Čtěte knihy!

1 year ago by in Inspirace Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Není to tak dávno, co jsem se bavil s jedním dlouholetým CG a VFX tvůrcem, který mi během rozhovoru do značné míry otevřel oči.

“Dneska se to všude hemží talentovanými tvůrci,” řekl mi. “V podstatě neustále, i tady u nás, se objevujou mladý lidi, který zvládají odvést skvělou VFX práci. Pořád víc ale vidim, že mačkání tlačítek už tak nějak nestačí.  Že lidí, co umějí něco dobře vymodelovat, naanimovat nebo zcompositovat je všude dost – že dneska už to spíš chce, aby za tím počítačem seděla nějaká osobnost. Někdo s duší, představou a přehledem.”

Na tohle téma jsme se bavili ještě dál a mně bylo pořád jasnější, že vše zapadá do myšlenky, se kterou si pohrávám už dlouho. Respektive pokaždé, když mi někdo napíše – “Vyplatí se jít studovat vysokou školu, abych dostal zaměstnání ve VFX?” Má odpověď by často zněla asi takto: “Nejspíš ne, ale to neznamená, že byste měli být tupí!”


 

Jinými slovy: ať už mám o českém školství (s výjimkou toho technického) jakkoliv nevalné mínění, vysoká škola vám často dá alespoň takovou tu základní nadstavbu . Rozšíří vám obzory a nalije do vás vědomí o různých kulturních a společenských oblastech, jež by měl znát každý člověk, motající se okolo umění. (Ano, i když plánujete být třeba compositoři, pořád děláte pro film a filmy jsou pořád umění. Teda… některé.)

Abych vám ale řekl pravdu, podle toho, co jsem zažil a sám z různých směrů slyšel, české vysoké školství vám tak akorát zkazí veškerou chuť do studia. Samozřejmě jsou i výjimky, alespoň já ale v jeho průběhu pozbyl veškerý zájem o oblast, kterou jsem si vybral. (Pokud máte jiné zkušenosti, klidně mi v komentářích nadávejte.)

A tím se dostávám k tomu, co tímto článkem chci sdělit. K tomu, co tvrdil můj léty prověřený kolega na začátku článku – abyste se stali osobnostmi s přehledem – nemusíte totiž chodit na vysokou školu. Vlastně nemusíte spoléhat na nikoho dalšího. Jestli je totiž dnešní doba v něčem krásná, tak v tom, že pokud opravdu chcete, máte široké možnosti zajistit si všechno sami. I vlastní vzdělání.

Jak? Čtěte knihy!

Přiznám se vám rovnou, že když mi nějaký (většinou mladý) tvůrce sdělí, “že přece nečte, protože je to zbytečný”, mám chuť s ním pořádně zatřást, aby se probudil.

Představte si nyní umělce, kterým má dlouhá léta zkušeností v určitém oboru. Tenhle člověk se jednoho dne rozhodne začít o tomhle oboru psát. A do svého spisu nalije všechno to, co se během svého života naučil, popíše, kde udělal chyby a jak pak zjistil, jak je příště znovu neudělat, ukáže, na co se zaměřit a čeho se vyvarovat, upozorní na spojitosti a přihodí tipy. Otiskne na ty stránky všechno moudro, které se dá pomocí písmenek přenést na papír. Moudro, které CHCETE znát, protože vám pomůže neudělat ty samé chyby jako onen tvůrce. Když je vše hotovo, vznikne z toho spisu KNIHA. A pak existují místa – KNIHOVNY a KNIHKUPECTVÍ – kde je takových knih obrovské množství.

Nekonečné zástupy polic, v nichž na vás čeká sebraná moudrost nespočtu tvůrců, myslitelů a nadšenců…

booksCelé sbírky životních zkušeností nesrovnatelně zkušenějších lidí než jste vy sami, které  jen čekající na to, až si je osvojíte. A to se vám nabízí, většinou jen za směšný peníz, v porovnání s tím, co díky tomu můžete získat. Všechno co stačí je… začít číst.

Samozřejmě zde nemluví o knihách typu Fifty Shades of Grey. A ne, třeba ani o Harry Potterovi… i když i u tohohle typu zábavné literatury je čast od času dobré relaxovat. Knihy, o kterých mluvím, však hledejte jinde. V poličkách s nápisy Vzdělání. Historie. Filosofie. Umění. Podnikání atd. A samozřejmě i v oné zvláštní Self-Improvement oblasti, která si získala tak nepochopitelnou špatnou pověst, ačkoliv zde na vás často čekají tituly, které mají potenciál obrátit váš život vzhůru nohama.

Čtěte knihy. Když totiž poprvé přelouskáte nějakou přelomovou publikaci, která od základu překope váš náhled na tvorbu, uvažování a samotný život, už nebude cesty zpátky. Najednou zjistíte, že se vaše záliby začínají měnit, posouvat k tomu, o co vám v životě skutečně jde. Vše se pro vás začne tříbit a prioritizovat. Uvědomíte si, co je dobré pro váš další postup a co vás spíše zdrží. Poznáte úplně nové věci a začnete se třeba věnovat i něčemu, o čem by se vám dříve ani nesnilo. A to vše bude teprve první krok na cestě za vaším vlastní sebevzděláváním. První krok k oné “osobnosti s rozhledem”. Garantuji vám, že ostatní budou samy brzo následovat…

Tohle vše by ideálně měly dělat školy. To už ale bohužel dávno neplatí.

