Bitva herních enginů – Unreal, CryENGINE, Unity nebo Source?

3 years ago by in VFX články Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Svět herní vývojařiny se v posledních dnech otřásl velkými novinkami. Vývojáři předních herních enginů se zdá se dohodli, že vypustí nové verze svých realtime renderovacích nástrojů téměř souběžně a navíc zvolili zajímavou strategii – zpřístupnili je hráčům zcela zadarmo.

Bylo to na GDC 2015, kde Unreal Engine 4 oznámil tenhle free model, který jsme probírali už na FB stránce. Vzápětí vyšla neméně úžasně vypadající Unity 5 a k tomu vývojáři z Valve oznámili, že hodlají také vstoupit do boje se svým Source 2 Enginem, jenž bude ke stažení také zdarma. No a k tomu tu samozřejmě zůstává skvělý CryEngine, na němž jede třeba česká hra Kingdom Come: Deliverance.

Tenhle článek si klade za cíl uvést vás tak trochu do oblasti nejnovějších herních enginů a vysvětlit vám, k čemu slouží, jaký z nich zvolit pro váš projekt nebo na jaký si raději počkat. Pokud jste nicméně do světa renderingu a enginů zcela noví, doporučuji přečíst článek Jak na rendering? ze série Jak začít s VFX.


 

K čemu jsou herní enginy?

Přesto, že jsem se tomu věnoval ve výše zmíněném článku, stejně bych rád v krátkosti popsal, co takový herní engine vlastně je. Jak asi každý tuší, jedná se o software, ve kterém vzniká hra. Bohužel, tenhle popis často vede k výkladu, že v tomhle enginu se dá tvořit všechno – včetně jednotlivých modelů a charakterů (tzv. herních assetů). Bohužel, tak herní enginy nefungují a pokud s nimi chcete začít proto, abyste v nich vytvářeli ty krásné 3D modely a prostředí, které vidíte v herních ukázkách, budete zklamáni. Jde to jen velmi špatně a většinou se v nich jen skládají dohromady již hotové assety.

Skutečný postup je takový, že v nějaké jiné aplikaci (Maya, 3DS Max, Mudbox, Zbrush, Photoshop…) vytvoříte veškeré potřebné modely a ty teprve posléze do enginu naimportujete. Tyto modely se pak stávají součástí vznikající hry, která se musí v tomhle enginu nějakým způsobem naprogramovat a naskriptovat. O herním vývoji se v budoucnu dočkáte samotného článku, nyní ovšem stačí vědět, že je-li vaším cílem vytvářet CG assety, měli byste sáhnout po jiných programech.


 

Unreal Engine 4

Okolo UE4 je v současnosti neuvěřitelné halo, právě proto, že se do světa začal šířit zcela zadarmo a nahradil tak předchozí částku $19 za měsíc. A je nutné říci, že skutečně jde o úžasný nástroj, který se stejně jako jeho předchozí verze Unreal Development Kit stane velice brzy naprostým průmyslovým standardem.

UE4 vypadá skvěle, levely se dají designovat přímo v něm a nabízí nejpokročilejší grafické vymoženosti současnosti, od fotorealistického osvětlování scén a global illumination efektů až po milion partiklů na scéně (dříve to bylo jen v rámci stovek), které můžete zapojovat přímo v enginu. Cenou za tenhle skvělý vzhled je nicméně to, že už nelze nadále vyvíjet hry pro starší konzolové systémy Playstation 3 a Xbox 360. Podporvané systémy jsou nyní PC, Mac, iOS, Android, PS4 a Xbox One (pro vývoj na starší platformy musíte využít UDK nebo UE3).

Program je to nesmírně intuitivní a ačkoliv se toho mnoho změnilo a uživatelé UDK budou možná překvapeni, jak moc se UE4 liší od toho, na co byli zvyklí v UE3,  dá se říct, že se jedná výhradně o změny k lepšímu. Pro programátory je zde zásadní zpráva, že programovací jazyk už není UnrealScript nýbrž klasický C++ . Skriptovací jazyk Kismet byl rovněž nahrazen za Blueprint, který funguje na intuitivní vizuální bázi, psaní kódu lze tedy zcela vynechat.

Jak již bylo mnohokrát řečeno, UE4 je nyní poskytován zcela zdarma. Jakmile ovšem vydáte svůj titul na trh, musíte počítat s 5%, které si od vás Epic Games vezmou z vašich příjmů. Což je pořád velice solidní nabídka. Ať už tedy chcete udělat velkolepou AAA hru nebo pěknou iOS aplikaci, Unreal Engine 4 je tu pro vás. Pokud chcete vidět workflow práce v UE4, podívejte se třeba na tohle video.

