu, ve které se Deadpool utká s gangem záporáků na provozem zaplněné dálnici. Defacto tedy ta samá, kterou šlo vidět v původní úryvku od Blur, pouze předělaná do finální kvality. Problém byl jeden, zato zásadní – autoři neměli jak zaplatit natáčení na skutečné dálnici. Výsledek? Většina toho, co vidíte, je kombinace greenscreenu a CGI.

Millerovo Blur Studio se ujalo kompletního previzu pro celou scénu. Produkční tým se pak vydal do ulic Detroitu a pomocí kamerového rigu RED DRAGON natočil 360 stupňovou footage zaznamenávající průjezd různými úseky skutečné dálnice. Tu posléze použili nejenom pro digitální rekonstrukci prostředí ale rovněž pro nasvícení studiové scény. Na place totiž interiéry aut obklopili velkými LED panely, na které promítali pořízené dálniční záběry. “Když jsme například měli sekvenci, v níž auto projíždí tunelem, LED panely potemněly a promítala se na nich jen bílá tunelová světla. Když pak vyjeli ven, LEDky se zase rozzářily denní světlem,” popisuje proces studiového svícení VFX supervizor Jonathan Rothbart. Tenhle postup pak zajistil, že CG prostředí ladilo v compositingu s greenscreen footagí.

Množství kaskadérských kousků, které scéna vyžadovala, vzniklo rovněž na greenscreenu. Například ve chvíli, kdy jeden z gangsterů visí za jedoucím autem, nechali filmaři živého herce zavěsit na zapnutý běžecký pás, který s ním smýkal sem a tam. V mnoha případech však byly pohyby příliš nebezpečné či náročné (pády z motorek, Deadpoolova salta ve vzduchu atd.), a tak se muselo přejít na motion capture a postavy následně dodělat digitálně. Dobře je to vidět v breakdownu od Atomic Fiction o kus níže.

Atomic Fiction supervizor Ryan Tudhope tvorbu dálniční sekvence popisuje následovně: “Digitální město jsme vytvořili kombinací Detroitu, Chicaga a Vancouveru a použili podobný proces jako na filmu The Walk režiséra Roberta Zemeckise (článek o tom, jak čeští UPP tvořili VFX pro tento film). Rozdělili jsme ho do 12 částí, přičemž na každé z nich pracovala samostatná část studia.” Modelování usnadnil software Katana, který zajistil snadnou manipulaci s obrovskými porcemi geometrie a jejich skládáním pro konkrétní záběry. Modelování a animace probíhaly v Maye.

Aby nebylo patrné, že se CG město skládá z neustále těch samých, jen jinak rozmístěných kousků geometrie, vytvořili navíc Atomic tři druhy různě vypadajících prostředí. Honička začíná v průmyslové zóně, pokračuje do oblasti sestavené ze starších budov z poloviny minulého století a končí v moderním centru města složeném ze skleněných mrakodrapů inspirovaných Vancouverem. “V průběhu honičky jsme měnili i shader použitý pro silnici,” popisuje Tudhope. “Některé oblasti jsme udělali novější, jiné rozbitější, a různě jsme si také hráli s počtem kaluží a mokrostí povrchu.” Ve výsledku tak byla zajištěna dostatečná variabilita pro každou z částí digitálního města.

Finální scéna následující po hromadné bouračce byla natočena na reálném vancouverském mostě Georgia Viaduct, který si filmaři mohli dovolit uzavřít. Aby však pozadí souhlasilo s tím, které Atomic budovali pro digitálně honičku, byla zde nutná celá série náročných dokreslovaček, jež za záda herců umístila digitální verzi filmového města.

deadpool natáčení

Deadpoolova maska od Weta Digital

Ryan Reynolds nosil v průběhu velké části natáčení nasazenou deadpoolovskou masku. A ačkoliv v ní byl schopen vykouzlit obrovské množství výrazů, režisérovi Timu Millerovi to nestačilo. Brzy bylo jasné, že Deadpoolův obličej bude vyžadovat digitální úpravy, které rozšíří jeho výrazový repertoár. Otázkou bylo, jak to celé provést. Jedno řešení bylo nasadit na Reynoldsovu masku tracking markery a posléze ji nahradit CG modelem. To však režisér zamítl. A tak na řadu přišla vynalézavější 2D verze procesu – té se ujalo studio Weta Digital a zhotovilo s ní celých 250 záběrů.

Proces to byl dvoufázový. Nejdříve trikaři v každém snímku natrackovali Deadpoolovu hlavu a následně na ni nawarpovali blend shape ze 3D softwaru. Lidé z Weta Digital pro to potřebovali scany Reynoldsovy hlavy v masce, při nichž předváděl základní repertoár “reynoldsovských výrazů”. V Nuku pak tyto napozicovali do správných poloh, přesně podle toho, jak herec hrál na place a jak ho zabírala 50mm kamera. Když byla tato fáze hotová, mohli digitálně zintenzivnit či pozměnit deformaci masky okolo očí, úst a čela. Tato deformace warpovala původní záběry, které lidé z Wety ještě doplnili o korektní nasvícení deformovaných částí. Hotové záběry pak dodávali ostatním studiím jako nové original platy.

deadpool_dpl_3720b_breakdown_300dpi

DCB_0160_breakdown.01013DCB_0160_comp.01013

Zdroj: FXGuide, Atomic Fiction, Gizmodo

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.