Cinematic studia: Mistři krátkého CG formátu

3 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , ,

Mezi studii, která se zaměřují na tvorbu CG efektů,je určitá skupina, která se už nějakou dobu odlišuje od klasických trikových firem. Je to ta skupina, která navazuje na dlouholetou tradici strhujících renderovaných inter ke hrám, nad nimiž jsme před deseti až dvaceti lety jen němě valili oči. Byznys, který byl tenkrát okrajovou záležitostí, se nicméně v dnešní době rozjel do neuvěřitelných rozměrů a téměř každá AAA hra při svém vydání vypustí alespoň jeden CG trailer, který poutavou formou představuje, o co v ní půjde. A že za tu dobu, co to takhle funguje, vznikl nespočet klenotů, snad ani netřeba dodávat.

Je nicméně trochu ironií osudu, že ačkoliv tyto krátké filmečky znají od vidění miliony hráčů po celém světě, tak nějak si je vždycky spojují s tvůrci samotné hry. Málokoho napadne, že na jejich tvorbu se zaměřují celé samostatné firmy, které mají na starosti vše, od původních návrhů, přes řežii až po finální střih. Proto zde nyní představím několik zástupců těchto “reklamně-herně-CG-trikově” zaměřených studií, včetně jejich (dle mého názoru) nejlepších prací…

Připoutejte se, tohle bude článek plný úžasných videí.


BLUR STUDIO

http://www.blur.com/

A kým jiným začít než legendou na tomhle poli, kalifornským studiem Blur. Jeho kořeny sahají do roku 1995, kdy se trojice digitálních tvůrců David Stinnett, Tim Miller a Cat Chapman sešla pod jednou střechou a rozhodli se dělat super digitální filmečky. Za několik let se to vyplatilo. V roce 2004 totiž zaznamenali obrovský úspěch se svým krátkým snímkem Gopher Broke – dokonce tak velký, že byli nominováni na Oscara. Kromě vytvoření poutavého díla nicméně Bluru tenkrát šlo i o vypracování perfektní CG pipeline. Tuto ostatně otestovali na mnoha dalších projektech, z nejznámějších třeba In The Rough nebo perfektní A Gentlemen’s DuelNa všech se jasně projevil ten nezaměnitelný, nesmírně hravý Blur tvůrčí styl.

Právě kvůli němu je brzy začaly najímat herní společnosti, aby pro ně v Blur vytvořili strhující animace, které by zvýšili prodejnost. No a to bylo něco, kde se tihle tvůrci skutečně našli. Vše začalo průlomem v podobě intra pro Warhammer Online, z něhož tenkrát všem spadla čelist do klína. Následovaly další nezapomenutelné kousky jako třeba intro pro Fable II nebo trailer na Prototype. To však nebylo nic proti tomu, co Blur dokázali na projektu Halo Wars. Třicet minut CG animaček (!!!) spojujících příběhovou kampaň téhle Xbox RTS bylo skutečně obřím dílem a rozhodujícím zářezem na pažbě téhle společnosti. Rozhodně si ten zážitek nenechte ujít, můžete sledovat na Youtube:

Electronic Arts vyhledávají kvalitní práci (co s ní pak dělají, to raději nebudu komentovat). A proto našli i Blur Studios – a právě v ten moment začíná zlatá éra Blur cinematiků. Jejich trailery na dvojku RPG pecek Dragon Age: Origins a Mass Effect 2 rád sleduji dodnes. Tím skutečným zlatem se nicméně ukázala být jiná hra od Bioware – onlinovka Star Wars: The Old Republic. A já osobně myslím, že trailery, které pro tuhle hru vypustili, byly tím nejlepším, čím kdy Blur potěšili oko veřejnosti. Rozhodně si je nyní nezapomeňte připomenout:

Bohužel, od té doby se práce Bluru začaly často opakovat a vykrádat samy sebe. Málokterá ukázka či intro mě od té doby skutečně zaujaly, snad s výjimkou traileru na Prey 2 (doplněného o stylovou hudbu Johnnyho Cashe) či řežby v ukázce na PlanetSide 2. Ten skutečný wow efekt už tomu ale tak nějak chybí. Trochu se navrátil v nejposlednější 20 minutové epické sérii ukázek na The Elder Scrolls Online, ale člověk se už horko těžko brání pocitu, že to nadšení jaksi z jejich práce vyprchalo…