 

CryENGINE

CryENGINE je zcela rovnocenou alternativou k Unreal Engine 4. Často probíhají debaty o tom, jaký z nich vypadá lépe. Můj názor je ten, že oba dva vypadají stejně úžasně. Řekl bych nicméně, že UE se hodí spíše pro scifi a hry z moderní doby, zatímco CryENGINE exceluje v realistickém ztvárnění reality (zvláště přírody), hodí se tedy spíše k věrohodněji pojatým gamesám a historickým titulům. Nic z toho, co jsem teď napsal, sice v žádném případě není pravidlem, můžete se ale kouknout třeba na tohle video z Ryse: Son of Rome nebo na vizuál lesa z českého RPG Kingdom Come: Deliverance, abyste o realismu CE dostali představu.

Kde nicméně CE trošku ztrácí na UE je intuitivnost. Samozřejmě jde pořád o mnoho jednodušší program než je třeba Maya nebo 3DS Max, i tak vám ale bude chvíli trvat, než ho budete schopni produktivně používat, zvlášť plánujete-li hodně programování (probíhá rovněž v C++).

Řekl bych nicméně, že pokud vyloženě netoužíte vyvíjet AAA titul s ohromující grafikou a jde vám o něco menšího, zvolte spíše uživatelsky přítulnější engine. To nicméně neznamená, že CryENGINE nějak zaostává, naopak, zvláště díky svým filmovým nástrojům se jedná o jeden z nejsilnějších enginů dneška. Seženete ho za směšnou cenu $10 za měsíc a velkou výhodou je, že po vypuštění hry nebudete muset CryTeku platit žádné poplatky. SDK Kit je pak free pro každého, kdo chce vyvíjet nekomerční produkty.

 

 

Unity 5

Na začátku března 2015 byla vypuštěna pátá verze dalšího populárního enginu, Unity. Hlavním tahákem tohohle nástroje je jeho portovatelnost na jednotlivé mobilní formáty. Software totiž lehce zvládá převádět hotový produkt na platformy Android, iOS, Windows Phone 8 a BlackBerry. Unity samozřejmě zvládá i vývoj pro PC, PS4,XBox One a starší konzolové systémy, i tak se ale dá říct, že se jedná především o engine vhodný pro vývojáře her pro mobilní zařízení.

Do Unity velice snadno naimportujete assety z programů jako 3DS Max, Maya, Cinema 4D anebo Blenderu, má skvělé nástroje i pro import 2D assetů pro vývoj plošinovek a podobných dvoudimenzionálních titulů. Připravte se ale na to, že Unity přímo počítá s tím, že si své assety v těchhle programech vyrobíte, neposkytuje mnoho prostoru pro práci přímo v enginu. Zato ovšem můžete využít Unity Asset Store, kde za super ceny seženete kvanta modelů.

Unity vychází v několika verzích, přičemž ta Pro určená pro profi firmy stojí $1500 (nebo $75 na měsíc), což v porovnání s ostatními není vůbec zanedbatelná částka. Pro individuální tvůrce a menší studia , která vydělají méně než $100 000 za rok, je však k dostání Personal Edition– tu lze stáhnout zcela zdarma, neobsahuje ale tolik výhod jako Pro verze.

 

 

Source 2

A pak tu samozřejmě máme to velké oznámení od Valve, kdy na GDC 2015 odhalili, že plánují vydat Source 2 Engine “zadarmo pro herní vývojáře”. V době psaní tohoto článku ještě o enginu nejsou bližší informace, není ale nejmenší důvod pochybovat o tom, že Source 2 bude vypadat úžasně a bude stejně intuitivní a oblíbený jako jeho předchozí verze, která byla použita třeba ve hrách jako Half-Life 2, Portal nebo v poslední době Titanfall.

“Se Source 2 plánujeme zvýšit produktivitu, s jakou může jeho uživatel pracovat,” říká o enginu Jay Stelly z Valve. “Jasně vnímáme, jak důležité je zapojení komunity do výroby assetů. Tenhle engine proto nehodláme poskytovat jen profi vývojářům, ale chceme ho vypustit pro každého a umožnit i samotným hráčům podílet se na vývoji jejich oblíbených her.” Což naznačuje, že i Source 2 bude velmi populární mezi komunitou modařů, čímž proslula jeho první verze.

Ve chvíli, kdy bude o Source 2 více informací, tenhle článek budu updatovat.

Tohle je podle všeho první leaklý screen enginu Source 2, ukázaný na hře Left for Dead 2

Tohle je podle všeho první leaklý screen enginu Source 2, ukázaný na hře Left for Dead 2. Může být fake.


 

Když si to uvědomíte, je skvělé, že spolu výrobci enginů takhle soupeří. Znamená to totiž, že ať už bude nástroje pro tvorbu her jakékoliv, rozhodně budeme mít velkou svobodu v tom, jaký vybrat. Zajímá vás tahle tematika? Brali byste na VFXcz články z herní oblasti? Odpovídejte ve VFX Fóru, zde nebo na Facebooku

Podobné články

Freelance filmař, trikař a grafik. Bývalý Cinematic Director ve Warhorse Studios. Milovník Pána prstenů a Jurského parku. Tvůrce VFXcz.