Tento krátký článek jsem chtěl sepsat v prvé řadě proto, abych ty z vás, kdo jste chroničtí nečtenáři, upozornil na to, že knihy JSOU “cool”. Že knihy jsou ve skutečnosti užitečnější, než si dokážete představit. Samozřejmě, že ne všechny a že si musíte dobře vybírat. Získání rozhledu také nezávisí jen na knihách ale i na tom, jak vedete bohatý život, jak často zkoušíte nové věci, jak často si vyrazíte za kulturou, do zahraničí, jak dobře pracujete ve své smysluplné práci atd. atd.

Čtení knih má nicméně jednu výhodu: můžete s ním začít hned teď, jakmile dočtete tyhle věty. Zkuste to.


Nevíte kde začít? Pak vám nyní dám vlastní skromný seznam publikací z různých oblastí, u kterých vám zaručuji, že nebudete litovat.

  • Richard Rickitt: Special Effects – Přestože to tak nezní, tahle knížka popisuje nejenom vývoj speciálních efektů, ale i filmových vizuálních efektů. Asi nejlepší publikace na tohle téma, co jsem kdy četl.
  • Jody Duncan: The Winston Effect – Jak jste asi již poznali, v názvu knihy stojí jméno legendární trikového tvůrce Stana Winstona. Tahle poněkud dražší kniha popisuje to, z čeho filmoví fanoušci musí nutně učurávat blahem – tvorbu filmů, na kterých se mistr podílel…
  • David Bordwell: Film History – Pro milovníky filmu naprostá povinnost. Bordwell je jistota.
  • Sidney Lumet: Making Movies – Pro ty, kteří chtějí znát léty prověřené postupy pro tvorbu filmů, které se moc nezměnily ani s příchodem digitálních postupů. Úžasné povidání od úžasného režiséra.
  • Steven Pressfield: The War of Art – Jestli si chcete přečíst knížku, která vám otevře oči a pomůže ve vlastním kreativní rozletu, tohle je volba číslo jedna.
  • Brian McDonald: Invisible Ink – Co to znamená vyprávět dobrý příběh a jakými pravidly se řídí? To se dozvíte v téhle knížce.
  • Judith Weston: Directing Actors – Další z “eye-opening” titulů, který musíte přečíst zvláště máte-li blízko filmu.
  • Timothy Ferriss: The 4-Hour Work Week -Nemám moc důvěru k bestsellerům, ale tohle je jedna z těch knížek, která vám může celkově změnit náhled na to, za čím můžete v životě cílit, co se vaší kariéry týče…
  • Vicki Robin: Your Money or Your Life – Jestli nevíte jak nakládat s vydělanými penězi a zjišťujete, že se vám všechno vždycky podezřele rychle rozutíká, tohle je knížka pro vás.
  • Seth Godin: Permission Marketing – Seth Godin je génius, co se týče podnikání v naší moderní době. Tahle knížka vám přesně ukáže, jak nejlépe prodat to, co chcete nabízet.
  • Jeff Goins: You Are A Writer (So Start Acting Like One) – Tahle krátká knížka je po okraj nacpaná vysoce efektivními radami k tomu, jak začít makat na své vysněné profesi. Pokud nemáte pisálkovské ambice, stačí si za “Writer” dosadit jakékoliv jiné slovo.

Máte vlastní takové knihy? Neváhejte sdílet do diskuze! 🙂

(Ano, je to všechno v angličtině. Prostě proto, že si pořád myslím, že kdo chce pracovat v trikovém průmyslu, musí umět skvěle anglicky. Tak skvěle, aby dokázal číst knihy v angličtině. Vezměte to jakou součást svého sebevzdělávání…)

 

 

 

 

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Designer ve Warhorse Studios. Redaktor časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.

  • Petr Utinek

    par letech mam cteni na ustupu maximalne se dostanu k audiokniham nebo zajimave podcasty do auta .Knihu kterou muzu doporucit je Universal principles of design by William Lidwell jak uz nazev rika jsou tam jen zaklady ale je to super voditko co googlovat.

    • Diky za tip! Ja osobne zjistil, ze audioknihy pro me moc nejsou, ze kdyz u poslouchani delam jakoukoliv jinou cinnost (i treba jen cestuju v hromadne doprave), nesoustredim se na “text” tak jako kdybych knihu cetl. Obsah mnohem lepe vstrebavam z psanych stranek.

  • Martin Mathy Matějka

    Já se přiznám, že poslední dobou koukám hlavně na videa. Respektive co se videí obecně týče (kamera, střih, svícení, nějaký to základní VFX), tak už si stačim prakticky s Youtubem. Takovýto Videocopilot.net a YT/thenewboston a tak.
    Jinak vysoká škola je náhodou super! Pokud vás nenutěj dávat pozor, tak tam máte navzdory všemu spoustu času učit se vlastní věci :).

    • Jasně, videa jsou super, ale musím říct, že podle mýho názoru knihy vždycky šly a vždycky půjdou víc do hloubky (např se v nich mnohem víc vysvětluje historie, vývojové pozadí technik, teorie a její vztah k praxi atd). Z videí se dá zjistit super praktický info, ale praxe sama o sobě je vždycky jen půlka všeobecného rozhledu.

      Hehe, to se sice dá brát jako pozitivum vejšek (taky sem to tak dělal :-D) ale asi by to tak být úplně nemělo :-))

  • Lukas

    Brinkmann Ron (2008). The Art and Science of Digital Compositing.
    Kerlow Isaac (2009). The Art of 3D Computer Animation and Effects. 4th ed.
    Santiago, David (2005). Creating 3D Effects for Film, TV, and Games.
    Vince John (1992). Computer Graphic.
    Vince John (1992). 3-D Computer animation.
    Watt Alan, Policarpo Fabio (1998). The Computer Image.
    Watt Alan (1989). Fundamentals of Three-Dimensional Computer Graphics.
    atd…