Možná je to ale i proto, že Blur Studio se nyní čím dál víc soustředí na filmovou VFX produkci, stejně jako na návrat k tvorbě vlastních CG filmečků. Čím dál víc spolupracují s velkými filmovými režiséry. Málokdo třeba ví, že v Cameronově Avataru byly veškeré vesmírné scény vytvořeny právě od Blur. Navázali rovněž spolupráci s Davidem Fincherem a udělali pro něj třeba úvodní znělku filmu The Girl with the Dragon Tattookterá má být náhledem do psychiky hlavní hrdinky. Já osobně se ale nejvíc těším na jejich dlouho připravované dílo Goon, které už od prvních ukázek srší tím nezaměnitelným Blur stylem, který jsem si tolik oblíbil…

Blur Studio však stále zůstává jedním z nejlepších studií na podobnou tvorbu na světě. A oceníte to zvláště po zhlédnutí jejich nejnovějšího demo reelu…

 


 DIGIC PICTURES

http://www.digicpictures.com/

Digic Pictures jsou studiem, které se ze skromných začátků propracovalo až na úroveň Blur Studios. Jejich historie je úzce spjatá s firmou Black Hole Entertainment s centrem v Budapešti, kde zpočátku fungovali jako její cinematic divize. Právě tam vyprodukovali ukázky, které se dodnes řadí mezi to nejlepší, co jsem kdy v téhle oblasti viděl. Ne, nemají stejný styl jako Blur – tyhle trailery a intra jsou mnohem studenější, mnohem drsnější a realističtější. Chybí jim ta hravost a barvičkovatost, zato jsou však zatraceně “cool”. Nemám rád to slovo “epické”, ale lépe se to asi popsat nedá.

Nejlépe se to asi dá vysledovat na jejich úplně prvních ukázkách. Když jsem totiž poprvé sledoval intro pro Armies of Exigo, poprvé jsem si uvědomil, jak hrozné to asi musí být dostat obrovským kyjem od orka. Já vím, zní to směšně, ale přesně takový pocit to ve mě vzbuzuje. Pocit, jako bych v té vřavě skutečně byl. Není divu, že to tyhle ukázky dotáhly až do Electronic Theatre na festivalu Siggraph 2003, nejprestižnější přehlídky podobných CG videí. Snad ještě lépe to zobrazuje tenhle teaser na Warhammer Mark of Chaos, ze kterého mám nepříjemné brnění na těle dodnes (a nemyslím to jako negativum). Jako zdaleka nejpodařenejší se mi nicméně jeví Mark of Chaos intro. Digic zkrátka dokáží navodit pocit, že tam venku čeká něco děsivého, pocit, kdy cítíte každý úder zbraně. No a moment na 3.21 snad ani netřeba komentovat…

Stejný rukopis bylo jasně cítit i z dalších ukázek, jako třeba Warhammer Battle MarchThe Secret World nebo Universe at War. I díky konexím jednoho ze spoluvlastníků firmy Andrew Vajny se následně studiu podařilo udělat si dobré jméno i ve VFX světě, když vytvořili přes 60 záběrů pro film Terminator 3: Rise of the Machines. V roce 2006 se nicméně tvůrci osamostatnili a vrátili se zpět k tomu, co je bavilo nejvíc – tvorby krátkých filmečků pro vznikající hry. A právě tehdy vznikly jejich legendární kousky.

Na stůl totiž přilétla dohoda s Ubisoftem, která trvá dodnes – a právě díky ní se můžeme těšit z úžasných renderovaných filmečků pro hry Assassin’s Creed. Hned první trailer na hru Assassin’s Creed 2 je úžasnou ukázkou jejich skvěle zvládnutého řemesla a navíc obsahuje těžko popsatelnou, až magickou atmosféru. Opravdovým mistrovským kouskem, který kombinuje ten “cool” pocit s perfektním střihem a úžasným vizuálem pro mě nicméně zůstává trailer na Assassin’s Creed Brotherhood.

Tento jejich drsnější styl nakonec zdá seděl více i Bioware, kteří si Digic začali rovněž pravidelně najímat. Rukopis se neztrácí ani v ukázce na Dragon Age 2 ani v teaseru traileru na Mass Effect 3které mi nicméně bohužel přišly všechny velice chaoticky střižené, s přehnaným důrazem na zatmívačky. Mezitím však také vznikl další úžasný kousek, trailer na Assassin’s Creed Revelations, který si pouštím rád dodneška (nejen díky hudbě od Woodkid), a stejně povedená ukázka na Assassin’s Creed III, která se nesla dosti v duchu té na díl Brotherhood.

Nějakým způsobem se mi však i v tomhle případě zdá, že Digic se začínají rozmělňovat v záři vlastního úspěchu. Halo 4 byla poslední hra, kde jsem u sledování jejich cinematiců cítil nějaký důraz na atmosféru. Spíš než na efektní řežbu se tyto ukázky zaměřovaly na dialogy a příběhové kousíčky, které však ocení jedině fanoušci Halo série a lidé neznalí tematiky si z nich mnoho nevezmou (což se samozřejmě nedá označit za negativum).

Mezi technicky dokonalými pracemi následujícími po roce 2012 však už osobně necházím kousky, které by ve mě vzbuzovaly cokoliv hlubšího, ať už nadšení, wow-efekt, nebo tu typickou “cool” atmosféru. Jistě, byl tu trailer na Assassin’s Creed Black Flag a na nejnovější díl Unity, dále také vizuálně brilantní ukázky na Watch Dogs. Ani jedno však nejsou dílka, která bych si pouštěl dokola. Doufám tedy, že do budoucna se Digic Pictures opět vrátí s něčím podobným svým prvním ukázkám – do té doby se ale rozhodně vyplatí si pustit tenhle jejich skvělý showreel:

 


PLATIGE IMAGE

http://platige.com/

Další studio, které se v posledních letech vydralo na výslunní, se jmenuje Platige Image. Založeno bylo v roce 1997 v polské Varšavě dvěma lidmi – Pitorem Sikorou a Jaoslawem Sawkem. Kuriózní je to, že aby nastartovali firemní budget, prodali na začátku 300 designových lamp, které sami vyráběli. Díky tomu získali finance, které jim pomohly v začátcích. Ty strávili u tvorby různých hudebních videí anebo při redesignu grafické stránky národní televize TVP1. Platige Image rozhodně nebyli od začátku vyhraněným studiem zaměřujícím se na tvorbu herních ukázek, zaměřovali se na cokoliv, co jim přišlo pod ruku (jak už to tak v našich evropských podmínkách bývá). Díky spolupráci s nespočtem reklamních agentur si nicméně udělali jméno a získali pověst těch, kteří dělají kvalitní reklamní videa, kromě toho pak také spolupracovali na VFX pro polský velkofilm Quo Vadis z roku 2001.

Tvůrci v Platige Image fungují jako jednotlivé režijní štábyvedené talentovanými tvůrci s vlastním týmem. Tak se třeba stalo, že Tomek Bagiński vypustil v roce 2002 svůj umělecký kraťas The Cathedral, který byl nominován na Oscara za Nejlepší krátký animovaný film. Stejným způsobem pak produkují práci dodnes – jednotliví režiséři neustále pracují na nějakých svých osobních projektech. A to je to, co je na nich tak nesmírně sympatické.

Vyjmenovávat jejich reklamní díla by bylo na velmi dlouho, firma ostatně zaměstnává přes 30 režisérů. Musíme se ovšem vrátit k Tomkovi Bagińskému, který od svého opusu The Cathedral rozhodně neusnul na vavřínech – právě naopak.

Třeba jeho úžasný kraťas The Fallen Art z roku 2004 po právu proslul snad ještě více, stejně jako The Kinematograph z roku 2009, za které získal ocenění jak ze Siggraphu tak ceny BAFTA a Zlatého lva na Benátském filmovém festivalu. A ti, kdož sledují herní oblast ho znají docela určitě, protože to byl právě on, kdo režíroval ukázky pro hry od CD Project RED – mluvím samozřejmě o sérii The WItcher. Kromě toho pak vypustil i skvělý krátký filmek Ambitionkterým se snaží Britský filmový institut upozornit na vesmírnou misi Rosetta, jež sama o sobě působí tak trochu jako z nějakého sci-fi filmu. Bagińský upoutávkou rozhodně splnil zadání na 200% procent.

Dalším nezapomenutelným snímkem jsou třeba Paths of Hate od tvůrce Damiana Nenowa, Ark od Grzegorza Jonkajtyse či upoutávka na olympijské hry v Soči. Rozhodně vám doporučuji projít si tuhle filmovou sekci na jejich stránkách, protože zde najdete jeden zajímavý kousek za druhým. A když už tam budete, projděte si celou stránku. Narozdíl od předchozích dvou firem, téhle totiž dech rozhodně nedochází.

 


AXIS ANIMATION

http://www.axisanimation.com/

Skotská firma Axis Animation byla založena v roce 2000 čtyřmi zkušenými digitálními, herními a reklamními tvůrci Richardem Scottem, Danem Dorianem, Stuartem Aitkenem a Grahamem McKennou. Tito postupně zaměřili své síly na tvorbu digitálních i live-action reklam a ukázek všeho druhu. I oni jsou firmou, která nesmírně dbá na individualistický přístup ke svým dílům. Nejenže pracují na množství komerčních zakázek, ale především se snaží, aby každý jejich tvůrce měl možnost vytvořit svá vlastní dílka. Na jejich stránkách můžete tedy nalézt množství zajímavých kraťasů.

Řekl bych však, že skutečná síla tohohle studia zatím tkví v jejich herních ukázkáchRežisér Stuart Aitken totiž v roce 2011 dokončil se svým týmem intro pro hru Dead Island od Deep Silver. Ve chvíli, kdy IGN toto video uveřejnili, sociální média se otřásla mohutnou reakcí. Diváci najednou nevěděli, zda jsou víc šokovaní, zděšení, uhranutí či dojatí tímto podivně odporně-překrásným cinematicem. Tak jako tak s ním však Axis udělali díru do světa a zařadili se mezi velikány tohohle odvětví.

Axis posléze navnadili herní svět se svými ukázkami pro hru Aliens: Colonial Marines, která však bohužel skončila jako naprosté fiasko. Jejich magnum opus nicméně zatím zůstává série videí pro Halo 4: Spartan Ops. S ní Axis dosáhli něčeho podobného, co o tři roky dříve Blur Studios u Halo Wars. Monumentální dílo doplnilo multiplayerovou kampaň hry a  představilo deset příběhových animaček na začátku každé kapitoly. Každé z videí se přitom pohybovalo okolo pěti minut čistého času, což dohromady dalo skoro hodinu CG animací, vytvořených ve studiu o méně než padesáti lidech. Klobouk dolů – a hybaj zhlédnout, pokud jste ještě neviděli:

Spolupráce s 343 Industires vydržela Axis Animation i nadále, takže jsme se od nich mohli dočkat i ukázky na Halo 5. Kromě toho se pak na letošní E3 vrátili k sérii Dead Island, pro kterou vytvořili tentokrát již o mnoho víc odlehčený trailer. A jelikož jim to tak šlo u Colonial Marines, objednala si u nich SEGA i trailer na Alien: Isolation. A ačkoliv se technická kvalita jejich ukázek ještě nemůže rovnat třeba z Digic Pictures, rozhodně se dá říct, že tuhle firmu čeká velká budoucnost.

Poznámka: Mnozí namítnou, že bych do tohoto seznamu měl zařadit i legendu nad legendy – Blizzard Studios. Jejich ukázky už mnoho let inspirují a ohromují desítky hráčů i milovníků filmu a CG po celém světě. A vězte, že profilu pro tuhle firmu se dočkáte, pouze tak učiním v samostatném článku, kde jí budu věnovat tolik prostoru, kolik si zaslouží…

 

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Cinematic Director ve Warhorse Studios. Redaktor bývalého časopisu Pixel a tvůrce VFXcz.